معماری و طراحی داخلی گالری Sperone Westwater / شرکت معماری فاستر و همکاران

معماری و طراحی داخلی گالری Sperone Westwater / شرکت معماری فاستر و همکاران

طراحی داخلی گالری Sperone Westwater

شرکت معماری :  نرمن فاستر و همکاران

محل: یورک، ایالات متحده

 معمار: نورمن فاستر، فاستر و همکاران

شرکت معماری همکار: شرکای آدامسون

مشاوران: بارو هاپلد، ادگت ویلیامز، شرکت مشاوران JAM

کارفرما: Sperone Westwater

سال اتمام پروژه : 2010

عکس : نایجل یانگ

 

 

نزدیک به 35 سال پس از شکل گیری ایده اولیه آن، گالری اسپرون وست واتر همچنان به نمایش آثار هنرمندان برجستهء ملیت‌های گوناگون و دوره‌های مختلف ادامه می‌دهد. آثاری که در این گالری نگهداری می‌شود در حوزه‌های مختلف هنری است. مفهوم گالری در پاسخگویی به شخصیت شهری پویای محلهء باوری (Bowery) نیویورک و تمایل به تجدید نظر در مورد روش درگیر شدن مردم با هنر با چیدمان گالری انتخاب و طراحی شد. ساختمان 9 طبقه بخشی از طرحی ابتکاری و جسورانه در راستای تقویت محله و این منطقهء شهری است و طراحی راهبردی پیشگام و نوآورانه در حرکت عمودی ساختمان به عنوان گالری دارد؛ زیرا به طور متداول گالری‌ها به صورت افقی شکل می‌گیرند و توسعه می‌یابند. در جایی که سایت این بنا واقع شده، زمین ارزشمند است، زمین این گالری به ابعاد 25*100 پا در نظر گرفته شد و با توجه به اینکه برای گالری‌ها ورودی بزرگ الزامی است، در آغاز طراحی در این زمین کم عرض ناممکن به نظر می‌رسید.

 

بخش مرکزی مفهوم طراحی، اتاقی متحرک به ابعاد 20*12 فوت است که در بین پنج طبقه حرکت می کند و آثار هنری در آن نمایش داده می‌شود. در واقع این اتاق مانند آسانسوری برای نمایش آثار است. این اتاق به بازدیدکننده این امکان را می‌دهد که آهسته و تدریجی بین طبقات و سطوح حرکت کنند و گالری ترکیبی شاخص و برجسته در خیابان باوری دارد، و این اتاق برای رهگذرهایی که از خیابان می‌گذرند قابل مشاهده است. آهنگ ملایم حرکت بین طبقات گالری با عبور و مرور سریع نیویورک در تباین است. در هر طبقه مشخص، فضای نمایشگاهی به کمک سطح متحرک اتاق در صورت نیاز می‌تواند توسعه یابد و بزرگتر شود. با به کارگیری پله و آسانسور اضافی جدای این اتاق آسانسور، دسترسی‌های دیگری به مجموعه افزوده شد، که حق انتخاب را برای مراجعین بیشتر می‌کند.

طراحی شامل ترکیب یک نیم طبقه و فضای نمایشی با دو برابر ارتفاع از سطح خیابان است. تراسی تندیس گونه به سمت پارک و یک گالری با چشم اندازی خصوصی در بالاترین طبقه عمومی ساخته شد. تورفتگی در بالای حجم ساختمان، محل قرارگیری دفاتر اداری را مشخص می‌کند. آثار هنری در اولین مرحله در زیر زمین انبار می‌شوند. کتابخانه‌ای در بالای ساختمان و زیر طبقه تاسیسات طراحی شد. از عملکردهای دیگر این کتابخانه، داشتن فضایی برای برگزاری مناسبت‌ها را می‌توان نام برد. نمای شیشه‌ای تراش خورده و کنگره داری از جنس CNC اجرا شد. این نما موجب می‌شود که اتاق متحرک به عنوان فضایی حائل عمل کند، و از ساختمان در برابر حرارت شدید محافظت می‌کند. همچنین نما عایق صوتی مناسبتی برای گالری است.

طراحی داخلی گالری Sperone Westwater
طراحی داخلی گالری Sperone Westwater

 

مفهوم گالری اسپرون وست واتر نشان دهنده هویت زنده و پویای شهری و سبک جدیدی برای ارتباط بین هنر و مردم از طریق گالری است. روند حرکتی گالری به نمای بیرونی ساختمان روح تازه‌ای می‌بخشد و عناصر عمودی برجسته و جسورانه‌ای خلق می‌کند. ساختمان همانند ترکیبی پر جنب و جوش و نیروی محرک خیابان است و نماد سرزندگی ابداعی تازه‌ای در منطقه به شمار می‌رود؛ در واقع پاسخی شجاعانه به برنامه‌های اصلی گالری اسپرون وست واتر است. امید است این گالری جدید الهام بخش هنرمندان برای خلق فضاهایی نو و امکانات فضایی و سازه‌ای بدیع باشد.

طراحی داخلی گالری Sperone Westwater
طراحی داخلی گالری Sperone Westwater

برای این گالری دیوارها بیان کننده هنر هستند و هنر صرفا آن چیزی که به دیوار آویخته شود نیست. داخل اتاق متحرک و بیرون از آن اشیا و آثار هنری به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

 

تحریریه پویانو: غفاری

منبع: houzz