جدیدترین مدل های قفسه در طراحی داخلی

جدیدترین مدل های قفسه در طراحی داخلی

امروزه تقریبا قفسه در طراحی داخلی همه منازل وجود دارند. همه ما وسایلی داریم که به فضای مناسبی برای قرار گرفتن شان نیاز است. برخی از این وسایل، دکوری هستند و برخی دیگر بیش تر جنبه عملکردی دارند. مهم این است که همه این وسایل باید نظم و ترتیب داشته باشند، زیرا اولا در صورتی که دسترسی به آن ها وجب است، باید به راحتی قابل پیدا شدن باشند و دوما حتی اگر صرفا دکوری باشند، باید مرتب به نظر بیایند تا ظاهر دکوراسیون را به هم نریزند.

خبر خوب این است که قفسه های جدید به شما این امکان را می دهند که به بهترین شکل و دقیقا همان طور که مایل هستید به وسایل تان سروسامان دهید. با پویانو همراه باشید تا مدل های جدید قفسه را بشناسید.

جدیدترین مدل های قفسه در طراحی داخلی

فرم یک قفسه در زیبایی آن نقش مهمی دارد. شاید ما اکثر قفسه ها را با فرم چهارگوشه بشناسیم. علت هم این است که قفسه های قدیمی تر دارای چنین فرمی بوده اند. ساخت قفسه ها به شکل ساده و مرسوم، خیلی راحت تر است و شاید میزان عملکرد و کارایی آن ها را نیز بیش تر کند، اما بسیاری از افراد دوست دارند فرم های متفاوت را تجربه کنند. اگر به تصویر بالا نگاه کنید، می بینید که فرم صفحه ها شبیه است، اما طول و نحوه قرارگیری آن ها نسبت به یکدیگر باعث شده در نهایت، مجموعه آن ها فرم دایره ای داشته باشد.

ساخت قفسه ها به شکل ساده و مرسوم، خیلی راحت تر است

خیلی خوب است که وقتی به دنبال انتخاب یک قفسه مناسب هستید، مکانی که قرار است در آن جای بگیرد را هم مد نظر داشته باشید. این که قفسه در چه فضایی قرار می گیرد و موقعیت آن نسبت به دیوار یا دیوارهای اطراف آن چگونه است در انتخاب فرم آن اهمیت دارد. برای مثال، اگر فضای مناسبی برای قرار دادن قفسه ندارید و تنها کنج دو دیوار را برای قرار دادن آن در اختیار دارید، می توانید به دنبال قفسه ای بروید که مخصوص قرار گرفتن در کنج طراحی شده است. حتی می توانید خودتان چنین قفسه ای بسازید.

حتی می توانید خودتان چنین قفسه ای بسازید.

یکی از جدیدترین فرم های قفسه که به تازگی مرسوم شده است، فرمی است که در آن طبقه ها به جای کوبیده شدن به دیوار یا قرار گرفتن روی یکدیگر، از یک نقطه آویزان می شوند. این قفسه ها که به قفسه های آویز نیز معروف هستند، با طناب یا چیزی مشابه به آن به نقطه ای از دیوار وصل می شوند. شما خودتان هم می توانید با سوراخ کردن دو طرف طبقات مربوط به قفسه و گذراندن یک طناب با قطر مناسب از آن ها چنین قفسه ای بسازید.

می توانید از ایده های ساده نیز کمک بگیرید

برای این که یک قفسه متفاوت داشته باشید، می توانید از ایده های ساده نیز کمک بگیرید. برای مثال، می توان با نصب چند صفحه چوبی به دیوار در نقاط مختلف یک قفسه جالب ساخت. شما می توانید صفحات را طوری انتخاب کنید که ضخامت مساوی داشته باشند، اما طول آن ها مختلف باشد. مرحله بعد هم این است که وقتی آن ها را به دیوار می کوبید، هر کدام را در نقطه متفاوتی نصب کنید.

مزیت قفسه های فلزی در این است که قطعات آن ها به جای جوش داده شدن به هم می توانند با پیچ و مهره اتصال پیدا کنند.

شاید بیش تر قفسه هایی که ما دیده ایم و می شناسیم، چوبی و دارای شکل و شمایل مشابهی باشند، اما امروزه علاوه بر تنوع شکل و رنگ، متریال های مورد استفاده در ساخت و اجرای قفسه نیز تنوع خوبی پیدا کرده اند. به همین خاطر اگر شما بخواهید یک قفسه فلزی داشته باشید، هیچ چیز مانع تان نخواهد شد. مزیت قفسه های فلزی در این است که قطعات آن ها به جای جوش داده شدن به هم می توانند با پیچ و مهره اتصال پیدا کنند.

فرم کندویی یا چندضلعی از فرم های جالب

فرم کندویی یا چندضلعی از فرم های جالبی است که این روزها در طراحی و اجرای قفسه ها به کار می رود. در این قفسه ها نحوه اتصال تخته های چوبی به یکدیگر طوری است که در کنار یکدیگر، فرم کندو را می سازند. لازم به ذکر است که می توان به جای فرم کندویی، فرم دیگری را انتخاب کرد. برای مثال، فرم مثلثی یا سه گوش نیز از جمله فرم هایی است که در میان این گونه قفسه ها به چشم می خورد.

درب کمد را حذف کنید و فضای خالی داخل آن را هر طور که دوست دارید طبقه بندی کنید.

قفسه ها می توانند به جای نصب روی دیوار در قسمتی از کمد جای بگیرند. اگر یک کمد وسیع در اتاق یا نشیمن خود دارید، شاید بدتان نیاید برای بیرون آوردن شکل آن از یکنواختی، قسمتی از آن را به شکل قفسه درآورید. کافی است یکی از دهنه های کمد را به این کار اختصاص دهید. درب کمد را حذف کنید و فضای خالی داخل آن را هر طور که دوست دارید طبقه بندی کنید. لزومی ندارد که طبقه بندی تان تکراری و مشابه باشد. می توانید هر یک از خانه های قفسه را طبق اندازه ای که دوست دارید در نظر بگیرید.

 چنین فضاهایی دقیقا برای نصب قفسه مناسب هستند.

گاهی وقت ها به خاطر قرارگیری محل ستون ها و شکل فرو رفته یا بیرون زده دیوارها بخشی از فضا بی کاربرد می ماند که ممکن است از لحاظ بصری نیز چندان جالب نباشد. همچنین ممکن است خود شما با در نظر گرفتن کناف در بخشی از دیوار و خالی گذاشتن بخشی دیگر، یک فضای خالی داشته باشید. چنین فضاهایی دقیقا برای نصب قفسه مناسب هستند. قفسه ها به چنین بخش های بی کاربردی معنا می دهند و باعث می شوند دیوار از شکل نامناسبی که دارد، خارج شود. کافی است صفحاتی با عرض و طول متناسب با بخش فرورفته دیوار در نظر بگیرید و درون فرورفتگی قرار دهید.

معماری و طراحی داخلی مدرن دارای خصوصیاتی هستند که به شما امکان می دهد تقریبا هر فرمی که در تصور خود دارید را به مرحله اجرا برسانید. این مزیت در زمان طراحی و اجرای قفسه ها به کمک شما می آید و شما را قادر می سازد آن چه در ذهن خود دارید را عملی سازید. برای نمونه، دیواری را تصور کنید که فرم آن گوشه دار نیست و حالت منحنی دارد. نصب قفسه روی قسمت انحنادار چنین دیواری نیاز به تخصص و تکنیک های مدرن دارد، اما امکان پذیر است.

فرم یک قفسه را می توان تا جایی که عملکرد آن از حالت معقول خارج نشود، تغییر داد

فرم یک قفسه را می توان تا جایی که عملکرد آن از حالت معقول خارج نشود، تغییر داد. یکی از ساده ترین کارهایی که می توان با صفحات یک قفسه کرد تا از شکل عمود بر هم درآمده و جذاب تر به نظر برسند، کج کردن آن ها نسبت به هم است. این کار را تا جایی می توان ادامه داد که سطح شیب دار به وجود آمده همچنان قادر باشد لوازم را نگه دارد و تکیه گاه آن ها باشد.

از قفسه های دارای درب استفاده کنید

اگر به دنبال قفسه ای هستید که وجود بی نظمی در فضای آن به چشم نیاید و منظره بدی ایجاد نکند، باید از قفسه های دارای درب استفاده کنید. البته چنین قفسه های بیش تر شبیه کمد هستند. اگر در حال حاضر در منزل خود قفسه ای دارید که باز است و می خواهید وسایل درون آن مخفی باشند، می توانید به آن ها درب کشویی اضافه کنید.

قفسه ها نباید حتما دارای چندین فضای مرتبط با هم باشند

قفسه ها نباید حتما دارای چندین فضای مرتبط با هم باشند. انواع جدیدی از شلف ها وجود دارند که به صورت تکی روی سطح دیوار نصب می شوند. این شلف را می توان در کنار یکدیگر نیز به کار برد، اما برای وقتی که بخواهید یک فضا مخصوص قرار دادن وسایل در کنار یا بالای تخت خواب خود داشته باشید، شلف های تکی بسیار مناسب تر خواهند بود.

 

 

تحریریه پویانو : اکبری