محل مناسب تخت خواب شما در اتاق خواب کجاست؟

محل مناسب تخت خواب شما در اتاق خواب کجاست؟

محل مناسب تخت خواب : معماران، طراحان، روانشناسان و کارشناسان فنگ شویی می‌دانند که کدام دیوار، منظره و جهت برای قرار دادن تخت بهترین  انتخاب است. ساده ترین سوال ها گاهی سخت ترین جواب ها را ارند. تخت خوابم را کجای اتاق قرار دهم؟ این سوال نیز یکی از آن هاست. جواب آن ممکن است بسیار متناقض باشد و هرچه که بیشتر کاوش کنید جواب های بیشتری کشف می کنید. بایید راه حل های رایج را کشف کنیم و تفکر پشت آن ها را بفهمیم.

1-باور رایج محل مناسب تخت خواب : شما باید سر تخت را در برابر دیوار اصلی قرار دهید.

واقعیت: این همیشه بهترین راه حل نیست و بستگی به طرح اتاق خواب شما و اتاق‌های مجاور آن دارد.

فنگ شویی که به عنوان روابط فضایی مربوط به جریان انرژی زندگی یا چی در نظر گرفته می شود به شدت به هل دادن تخت در برابر دیوار اصلی اتاق خواب تاکید می‌کند. اما  زمانی که لوله های آب یا گاز در حال کار بر روی دیوار نصب باشند در برابر انجام این کار تذکر می‌دهد.

حتی کسانی که به چی اعتقادی ندارند ممکن است اتفاق نظر داشته باشند که قرار دادن تخت کنار لوله کشی‌ها ممکن است خواب خوب آن ها را مختل کند چرا که هیچ کس نمی‌خواهد صدای شر و شر آب درون لوله ها برای خواب او مزاحمت ایجاد کند.

طراحان داخلی می‌گویند که موقعیت قرار گرفتن تخت به اندازه و نسبت اتاق خواب شما بستگی دارد. توصیه طراحان این است که اگر اتاق خواب تان مربعی است تخت را روی محو مرکزی قرار دهید اما اگر مستطیلی شکل است بهتر است فضای اتاق را به دو زون تقسیم کنید که در یکی از آن ها تخت قرار بگیرد و در دیگری فرضا میز و صندلی.

 اگر خوش شانس هستید و اتاق خوابی بزرگ و هماهنگ دارید طراحان توصیه می‌کنند تخت را به صورت آزاد و مستقل از بقیه چیزها قرار دهید. این طرح که حالت جزیره ای دارد در مقابله با حس خالی بودن و کمبود مبلمان در فضاهای بزرگ کمک می کند. اما این طرح همیشه بهترین نیست، برای مثال زمانی که یک تخت از پنجره در اتاقی بزرگ 7 متر فاصله داشته باشد چندان ظاهر جالبی ندارد.

در یکی از سایت های دکوراسیون معروف یک نظر سنجی غیر رسمی مربوط به موقعیت قرار گیری تخت از کاربران کشورهای مختلف به عمل آمد که معلوم شد تکیه دادن تاج تخت به دیوار اصلی پرطرفدارترین انتخاب است.

2-باور رایج محل مناسب تخت خواب : شما باید ویوی خوبی از درب اتاق خواب خود از تخت خواب خود داشته باشید.

واقعیت: غیر از گزینه بالا این نیز خوب است که کل تخت از بیرون درب باز قابل مشاهده نباشد.

انسان‌ها نیازهای اولیه مشابهی به عنوان پستانداران برای خوابیدن در مکانی امن دارند. این ناخودآگاه ما را به سمت انتخاب‌های عملی نظیر خواستار فاصله ایمن از اشیاء «نا امن» مانند درب ها و پنجره‌ها و داشتن میدان  دید خوب از هر مزاحم بدون اجازه دادن به این که فرد مزاحم اول شما را مشاهده کند سوق می‌دهد. این بر اساس نتایج یک مطالعه انجام شده توسط دانشمدان دانشگاه مونیخ آلمان به دست آمده است.

از دیدگاه روانشناختی، مهم است که تخت خواب تان را تا جای ممکن از درب اتاق دور قرار دهید و در عین حال اطمینان یابید که درب از موقعیت خواب قابل مشاهده باشد. با این حال اگر پنجره ای در اتاق وجود داشته باشد آن گاه باید قادر باشید تا هم درب و هم پنجره را هم زمان از روی تخت ببینید.

جالب توجه است که اکثر پاسخ دهندگان در این مطالعه ترجیح می‌دادند تخت را به همان دیواری تکیه دهند که درب در آن نصب شده و این باعث می‌شد که کمتر از نظر دیگر افراد قابل مشاهده باشند. مزیت دیگر این طرح این است که درخشش روشنایی از درب اتاق فرد خوابیده روی تخت را بیدار نمی کند.

جالب توجه است که در میان کاربران قرار دادن تخت به دیواری که درب روی آن بود دومین انتخاب محبوب بود.

3-باور رایج محل مناسب تخت خواب : شما نباید طوری بخوابید که پاهای تان به سمت در دراز باشد

واقعیت: این برای همه درب ها نظیر دربی که به روی اتاق رختکن باز می‌شود صدق نمی کند. دلایل فرهنگی بسیاری وجود دارد که چرا در بعضی مناطق دراز کردن پا به سمت درب را بد می‌دانند، یک مثال آن در سنت اسلامی است و این به خاطر این است که دراز کردن پا به سمت فردی مخصوصا بزرگترها نوعی بی‌ادبی است.

در روسیه، کشوری با تعصبات داخلی شدید، هیچ شخصی طوری نمی‌خوابد که پاهایش به سمت در دراز شود حتی اگر آن تنها موقعیت منطقی برای تخت خوابش باشد. برای مثال اگر اتاق خواب باریکی وجود داشته باشد که در آن پنجره روبروی درب باشد یک فرد روسی تمایل دارد تخت خوابش را در عرض اتاق قرار دهد. آن‌ها این کار را به این دلیل انجام می‌دهند چون رسم دارند هنگام حمل کردن تابوت از خانه به بیرون آن را از سمت پای تابوت از درب خارج کند برای همین هیچ فردی نمی‌خواهد چنین تداعی معنایی در اتاق خواب خود داشته باشد.

نه خوابیدن با پاهای دراز به سمت درب در فنگ شویی یک اصل است و نه چیزهایی مانند قرار دادن آینه مقابل تخت یا خوابیدن زیر لوستر یا تیرک های سقف یا خوابیدن بین دو درب.

اما همه افراد در مورد خوابیدن با پاهای دراز به سمت در نگرانی ندارند. برخی افراد می‌گویند دوست دارند وقتی که وارد اتاق خواب می‌شوند ابتدا پایین تخت را ببینند.

گاهی اوقات تعیین مکان برای تخت به نوعی جنبه عملی دارد. برای مثال در این آپارتمان، اتاق خواب به سمت فضای پذیرایی اصلی باز می‌شود و تنها جایی که تخت را می‌توان در آن قرار داد تکیه دادن آن به پنجره است طوری که پای تخت به سمت درب قرار می‌گیرد. طراح این خانه می‌گوید:«این آپارتمان دو اتاق دارد و صاحبخانه از ما درخواست کرده بود که طراحی آن همچون سوئیت‌های دلباز و شیک هتل باشد. این دلیل اصلی این نوع طرح چیدمان بود. در واقع ما طرح های مختلفی را برای تخت خواب و کمد اجرا کردیم که هیچ کدام از آن ها به اندازه طرح کنونی حداکثر فضا را فراهم نمی‌کردند».

4-باور رایج محل مناسب تخت خواب : مردم باید تخت را در جهت خاصی از قطب نما قرار دهند.

واقعیت: هیچ جهت قطب نمایی وجود ندارد که افراد یعنی کارشناسان فنگ شویی یا مشاوران زمین شناسی روی آن اتفاق نظر داشته باشند.

سنت ژاپنی می‌گوید شما می‌توانید به هر جهتی که می‌خواهید بخوابید مگر جهتی که سر شما رو به شمال قرار می گیرد. در ژاپن، خوابیدن به سمت شمال یک عادت بد محسوب می‌شود. به طور سنتی، رو به شمال خوابیدن، ژاپنی‌ها را به یاد مرگ می اندازد. آن ها این تفکر را از زمان بودا که 2500 سال پیش فوت کرده دارند. با این حال در هند که مبدا دین بوداست چنین توصیه ای وجود ندارد. علاوه بر این، اخیرا گفته شده که این کار به خاطر تاثیرات سلامتی از لحاظ علمی بسیار خوب است.

با این حال، فنگ شویی در مورد جهت درست تخت خواب یک چیز عمومی و کلی تعریف نمی‌کند چرا که به اعتقاد آن ها هر فردی دارای عدد خاصی به نام گوا(Gua) است که از سال تولد او محاسبه شده است.  با توجه به عدد گوا متعلق به هر فرد می‌توان فهمید که در کدام جهت قطب نما بخوابد بهترین حالت است و از خوابیدن در کدام جهت‌ها باید خودداری کند. آن ها این عقیده را دارند که دانستن عدد گوا مردم را قادر می‌سازد تا از قدرت مغناطیسی زمین برای دست یابی به اهداف خود از جمله موفقیت مالی استفاده کنند.

با این حال جالب است که در نظرسنجی به عمل آمده نزدیک به نیمی از کاربران روسی تمایل داشتند تخت شان را به سمتی قرار دهند که سرشان رو به شمال باشد. دومین انتخاب محبوب روسیه‌ای ها قرار گرفتن تخت در امتداد خطوط مغناطیسی زمین بود. گفته می‌شود که این تمایل به خاطر نتایج یک مطالعه پزشکان روسی ایجاد شده است. این پزشکان روی جهت هایی که مردم هنگام خوابیدن به سمت آن بیشترین آرامش را داشتند مطالعه می‌کردند. آن ها در آزمایش خود با افراد مختلف دریافتند که افرادی که به شدت خسته هستند روی تخت خواب به سمت شرق خوابشان می‌برد. اما کسانی با حس و حال خوب خواب می‌روند سرشان رو به شمال قرار می گیرد.

5-باور رایج محل مناسب تخت خواب : اگر منظره پانورامای زیبایی در بیرون پنجره اتاق خود دارید لازم است تا از آن استفاده کنید و تخت تان را طوری قرار دهید که به سمت پنجره باشد.

واقعیت: این عالی است اگر پنجره شما رو به باغ و سبزه باشد نه نور مستقیم خورشید. اگر پنجره اتاق خواب رو به آفتاب صبحگاهی باشد قرار دادن تخت نزدیک آن ممکن است باعث ناراحتی شود که این در این صورت باید پنجره‌ها با پرده ها پوشیده باشند و ایده نگاه کردن به آفتاب زیبا از دست می‌رود.

 در این جا منطقه زندگی شما عامل تعیین کننده است. اگر در جایی نزدیک به خط استوا زندگی می‌کنید زاویه موقعیت خورشید حدود 90 درجه است و  تاج تخت شما مخصوصا اگر کوتاه باشد از نور خورشید محافظت نمی‌کند و سر و بدن شما داغ می‌شود.

آیا از بیخوابی رنج می‌برید؟. پس باید حواس تان باشد که قرار دادن تخت روبروی پنجره یا تلویزیون ممنوع است. اتاق خواب ما باید پناهگاهی برای خوابیدن باشد بنابراین فقط چیزهایی که مربوط به خواب هستند باید در آن باشد. این یعنی کامپیوترها، تلویزیون ها و ابزارهای دیگر در آن قرار نگرفته باشند. اتاق خواب شما اتاقی برای خوابیدن شماست نه سینما.

دانشمندان می‌گویند زمانی که به سمت تخت برای خوابیدن می روید هیچ دغدغه ذهنی یا چالش فکری نباید داشته باشید. ما مطالعه یا تماشای تلویزیون روی تخت را توصیه نمی کنیم. این بدان معناست که اگر اتاق خواب کوچکی دارید که یک پنجره روی یکی از دیوارهای خود و دربی روی دیوار دیگر دارد و تنها یک دیوار وجود دارد که خالی است و روی آن گنجه و کمد نیست و فکر می‌کنید که جای مناسبی برای نصب تلویزیون است ما توصیه می‌کنیم بیشتر فکر کنید.

محل مناسب تخت خواب6-باور رایج محل مناسب تخت خواب : موقعیت مناسب برای تخت شما جایی است که شما راحت هستید

واقعیت: این یکی جواب درستی است. بصیرت و درک یک طراح ممکن است بر تئوری فنگ شویی یا دیگر اصول معماری پیروز شود.

 

 

 

 

محل مناسب تخت خواب

تحریریه پویانو: سجادی