طراحی اتاقک در آپارتمان برای ایجاد فضای خواب در بازسازی خانه

طراحی اتاقک در آپارتمان برای ایجاد فضای خواب در بازسازی خانه

طراحی اتاقک در آپارتمان ؛ استودیوی AC که در تورنتو است فضای داخلی یک آپارتمان محلی متعلق به یک مشتری جوان را بازسازی کرده‌است.

این کار با تعادل برقرار کردن میان فضای روشن و باز نشیمن با یک اتاق‌خواب دنج در گوشه‌ای از فضا که در داخل یک اتاقک چوبی ساخته شده، صورت گرفته‌است.

صاحب جوان و متخصص خانه، از طراحان خواست که فضای داخلی آپارتمان «برادوِی» را به گونه‌ای طراحی کنند که «جالب، عملکردی و منحصربفرد باشد».

طراحان، اتاق خواب و اتاق تعویض لباس را از پلان مستطیل اولیه حذف کردند. نتیجه، فضای نشمیمن L شکلی بود که حول فضاهای خصوصی پیچیده شده‌بود.

یک درگاه قوسی شکل، ورودی اتاقک خواب را – که در آن رختخواب روی یک سکوی کم ارتفاع قرار می‌گیرد- تعریف می‌کند. ورودی‌ای که به خوبی تعریف شده و ارتفاع اندکی که این اتاقک از کف دارد، به تعریف این انتقال فضایی از نشیمن به فضای مذکور کمک می‌کند.

طراحی اتاقک در آپارتمان

فضای داخلی این اتاقک، هم دارای دیوارهای سفید وهم پرداخت‌های چوبی می‌باشد. این تعادل میان این دو ماده، فضایی را خلق می‌کند که بطور همزمان هم روشن و هم گرم است.

 

در سمت راست آستانه این اتاقک، یک بازشوی باریک به یک اتاق لباس گشوده می‌شود.

پرده‌ها برای پوشاندن ورودی اتاقک و اتاق لباس باز می‌شوند. این پرده‌ها برای مخفی کردن یک فضای انبار در سمت راست در آپارتمان نیز به کار می‌روند.

 

در مقابل اتاق تعویض لباس، پارتیشن پارچه‌ای (پرده‌ها) رو به فضای ورودی خمیده می‌شوند. مسیر گردی که این خمیدگی ایجاد می‌کند، بازتابی از قوسی است که در ورودی اتاق خواب، ما را به داخل دعوت می‌کند.

طراحی اتاقک در آپارتمان
طراحی اتاقک در آپارتمان

آندرو هیل از استودیو AC به DEZEEN چنین گفت: «مسیر پرده همانند قوسی است که در نمای اتاقک چوبی می‌بینیم.»«این اشاره نامحسوس، دو عنصر خمیده را به هم پیوند می‌دهد، یکی سخت و ایستا، و دیگری سبک و پویا.»

 

اتاق نشیمن L شکل، در راهروی ورودی اپارتمان آغاز می‌شود. از قبل از فضاهای تفکیک شده در سمت راست به سمت سالنی که تا گوشه نقشه را اشغال می‌کند، ادامه می‌یابد. این فضا با چرخش حول اتاقک خواب، به سمت آشپزخانه ادامه می‌یابد.

یک پیشخوان در زیر پنجره دیوار مقابل ورودی قرار دارد که تا آشپزخانه امتداد می‌یابد و به سمت اتاق تغییر جهت می‌دهد تا یک جزیره را برای آشپزخانه به‌وجود آورد.

با هدف تاکید بر عمق فضای غذاخوری، طراحان دیوار پشت آن را مشکی نمودند. رنگ تیره با آجرهای سفید شده آپارتمان تضاد دارد و ویژگی‌های جالب توجه فضای داخلی را پررنگ می‌کند.

آندرو هیل در ادامه افزود:«دیوار پشتی آشپرخانه با رنگ مشکی پوشانده شده تا از اجزای جزیره و اتاقک خواب تفکیک و متمایز شود.» «این تضاد ساده به هردو قسمت به سرعت به چشم بیایند و یک نقطه عطف در میان این فضای داخلی عمدتا سفید باشد.»

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen