طراحی کافی شاپ ORIGINALFRESH / معماری Drawing Architecture Studio

طراحی کافی شاپ ORIGINALFRESH / معماری Drawing Architecture Studio

طراحی کافی شاپ ORIGINALFRESH  در بیجینگ، سومین فروشگاهی است که Drawing Architecture Studio یا همان DAS برای این برند آبمیوه طراحی کرده است. سایت پروژه، یک نمای عریض و عمق کم در اختیار ساختمان می گذارد. همین موضوع، سبب الهام بخشیدن به گروه معماری DAS در راستای ترکیب و تعامل “معماری بیلبوردی” 1960 و فرهنگ “اینستاگرامی” امروزی شد و همین طور باعث شد این معماران نگاهی دوباره به رابطه میان نقاشی معماری و طراحی معماری داشته باشند.

کافی شاپ، بیجینگ، چین

معماران: Drawing Architecture Studio

مساحت: 66 متر مربع

سال ساخت: 2018

عکسبرداری: Hongyue Wang, Wenhui Lu

 

معمار آمریکایی، Robert Venturi در کتاب خود با نام Learning From Las Vegas، کانسپت “معماری بیلبوردی” را مطرح ساخت. بر اساس این کانسپت، نما و جلوه عظیم معماری می تواند بستری برای بیلبورد و به نمایش درآوردن اطلاعات باشد. در آن زمان، این برگرفته از دوران اتومبیل ها و اتوبان ها بود. استدلال تبلیغاتی پشت این کانسپت، این بود که تصویر باید به قدری بزرگ باشد که مردم بتوانند از فاصله خیلی زیاد و در هنگام گذر با سرعت بالا آن را ببینند. امروزه هم نمایی بزرگ، همچنان می تواند نمایشگر تصاویر باشد، اما نحوه به نمایش درآمدن اطلاعات تغییر یافته است. مردم با تلفن های همراه خود از این تصاویر (بیلبورد / معماری) عکس می گیرند و این عکس ها را در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند. استدلال تبلیغاتی این ایده می گوید که دیگر تنها بزرگ بودن تصاویر کافی نیست. در واقع، در کنار بزرگ بودن، این تصاویر باید به قدری جذاب باشند که مردم حاضر شوند تلفن همراهشان را بیرون آورده و جلوی آن ها سلفی بگیرند.

در طراحی ORIGINALFRESH The Grand Summit در بیجینگ، گروه معماری DAS سعی کرده از همین استدلال در طراحی فروشگاه استفاده نماید. نمای ساختمان که 12 متر طول و 4 متر ارتفاع دارد، پر از تصاویر میوه های برش داده شده است. فریم ضخیم درب به فریم این نقاشی بدل شده است. فضای داخلی طراحی کافی شاپ ORIGINALFRESH که 5 متر عمق دارد و بیش تر طولی است، به دو بخش تقسیم شده است. محوطه جلویی برای فروش و بخش عقبی برای عملیات آماده سازی در نظر گرفته شده است. سه پنجره بزرگ در سطح نقاشی شده در نظر گرفته شده اند تا این دو فضا با یکدیگر ارتباط داشته باشند. آن قسمت از تصویر نقاشی ها که به خاطر در نظر گرفتن این پنجره ها قطع شده به دیوارهای بخش آماده سازی منتقل شده تا نقاشی از سمت نمای فروشگاه، کامل به نظر برسد. کارکنان و مشتریان در بخش های مختلفی از این پس زمینه نقاشی حرکت می کنند. دیگر عناصر موجود، مانند ستون ها، دیوارها و مبلمان، همه به صورت ساده با سطحی به رنگ سفید یا آینه ای شکل در نظر گرفته شده اند تا “بیلبورد” عظیم میوه های بریده شده بیش تر به چشم بیاید. در طراحی این فروشگاه، معماری بیلبوردی به شکل طراحی داخلی بیلبوردی در آمده است.

نقاشی میوه های بریده شده، بخشی از یک نقاشی معماری با تم میوه است. این رویکرد، یکی از مهم ترین تکنیک های نقاشی و برش در معماری را مورد بررسی قرار داده است. هر یک از میوه ها و بخش های نقاشی، تجربه ای از برش هستند. این میوه ها به شکل های مختلفی برش خورده و خطوط آن ها برگرفته از کمیک هایی است که پر از سرعت و حرکت هستند. بنابراین، این نقاشی یک جور پیچیدگی و استدلال واضح دارد. در این جا، بحث برش سر چیزی که قرار است طراحی شود نیست، بلکه درباره خود برش است. با این رویکرد، تیم معماری DAS می خواهد نشان دهد که نقاشی معماری، یک موضوع نقاشی نیست، بلکه یک متد نقاشی می باشد. دقیقا به خاطر همین تکنیک های خاص نقاشی معماری است که برخی تصاویر که با دیگر متدها قابل ایجاد نیستند، به این شکل خلق می شوند. آینه های مرتفعی که در دو سمت نقاشی قرار دارند، سبب میشوند که تصویر این نقاشی تا بی نهایت ادامه پیدا کند و ما را به یاد No-Stop City از Archizoom می اندازند. وجود این جذابیت های بصری باعث می شود رهگذران توقف کرده و عکس بگیرند.

با ایجاد یک نقاشی بزرگ برای طراحی داخلی ORIGINALFRESH The Grand Summit در بیجینگ، گروه معماری DAS قابلیت ترکیب نقاشی و معماری در یک طرح را مورد کاوش قرار داده است. این مورد، نه تنها رویکردی معاصر به کانسپت معماری کلاسیک است، بلکه پاسخی مثبت است به نیاز به وجود تصاویری که مردم به اشتراک گذشتن آن ها در رسانه های اجتماعی را شدیدا دنبال می کنند. از نظر گروه معماری DAS با این که شاید این رویکرد در طراحی، بیشتر جنبه نقاشی را شامل شده باشد، باز هم اساس روح معماری را در خود دارد، زیرا بر مبنای تکنیک های خاص نقاشی معماری انجام شده است.

 

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو | اکبری

منبع: Archdaily