اجرای نقاشی مینیاتور روی دیوار و سقف ؛ اصالت را به منزل بیاورید!

اجرای نقاشی مینیاتور روی دیوار و سقف

اجرای نقاشی مینیاتور روی دیوار و سقف ؛ اصالت را به منزل بیاورید!

اجرای نقاشی مینیاتور روی دیوار و سقف ، یکی از سبک های هنر نقاشی است که در میان ما ایرانی ها محبوبیت خاصی دارد. قدمت این سبک به دوران پیش از اسلام بر می گردد، اما امروزه از این هنر جهت زیبایی دادن به فضاهای ساختمان در قالب نقاشی های دیواری و سقفی بهره گرفته می شود. در واقع، سبک مینیاتور در نقاشی را می توان یک گزینه فوق العاده با اصالت ناب برای زیباتر کردن دکوراسیون داخلی منزل دانست. اگر به هنر نقاشی علاقه دارید و مایل هستید دیوارها و سقف منزل خود را به شکل اصیل، تزیین کنید، با پویانو همراه باشید تا نقاشی مینیاتوری را بهتر بشناسید.

مینیاتور یا خرد نگارگری، تصویری از تاریخ باستان یا دست نویس آراسته های قرون وسطی است. مینیاتور، نمونه ای ساده بود که در گذشته برای تزیین کتاب ها و به کمک رنگ دانه های گرم به کار می رفت. به طور کلی، از اوایل سده های میانه تا زمان ورود به مرحله دوم، دوره تازه ای شروع کننده ریشه شناسی دقیق جهت شناخت مفهوم کلی و رهایی پیدا کردن از سردرگمی ایجاد شد و حاصل آن، بهره گرفتن از این سبک برای تصویرسازی های کوچک و مینیاتور چهره بود، گرچه در گذشته های دورتر هم استفاده های کمی از آن می شد.

تاریخچه نقاشی مینیاتور

یک نقاشی مینیاتور، مربوط به حکایتی از کتاب گلستان سعدی درباره عفو و سیرت شاهان، اثر باساوان، از هنرمندان مطرح دربار گورکانی وجود دارد در سال 1956 میلادی کشیده شد. این اثر در حال حاضر در موزه هنر لس آنجلس نگهداری می شود. دست نویس آراسته دوران صفوی نیز که روی دیوار هتل شاه عباس شهر اصفهان وجود دارد، نمونه دیگری از مینیاتور است.

سیر تاریخی نقاشی مینیاتور ایرانی به قبل از پیدایش اسلام بر می گردد، ولی می توان گفت هنگامی که ایران ها توانستند در قرن سوم هجری قمری به درباره عباسیان ورود پیدا کنند، نقاشی ایران بعد از یک دوره رکود، دوباره شکوفا شد.

مینیاتور ایرانی، در واقع، نقاشی ایران در زمان قبل از ظهور دین اسلام است که با تفکرات اسلامی و عرفانی ادغام شده و به راهی برای ظهور جلوه های الهی بدل گشته است. در دوره عباسیان، آثار مینیاتور بسیار ارزشمندی خلق شدند که متاسفانه تعداد زیادی از آن ها در طی حملات مغول از میان رفته اند.

در زمان ایلخانان که اوضاع ایران تا حدی آرام شد، گام هایی در مسیر پیشرفت هنر برداشته شد و در همین زمان به نقاشی مینیاتور نیز توجه بیش تری اعطا گشت.

کاربرد نقاشی مینیاتوری در دکوراسیون داخلی

در برابر انواع نقاشی های اروپایی، مانند سبک رومی که در تزیینات داخلی فضاهای کلاسیک به کار می روند، استفاده از طرح های مینیاتور بر سقف و دیوار نیز از محبوبیت خاص خود برخوردار است.

برای زیبایی دادن به دکوراسیون داخلی منزل و خصوصا فضاهایی که سبک طراحی آن ها کلاسیک است، بهره بردن از نقاشی های مینیاتور می تواند گزینه بسیار جالبی باشد. از نقاشی مینیاتور می توان برای تزیین فضای داخلی آموزشگاه ها، رستوران ها و فضاهای دیگری که تم سنتی دارند نیز بهره گرفت.

یکی از خصوصیات مهم و موثر در این سبک نقاشی، استفاده از طیف های رنگی با تنوع زیاد در کنار یکدیگر می باشد که سبب ایجاد حسی زنده در نقاشی می شوند.

شما هم می توانید برای تکمیل دکوراسیون داخلی کلاسیک یا سنتی منزل خود از نقاشی های مینیاتوری استفاده کنید. با کمک نقاشی های مینیاتوری می توانید به فضای منزل خود روح و اصالت بدهید. اجرا کنندگان این نقاشی ها می توانند طرح و نقش مورد نظر شما را در هر اندازه ای که می خواهید بر سطح انتخابی اجرا کنند.

در ادامه می توانید تصاویری از نقاشی های مینیاتوری اجرا شده در دکوراسیون داخلی مشاهده کنید.

نقاشی سقفی

نقاشی مینیاتوری در سقف گنبدی

نقاشی مینیاتوری در سقف

نقاشی مینیاتوری روی دیوار

نقاشی مینیاتوری

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری