معرفی پروژه های خارجی: معماری تالار شهر VIBROG و BILBAO

تالار شهر VIBROG

معرفی پروژه های خارجی: معماری تالار شهر VIBROG و BILBAO

تالار شهر به عنوان یکی از فضاهای عمومی شهری که نیاز آن یقینا در شهرهای امروزی قابل تامل و بررسی است. تالار شهر ها عموما فضای اجتماعی و گردهم آیی شهروندان در کنار یکدیگر در مناسبت ها و اتفاقات مشترک شهری می باشد و در عین حال فضایی برای مطالبات اداری و انجمن های شهری در یک شهر می باشد. از طرف دیگر تالار شهر به عنوان ساختمانی نمادین می توانند بازتاب دهنده فرهنگ، خواستگاه اجتماعی ، هنر و .. می باشد و مرکز پیوستگی و ارتباط تمامی شهروندان از تمامی قشرها می باشد. همراه گروه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو باشید برای آشنایی با دو نمونه از تالار شهر های اجرا شده در شهر های جهان:

تالار شهر VIBROG   |Henning Larsen Architects

تالار شهر VIBROG

تالار شهر جدید در یک منطقه سابقا نظامی در حومه viborg قرار دارد. به شکل یک مجسمه سفید معلق بر روی یک بیس یا پایگاه تیره رنگ قرار گرفته است.

تالار شهر VIBROG
Viborg, DK, Viborg Rådhus, Henning Larsen Architechts

معماران:    Henning Larsen Architects

موقعیت مکانی:    8800 Viborg, Denmark

مساحت:    19400.0 متر مربع

سال اجرای پروژه:    2011

عکاسان:    Thorbjørn Hansen

کارمندان و بازدیدکنندگان را به ساختمانی با ویژگی های روشنایی، گشایش و انعطاف پذیری دعوت می کند. سقف سبزی که از پایه ساختمان اجرا شده است به زیبایی با چشم انداز و سقف پارکینگ سبز اطراف در تعامل است.

تالار شهر VIBROG
Viborg, DK, Viborg Rådhus, Henning Larsen Architechts
تالار شهر VIBROG
Viborg, DK, Viborg Rådhus, Henning Larsen Architechts
تالار شهر VIBROG
Viborg, DK, Viborg Rådhus, Henning Larsen Architechts

در آتریوم بزرگی که از میان شش طبقه از کف تا سقف بالا رفته است، یک راه پله وسیع و گسترده عنصری یکپارچه و تندیس وار را تشکیل داده است. کافه تریا کارکنان و آشپزخانه در طبقه بالای ساختمان قرار دارد که چشم انداز خوب و  دسترسی مستقیم به تراس بزرگ سقف دارد.

 تالار شهر VIBROG

اثر متقابل بین ساختمان و پارک مکانی تازه در شهر به وجود آورده است که آتریوم بزرگ داخلی شبیه به قلبی که تجمعات کاری تالار شهر را با تجمعات شهروندان به هم پیوند می دهد.

تالار شهر VIBROG تالار شهر VIBROG

ساختار روبرویی یا نمای این ساختمان، جلوه و ظاهری متمایز را فراهم می کند، در عین حال همزمان به عنوان یک نوع محافظ در برابر اشعه خورشید عمل می کند.

تالار شهر بیلبائو| IMB ARCHITECTS

تالار شهر BILBAO

معماران:    IMB Arquitectos

موقعیت مکانی:    Bilbao, Spain

تیم پروژه:    Gloria Iriate, Eduardo Mugica, Agustin de la Brena

همکاران:    Berndt Nischt, Iker Gandarias, Almudena Fernandez, Leyre de Lecea, Anartz Ormaza, Maite Eizagirre

مشاور سازه:    NB 35 SA

سازه:    Tauxme SA

بازرسی فنی کار:    Iban Gonzalez, Ana Ruiz, Jose Luis Castellanos

اجرا:    Ingenieria NIPSA SA

پیمانکار:    UTE Exbasa Amenabar

عکاسان:    Iñigo Bujedo Aguirre

تالار شهر BILBAO

مقر مرکز جدید تالار شهر بیلبائو در San Agustín قرار دارد، این ساختمان مقابل نمای پشتی Neobaroque Palace  که تالار شهر San Agustín  کنونی که در سال 1892 توسط Joaquin Rucoba Architect را ساخته شده، قرار گرفته است.

تالار شهر BILBAO
تالار شهر BILBAO

ساختمان جدید شامل دفاتر فنی تالار شهر می باشد. ساختمان تاریخی همچنان مظهر و نمایشگری از انجمن های شهری و مرکز کار شهر دار خواهد بود.

تالار شهر BILBAO

تالار شهر BILBAO
تالار شهر BILBAO

رویکرد کلی با در نظرگرفتن نیاز محسوس به تلفیق فضاهای عمومی شهری و افزایش مناطق موجود در جهت تبدیل شدن به پلازاهای کوچک شهری که بتوانند عملکردی شبیه به سرسرا یا تالار برای دسترسی به ساختمان تالار شهری قبلی داشته باشند، انجام گرفت. از هم گسیختگی دو بخش از یکدیگر نیازمند این بود که به صورت یکپارچه در طرح و نقشه کلی شهر شکل بگیرد. بدین ترتیب که هم از لحاظ مقیاس و هم ارتفاع منطبق با مکان و همچنین پیاده رو سنتی باشد.

هدف در داخل ساختمان به گونه ای بوده است تا شرایط قابل انعطافی در طبقات مختلف ایجاد کند، به طوری که  قادر به ایجاد انواع فضاهای مختلف اداری از نوع دفاتر کاری بسته و همچنین دفاتر فضای باز و مشترک به همراه عناصر آرامش بخش باشد. از نقطه نظر بهبود و ارتقا محیطی، استراتژی ها و اقدامات  مختلف اتخاذ شده است تا کیفیت محیط کاری افزایش یابد و همچنین مصرف انرژی و تولید گاز CO2 کاهش یابد.

نمای اطراف ساختمان پاسخی هوشمندانه به  نیاز و زاویه ی تابش خورشید است. پوسته نمای جنوبی از یک نمای دوتایی تشکیل شده است، که قابلیت کنترل جذب گرما و تاثیر تابش مستقیم نورخورشید بر روی ایستگاههای کاری را دارا می باشد.

سیستم نورپردازی مصنوعی میزان روشنایی بر محیط های کار متمایز را وابسته به میزان نور طبیعی دریافتی تنظیم می کند، تمام تجهیزات با حداکثر استانداردهای بهره وری طراحی شده است و همچنین در جهت صرفه جویی در مصرف آب و احیای آب مصرف شده می باشد.

تالار شهر BILBAO تالار شهر BILBAO

منبع: ARCHDAILY

گردآوری در تحریریه پویانو|پردیس ترکمان زاده

 

در رابطه با این مطلب بیشتر بخوانید:

 

معرفی پروژه های خارجی: معماری داخلی استودیو لافت

ساختمان جدید موزه ی گالری هنر ونکوور

معماری موزه ی ون گوگ در هلند

 

پویانو را در اینستاگرام دنبال کنید

به کانال تلگرام پویا نو بپیوندید