چگونگی های جالب طراحی خانه ضد آلرژی !

چگونگی های جالب طراحی خانه ضد آلرژی !

به چه میزان در مورد آلرژی اطلاعات دارید؟ آیا شما نیز با این بیماری درگیر هستید؟ آیا می دانید برای کاهش آلرژی چه اقداماتی را باید در محیط خانه انجام دهید؟ و آیا می دانید که محیطی که در آن زندگی می کنید می‌تواند بر روی آلرژی شما تاثیرات مثبت و منفی ایجاد کند؟ برای پاسخ به این پرسش ها و برای این که به یک خانه ضد آلرژی دست پیدا کرده و محیطی سالم را برای خود و اعضای خانواده تان طراحی کنید، با پویانو همراه باشید. ما در این مطلب در مورد آلرژی و چگونگی رسیدن به یک خانه سالم و ضد آلرژی با شما صحبت خواهیم کرد…

چگونگی های جالب طراحی خانه ضد آلرژی !

  • آلرژی چیست؟

آلرژی در واقع واکنش بدن نسبت به شرایط آب و هوا و برخی مواد غیر مضر و یا واکنش های روانی بدن نسبت به برخی مواد موجود در اطراف ما است. سیستم دفاعی بدن که به طور طبیعی از جسم ما محافظت می کند، در برخی از انسان ها نسبت به بعضی مواد غیر مضر، عکس العمل های شدید نشان می دهد که به این واکنش بدن حساسیت شدید و آلرژی گفته شده و به آنتی ژن هایی که باعث بروز این واکنش های آلرژیک می‌شوند، آلرژن گفته می شود. واکنش های آلرژیک تنها یک نوع نیستند، بلکه می توانند به دلایل مختلفی بروز کرده، در نقاط مختلفی از بدن خود را نمایان کرده و شدت های متفاوتی داشته باشند.

برای این که یک خانه سالم و ضد آلرژی داشته باشید، بهتر است از محصولات دوست دار طبیعت و محصولاتی که با طبیعت هماهنگ هستند استفاده کنید، زیرا این محصولات نه تنها علائم آسم و آلرژی را کاهش می دهند، بلکه باعث می شوند تا خانه شما محیطی سالم تر و بهداشتی تر داشته باشد.

آلرژی چیست؟

  • محل تجمع آلرژی زا ها در محیط خانه

آیا شما یا یکی از اعضای خانواده تان دچار مشکل آلرژی هستید؟ انسان هایی که سیستم بدنی آلرژیک دارند بسیار نسبت به محرک های بیرونی حساس هستند. حتی در تمیز ترین خانه ها نیز نقاطی وجود دارند که عوامل آلرژی‌ زا می‌توانند در آن ها باقی بمانند. در تمام گوشه و کنار خانه و حتی جاهایی که انتظارش را ندارید ممکن است کنه گرد و غبار و یا موی حیوان خانگی شما در آن جمع شوند. برای مثال در گلدان های گیاهان زنده ای که عاملی برای زیباتر شدن خانه به شمار می روند، ممکن است که این عوامل وجود داشته و در تمام فضای خانه پخش شوند. برای جلوگیری از این اتفاق برگ ‌های خشک گیاهان را جمع کرده، از آب دادن بیش از اندازه به گل ها پرهیز کرده و زیر گلدان ها، پارچه و یا پد مخصوص قرار دهید.

محل تجمع آلرژی زا ها در محیط خانه

اگر در خانه حیوان خانگی دارید، باید به این موضوع آگاه باشید که سلول های مرده ای که از پوست این حیوانات جدا می‌شوند، بر روی تخت خواب، مبل و فرش ها چسبیده و باعث بروز آلرژی می شوند. ‌هم چنین آلرژن هایی مانند کنه گرد و غبار و شوره حیوانات می توانند به بدن این حیوانات بچسبد. به همین دلیل، خارج نگه داشتن این حیوانات از اتاق خواب بسیار مفید خواهد بود. هم چنین نقاطی که این حیوانات در آن زندگی می کنند را به طور مرتب با جاروبرقی تمیز کرده و بعد از نوازش و بازی کردن با حیوانات خانگی، حتما دست های خود را بشویید.

 آلرژن هایی مانند کنه گرد و غبار و شوره حیوانات می توانند به بدن این حیوانات بچسبد

فرش ها و گلیم ها نیز باعث جمع شدن گرد و خاک و کنه ها بر روی زمین می شوند. عناصری مانند فرش که باعث زیبا تر شدن دکوراسیون خانه می شوند، در نهایت مکانی برای جمع شدن کنه گرد و غبار به شمار می رودند. کنه گرد و غبار از جمله عواملی هستند که باعث بروز آلرژی می شوند. پس اگر دچار مشکل آلرژی هستید فرش ‌ها را به طور مرتب تمیز کرده و یا حتی آن ها را از خانه جمع کنید.

فرش ها و گلیم ها نیز باعث جمع شدن گرد و خاک و کنه ها بر روی زمین می شوند

اگر چه کتاب ها غذای روح و ذهن انسان به شمار می روند، اما از طرفی غذای حشرات کوچک نیز هستند. کنه گرد و غبار، شپش کتاب و قارچ از جمله مواردی هستند که می ‌توانند در داخل کتاب ها رشد کنند. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی، یا کتاب ها را در داخل جعبه های دربسته نگه داری کرده و یا به طور مرتب آن ها را تمیز کنید.

کتاب ها را در داخل جعبه های دربسته نگه داری کرده و یا به طور مرتب آن ها را تمیز کنید.

مبلمان روکش دار نیز فضای مناسبی برای جمع شدن کنه گرد و غبار به شمار می روند. به همین علت به طور مرتب مبلمان را با استفاده از جارو برقی گرد گیری کرده و یا از پارچه هایی مانند چرم، الیاف مصنوعی یا پارچه های لطیف استفاده کنید. زیرا این پارچه ها آلرژی کمتری را ایجاد می کنند.

مبلمان روکش دار نیز فضای مناسبی برای جمع شدن کنه گرد و غبار به شمار می روند

تخت خواب راحت ترین مکان برای استراحت کردن انسان است، اما به همان اندازه مناسب ترین خانه برای کنه گرد و غبار به شمار می رود. در مقابل این آفت های کوچک، بر روی تشک، لحاف و بالش های خود حتما از یک روکش استفاده کرده و به طور مرتب هر هفته این روکش ها را با آب گرم شسته و از استفاده کردن از ملحفه های شسته نشده پرهیز کنید.

تخت خواب راحت ترین مکان برای استراحت کردن انسان است،

معمولاً در سر دوش های حمام و شلنگ های آب، زنگ زدگی هایی ایجاد می شوند که دلیل بروز آن ها وجود قارچ است. به همین دلیل به طور مرتب سرویس بهداشتی خود را تمیز و خشک نگه داشته و برای جلوگیری از بروز قارچ ها و کپک های سیاه رنگ بین کاشی ها و سایر نقاط این مکان، تمام سطوح را با استفاده از سفید کننده ها تمیز و ضدعفونی کنید.

معمولاً در سر دوش های حمام و شلنگ های آب، زنگ زدگی هایی ایجاد می شوند که دلیل بروز آن ها وجود قارچ است.

آیا می دانید آشپزخانه یکی از مناسب ترین مکان ها برای ایجاد کپک و قارچ به شمار می رود؟  به دلیل آبی که در آشپزخانه و سینک مورد استفاده قرار می‌گیرد، فضایی مرطوب در آن ایجاد شده و مکانی مناسب برای بروز کپک و قارچ محسوب می شود. به همین دلیل به طور مرتب آشپزخانه را تمیز و ضدعفونی کرده و مواد غذایی کپک زده را در داخل سطل های دربسته بریزید.

به طور مرتب آشپزخانه را تمیز و ضدعفونی کرده و مواد غذایی کپک زده را در داخل سطل های دربسته بریزید.

سیستم های تهویه مطبوع هوا نیز مکان مناسبی برای بروز کپک و قارچ به شمار می روند. به همین دلیل در این دستگاه ها از فیلتر های ضد حساسیت استفاده کرده و آن ها را به طور مرتب تمیز کنید.

سیستم های تهویه مطبوع هوا نیز مکان مناسبی برای بروز کپک و قارچ به شمار می روند

  • میزان آلرژن ها را کاهش دهید

فراموش نکنید که کاهش میزان آلرژن های موجود در خانه، اولین عاملی است که کیفیت زندگی شما و اعضای خانواده تان را تحت تاثیر قرار می دهد:

جلوگیری از بروز زنگ زدگی و کپک:

اولین اقدامی که برای رها شدن از زنگ زدگی ها و کپک می توانید انجام دهید این است که هر وسیله و سطحی که به دلیل وجود آب ضرر دیده و یا بر روی آن زنگ زدگی ایجاد شده است را از سطح خود جدا کرده و تا جای ممکن پوشش ها و دیوار پوش ها را با چوب بلوط، بتن و یا وینیل تعویض کنید. اگر در منطقه ای با آب و هوای مرطوب زندگی می کنید، برای کاهش میزان رطوبت هوای خانه از دستگاه ‌های رطوبت گیر استفاده کنید.

برای سیستم های گرمایشی، سرمایشی و تهویه مطبوع خانه نیز حتما از فیلتر های با کیفیت استفاده کرده و به طور مرتب آنها را تعویض کنید. پنجره های خانه را نیز به طور مرتب تمیز نگه داشته و دائماً ایجاد کپک و زنگ زدگی بر روی آن ها را کنترل کنید. هم چنین پرده های چوبی و کرکره ای موجود در خانه را با پرده های پارچه ای و قابل شستشو جایگزین کنید.

میزان آلرژن ها را کاهش دهید

آلرژن ها و گرد و غبار موجود در هوا را کاهش دهید

از تشک های ضد آلرژی و ضد کنه در اتاق خواب استفاده کرده و تمام روتختی ها، ملحفه ها، زیر پایی ها و پرده های اتاق خواب را هفته ای یک بار بشویید. توصیه می‌شود که منسوجات مورد استفاده در اتاق خواب را حداقل با دمای ۶۰ درجه سانتی گراد بشویید. زمین خانه را هفته یکبار جارو برقی زده و سپس با زمین شوی پاک کنید. حتما از جاروبرقی های دارای فیلتر ضد حساسیت و گرد و خاک استفاده کنید.

فرش ها را نیز به طور مرتب شسته و تمیز کنید. ترجیحا مبلمان و اکسسوار هایی که از چرم، فلز و چوب تشکیل شده و تمیز کردن آن ها ساده تر است را انتخاب کنید. هم چنین بیش از اندازه اشیاء تزیینی به کار نبرید که گرد و غبار بتوانند بر روی آن ها جمع شوند. از سیستم تهویه هوا استفاده کرده و در صورت امکان در هنگام خواب باعث ایجاد جریان هوای تازه در اتاق شوید تا از جمع شدن آلرژن ها در یک نقطه جلوگیری کنید.

آلرژن ها و گرد و غبار موجود در هوا را کاهش دهید

از جمع شدن ظروف در سینک ظرفشویی جلوگیری کنید

شاید این موضوع کمی بی مورد به نظر برسد، اما شستن بلافاصله ظرف ها و خشک کردن آن ها رطوبت موجود در هوا را کاهش خواهد داد. هم چنین مواد خوراکی کپک زده را خیلی سریع از محیط خانه خارج کرده و برای جلوگیری از بروز هر گونه کپک در سینک ظرفشویی به طور مرتب آن را خشک کنید.

از جمع شدن ظروف در سینک ظرفشویی جلوگیری کنید

برای داشتن خانه ضد آلرژی سرویس بهداشتی را تمیز نگه دارید

حمام بهترین مکان برای زندگی قارچ ها و بروز زنگ زدگی به شمار می رود. به همین دلیل دیوارها و سقف  این مکان را به طور مرتب تمیز نگه داشته و اگر شیر آب خراب وجود دارد، بلافاصله آن را تعمیر و یا تعویض کنید. هم چنین بعد از هر بار استفاده از حمام، دیوارها و درب آن را خشک کنید. اکسسوار های موجود در سرویس بهداشتی را نیز تمیز و خشک نگه داشته و مدام هوای آن را تهویه کنید.

سرویس بهداشتی را تمیز نگه دارید

سبک تمیزی خود را بررسی کنید

گاهی مواد تمیز کننده ای که تصور می کنید بهترین انتخاب بوده و از آن ها استفاده می ‌کنید، می ‌توانند میزان آلرژن های موجود در هوا را افزایش دهند. مواد شیمیایی سمی و مواد تمیز کننده با بوی شدید می‌توانند کیفیت هوای خانه را کاهش داده و در تنفس شما مشکل ایجاد کنند.

به همین دلیل برای تمیز کردن دستشویی، سینک و یا صفحه کابینت ها به جای استفاده از مواد شیمیایی، مواد طبیعی ای مانند سودا، سرکه سیب و یا لیمو را به کار ببرید. هم چنین می توانید با ترکیب دو لیوان آب، سه قاشق غذاخوری صابون مایع و ۲۰ قطره از روغن درخت چای و یا لاوندر که اسانس های ضد عفونی کننده هستند، یک اسپری تمیز کننده بسازید.

سبک تمیزی خود را بررسی کنید

  • کنه های گرد و غبار در خانه ضد آلرژی

یکی از عوامل بروز آلرژی کنه های گرد و غبار هستند. این کنه های گرد و غبار که در زیر درب، زیر تخت خواب و در گوشه و کنار خانه جمع می شوند، به میزان قابل توجهی بر روی سلامتی انسان تاثیر گذار هستند. برای جلوگیری از تجمع کنه های گرد و غبار به این موارد توجه کنید:

پنجره ها را کنترل شده باز کنید: پنجره ای که برای تنفس کردن هوای تمیز باز می کنید، در واقع گرد و غبار را وارد خانه شما می کنند. حتی توری پنجره ها نیز نمی توانند مانع از ورود این ذرات میکروسکوپی به داخل خانه شوند.

از تهویه کننده هوا استفاده کنید: تهویه کننده ها، هوای خانه را خنک کرده و آن را خشک نگه می دارند و فضایی فرح بخش ایجاد می کنند. هم چنین دستگاه های رطوبت گیر با آلرژن های رو به رشد در مناطق مرطوب مبارزه می‌کنند.

کنه های گرد و غبار

امروز تقریبا از هر ۵ کودک یک نفر از آن ها به آلرژی مبتلا بوده و از هر ۱۰ کودک و ۴ انسان بالغ، یک نفر از آن ها با بیماری آسم دست و پنجه نرم می کند. ۹۰ درصد بروز آسم در کودکان منشا آلرژیک دارد و به آن برونشیت آلرژیک گفته می شود. چه در کشور ما و چه در کل دنیا، میزان آلرژی نسبت به کنه گرد و غبار هر روز رو به افزایش است. ممکن است انسان ها کنه گرد و غبار موجود در خانه را با میکروب ها اشتباه بگیرد.

اما این دو مورد یکی نیستند. کنه گرد و غبار خانگی دسته ای از موجودات ریز میکروسکوپی به شمار می ‌آیند که با چشم قابل مشاهده نیستند و از سلول های مرده پوست انسان تغذیه می کنند. این کنه ها پروتئین هایی را در هوا آزاد می کنند که باعث بروز آلرژی در انسان می شوند. کنه های گرد و غبار محیط ‌های گرم و مرطوب را نیز دوست دارند و به همین دلیل اتاق خواب ها، از آن جایی که سلول های مرده پوست انسان نیز در آن فراوان است، مکان مناسبی برای افزایش کنه های گرد و غبار به شمار می روند.

ممکن است انسان ها کنه گرد و غبار موجود در خانه را با میکروب ها اشتباه بگیرد.

هدف اصلی ای که در درمان بیمار های آلرژیک مورد توجه قرار می گیرد، کاهش میزان کنه های گرد و غبار در محیط زندگی این افراد است. برای این موضوع روندی وجود دارد که باید آن را دنبال کنید.

مهم ترین اقدام در این روند، جمع کردن فرش های موجود در خانه است. زیرا فرش هایی که در دکوراسیون خانه به کار برده می شوند، چه به صورت دست بافت تهیه شده باشند، چه به صورت ماشینی و چه از الیاف مصنوعی بافته شده باشند و چه از الیاف طبیعی، در هر صورت مکانی مناسب برای رشد کنه های گرد و غبار به شمار می روند. به همین دلیل حتی فرش های آنتی باکتریال نیز نمی‌ توانند از افزایش کنه های گرد و غبار خانگی جلوگیری کنند. این کنه ها به دلیل سنگین بودن، مدت زیادی در هوا باقی نمی ماند و بر روی زمین می نشینند.

به همین دلیل زمانی که بر روی زمین راه می روید، این گرد و غبار از زمین بلند شده، به سیستم تنفسی شما راه پیدا کرده و مجددا بر روی زمین می نشیند. اگر چه دستگاه های بخار شور به دلیل حرارت بالایی که تولید می‌کنند باعث از بین رفتن این کنه ها می‌شوند، اما نمی ‌توانند ذرات باقی مانده از آن ها را از بین ببرند. به همین دلیل به جای فرش های ضخیم، گلیم های نازک قابل شستشو در ماشین لباس شویی را مورد استفاده قرار دهید.

گلیم های نازک قابل شستشو در ماشین لباس شویی را مورد استفاده قرار دهید.

زمانی که گلیم ها را در ۶۰ درجه سانتیگراد بشویید، هم کنه ها از بین رفته و هم باقی مانده آن ها از فرش خارج می شود. گلیم هایی را که نمی ‌توان با ۶۰ درجه سانتیگراد شست را حداقل با ۴۰ درجه شسته و در مکانی خارج از اتاق فردی که مشکل آلرژي دارد استفاده کنید. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که کنه های گرد و غبار در هوای مرطوب تولید مثل می کنند. به همین دلیل لازم است که رطوبت موجود در خانه به میزان ۵۰ درصد باقی بماند.

به همین منظور یک دستگاه رطوبت سنج تهیه کرده و رطوبت موجود در خانه را بررسی کنید. اگر این میزان رطوبت از ۵۰ درصد کمتر است از دستگاه ‌های بخور و رطوبت زا استفاده کرده و اگر این میزان از ۵۰ درصد بیشتر است از دستگاه رطوبت گیر استفاده کنید تا همیشه رطوبت خانه به میزان مناسب باقی بماند.

  • چه عواملی در نقاط مختلف خانه باعث بروز آلرژی می شوند

اتاق نشیمن

از آن جایی که اتاق نشیمن یکی از پرکاربرد ترین مکان های خانه به شمار می رود، می تواند به عنوان لانه ای مناسب برای کنه های گرد و غبار محسوب شود. هم چنین عواملی مانند دود سیگار و یا هر نوع توتون دیگر در کودکانی که در معرض این دود قرار می‌ گیرند، ممکن است باعث بروز آسم و سایر بیماری ‌های تنفسی شود. به همین دلیل اگر سیکار می کشید، حتما در فضای باز این کار را انجام دهید.

هم چنین فراموش نکنید که زمین خانه را به طور مرتب با جاروبرقی تمیز کنید و اگر حیوان خانگی دارید، باید موهای آن را از تمام نقاط خانه پاک کنید. به همین دلیل هر روز زمین و مبلمان خود را با جاروبرقی تمیز کنید. اگر از سیستم گرمایشی مانند شومینه استفاده می کنید هواکش آن را کنترل کنید، زیرا اگر هواکش درست کار نکند، مونواکسیدی که شومینه تولید می کند می تواند آلرژی را تشدید کند.

چه عواملی در نقاط مختلف خانه باعث بروز آلرژی می شوند

اتاق خواب

اتاق خواب معمولا شامل مبلمان و وسایلی است که گرد و خاک را به خود جذب می کنند. به همین دلیل منسوجات و پرده های موجود در اتاق خواب را به طور مرتب تمیز کنید. ملحفه ها را حداقل هفته ای یک بار با آب گرم بشویید و از بالش ها و تشک های آنتی آلرژیک استفاده کنید. هم چنین رطوبت اتاق خواب باید میان ۳۰ تا ۵۰ درصد باشد. کنه های گرد و غبار معمولاً در سطوحی مانند فرش ها و روکش مبلمان زندگی می کنند، به همین دلیل به طور مرتب آن ها را تمیز کرده و با یک دستمال مرطوب روی آن ها را بکشید.

اتاق خواب معمولا شامل مبلمان و وسایلی است که گرد و خاک را به خود جذب می کنند

آشپزخانه

فراموش نکنید که در آشپزخانه، احتمال انتشار گاز از لوازمی مانند فر وجود دارد. هم چنین از مواد شیمیایی بسیاری برای تمیز نگه داشتن این مکان استفاده می شود. همه این عوامل از جمله مواردی هستند که می توانند باعث بروز آلرژی شوند. به همین دلیل به طور مرتب هوای آشپزخانه را تهویه کرده و مواد شیمیایی را در مکان مناسب نگه داری کنید.

فراموش نکنید که در آشپزخانه، احتمال انتشار گاز از لوازمی مانند فر وجود دارد

 

 

 

خانه ضد آلرژی

تحریریه پویانو : صالحی