زیبایی ارگانیک : سبک وگان

زیبایی ارگانیک : سبک وگان

زیبایی ارگانیک : سبک وگان

محیطی که در آن زندگی می کنیم، در واقع نمادی از دیدگاه ما به زندگی و فلسفه زندگی ما است. وگان بودن نیز یکی از فلسفه های زندگی است که در سال های اخیر افراد بسیاری به آن روی آورده اند. اما وگان بودن یعنی چه و چگونه می توان بین آن و طراحی داخلی ارتباط برقرار کرد؟ در این مطلب بر اساس این ایده، تلاش شده است تا طراحی داخلی خانه را با کسانی که در سال های اخیر شیوه زندگی وگان را پذیرفته اند، تطبیق دهیم. اگر شما نیز وگان هستید و یا تمایل به وگان شدن دارید با پویانو همراه باشید تا بدانید چگونه می توان محیط زندگی را با سبک وگان تطبیق داد:

وگان چیست؟

  • وگان چیست؟

وگان یا وگانیسم در واقع آخرین مرحله و گیاه خواری مطلق است. به فردی که تغذیه خود را عاری از هر نوع گوشتی مانند گوشت قرمز، گوشت سفید و غذا های دریایی کرده باشد، گیاه خوار گفته می شود. با این حال فرد گیاه خوار مواد خوراکی ای مانند تخم مرغ، محصولات لبنی و عسل و هم چنین پوشاک و محصولات حیوانی را مصرف می کند. البته در بین این دسته گیاه خواران نیز تمایلات متنوعی وجود دارد.

اما گیاه خوار مطلق و یا وگان کسی است که لب به فرآورده های حیوانی نمی زند و فقط از دنیای گیاهان تغذیه می کند. در این نوع رژیم غذایی هر ماده ای که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از حیوانات تامین شده باشد، حذف شدنی است به همین دلیل گیاه خوار مطلق از مصرف محصولات لبنی، تخم مرغ و عسل نیز تماما خودداری می کند.

وگانیسم یک سبک زندگی خاص بوده و بر یک فلسفه اساسی نهادینه شده است

وگانیسم فراتر از حذف گوشت و پیروی کردن از یک رژیم غذایی گیاهی است. وگانیسم یک سبک زندگی خاص بوده و بر یک فلسفه اساسی نهادینه شده است: این که انسان باید بدون آزار هيچ نوع حیوانی به حیات خود ادامه دهد. به همین دلیل هر گونه بیگاری کشیدن، استثمار، آزار و اذیت و بی رحمی نسبت به حیوانات ممنوع است. به این ترتیب فردی که ادعا می کند وگان است علاوه بر امتناع از مصرف گوشت و فرآورده های حیوانی، دور پشم، چرم، پر، ابریشم و پارچه های این چنینی را نیز خط کشیده و حتی از لوازم آرایشی و بهداشتی که روی حيوانات تست شده باشد، استفاده نمی کند.

طرفداران وگانیسم حتی سیرک يا باغ وحش نیز نمی روند

طرفداران وگانیسم حتی سیرک يا باغ وحش نیز نمی روند، مخالف داشتن حیوانات خانگی هستند و از مروارید اصل استفاده نمی کنند و تمام این کارها را به خاطر منافع انسان، حمایت از حیوانات و حفظ محیط زیست انجام می دهند. در واقع وگانیسم همان گیاه خواری مطلق است که فلسفه ای به مراتب جدی تر را دنبال می کند. این سبک تغذیه ای به دهه 50 میلادی باز می گردد و در سال 1948 اولین انجمن وگان در آمریکا تاسیس شد.

پایه و هدف اصلی وگان ها مبارزه با مفهوم عرضه و تقاضا در محصولات صنعتی است که در روند تولید آن ها به حیوانات و محیط زیست آسیب وارد می کند.

وگانیسم یا گیاه خواری مطلق یک روش تغذیه و یک شیوه ای برای زندگی است که هدف آن حذف هر نوع محصول چه در غذا، چه در پوشاک و چه در مواد مصرفی است که از حیوانات تهیه شده اند. به همین دلیل آن ها هر چیزی که از منشأ حیوانات تهیه شده باشد مانند پارچه های چرم، جیر و پشم را مورد استفاده قرار نمی دهند. مهم ترین دلایل وگان شدن افراد مسائل اخلاقی یا رعایت حقوق حیوانات، حفاظت از محیط زیست و حفظ سلامتی است. پایه و هدف اصلی وگان ها مبارزه با مفهوم عرضه و تقاضا در محصولات صنعتی است که در روند تولید آن ها به حیوانات و محیط زیست آسیب وارد می کند. اگر شما نیز احساس نزدیکی به این سبک زندگی دارید، حتی اگر یک وگان کامل هم نیستید، می توانید با توجه به برخی مسائل و موارد، سبک وگان را در طراحی داخلی محیط زندگی خود به کار ببرید.

مواردی که در طراحی سبک وگان می توانند به شما کمک کنند:

  • به کار بردن پارچه هایی که از مواد ماندگار تهیه شده و سال های طولانی قابل استفاده باشند یکی از ویژگی های سبک وگان است. پارچه های پایداری که از الیاف گیاهی تهیه شده باشند، انتخاب مناسبی برای این منظور به شمار می روند.
  • شمع سویا از سایر شمع ها سالم تر است، زیرا دوده سیاه کمتری تولید می کند، به خصوص هنگامی که با روغن های سبک ترکیب شود و به همین دلیل برای محیط زیست بسیار سالم تر خواهد بود. حتی این شمع ها دارای رایحه های متنوعی نیز هستند.

مواردی که در طراحی سبک وگان می توانند به شما کمک کنند:

  • پارچه های نخی و پلی استر از دیگر عناصری هستند که می توانند در سبک وگان به کار برده شوند.
  • یکی از مواد گیاهی پایدار، قارچ ها هستند که امروزه به خصوص در خانه های مدرن، به طراحی داخلی نیز راه یافته اند. در سطوح مختلفی از جمله کفپوش ها می توان از این مواد گیاهی استفاده کرد.
  • پارچه های نرم، سبک، بادوام و سازگار با محیط زیست که از الیاف برگ آناناس مانند پیناتکس (Piñatex) تهیه می شوند، گزینه های مناسبی برای جایگزینی چرم های طبیعی به شمار می روند که برای محیط زیست مناسب نیستند.

  • برای زمین می توانید به جای فرش های پشمی و یا فرش هایی که از الیاف حیوانی و مصنوعی تشکیل شده اند، از فرش های حصیری و جوت که الیاف گیاهی دارند استفاده کنید.
  • بامبو، یک ماده وگان بسیار مناسب است که فرم طبیعی خود را حفظ کرده، می تواند در یک فضای گسترده ای از اکسسوار ها تا مبلمان مورد استفاده قرار گرفته، نرم اما بسیار بادوام بوده، بسیار راحت بر روی آن کار شده و سازگار با محیط زیست است.

  • در طراحی داخلی به جای پشم، نخ اکریلیک یا پنبه ای متناسب با سبک وگان را انتخاب کنید و برای پر کردن داخل تشکچه ها و یا بالش ها، به جای پر، پلی استر را به کار ببرید.
  • از آن جایی که در تکنیک های تولید محصولات اغلب از مواد شیمیایی استفاده می شود که به اکوسیستم آسیب می رسانند، گیاه خواران مطلق ترجیح می دهند 100٪ از پنبه ارگانیک استفاده کنند.

از دید بسیاری، گیاه خواری تنها یک نوع رژیم غذایی خاص به حساب می آید، اما در واقع گیاه خواران متعصب به این رژیم، به شدت از مصرف محصولات حیوانی و بسیاری از مشتقات آن خود داری می کنند. زیرا در روند تولید محصولات حیوانی در هر زمینه ای، حیوانات خواسته یا نا خواسته آزار دیده و این امر از دید وگان ها به هیچ عنوان منصفانه و اخلاقی نیست. این ممنوعیت، بسیار سفت و سخت و حتی گاهی تعجب برانگیز است. به همین دلیل اگر از طرفداران گیاه خواری بوده و سبک وگان برای شما قابل درک است، باید آن را در تمام وجوه زندگی خود به کار ببرید و یکی از مهم ترین این وجه ها محیطی است که در آن زندگی می کنید…

 

 

 

 

 

 

 

 

معماری ودکوراسیون داخلی پویانو