طراحی آپارتمان مینیمال در غرب تهران ؛ داستان زوجی که سادگی را انتخاب کردند!

طراحی آپارتمان مینیمال در غرب تهران ؛ داستان زوجی که سادگی را انتخاب کردند!

طراحی آپارتمان مینیمال در غرب تهران ؛ داستان زوجی که سادگی را انتخاب کردند!

سادگی دکوراسیون هم برای خودش جذابیت عجیبی دارد! اگر باور نمی کنید، کافی است به آپارتمان مینیمال زوج خوش سلیقه این مطلب سری بزنید. این بار با تور دکوراسیون، شما را به یکی از زیباترین منازل تهران خواهیم برد؛ آن هم از نوعی که شاید کم تر دیده باشید. اگر مینیمالیست هستید یا حتی می خواهید باشید، از نظر گذراندن تصاویر دکوراسیون این منزل، پیشنهاد ما به شماست. جدا از این، آشنا شدن با فلسفه سبک مینیمایسم به بهانه سر زدن به این آپارتمان نیز خالی از لطف نیست، پس تا پایان این مطلب درباره طراحی آپارتمان مینیمال در غرب تهران ، همراه پویانو باشید.

تعداد افراد ساکن در این خانه مینیمال، 2 نفر است که همان زوج طراح داستان ما هستند

منزل متفاوتی که موضوع این مطلب ماست، در غرب تهران جای دارد. تعداد افراد ساکن در این خانه مینیمال، 2 نفر است که همان زوج طراح داستان ما هستند. شغل خانم خانه، نویسندگی و روزنامه نگاری و شغل همسرشان برنامه نویسی است.

متراژ این خانه که یک ملک شخصی است، 150 متر مربع می باشد و ساخت آن در خرداد ماه 1398 صورت گرفته است. تعداد اتاق خواب های موجود، 3 عدد و تعداد سرویس های بهداشتی نیز دقیقا همین طور است. سبک دکوراسیون به کار رفته در طراحی، مینیمالیسم و نوردیک می باشد و رنگ های غالب در طراحی، سه رنگ سفید، طوسی و سیاه هستند، یعنی سه رنگ خنثی که هر مینیمالیستی قبول شان دارد.

همان طور که پیش تر نیز گفته شد، طراحی داخلی این خانه را زوج صاحب خانه انجام داده اند و این طور که معلوم است، به بهترین شکل نیز از پس آن بر آمده اند. در واقع، شما با نگاه کردن به دکوراسیون این منزل، یک اثر هنری حرفه ای می بینید که با عشق به سادگی خلق شده است.

طراحی دکوراسیون این خانه، حدودا 1 سال زمان برده است و برای خرید وسایل و تجهیزات نیز 2 ماه وقت گذاشته شده است. هزینه دکوراسیون داخلی، از جمه موارد خدماتی و اجرایی، آیتم های داخلی مانند سرویس ها، وان، سرامیک، نقاشی و … در کنار دیگر موارد، مثل اکسسوری ها و دکوراسیون نیز چیزی در حدود 200 میلیون تومان رقم خورده است.

فلسفه سبک مینیمال

فلسفه سبک مینیمال

فلسفه سبک مینیمال، فلسفه ساده گرایی می باشد و داستان زوجی که سادگی را انتخاب کردند، ساده و روشن است:

انتخاب سبک مینیمال به کسانی پیشنهاد می شود که سلیقه شان از آشفتگی بصری، مصرف‌گرایی و تجملات به دور است. در این سبک، خبری از تزئینات و عناصر سطنتی نیست. در واقع، اگر «سبک زندگی» شما مینیمال نباشد، انتخاب این سبک دکوراسیون اشتباه است.

افرادی که این سبک دکوراسیون را بر می گزینند، بیشتر از طراحی فضای داخلی، برای تغییر نگرش در زندگی خود اهمیت قائل هستند. مینیمالیسم، یک سبک زندگی‌ است که بر اساس آن تا حد امکان از خرید و داشتن وسایل غیر ضروری پرهیز می‌شود تا محیط زیست با آسیب کمتری رو به رو شود و مقدار زباله‌ کمتری نیز به چرخه‌ی محیط ‌زیست وارد گردد، جالب است بدانید که به خاطر همین ویژگی سبک مینیمالیسم، یعنی عدم مصرف‌گرایی و خرید، در مصرف آب پنهان نیز صرفه‌جویی به عمل می آید.

کسانی که توجه به محیط‌ زیست و طبیعت را نسبت به ظاهر منزل و دکوراسیون داخلی ارجح می دانند، این سبک دکوراسیون را به منازل خود می‌آورند تا از طریق ترویج این تفکر با ذهنیت اشتباه خرید وسایل اضافه و غیر ضروری مقابله کرده و در عین داشتن منزلی با وسایل مناسب، در جهت فرهنگ‌سازی برای خانواده‌ها و جامعه نیز سهمی داشته باشند.

یکی از خصوصیات این سبک به خاطر بهره مندی از نظم بصری زیاد، استفاده از حداقل رنگ‌ها است، رنگ‌های مورد استفاده در سبک مینیمالیسم، خنثی هستند و به طور معمول برای اکسسوار از تکنیک رنگ مکمل لکه‌ای بهره گرفته می شود که می‌توان با کوسن، شال مبل، گلدان و … آن را به دکوراسیون خانه اضافه نمود.

حال وقت آن است که گشتی در این خانه مینیمال بزنیم.

یکی از خصوصیات این سبک به خاطر بهره مندی از نظم بصری زیاد، استفاده از حداقل رنگ‌ها است

وقتی می گوییم “کم تر، بیش تر است”، دقیقا منظورمان اتفاقی می باشد که در منزل این زوج افتاده است. ساده ترش این که هر چه کم تر، بهتر! این شعار مینیمالیست های دنیاست. دکوراسیونی که مینیمالیست ها ترجیح می دهند، چیزی است که با حداقل ها ایجاد می شود و با همان حداقل ها بسیار زیباتر از چیزی است که تصورش را می کنید. در واقع، این یک هنر است که با کم ترین ها و ساده ترین ها به زیباترین نتیجه ممکن برسید. البته قصد و هدف سادگی در سبک مینیمالیسم، ذاتا زیبایی نیست، اما نمی توان زیبایی خاص آن را که دقیقا در همین سادگی است، انکار کرد.

در آشپزخانه این خانه، کابینت های تمام سفید یکپارچه ای می بینید که بدون دستگیره هستند تا ساده ترین فرم ممکن را داشته باشند. رنگ اپن نیز دقیقا مشابه است. به غیر از سفید که رنگ غالب این فضاست، دو رنگ دیگر هم به چشم می خورند؛ یکی طوسی که بدنه یخچال و نوارهای پرده زبرا را تشکیل می دهد و دیگری سیاه که رنگ تجهیزات آشپزخانه، صندلی ها و اکسسوری ها به کار رفته در فضاست؛ البته اگر رنگ محو و ملایم کفپوش ها در نظر گرفته نشود.

در آشپزخانه این خانه، کابینت های تمام سفید یکپارچه ای می بینید که بدون دستگیره هستند

بالای این میز ناهارخوری، نمونه ای از لامپ آویز سیاه داخل آشپزخانه را در سه عدد مشاهده می کنید.

کمی آن طرف تر و با مقداری فاصله از اپن آشپزخانه، یک میز ناهارخوری ساده سفید و سیاه قرار دارد که فرم و رنگ سطح و صندلی های پشت آن مشابه اپن هستند. بالای این میز ناهارخوری، نمونه ای از لامپ آویز سیاه داخل آشپزخانه را در سه عدد مشاهده می کنید.

در نشیمن خانه، مبل ها و فرش طوسی رنگ به خوبی با رنگ دیوارها ست شده اند

در نشیمن خانه، مبل ها و فرش طوسی رنگ به خوبی با رنگ دیوارها ست شده اند. سادگی و رنگ میز تلویزیون، بدون شک شما را به یاد کابینت های یکدست سفید آشپزخانه می اندازد. میز جلو مبلی نیز همان شکل و شمایلی را دارد که میز ناهارخوری داراست. حضور لامپ های آویز سیاه رنگ در این بخش خانه نیز تکرار شده است. همه رنگ های به کار رفته در دکوراسیون این نشیمن با هم در تناسب هستند، حتی رنگ های تابلوی روی دیوار که انگار جزء لاینفک از دکور یکپارچه این فضاست. کفپوش های روشن به صورت پیوسته در این بخش نیز دیده می شوند.

در فضای اتاق خواب نیز سادگی موج می زند.

در فضای اتاق خواب نیز سادگی موج می زند. کافی است نگاهی به تاج تخت خواب بیندازید که رنگ های به کار رفته در آن نیز هوشمندانه و دقیقا مطابق تم رنگی کلی منزل انتخاب شده اند، یعنی سفید و سیاه. میز پاتختی ساده و پایه کوتاه، قاب دکوری روی دیوار و کفپوش های روشنی که دقیقا مشابه کفپوش های سالن هستند، چرا که پیوستگی در سبک مینیمال اهمیت زیادی دارد و باید تا حد امکان از تعدد متریال و رنگ پرهیز شود.

اگر نگاهی گذرا و کلی به کلیه عکس های این خانه بیندازید

اگر نگاهی گذرا و کلی به کلیه عکس های این خانه بیندازید، احتمالا متوجه می شوید که چقدر دلباز است. در واقع، یک خانه 150 متری نمی تواند از این دلبازتر باشد، چرا که دکوراسیون مینیمال به سبب سادگی، فضای زیادی اشغال نمی کند. باید هم این طور باشد، زیرا زمانی که حداقل وسایل را انتخاب می کنید، حداکثر فضای مفید را خواهید داشت. از طرفی پالت رنگی ساده و متریال های اندک نیز پیوستگی فضا را به حداکثر میزان ممکن می رسانند که در امر بزرگ جلوه دادن فضا تاثیرگذار است.

اگر شما نیز مثل این زوج خوش سلیقه، دوستدار طبیعت و فرهنگ زیبای حفاظت از آن هستید و زیبایی را در سادگی می بینید، حتما با سبک مینیمالیسم ارتباط برقرار خواهید کرد. برای این که بتوانید این سبک را در دکوراسیون منزل خود به اجرا در آورید، تنها کافی است از هر آن چه حضورش ضرورتی ندارد، مثل وسایل بی کاربرد، تزئینات بیش از حد و دکوری های مختلف، کاملا دل بکنید؛  یعنی پیش از هر چیز، باید فکرتان را از دغدغه خرید هر چه بیش تر آزاد کنید تا بتوانید به دنیای مینیمالیست ها قدم بگذارید. در واقع، همه چیز از نوع تفکر و نگرش شما به زندگی شروع می شود. به زبان ساده تر، برای مینیمال دکور کردن، باید ابتدا مینیمال فکر کنید.

امیدواریم از این تور دکوراسیون پویانو لذت برده باشید.

 

 

 

طراحی آپارتمان مینیمال در غرب تهران

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری