ترکیب دایره های آجری چرخان در طراحی باغچه گالری جنوب لندن

طراحی باغچه گالری ؛ ترکیب دایره های آجری چرخان در طراحی باغچه گالری جنوب لندن ؛ بازسازی باغچه

ترکیب دایره های آجری چرخان در طراحی باغچه گالری جنوب لندن

بازسازی و طراحی باغچه گالری در لندن؛ هنرمند مکزیکی، Gabriel Orozco ، در طراحی محیطی حیاط این گالری با تیم 6a Architects همکاری کرده است که منجر به خلق باغ تندیسی شده است که سنگفرشی از الگوهای متغیر دایره های به هم پیوسته دارد. این باغ در حیاط پشتی گالری تازه بازسازی شده جنوب لندن قرارگرفته است.

01 طراحی باغچه گالری ؛ ترکیب دایره های آجری چرخان در طراحی باغچه گالری جنوب لندن ؛ بازسازی باغچه
طراحی باغچه گالری ؛ ترکیب دایره های آجری چرخان در طراحی باغچه گالری جنوب لندن ؛ بازسازی باغچه

گالری جامعه متمرکز لندن که در بخش Camberwell واقع شده است، اخیرا (سال 2010) توسط تیم 6a Architects گسترش یافته و نوسازی شده است.

باغ و حیاط جدیدی که در پشت گالری قرار دارد، با رویکردی تفریحی و آسایشی و به عنوان فضایی برای بازدیدکنندگان برای فعالیت هایی مانند استراحت در فضای باز، خوردن و بازی کردن در نظر گرفته شده است. همچنین به عنوان یکی از فضاهای گالری در فضای باز برای نصب آثار و سازه های هنری هنرمندان مختلف نیز استفاده می شود.

02 طراحی باغچه گالری ؛ ترکیب دایره های آجری چرخان در طراحی باغچه گالری جنوب لندن ؛ بازسازی باغچه ؛ طراحی محوطه
طراحی باغچه گالری ؛ ترکیب دایره های آجری چرخان در طراحی باغچه گالری جنوب لندن ؛ بازسازی باغچه ؛ طراحی محوطه

این حیاط که در سطوح مختلف طراحی شده است با اختلاف ارتفاع هایی که در فضاهای آن دیده می شود، که از عناصر اصلی طرح محسوب میشود، به صورت گسترده توسط آجر یورکستون (Yorkstone) سنگفرش شده است که بسیاری از آن ها آجرهای نمای پشتی گالری قبل از نوسازی هستند.

این آجرها دایره هایی بهم پیوسته را در سراسر باغ رسم کرده اند. به طوری که هر فضا را با کاربری مختلف مشخص کرده اند. به جای اینکه آجرها به صورت تکرارشونده نمایش داده شوند، هر دایره با توجه به کاربردی که در سطح ارتفاع آن بخش حیاط در نظر گرفته شده است، یا با توجه به دیزاین گلکاری و گیاهکاری و یا حوضچه های آبی که طرح شده اند، شخصیتی مستقل یافته است.

دایره ها، موضوع و موتیف اصلی کارهای Orozco را تشکیل می دهند؛ ولی این اولین بار است که این هنرمند اهل توکیو، آن ها را به شیوه ای تماشایی برای طراحی یک باغ به کار برده است.

نگرانی اصلی او در این طراحی، چگونگی ادغام کردن فضای باغ با معماری موجود در اطراف آن بود، به طوری که این ادغام هم پاسخ دهنده و هم در خدمت نیازهای جامعه بازدیدکنندگان باشد.

03

به گفته Orozco “در اولین بازدیدی که از این مجموعه داشتم، تحت تأثیر تعهدی قرار گرفتم که این گالری نسبت به اجتماع محلی و جامعه مجاور خود داشت؛ و مجذوب ارتباطی شدم که بین فضای باغ و بازدیدکنندگان مختلف آن وجود داشت و همچنین درگیر ایده ای شدم که بتواند بستر و پلت فرمی الهام بخش برای ارائه هرچه بهتر تمامی این عناصر باشد. بعد از آن شروع به فکر کردن درباره هندسه های متفاوتی کردم که از معماری های فضای اطراف قابل اقتباس بود و اینکه چطور می توانند با این فضا به عنوان اساس طراحی ادغام شوند. این فرایندی است که برای من بسیار جذاب بوده است.”

Orozco در نظر دارد که این باغ که اخیرا گلکاری تنکی داشته و گیاهان کمی در آن وجود داشته است، تبدیل به فضایی انبوه از گیاه و پر شاخ و برگ شود و محیطی شلوغ و درهم را ایجاد کند که اشاره ای ضمنی به نابودی فضای شهری دارد.

این محیط با چمن های متفاوت و گیاهان پیچی و معطر گیاهکاری شده است. این انتخاب ها با مشاوره و کمک گرفتن از باغ داران و گیاه شناسان سرشناس سلطنتی انجام شده است.

04

این باغ هر چهارشنبه برای بازدید عمومی مردم باز می باشد و در روزهای دیگر نیز بصورت رزرو خصوصی از آن استفاده می شود. و البته توسط گالری جنوب لندن نیز قابل دسترسی و بازدید است؛ از طریق باغ های مجاور که گالری مذکور، برنامه های هنری خود را در آن برگزار می کند. این پروژه، یکی دیگر از کارهای در حال رشد معماران تیم 6a Architects می باشد که همواره در زمینه های فرهنگی و هنری در حال توسعه می باشد.

05 طراحی باغچه گالری ؛ ترکیب دایره های آجری چرخان در طراحی باغچه گالری جنوب لندن ؛ بازسازی باغچه ؛ طراحی محوطه
طراحی باغچه گالری ؛ ترکیب دایره های آجری چرخان در طراحی باغچه گالری جنوب لندن ؛ بازسازی باغچه ؛ طراحی محوطه

 

06

 

تحریریه پویانو: جعفری

منبع : dezeen