طراحی کارخانه غلات در مکزیک با یادمانی برای موسس آن / شرکت معماری Atelier Ars

طراحی کارخانه غلات در مکزیک با یادمانی برای موسس آن / شرکت معماری Atelier Ars

طراحی کارخانه غلات : یادمانی برای موسس این کارخانه فرآوری غلات در «جالیسکو» در مرکز این مجموعه با طراحی شرکت معماری مکزیکی «آتلیه آرس» ساخته شده‌است. مجموعه کارخانه‌ای «نواسم» (Novasem) در ایالت مکزیک غربی شامل چندین ساختمان می‌شود که استودیوی معماری آرس هر یک را با ظاهری کاملا متفاوت طراحی کرده‌است. این مجموعه هر مرحله این فرآوری –از برداشت محصول تا دسته‌بندی، بسته‌بندی و انبار را در کنترل دارد و تمام این عملیات‌ها میان ساختمان‌های موجود تقسیم شده‌اند.

عملکردهای گوناگون در کارخانه شامل یک برج تولید، یک آزمایشگاه، انبارها، سیلوها و یک ساختمان ورودی است. تمام این بخش‌ها با ویژگی‌های متنوع فضای آزاد- بعنوان فضایی برای فراغت ذهن- از هم تفکیک می‌شوند.

آتلیه آرس گفت: «ما متوجه شدیم که باید پروژه را همچون چشم‌اندازی در نظر بگیریم که ساختمان‌ها، فضای آزاد و محوطه اطراف آن به طور همزمان درک می‌شوند.»

مجموعه‌ای از احجام مکعب مستطیلی با ارتفاع‌های مختلف که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند ساختمان فرآوری غلات را شکل می‌دهند. در نمای این احجام پلی‌کربنات استفاده شده تا سطوح بازتابنده و درخشانی داشته‌باشند.

 

در نزدیکی این احجام، یک باغچه و یک آبنما طراحی شده تا یابودی برای موسس این کارخانه که به تازگی درگذشته‌است باشد.

 

یک محفظه بلند سنگی آبی را در خود نگه می‌دارد که در طول یک جوی حرکت می‌کند. این جوی با یک تیر فولادی ساخته شده و ختم به یک حوض کم‌عمق و یک باغچه در کنار آن می‌شود.

این یادمان از ساختمان‌های سنگی گذشته الهام گرفته و براساس «منهیر» -یک سنگ بلند قائم که در اروپای باستان برپا می‌شد شکل گرفته‌است.

تیم طراحی در مورد این یادمان گفت: «جزء اول این یادمان محفظه عمودی کوچکی است که آن را بعنوان یک منهیر اولیه می‌شناسیم، علامتی بر قلمرو این مجموعه بعنوان نمادی از یک فضای وقف شده.»

یک جوی دیگر که از تیر فولادی ساخته شده آّب را به یک اتاق زیرزمینی هدایت می‌کند. این فضای زیرزمینی یادآور مقبره موسس کارخانه است و یک پاسیوی زیرزمینی و پلکانی را در خود جای می‌دهد که به سمت آبنما و یک استخر زیرزمینی چشم‌انداز دارد.

درون اتاق تاریک خاکستر موسس این شرکت درون یک جعبه فولادی نگهداری می‌شود که به صورت فرورفته درون یک سنگ قرار دارد.

 

در اطراف باغچه این یادمان بوته‌های اسطوخدوس و مجموعه‌ای از درختان گلدن رینز قرار دارند که در فصل بهار به رنگ زرد روشن درمی‌آیند. بسترهای شنی در کف فضای باز خارجی بکار رفته‌اند.

در کنار باغچه‌ها دو انبار قابل توجه غله قرار دارد که با فولاد قرمزرنگ پوشانده شده‌اند، به همراه یک مسیر میانشان که یک چشم‌انداز را قاب می‌گیرد.

 

این انبارهای غله از نقاشی‌های رنگی هنرمند آمریکایی «مارک روتکو» (Mark Rothko) گرفته شده‌اند. شرکت طراح گفت: «ما از این نقاشی‌ها، عمق و خلق فضا میان فضاهای دیگر را یاد گرفتیم.»

در انتهای محوطه کارخانه یک گلخانه و یک زمین پارکینگ در مجاورت مجموعه قرار دارد. ورودی مجموعه دارای یک بام با شیبی قابل توجه است که از محل اتاقک زیر آن شیبش شروع شده و تا تپه‌ای از خرده‌های سنگ ادامه می‌یابد.

 

این بام با زاویه گرفتن در مقطع یک فرم V مانند را شکل می‌دهد که به جمع‌آوری آب باران و هدایت آن به سمت مراتع حاصلخیز منتج می‌شود.

در مجموع، این کارخانه غلات شامل رنگ‌های طبیعی و مواد خامی است که به مراتع کوهستان‌های حومه جالیسکو وابسته هستند.

فاز دوم این پروژه که هنوز کامل نشده‌است شامل ساختمان اداری، یک گلخانه، دو ساختمان برای خشک‌کردن غلات و اقامتگاه موقت کارگران است.

سایت پلان مجموعه

 

 

 

مقطع قسمت یادمان

 

 

 

 

معرفی فضاها روی مدل سه‌بعدی

 

 

 

 

 

طراحی کارخانه غلات

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen