طراحی کافی شاپ Kaizen Coffee / معماری space+craft

کافی شاپ Kaizen Coffee

طراحی کافی شاپ Kaizen Coffee / معماری space+craft

کافی شاپ Kaizen Coffee به عنوان یکی از تخصصی ترین کافه های شهر بانکوک شناخته می شود. این کافه توسط یک فرد جوان به نام Arnun Wattanaporn تاسیس شده که اشتیاقش به این موضوع از حس و حال پر طراوت کافه های استرالیا سرچشمه می گیرد. بعد از پذیرایی گسترده Kaizen از دوستداران قهوه، این کافی شاپ به تازگی، شعبه ای در  Ekamai، یکی از مناطق اصلی قلب بانکوک افتتاح کرده است.

کافی شاپ، بانکوک، تایلند

space+craft

100 متر مربع

2019

عکسبرداری: Ketsiree Wongwan

طراحی گرافیک: Katekamon Thummasaen

این کافی شاپ که توسط چندین ساختمان مرتفع در یکی از پر جنب و جوش ترین منطاق بانکوک احاطه شده است،

کافی شاپ Kaizen Coffee که توسط چندین ساختمان مرتفع در یکی از پر جنب و جوش ترین منطاق بانکوک احاطه شده است، مساحتی برابر 100 متر مربع دارد. با بهره مندی از نمای جلویی پوشیده شده از شیشه شفاف، اولین چالش معماری، این بود که طراحی داخلی، خود را نشان دهد و زمانی که از خیابان اصلی دیده می شود، جذاب به نظر برسد.

یک لوح بزرگ از جنس چوب بلوط به شکل گرد که روی آن با حرف K از کلمه Kaizen کنده کاری شده است، با کمک نور LED تکمیل شده و روی سطح دیوار پشتی به چشم می خورد. این عنصر را می توان به خوبی از خیابان مشاهده کرد و از همین رو، نقش هویت را برای کافه ایفا می کند.

یک لوح بزرگ از جنس چوب بلوط به شکل گرد که روی آن با حرف K از کلمه Kaizen کنده کاری شده است

دیوار آجر چینی شده مدرن

صاحب کافه قصد داشته به جای حس یک فضای صرفا مینیمال و مدرن، حس و حال دنج و گرمی به فضا بدهد.

برخلاف شعبه های قبلی Kaizen، صاحب کافه قصد داشته به جای حس یک فضای صرفا مینیمال و مدرن، حس و حال دنج و گرمی به فضا بدهد. این شعبه جدید Kaizen، فقط به ارائه قهوه و نوشیدنی نمی پردازد، بلکه وعده های غذایی دلپذیر، سالم و تازه را نیز به صورت روزانه و از زمان صبحانه تا ناهار سرو می کند. وجود این نیت، طراحی داخلی این کافه را هم از نظر سبک و هم از نظر عملکرد، تغییر داده است.

الگوی متمایز آجر که در کانتر و دیوار طبقه اول اجرا شده است

پوشش پایانی طبیعی چوب بلوط و آجرهای خاکستری رنگ به عنوان متریال های اصلی در نظر گرفته شده اند. نتیجه کار، هماهنگی و کنتراست اجزای ساختار به صورت همزمان است. در حالی که که چوب بلوط، حس گرمی به فضا می دهد، آجرهای خاکستری تیره، فضا را دلفریب کرده اند. الگوی متمایز آجر که در کانتر و دیوار طبقه اول اجرا شده است، جزئیات طراحی را در کنار شخصیت منحصر به فرد برای فضا ایجاد کرده است.

جزئیات طراحی را در کنار شخصیت منحصر به فرد برای فضا ایجاد کرده است

چیدمان مبلمان به شکل پلان باز طراحی شده و در هر دو طبقه (اول و دوم) عملکرد متغیر دارد. این کار به این منظور انجام شده تا فضای نشستن به شکل متنوعی در اختیار مردم قرار بگیرد و مشتری ها بسته به این که می خواهند فقط قهوه بنوشند یا یک وعده غذا بخورند، بتوانند گزینه مورد نظر خود را از میان میزهای موجود انتخاب کنند.

در نهایت، ظاهر کافه Kaizen در میان کافه های بی شمار شهر، جلوه منحصر به فردی دارد و این کافه، یکی از بهترین ارائه دهنده های قهوه باکیفیت و وعده های غذایی سالم در سراسر کشور تایلند به شمار می رود. این طراحی تصویر خوبی که از این کافه در ذهن مردم وجود دارد را کاملا تغییر داده است.

چیدمان مبلمان به شکل پلان باز طراحی شده

دید داشتن محیط خیابان به فضای داخلی آن، بهره گرفتن از کنتراست

پلان پروژه

مهم ترین نکاتی که درباره طراحی کافی شاپ Kaizen Coffee به چشم می خورند، دید داشتن محیط خیابان به فضای داخلی آن، بهره گرفتن از کنتراست و هارمونی در کنار هم در استفاده از متریال ها و چند عملکردی در نظر گرفتن مبلمان موجود در فضاست. توجهی که به نقش بافت آجرها و نحوه قرار گرفتن آن ها در کنار یکدیگر معطوف شده، فضای داخلی این کافه را منحصر به فرد می سازد. طراحی داخلی این کافه، نمونه خوبی از یک طراحی مدرن و مینیمال در کنار حفظ حس خوب صمیمیت و گرمی است.

 

 

کافی شاپ Kaizen Coffee

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو

archdaily.com