راهنمای تعویض روکش مبلمان

راهنمای تعویض روکش مبلمان

همه ما نیاز داریم که گاهی در محیط زندگی خود تغییراتی را ایجاد کنیم. تعویض مبلمان و یا خرید یک وسیله تازه می تواند یک تغییر قابل توجه در محیط زندگی ما ایجاد کند، اما این را در نظر داشته باشید که پارچه ها یکی از تاثیرگذار ترین عوامل در ایجاد تغییرات در خانه به شمار می‌روند. به همین دلیل تنها تعویض پارچه ها هم اقتصادی تر بوده و همین که امکان ایجاد تفاوت های خلاقانه ای را در اختیار شما قرار می دهد. به همین منظور اگر به دنبال ایجاد تغییر در محیط زندگی خود هستید، روکش مبل ها را تغییر دهید. این کار بسیار به صرفه تر از تعویض کامل مبلمان خواهد بود. ما در این مطلب یک راهنمای کلی برای تعویض روکش مبلمان را به شما ارائه خواهیم کرد. پس با پویانو همراه باشید:

راهنمای تعویض روکش مبلمان

  • انتخاب پارچه مناسب برای مبلمان

در انتخاب پارچه مناسب، ابتدا نسبت به جایی که در آن از مبلمان استفاده خواهید کرد، میزان تخریب و پوسیدگی پارچه را در نظر بگیرید. برای مثال در مکان های پر رفت و آمد و پر کاربرد، روکش مبلمان و کوسن های آن باید بسیار محکم بوده و بافت فشرده ‌ای داشته باشند، زیرا این گونه بسیار دیرتر پوسیده و تخریب خواهند شد.

زمانی که می خواهید روکش مبلمان را تغییر دهید انتخاب ‌های بسیار متنوعی در زمینه پارچه در پیش روی شما قرار خواهد گرفت، اما هر چه را که می پسندید بلافاصله خریداری نکنید. ابتدا هماهنگی آن با سایر اشیا موجود در خانه را نیز در نظر گرفته و مناسب ترین پارچه را انتخاب کنید. زمانی که وارد فروشگاه می شوید به تنوع رنگ ها و بافت های موجود نگاهی انداخته و زمانی که یک تصمیم گیری کلی در ذهن شما شکل گرفت، به توصیه ‌های فروشنده نیز توجه کرده و سپس انتخاب نهایی خود را انجام دهید.

انتخاب پارچه مناسب برای مبلمان

  • استفاده از رنگ ها و طرح های متفاوت برای یک مبل

یکی از سوال هایی که برای بسیاری از افرادی که می خواهند روکش مبلمان خود را تغییر دهند وجود دارد، این است که آیا می توان رنگ ها و طرح های متفاوت را بر روی یک مبل به کار برد؟ پاسخ به این پرسش به طور قطع مثبت است؛ حتی با استفاده از طرح های متفاوت در کنار هم می توانید مبلی فوق العاده را طراحی کنید. برای این منظور ابتدا طرح های متفاوتی که می خواهید در کنار یکدیگر به کار ببرید را در کنار هم قرار داده و ترکیب آن ها را مشاهده کنید.

برای موفقیت در چنین کاری به هیچ عنوان از استفاده از رنگ ها هراس نداشته باشید. برای مثال می توانید برای مبل یک پارچه گلدوزی شده را در کنار یک پارچه چاپی به کار ببرید و فراموش نکنید که پارچه ‌ها بهترین روش برای دعوت کردن رنگ به طراحی داخلی به شمار می روند. البته با استفاده از رنگ های ملایم و لطیف بر روی یک مبل نیز می توانید فضای موجود در خانه را تغییر دهید و نیازی نیست که حتماً رنگ های بسیار زنده و جسورانه را به کار ببرید. این موضوع کاملاً بستگی به سلیقه شخصی شما خواهد داشت.

استفاده از رنگ ها و طرح های متفاوت برای یک مبل

  • انتخاب طرح های مناسب پارچه

طرح هایی که انتخاب می کنید هم می توانند دارای رنگ های تیره و قابل توجه باشند و یا از رنگ های طبیعی و ملایم تر تشکیل شده باشند. موضوع مهم این است که این طرح ها با سایر عناصری که در مکان وجود دارند هماهنگی ایجاد کنند. برای مثال ممکن است طرحی که تصور می‌کنید شاید بسیار بی روح به نظر برسد، در کنار اشیاء دیگری که در خانه وجود دارند نتیجه بسیار قابل توجهی به همراه داشته باشد. به همین دلیل در انتخاب طرح مهم ترین موضوعی که باید در نظر داشته باشید، موضوع هماهنگی است.

انتخاب طرح های مناسب پارچه

قوانین کلی تعویض روکش مبلمان

  • تعویض روکش نشیمن صندلی ها

می توانید برای اولین پروژه تعویض روکش ها، تنها نشیمن گاه صندلی های میز غذا خوری که نیاز به پارچه کمتری داشته و تنها چند ساعت از وقت شما را به خود اختصاص می دهند، انتخاب کنید. برای این منظور کار را با جدا کردن روکش کنونی صندلی آغاز کنید.

حتی با رنگ کردن و یا جلا دادن پایه ها و چهارچوب چوبی صندلی نیز می توانید ظاهر بسیار جدیدتر و تازه تری به آن ببخشید. پارچه قدیمی صندلی را با دقت خارج کرده و فوم و یا بافتی که زیر آن قرار دارد را بررسی کنید. به احتمال زیاد از آن جایی که سال های طولانی از آن صندلی استفاده شده است، فوم آن نیاز به تعویض داشته باشد.

تعویض روکش نشیمن صندلی ها

  • تعویض فوم صندلی

اگر نیاز است که فوم صندلی ها را عوض کنید، ابتدا از روی فوم قبلی ابعاد مورد نیاز خود را اندازه گیری کرده و سپس بر اساس این ابعاد فوم جدید را ببرید. این کار را خود شما نیز می توانید انجام دهید، اما برای این که فومی صاف و یکدست در اختیار داشته باشید، زمانی که می خواهید آن را خریداری کنید به همان اندازه برش دهید.

بسته به فومی که به کار می ‌برید ممکن است که یک لایه نازک ایجاد شود. به همین دلیل برای این که نشیمن گاهی نرم تر ایجاد کنید، دو لایه فوم را روی هم قرار دهید و این دو لایه را با استفاده از چسب به یکدیگر بچسبانید. برای این که نشیمن گاه راحت تری به دست آورده و قسمت میانی آن برجسته تر باشد، یک فوم دیگر را به اندازه ای کوچکتر بریده و آن را نیز به دو لایه فوم موجود بچسبانید. سپس ابتدا از یک لایه پارچه آستری ارزان قیمت استفاده کرده و فوم ها را با آن بپوشانید و بعد پارچه اصلی را بر روی آن بکشید.

تعویض فوم صندلی

  • روکش کردن صندلی

ابتدا پارچه مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس اندازه مورد نیاز را با احتساب ۱۵ سانتی متر اضافه در هر طرف در نظر گرفته و پارچه را ببرید. این گونه زمانی که می خواهید فوم را روکش کنید، در اطراف آن پارچه کافی در اختیار خواهید داشت. قبل از این که پارچه را با استفاده از منگنه و یا وسیله دیگری ثابت کنید، به خوبی پارچه را بکشید و از صاف بودن آن اطمینان حاصل کنید.

برای این که چگونگی نتیجه را مشاهده کنید سطح روی نشیمن را کنترل کنید و بدون این که هوای اضافه ای زیر پارچه باقی بماند آن را ثابت کنید. سپس نشیمن آماده شده را بر روی چهارچوب صندلی قرار داده و آن را با استفاده از بست های مخصوص بر روی صندلی ثابت کنید.

روکش کردن صندلی

بعد از تعویض روکش مبلمان های کوچک به تجربه کافی برای تعویض روکش های بزرگتر دست پیدا خواهید کرد و سپس می توانید روکش مبلمان دیگر خانه را نیز به صورت شخصی تعویض کنید. البته در هر صورت اگر این کار را به افراد حرفه‌ای بسپارید نتیجه بهتری به دست خواهید آورد، اما تعویض آن توسط شخص شما نیز بسیار به صرفه تر و سرگرم کننده تر خواهد بود…