سبک های چیدمان : انواع سبک متفاوت در چیدمان خانه و مبلمان

انواع سبک متفاوت در چیدمان خانه

سبک های چیدمان : انواع سبک متفاوت در چیدمان خانه و مبلمان

طراحی داخلی یک مکان کاری بسیار ظریف و پر از جزئیات است. این کار زمانی دشوار تر می شود که بخواهیم قبل از شروع طراحی ابتدا سبکی که می خواهیم در ظاهر و دکوراسیون خانه به نمایش بگذاریم را انتخاب کنیم. در این مطلب تعدادی از سبک های چیدمان مطرح در طراحی داخلی را از نظر تاریخی بررسی کرده و ویژگی های منحصر به فرد آن ها را مطرح خواهیم کرد. برای این که با سبک های مختلف در چیدمان خانه و مبلمان آشنا شوید با پویانو همراه باشید:

همان گونه که یک انسان با لباس هایی که به تن می کند علایق و ترجیح های خود را به نمایش می گذارد، هنگام چیدمان محیط زندگی خود نیز با ترجیح ها و انتخاب های خود عادت های زندگی، انتظارات ما از راحتی خانه، علایق و سبک شخصی، انتخاب ها و سلیقه رنگ ها و اکسسوار ها و از همه بیشتر درک ما از زیبایی و راحتی را مشخص می کنیم.

سبک های طراحی داخلی نه تنها با تفاوت های میان انسان ها، بلکه در عین حال با مناطق متفاوت جغرافیایی و دوره های متفاوت تاریخی نیز از یکدیگر جدا شده و به همین دلیل هر سبک دکوراسیون با ویژگی های متفاوتی شناخته می شود. هر صد سال به دلیل شرایط منطقه ای و اجتماعی یک مفهوم جدیدی در زیبایی ایجاد شده و این مفهوم در سبک و لوازمی که در محیط های زندگی به کار برده می شوند نیز نمایان شده است.

امروزه با پیشرفت قابل توجه تکنولوژی، می توان گفت که هنر طراحی داخلی در عصر طلایی خود به سر می برد. در دنیای امروزی با آن چه که از گذشته به امروز رسیده است، سبک ها و مبلمان بسیار متفاوتی تولید شده و برای افرادی که می خواهند خانه خود را طراحی و چیدمان کنند انتخاب های بی حد و مرزی وجود دارد…

سبک های مختلف در چیدمان خانه و مبلمان

  • سبک اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی در اواسط دهه 1950 میلادی پا به عرصه طراحی داخلی گذاشت و مفهوم زیبایی در دکوراسیون را به مفهوم سادگی، کاربردی و راحتی تغییر داد. مهم ترین ویژگی متمایز کننده سبک اسکاندیناوی که با مرکزیت مبلمان مدرن و کارآمد شناخته می شود، طراحی هایی سیال با حاکمیت رنگ سفید و مبلمانی با طراحی های ساده و ساخته شده از مصالح طبیعی است.

اگر می خواهید خانه خود را بر اساس سبک اسکاندیناوی طراحی و چیدمان کنید، فراموش نکنید که منبع الهام شما برای محیط زندگی تان باید طبیعت باشد. مهم ترین تفاوتی که سبک اسکاندیناوی با خطوط ظریف و سیال را از سبک های مینیمال و مدرن جدا می کند، مقیاس رنگ ها است.

در سبک اسکاندیناوی، حتی اگر از رنگ هایی مانند آبی، سبز و زرد روشن که در طبیعت نیز وجود دارند به میزان کمی استفاده شود، معمولا از رنگ های سفید و رنگ چوب فراتر نمی رود. به طور خلاصه این سبک، سبکی است که زیبایی برف های موجود در طبیعت مناطق اسکاندیناوی را به خانه آورده و سبکی مملو از ظرافت است.

سبک اسکاندیناوی در اواسط دهه 1950 میلادی پا به عرصه طراحی داخلی گذاشت

  • سبک کانتری

امروزه شاهد آن هستیم که سبک کانتری در ترکیب با سبک مدرن دکوراسیون هایی قابل توجه و چشمگیر ایجاد می کند، در واقع سبک کانتری یکی از گرم ترین، خانوادگی ترین و دعوت کارترین سبک هایی است که احساس خانه را به محیط زندگی ما می بخشد. هر چه قدر هم که سبک های کانتری فرانسوی، انگلیسی و آمریکایی ویژگی های متفاوتی از یکدیگر داشته باشند، اما می توان گفت که همگی نمادی از طبیعت و گرما به شمار می روند.

سبک کانتری که دارای تم روستایی و احساس نوستالژی است، در آن راحتی و انرژي با ایجاد فضایی ساده برای معاشرت در الویت قرار دارد. طرح های گلدار، مبلمان چوبی، پارچه های طبیعی، پالت رنگی خنثی و نقوش و اشیاء الهام گرفته از طبیعت در این سبک برای افرادی که به دنبال ایجاد فضایی گرم و خانوادگی هستند بسیار ایده آل به شمار می روند.

سبک کانتری در ترکیب با سبک مدرن دکوراسیون هایی قابل توجه و چشمگیر ایجاد می کند

در سبک مینیمال در طراحی داخلی که با شعار «کم، زیاد است» به راه افتاد، تنها باید از لوازم و مبلمانی که به آن ها نیاز دارید استفاده کنید. این سبک که در آن جایی برای طراحی های تزئینی، لوکس و باشکوه وجود ندارد، جریانی است که با ترجیح افرادی که به دنبال زندگی ای آرام و راحت بودند و در واکنش به روند مصرف گرایی شکل گرفت و بسیار محبوب شد.

سبک های چیدمان مینیمال با مطرح کردن این موضوع که هر چه لوازم بیشتری داشته باشید، بیشتر احساس خستگی خواهید کرد، هم مصرف گرایی را کاهش داده و هم ویژگی آرامش بخشی محیط را در بالاترین حد خود حفظ کرده و دارای طراحی فرح بخش و فضا های باز است و خانه هایی پر از آرامش و ساده را به نمایش می گذارد.

سبک مینیمال در طراحی داخلی که با شعار «کم، زیاد است» به راه افتاد

سبک مدرن در طراحی داخلی، با وجود این که تصور می شود مفهوم طراحی امروزی را به نمایش می گذارد، در واقع از اواسط دهه 1900 میلادی پا به عرصه حضور گذاشت و جریانی است که دوران طولانی ای را تمثیل می کند.

ویژگی ای که خانه های طراحی شده با سبک مدرن را از سایر طراحی ها جدا می کند، استفاده از مبلمانی با خطوط مشخص، ساده و نمادین است. می توان گفت که در سبک مدرن صندلی ها و مبل های چوبی، اکسسوار های فلزی و میز هایی که در آن ها شیشه و چوب در کنار یکدیگر قرار گرفته اند بسیار محبوب هستند. اما از آن جایی که سبک مدرن دوره زمانی طولانی ای را نمایندگی می کند، صندلی های پلاستیکی و مبل های چرمی نیز در این سبک بسیار مورد استفاده قرار دارند.

اگر می خواهید محیط زندگی خود را به سبک مدرن طراحی و چیدمان کنید لازم است از اشیاء و مبلمانی استفاده کنید که دارای طراحی ساده و خطوط سیال بوده، به جای شکوه و تجمل، راحتی آن ها در الویت قرار داشته، اما در عین حال دارای زیبایی تاثیر گذار و صاحب سبک باشند.

سبک مدرن در طراحی داخلی

  • سبک استوایی

نور خورشید، اقیانوس، ساحل، طبیعت وحشی، جنگل های متراکم، میوه های زیبا و… سبک دکوراسیونی که تمام این ویژگی ها را در خود داشته باشد، بدون شک سبک استوایی است که تمثیلی از مناطق گرمسیری به شمار می رود.

در سبک استوایی که لوازم ساخته شده با چوب بامبو و مبلمان سبک و طبیعی بسیار پرکاربرد هستند، پنجره های بزرگی که نور خورشید را وارد خانه می کنند، درخت های خانگی، نقوش حیوانی مانند فلامینگو و فیل و طرح های گیاهان گرمسیری از مهم ترین ویژگی های آن به شمار می روند.

رنگ های خاص و زیبای استوایی فضایی پر انرژي و احساسی از تابستان را در محیط ایجاد می کنند. مهم ترین نکته ای که در سبک استوایی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که هر وسیله ای باید طبیعی باشد! رنگ های مصنوعی و ساختگی که در طبیعت وجود نداشته باشند، جایگاهی در این سبک ندارند.

سبک استوایی که لوازم ساخته شده با چوب بامبو و مبلمان سبک و طبیعی بسیار پرکاربرد هستند

در سبک روستیک صنایع دستی، اشیائی که با لوازم طبیعی مانند حصیر ساخته شده اند و پارچه ها و سطوح طبیعی بسیار پرکاربرد هستند. چوب خام و کار نشده از عناصر اصلی ای به شمار می رود که در این سبک کاربرد بسیاری دارد. طرح ها و نقوش محلی، کاشی و سرامیک های کلاسیک و ظروف چینی ارز عناصری هستند که در سبک روستیک نمی توان آن ها را نادیده گرفت.

در مورد رنگ ها نیز رنگ های خنثی و خاکی در ترکیب با رنگ های سیاه و سفید در این سبک بیشترین کاربرد را دارند. اگر بخواهیم سبک روستیک را با یک جمله معرفی کنیم، می توانیم بگوییم: طبیعی بودن بدون هیچ تلاشی…

سبک روستیک را با یک جمله معرفی کنیم، می توانیم بگوییم: طبیعی بودن بدون هیچ تلاشی...

  • سبک کلونیال

سبک کلونیال که در دوران استعمارگری متولد شده و با این مفهوم نیز شناخته می شود، سبکی است که در آن اشیاء و لوازم محلی با مفهوم لوکس و تجمل گرایی استعمارگران ترکیب شده و سبکی طبیعی، اما باشکوه ایجاد شده است.

در سبک کلونیال استفاده بیش از حد از چوب بسیار قابل توجه است و به شکل قدرتمندی به کار برده می شود. ترکیب مبل های چوبی حکاکی و منبت کاری شده با جزئیات و طرح های استوایی از جمله ویژگی های منحصر به فرد این سبک از انواع سبک های چیدمان به شمار می رود.

در سبک کلونیال استفاده بیش از حد از چوب بسیار قابل توجه است

سبک کلاسیک، همان گونه که از نام آن مشخص است، از سبک های چیدمان در طراحی داخلی است که هرگز از دنیای مد خارج نشده و به عنوان نام سبکی مجلل و باشکوه شناخته می شود. در این سبک جزئیات بسیار فراوان، دقیق، موشکافانه و پر زرق و برق وجود دارد و سبکی در چیدمان و طراحی داخلی است که در آن مبلمانی با طراحی های خاص، اشیاء ساخته دست و اکسسوار های متعدد از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

پارچه های براق، سطوح طلایی، مبلمان گلدوزی شده وکنده کاری ها از جمله ویژگی های اصلی سبک کلاسیک به شمار می روند. این سبک که در محیط های وسیع با سقف های بلند، با چیدمانی شلوغ، اما سیال مفهومی مجلل از زیبایی را به نمایش می گذارد، بیشتر در خانه های بزرگ مانند قصر پیش روی ما قرار می گیرد.

پارچه های براق، سطوح طلایی، مبلمان گلدوزی شده وکنده کاری ها از جمله ویژگی های اصلی سبک کلاسیک به شمار می روند

  • سبک صنعتی

سبک صنعتی برای افرادی که به دنبال سبکی سرد و خنثی هستند انتخاب بسیار مناسبی از سبک های چیدمان است. در این سبک مواد خام به عنوان عناصر زیبایی بخش مورد استفاده قرار گرفته و دکوراسیونی بسیار معاصر نمایان می شود. در سبک صنعتی آجر ها، فلزات خام و کار نشده و چوب های بزرگ در ترکیب با رنگ های سرد محیطی مردانه و خلاقانه ای را ایجاد می کنند.

در سبک صنعتی آجر ها، فلزات خام و کار نشده و چوب های بزرگ در ترکیب با رنگ های سرد محیطی مردانه و خلاقانه ای را ایجاد می کنند.

  • سبک ترکیبی از سبک های چیدمان

سبک ترکیبی که با نام التقاطی نیز شناخته می شود، در واقع با ترکیب سبک های متفاوت ایجاد می شود و می توان گفت که امروزه از پرکاربرد ترین سبک های چیدمان در طراحی داخلی به شمار می رود. در دنیای امروزی سلیقه ها و تکنولوژی های تولید بسیار پیشرفت کرده و انسان ها بر اساس سلیقه شخصی از سبک های مورد علاقه خود یک ترکیب بندی التقاطی ایجاد کرده و طراحی محیط زندگی خود را انجام می دهند.

با این روش برای مثال نشیمنی مدرن با جزئیات کلاسیک و یا آشپرخانه ای با ترکیب سبک کانتری و مدرن ایجاد می شود. به طور خلاصه به مفهومی از طراحی داخلی به شکل شخصی و سبکی که در آن یک شخصیت واحد با ترکیب سبک های متفاوت ایجاد شده باشد، سبک ترکیبی گفته می شود.

نشیمنی مدرن با جزئیات کلاسیک و یا آشپرخانه ای با ترکیب سبک کانتری و مدرن ایجاد می شود

  • سبک آسیایی

از انواع سبک های چیدمان سبک آسیایی سبکی است که در آن دکوراسیون آسیای شرقی با طراحی های مدرن ترکیب شده و به آن اکسسوار ها و مجسمه هایی به سبک چینی، اشیاء سفالی و گیاهان طبیعی اضافه شده و یک سبک خاص ایجاد می شود. در این سبک لوازم مصنوعی هیچ جایگاهی نداشته و به سبک مینیمال بسیار شباهت دارد. سبک آسیایی باعث ایجاد فضایی آرامش بخش، سیال، دلباز و فرح بخش در محیط زندگی می شود.

سبک آسیایی سبکی است که در آن دکوراسیون آسیای شرقی با طراحی های مدرن ترکیب شده

  • سبک مدیترانه ای

از انواع سبک های چیدمان سبک طراحی داخلی مدیترانه ای، همان گونه که از نام آن مشخص است، سبکی است که نمادی از ویژگی های اصلی کشور های حاشیه دریای مدیترانه به شمار رفته و سبکی گرم، صمیمی و دعوت کار است.

هدف اصلی در طراحی این سبک، زنده کردن گرما و آرامش دریا و هوای معتدل آن در محیط خانه است. تنالیته های رنگ قهوه ای، نارنجی، آبی و سبز، رنگ های اصلی سبک مدیترانه ای به شمار می روند. کوسن های رنگی، لوازم چوبی و اکسسوار هایی مانند صدف که برگرفته از دریا و اقیانوس هستند از مهم ترین عناصر این سبک به شمار می روند.

تنالیته های رنگ قهوه ای، نارنجی، آبی و سبز، رنگ های اصلی سبک مدیترانه ای به شمار می روند.

اگر می خواهید خانه خود را به سبکی جدید طراحی و چیدمان کنید، بررسی سبک های متفاوت و متنوع در طراحی داخلی می تواند به شما کمک کرده و الهام بخش باشند.