در 4 قدم با پلاستیک خداحافظی کنید

در 4 قدم با پلاستیک خداحافظی کنید

در دنیای امروزی، پلاستیک به یک معضل بزرگ زیست محیطی تبدیل شده است و به همین دلیل تمام دنیا در تلاش هستند تا مصرف پلاستیک را در زندگی روزانه و دکوراسیون کاهش دهند. زیرا ما می توانیم با پلاستیک کمتر زندگی کنیم، اما دنیا و زمینی که بر روی آن زندگی می کنیم، توانایی زندگی کردن با این حجم از پلاستیک مصرفی را ندارد. زیرا همان طور که می دانید سال های بسیاری طول می کشد تا پلاستیک جذب طبیعت شود. به همین دلیل اگر می خواهیم در دنیای سالم تری زندگی کرده و آینده ای روشن را به فرزندان خود هدیه دهیم باید مصرف پلاستیک را کاهش دهیم. اما چگونه؟ با پویانو همراه باشید تا در 4 قدم با پلاستیک خداحافظی کنید:

  • نه به پلاستیک! اما چگونه؟

این یک حقیقت است که برای آینده بهتر و محیط زیست پایدار باید میزان مصرف پلاستیک را کاهش دهیم. اما با وجود این که اطراف ما با ارتشی از پلاستیک ها محاصره شده است، عدم استفاده از پلاستیک ممکن است کمی سخت و ترسناک به نظر برسد. اما هیچ چیزی غیر ممکن نیست…

نه به پلاستیک! اما چگونه؟

  • قدم اول: تصمیم بگیرید.

برای این که بخواهید مصرف پلاستیک را کاهش دهید، قبل از هرچیزی باید تصمیم بگیرید. برای این منظور زمانی که می خواهید برای محیط زندگی خود اشیاء جدید خریداری کرده و زندگی روزمره خود را سپری کنید، به این 4 نکته توجه داشته باشید:

رد کردن: کار را با رد کردن و نپذیرفتن آغاز کنید، زیرا این از ساده ترین اقدامات برای خداحافظی با پلاستیک به شمار می رود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در هنگام خرید کردن به بعضی موارد ساده مانند کیسه های پلاستیکی، بطری های پلاستیکی و لوازم دیگر « نه » بگویید.

کاهش دهید: آیا می دانید امروزه ما منابع جهانی خود را هشت برابر بیشتر از یک قرن قبل مصرف می کنیم؟ در حالی که مصرف زیست توده های تجدید پذیری مانند چوب و پنبه رو به افزایش است، از طرفی از سوخت های فسیلی مانند مواد معدنی و سنگ معدن نیز برای تولید پلاستیک و مواد مصنوعی استفاده می شود. با توجه به این که میزان پلاستیک مورد استفاده طی 20 سال آینده دو برابر خواهد شد، می توانیم با خرید مواد پلاستیکی کمتر و دوری از بسته بندی ها، از محیط زیست و سلامتی خود محافظت کنیم.

جایگزین کنید: مواد بسیاری در بازار وجود دارند که کمک می کنند تا گزینه های پلاستیکی را با مواردی که سازگار با محیط زیست هستند جایگزین کنید. برای مثال چرا زمانی که ظروف شیشه ای و چینی زیبایی برای نگه داری از مواد خوراکی وجود دارند از ظروف پلاستیکی استفاده کنید و یا چرا به جای قاشق و چنگال های چوبی که بسیار سبک هستند، از قاشق های یک بار مصرف استفاده کنید؟

استفاده مجدد: یک نگاهی به اطراف خود بیندازید. استفاده مجدد آیا از بطری های شیشه ای منطقی نخواهد بود؟ امروزه در برخی از فروشگاه های دنیا این امکان وجود دارد که ظروف موجود در خانه را با خود برده و مواد غذایی مورد نیاز خود را در آن ها پر کنید. حتی برای این گونه اقدامات تخفیف هایی را نیز در نظر می گیرند. این موضوع در مورد دنیای مد نیز مطرح است. بسیاری از ما لباس هایی را می پوشیم که در آن ها الیاف مصنوعی و پلاستیکی وجود دارند و این لباس ها دقیقا به همان اندازه کیسه های پلاستیکی برای طبیعت مضر هستند. شاید یک پارچه ارگانیک گران تر باشد، اما می توان آن را سال ها با خیال راحت استفاده کرد.

  • قدم دوم: یخچال و آشپزخانه را بررسی کنید.

چند تغییر ساده در عادات خرید می تواند استفاده از پلاستیک را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

بسته بندی های فلزی: بسته بندی های فلزی گزینه مناسبی به جای استفاده از پلاستیک به شمار می روند. البته مشکلاتی نیز در استفاده از بسته بندی های فلزی وجود دارند. فلز به همان اندازه که ماده ای با ارزش است، قابل بازیافت بوده و زمانی که مجددا مورد استفاده قرار بگیرد خراب نمی شود. اما بسته های فلزی سنگین هستند و به همین دلیل برای حمل و نقل آن ها نیاز به انرژی و هزینه بیشتری است. علاوه بر این، برخی از قوطی های فلزی با یک فیلم پلاستیکی نازک حاوی BPA پوشیده شده اند، که حتی اگر کم هم باشد، می تواند بر روی سلامتی ما تأثیر منفی بگذارد.

بطری ها و ظروف شیشه ای

بطری ها و ظروف شیشه ای: شیشه، ماده ای ایده آل برای ذخیره سازی مواد غذایی به شمار می رود که گزینه ای قابل حمل، اما شکننده است. برخی از انواع مختلف شیشه می توانند بازیافت را دشوار کنند. اما با این وجود، به جای این که هر بار یک ظرف جدید خریداری کنید، می توانید یک ظرف شیشه ای را مجددا پر کرده و به طور مکرر و ایمن از آن استفاده کنید.

جعبه های مقوایی و کاغذی: ا

جعبه های مقوایی و کاغذی: اگر چه کاغذ ماده ای تجدید پذیر و قابل بازیافت است، اما افزایش زیاد تقاضا برای محصولات کاغذی می تواند به مرور زمان به ویرانی اراضی جنگلی منجر شود. بنابراین باید با احتیاط از آن استفاده کنید.

بیوپلاستیک مبتنی بر گیاه: بیوپلاستیک، یک صنعت در حال رشد که به دلیل سردرگمی مصرف کننده ها و نیاز به ماشین آلات صنعتی، هنوز به راحتی در دسترس نیست. به همین دلیل، بیوپلاستیک دفع شده نیز مانند سایر پسماند ها با تولید گازهای گلخانه ای، می تواند مضر باشد.

بیوپلاستیک مبتنی بر گیاه:

پلاستیک های زیست شناختی قابل تجزیه: قابل تجزیه یا اکسید تخریب پذیر به معنای تقسیم پلاستیک به قطعات بسیار کوچک است. اما اگر چه مواد زیست تخریب پذیر در طبیعت تجزیه شده و باکتری تولید می کنند، اما این روند تجزیه سال ها طول می کشد.

پلاستیک های زیست شناختی قابل تجزیه:

  • قدم سوم: مواد تمیز کننده

امروزه در بازار محصولات تمیز کننده متنوعی وجود دارند که در آن ها از پلاستیک استفاده نمی شود. اگر چه خانم های خانه داری که در تبلیغات تلویزیونی خانه های خود را با دستمال های مرطوبی که از بسته بندی های پلاستیکی خارج می شوند تمیز می کنند، بسیار خوشحال به نظر می رسند، اما اگر شما از این محصولات استفاده نکنید، چیزی عوض نمی شود. زیرا همین دستمال های مرطوب یکبار مصرف می توانند آسیبی جدی به محیط زیست وارد کنند. به همین دلیل به جای استفاده از این دستمال ها برای تمیز کردن خانه و یا بهداشت شخصی، دستمال های ارگانیک چندبار مصرف را به کار ببرید.

قدم سوم: مواد تمیز کننده

اگر به قفسه های سوپر مارکت ها دقت کنید، در گوشه ای کوچک از پارچه های اسفنجی چند منظوره، نماد کلم بروکلی را مشاهده خواهید کرد. این نماد بدین معنا است که این دستمال ها مانند بروکلی، از سلولز فیبرهای گیاهی ساخته شده اند. می توانید مواردی را با این نماد انتخاب کنید. در سال های اخیر، به عنوان مثال در سوئد، پوشاک ساخته شده از این نوع سلولز مبتنی بر گیاه به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه های میکروفیبر که بدون پاک کننده های شیمیایی قابل استفاده هستند نیز گزینه های مناسبی به شمار می روند. اگر چه این محصولات مصنوعی هستند، اما ماندگاری بالایی داشته و اغلب در جعبه های مقوایی فروخته می شوند. علاوه بر این، می توانید نتیجه بسیار بهتری را نسبت به بیشتر محصولات تمیز کننده که در بطری های پلاستیکی فروخته می شوند، به دست بیاورید. برس هایی با فیبر طبیعی با کیفیت بالا و با دستگیره های چوبی نیز انتخاب بهتری از مدل های پلاستیکی خواهند بود.

پارچه های میکروفیبر که بدون پاک کننده های شیمیایی قابل استفاده هستند نیز گزینه های مناسبی به شمار می روند

  • قدم چهارم: پارچه های بازیافتی و تجزیه پذیر

پنبه: پنبه پرکاربرد ترین نوع پارچه پس از پارچه های مصنوعی در جهان است. اما پنبه ای که در مزارع برای یک تی شرت پرورش داده می شود، حدود 500 لیتر آب مصرف می کند. اگرچه تقریبا 2.5 درصد از زمین های کشاورزی جهان برای پرورش پنبه استفاده می شوند، اما به یاد داشته باشید که صنعت تولید پنبه 24 درصد از میزان مصرف سموم جهانی را به خود اختصاص می دهد!

پنبه پرکاربرد ترین نوع پارچه پس از پارچه های مصنوعی در جهان است

بامبو: بامبو با استفاده از آب بسیار کمتری نسبت به پنبه رشد کرده و به هیچ وجه به سموم دفع آفات احتیاج نداشته و با برداشت از ساقه می توان به راحتی دوباره آن را پرورش داد. هم چنین بامبو با رشد سریع، گیاه مفیدی برای تثبیت کربن در جو به شمار می رود. البته این که تجارت بامبو باعث از بین رفتن زیستگاه پاندا ها شود نیز کمی ترسناک است.

بامبو با استفاده از آب بسیار کمتری نسبت به پنبه رشد کرده و به هیچ وجه به سموم دفع آفات احتیاج نداشته

ابریشم: اگر چه ابریشم پارچه ای 100٪ طبیعی و نرم است، اما به دلیل تکنیک های تولیدی آن، پارچه ای محبوب در بین گیاه خواران به شمار نمی رود. البته ابریشم وگان نیز موجود است، اما فرآیند های اصلاح شده ای که به زنده ماندن پروانه ها قبل از پیله کاری کمک می کند، این پارچه را بسیار نادر و گران می کند.

اگر چه ابریشم پارچه ای 100٪ طبیعی و نرم است، اما به دلیل تکنیک های تولیدی آن، پارچه ای محبوب در بین گیاه خواران به شمار نمی رود

جین: جین نوعی پارچه سخت است. برخی از کاربران ادعا می کنند که شلوار جین را می تواند بدون شستن برای مدت طولانی استفاده کرد ( و برای از بین بردن بو آن را در فریزر قرار می دهند). همین موضوع نیز به صرفه جویی در مصرف انرژی و آب کمک می کند.

جین نوعی پارچه سخت است.

 

 

 

 

 

معماری ودکوراسیون داخلی پویانو