صفر تا صد کار با رزین اپوکسی : هنر ساخت وسایل دکوری در منزل

صفر تا صد کار با رزین اپوکسی : هنر ساخت وسایل دکوری در منزل

صفر تا صد کار با رزین اپوکسی : هنر ساخت وسایل دکوری در منزل

ایده های هنری مبتکرانه بی شمارند، چرا که بسیاری از آن ها هنوز به ذهن کسی نرسیده اند. می توان گفت که حداقل به تعداد افراد روی کره زمین، ایده وجود دارد. هر کسی می تواند مبتکر یک ایده باشد، حتی خود شما! برای مبتکر بودن، فقط یک فکر خلاق لازم است. بقیه چیزها خود به خود فراهم می شود، مثل مصالحی که نیاز دارید. به عنوان مثال، رزین اپوکسی را در نظر بگیرید. زمانی که یک متریال شگفت انگیز مثل رزین در دسترس داشته باشید، ایده های دکوری شما با کاری که خودتان بسازید یقینا به واقعیت بدل خواهند شد. مایلید درباره این متریال نوین و روش استفاده از آن برای ساخت وسایل دکوری آشنا شوید؟ پس از شما دعوت می شود تا پایان این مطلب با پویانو همراه باشید.

صفر تا صد کار با رزین اپوکسی : هنر ساخت وسایل دکوری در منزل

همان طور که پیش تر گفته شد، ایده های هنری مبتکرانه زیادند. یکی از زمینه های جالبی که این ایده های مبتکرانه در آن کاربرد بسیار زیادی دارند، دکوراسیون داخلی و چیدمان منزل می باشد. در طی چند سال اخیر، موضوع طراحی و ساخت وسایل منزل با استقبال و پیشرفت زیادی همراه بوده و به همین خاطر، روزانه شاهد ورود وسایل با متریال های جدید و طراحی جدیدتر به بازار هستیم. یکی از این متریال های نوین که بدون شک با خود، یک هنر جدید نیز به خانه های ما آورده، رزین است. وسایل و مبلمان ساخته شده از رزین، این روزها محبوبیت خیلی زیادی در میان مردم پیدا کرده اند، اما ممکن است این متریال برای برخی از شما چیز ناشناخته ای باشد. بنابراین اجازه دهید این مطلب را با معرفی خود رزین پیش ببریم.

رزین چیست؟

رزین چیست؟

ساده ترین راه برای معرفی رزین این است: یک ماده چسبناک. بله، رزین یک ماده بی نهایت چسبناک می باشد که به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود و با گذشت زمان سفت می شود. سرعت گیرش یا سفت شدن این ماده در مقابل حرارت یا با قرار گرفتن در کنار مواد دیگر، بیش تر نیز می شود. رزین با بهره گرفتن از روش های پلمیریزاسیون (ترکیب کردن رزین با دیگر مواد)، به یک ماده جامد و سفت تغییر شکل پیدا می کند.

رزین اپوکسی

رزین اپوکسی

رزین آپوکسی در تمام دنیا به عنوان مناسب ترین نوع رزین برای انجام کارهای هنری و دست ساخت شناخته شده است، زیرا این ماده، عوارض سمی بسیار کم تری نسبت به موارد مشابه داشته و می توان در اتاق های کار بهره مند از تهویه مناسب به راحتی از آن استفاده نمود. جالب است بدانید که رزین آپوکسی جهت ساخت زیورآلات مصنوعی نیز به کار می رود. یکی از دغدغه های اصلی هنرمندان و افرادی که مایلند در منزل خود به ساخت وسایل دکوری بپردازند، سفت شدن آن است که با توجه و اعمال دقت در نسبت مورد نظر برای مخلوط کردن هاردنر و اپوکسی رفع می شود. در ضمن، باید بدانید که رزین اپوکسی برای سفت شدن به فرایند پخته شدن در کوره نیازمند نیست و به مرور زمان در مجاورت هوا سفت می شود.

مواد تشکیل دهنده رزین پوکسی، رزین و  هاردنر نام دارند. بسیار مهم است که این دو بخش به نسبت دقیق مشخص شده توسط تولید کننده با هم ترکیب شوند.

رزین پوکسی در مقایسه با رزین پلی استر قیمت بیش تری دارد، اما با توجه به این که رزین پلی استر سمی است، رزین اپوکسی برای انجام پروژه های هنری در منزل مناسب تر می باشد. با این وجود، در استفاده از رزین باید دقت زیادی به خرج داد و به توصیه های ایمنی و نکات بهداشتی توجه نمود.

مزایای استفاده از رزین اپوکسی

مزایای استفاده از رزین اپوکسی

از جمله مزایای متعدد رزین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از چسبندگی عالی به سطح
  • مقاومت شیمیایی در برابر اسید و باز
  • مقاومت مکانیکی تا حد بسیار زیاد
  • نارسانا و تا حدی عایق جریان الکتریسیته
  • امکان زدودن چربی و انواع آلودگی از سطح
  • بهره مندی از قابلیت ساب و جلادهی
  • قابلیت اضافه کردن پیگمنت‌های رنگی

امور جانبی کار با رزین اپوکسی

امور جانبی کار با رزین اپوکسی

برای این که از رزین، این ماده شگفت انگیز برای انجام پروژه های هنری در منزل خود استفاده کنید، باید یک سری امور جانبی را نیز مد نظر داشته باشید، چرا که کار با رزین تا حد زیادی وابسته به همین امور است. این امور جانبی به شرح زیر هستند:

  • رنگ آمیزی رزین: رنگ های مختلفی برای این منظور به کار می روند. این رنگ ها به سه دسته رنگ های پودری، رنگ های مایع و رنگ های خمیری طبقه بندی می شوند. باید توجه داشت که این رنگ ها باید در زمان ترکیب کردن رزین و هاردنر، یعنی وقتی که هنوز در حالت مایع هستند، به مخلوط اضافه شوند.
  • قالب گرفتن رزین: جهت قالبگیری کردن رزین اپوکسی می توان از قالب های مختلفی استفاده نمود. از جمله این قالب ها می توان به قالب سیلیکونی، قالب لاتکسی، قالب پلاستیکی و انواع قالب های خانگی اشاره کرد.
  • روان کردن رزین: روان کننده رزین، ماده ای است که از چسبیدن رزین به قالب خود جلوگیری می کند. اگر از قالب های نرم و انعطاف پذیر، مثل قالب های سیلیکونی بهره می گیرد، نیازی به استفاده از روان کننده نیست، اما در صورتی که از دیگر قالب ها استفاده نمایید، باید روان کننده نیز به کار ببرید. اسپری های روغن آشپزی برای این منظور به کار می آیند.

تکنیک های استفاده از رزین اپوکسی

تکنیک های استفاده از رزین اپوکسی

  • درست کردن سطوح صاف و صیقلی: شما می توانید سطح قطعه های مسطح چوبی، زیر لیوانی ها، سینی ها و سطوح صاف زیورآلات را با یک لایه رزین اپوسکی بپوشانید.
  • پخش قطعات معلق در حجم رزین: می توان قطعات کوچک پلاستیکی، سکه، گیاهان خشک، ترافل های رنگی و هر مورد دیگری که به نظر زیبا بیاید را با رزین مخلوط نمود و بافت های متنوعی به آن بخشید.
  • ایجاد لایه محافظ روی عکس: رزین برای ایجاد پوشش روی هر عکسی نیز کاربرد دارد. فقط باید پیش از ریختن رزین، سطح عکس را با یک لایه محافظ پوشاند تا جوهر عکس در رزین حل نگردد. برای این منظور می توان از سیلر، چسب چوب و اسپری وارنیش بهره گرفت. در ضمن، پیش از ریختن رزین باید از خشک بودن لایه محافظ اطمینان حاصل کرد.
  • تمیز کردن بخش های اضافه: اگر در حین کار، رزین از سطوح مور دنظر بیرون زد یا در قسمتی که نمی بایست، ریخت، می توان آن را به وسیله استون یا لاک پاک کن پاک نمود. همچنین می توان بخش های اضافه را با کاتر یا چاقو برش داد، ولی بهترین روش برای تمیز از آب در آمدن کارتان این است که کلیه مراحل را با دقت کامل انجام دهید تا چنین مشکلاتی ایجاد نشود.

مراحل استفاده از رزین اپوکسی

مراحل استفاده از رزین اپوکسی

برای انجام صحیح پروژه خود طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. ابتدا بهتر است خود را با تجهیزات حفاظتی آماده نمود و در یک مکان بهره مند از تهویه مناسب مشغول به کار شوید. دستکش و عینک می توانند برای محافظت از پوست و چشمان شما مناسب باشند.

  1. مواد و وسایل مورد نیاز را در دسترس قرار دهید. رزین اپوکسی و هاردنر را به همراه تشت یا سطل مناسب جهت مخلوط کردن و دو چوب یا میله برای هم زدن در کنار خود قرار دهید.

  1. سطح مورد نظر برای ریختن رزین را با آب و صابون تمیز کنید. مهم نیست قرار است رزین را روی چه سطحی بریزید؛ برای این که کارتان تمیز از آب در آید، باید هر گونه چربی و گرد و خاک را از سطح مورد نظر پاک کنید.

  1. مواد فراهم شده را با توجه به دستور العمل کارخانه تولید کننده با هم ترکیب کنید. توجه کنید که مخلوط کردن رزین به خوبی انجام شود تا در آن ترکی مشاهده نگردد.

  1. رزین را به محض آماده شدن روی قسمت مورد نظر بریزید، چرا که ممکن است سفت شود. اگر می خواهید یک شکاف را پر کنید، می توانید بسته به اندازه گودی یا شکاف، از خود سطل یا یک پیمانه کوچک تر استفاده کنید. برای پوشش دادن سطوح با رزین نیز می توان از قلمو یا غلتک استفاده نمایید.

در ادامه می توانید تصاویری از پروژه های هنری اجرا شده با رزین اپوکسی مشاهده کنید.

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری