طراحی داخلی کلیسای استوانه ای سفید رنگ در جمهوری چک / معماری آتلیه Stepan

طراحی داخلی کلیسای استوانه ای سفید رنگ در جمهوری چک / معماری آتلیه Stepan

طراحی داخلی کلیسای استوانه ای : این طور به نظر می رسد که پنجره های این کلیسا از درون دیوارهای منحنی آن بریده شده اند؛ کلیسایی که در جمهوری چک واقع شده و توسط استودیو برنویی Atelier Stepan طراحی شده است. این آتلیه کلیسای St Wenceslas را برای Sazovice، روستایی در منطقه Zlin که از پیش از جنگ جهانی دوم خواستار یک کلیسا بود، طراحی کرده است.

استودیو طراحی خود را بر پایه سبک کلیساهای مدور رومی که در قرن دهم ساخته شده اند شروع کرد؛ این کلیساها اغلب Rotunda نامیده می شدند. تیم معماران به طور ویژه ای بر ساختمانی تمرکز کرد که دوکی اهل بوهم، به اسم Saint Wenceslas، در پراگ ساخته بود؛ ساختمانی که بعدها داخل کلیسای جامع شهر یعنی ” St Vitrius ” گنجانده شد.

برای ساخت حجم استوانه ای این ساختمان، از بتن مسلح استفاده شده و این سطوح بتنی با گچ سفید رنگ پوشیده شده اند؛ برای پوشش نهایی از قلم موهای خطی استفاده شده است.

گودی های موجود در دیوارهای حجم درواقع پنجره ها را نشان می دهند که نور را به آرامی وارد فضای داخلی کرده و سایه هایی با تیرگی های متفاوت را روی دیوارهای داخلی ایجاد می کنند. بازشوی دیگری در بالای ساختمان وجود دارد که فضایی دنج را برای شبکه ای از زنگ های کلیسا فراهم کرده است.

به گفته معمار Marek Jan Stepan: ” وقتی این حجم را تماشا می کنید، سبک بودن آن را که در اثر سبک طراحی آن به وجود آمده احساس خواهید کرد؛ منظور تبدیل دیوارها به خطوطی باریک می باشد. درواقع مانند برش دادن یک استوانه کاغذی و بررسی حالت های آن است. ”

” من پنجره ها را با کشیدن و فشردن برش ها به وجود آوردم تا نور بتواند به آرامی روی دیوارها حرکت کند. ”

کلیسای St Wenceslas روی یک سایت شیب دار قرار گرفته است و همین امر باعث شده تا تیم طراحی بتوانند حیاط های سنگفرش شده ای را در سطوح مختلف زمین طراحی کنند. این سطوح توسط یک مسیر منحنی در بیرون ساختمان به یکدیگر مرتبط شده اند.

در سطح بالایی، یکی از دیوارها به صورت موج دار باز شده است و ورودی بلند اصلی ساختمان را پدید آورده که افراد را به فضای عبادت سه طبقه کلیسا وارد می کند.

ساختمان دارای سقف چوبی شیب دار و مشبکی است – تضادی با سقف های گنبدی شکلی که به طور معمول در Rotunda دیده می شود. در میان سقف یک پنجره سقفی مثلث شکل تعبیه شده که درست در بالای سکوی محراب و میز خطابه قرار گرفته است. هر دو، میز خطابه و محراب، فرم های مجسمه ای شکل طلایی رنگی دارند.

در کل، ظاهر فضای داخلی تمیز و خلوت می باشد؛ نیمکت های چوبی منحنی که در اطراف محراب قرار گرفته اند، قفسه های چوبی که درون دیوارهای پشتی ساخته شده اند، و پنجره های بدون چارچوب.

اتصال طبقات مختلف ساختمان توسط یک پلکان بتنی مارپیچ انجام شده است که روبروی محراب قرار داده شده است. این پلکان به یک طبقه زیرزمین نیز راه دارد که فضاهای خصوصی بیشتری را شامل می شود، ازجمله یک اتاق مطالعه کوچک.

طراحی داخلی کلیسای استوانه ای

 

 

 

 

 

طراحی داخلی کلیسای استوانه ای

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: dezeen