نمونه های فوق العاده در طراحی معماری ویلایی

سایت پویانو- معماری خانه ویلایی

نمونه های فوق العاده در طراحی معماری ویلایی

بررسی نمونه های معماری که توسط معماران مطرح در دنیا طراحی شده است ؛ در روند طراحی به ویژه برای دانشجویان معماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دیدن آثار و ایده های جدید، افزایش خلاقیت، آشنایی با مواد و متریال جدید،‌ نحوه ی طراحی و عملکرد ساختمان در کشور ها و اقلیم های گوناگون و شناخت معماران عصر حاضر از جمله دلایلی است که تصمیم گرفتیم در این مطلب چند نمونه از معماری خانه های مسکونی در اقلیم های گوناگون که به تازگی ساخته شده اند را بررسی کنیم. همراه پویانو باشید با نمونه های طراحی معماری ویلایی:

سایت پویانو- معماری خانه ویلایی
سایت پویانو- معماری خانه ویلایی

سایت پویانو- معماری خانه ویلایی سایت پویانو- معماری خانه ویلایی سایت پویانو- معماری خانه ویلایی

خانه ی اول که معماری آن مورد بررسی قرار می گیرد در کشور پرتغال قرار دارد و معماران آن
Atelier d’Arquitectura J. A. Lopes da Costa هستند.
این خانه شامل دو سازه است. یک بخش یک سازه ی یک طبقه ی هم سطح زمین است و سازه ی دیگر شامل سه طبقه می شود که نسبت به سازه ی اول کمی چرخیده و موازی با شیب زمین با استفاده از پلت فرم زمین قرار می گیرد.
ورودی خانه در جهت شمالی طراحی شده است و از طریق یک هال که دو بخش ساختمان را به هم مرتبط می کند و به یک حیاط جنوبی که توسط دو حجم خانه تعریف پیدا می کند ، باز می شود.
در سازه ی پایین تر در جبهه ی غربی، یک فضای خوب پنهان برای اوقات فراغت طراحی شده که از هویت مستقل تر از بقیه ی ساختمان و در نتیجه  استقلال عملکردی بیشتری برخوردار است.
این ساختمان بسیار شفاف است و از نور آفتاب از سمت غرب به شرق در بعد از ظهر ها بهره مند می شود که فضای بسایار لذت بخشی را به وجود می آورد به علاوه ی اینکه ارتباط بصری ویژه ای را بین حیاط و اتاق های نشیمن که در سازه ی دیگر قرار گرفته است برقرار می کند.
در جبهه ی شرقی ساختمان خانه در سه طبقه واقع شده است. زیرزمین برای فضاهای تاسیساتی، انبار ها و فضاهای خدماتی در نظر گرفته شده است ، در طبقه ی همکف فضاهای عمومی و در طبقه ی اول فضاهای خصوصی قرار گرفته اند. این سازه به سمت شرق باز می شود ، به سوی آفتاب صبحگاهی و افق های بی پایانی که بسیار فراتر از مرزهای این خانه است. فضاهای زندگی رو به سوی غرب دارند ، به سمت حیاط خصوصی که بین دو سازه ی خانه قرار دارد.
حجم طبقه ی اول که مثل یک باکس بر روی کف زمین قرار گرفته است. فضای خطی که بیشتر به سمت شرق باز می شود با بازشو هایی از اتاق خواب ها و حمام که در نمای آن مشخص است.
همچنین یک پلکان خارجی هم در این ساختمان وجود دارد که زیر زمین را به تراس نشیمن بالا متصل می کند.

سایت پویانو- معماری خانه ویلایی سایت پویانو- معماری خانه ویلایی سایت پویانو- معماری خانه ویلایی سایت پویانو- معماری خانه ویلایی سایت پویانو- معماری خانه ویلایی

خانه ی دوم به نام خانه ی شماره 254 ، در کشور سوئیس قرار دارد و در سال 2014 ساخته شده است و معمار آن گروه معماری Meier Architekten می باشد. معمار این خانه معتقد است که معماری باید کیفیت، آسایش و دیزاین را که بالاترین کیفیت زندگی را قادر می سازد، فراهم کند. این یک خانه ی مسکونی است که به تازگی در منطقه ی زوریخ در کشور سوئیس ساخته شده است. معماران این خانه عقیده دارند که کارفرما همواره در کانون توجه هنگام طراحی یک فضای معماری باید قرار بگیرد. با توجه به طراحی خانه، فضاهای زندگی بسیار خوبی را برای اعضای خانواده در یک ترکیب فرمی تقریبا تندیس وار ارائه می دهد.
حجم بیرونی ساختمان یک نمای سفید ساده با پنجره های بزرگ تماما شیشه ای است. این کار باعث برقراری ارتباط قوی بین داخل و خارج ساختمان می گردد. تراس خانه که بخشی از آن سرپوشیده است در طبقه ی اول واقع شده است که می تواند در تمام طول سال مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین زمانی که روی تراس می ایستید منظره ی خوبی از فضای باغ و استخر ارائه می کند.
در معماری داخلی خانه، خطوط مستقیم، خالص و به سبک مینیمال هستند. توجه ویژه ای به عملکرد و کاربرد تمامی اتاق ها اختصاص داده شده است.
آشپزخانه ، غذاخوری و اتاق نشیمن برای تسهیل ارتباطات و بهره مندی راحت تر از فضاهای مرتبط به هم به خوبی به یکدیگر متصل می شوند.
مواد متریال و رنگ ها همگی پایه ی طبیعی دارند. چوب ، سنگ و کاشی های سرامیکی قهوه ای طبیعی، این ویلا را شکل می دهند و فضایی دعوت کننده و گرم و در حین حال شیک و ظریف را به وجود می آورند.

سایت پویانو- معماری خانه ویلایی
سایت پویانو- معماری خانه ویلایی
سایت پویانو- معماری خانه ویلایی
سایت پویانو- معماری خانه ویلایی

سایت پویانو- معماری خانه ویلایی سایت پویانو- معماری خانه ویلایی سایت پویانو- معماری خانه ویلایی

خانه ی سوم یک خانه ی جنگلی است که 215 متر مربع مساحت دارد و در سال 2010 طراحی شده است. معماران این پروژه گروه معماری Norm Architects هستند. این خانه ی جنگلی در کوپنهاگ در کشور دانمارک قرار دارد.

این ویلای خصوصی در یک جنگل شیب دار در شمال کپنهاگ واقع شده است. ساختمان اصلی ، یک ساختار بسیار بسته و تاریک بود که هیچ ارتباطی با محیط زیبای اطراف خودش نداشت. بنابراین وظیفه ی طراحان این بود که خانه را از نو کاملا بسازند و به آن اتمسفری دلباز و با روح ببخشند. با انتخاب متریال و طراحی معماری متناسب با اقلیم و طبیعت اطراف آن.

بنابراین ایده ی اولیه این بود تا جایی که ممکن است خانه را گسترش دهند و طبیعت زیبای اطراف را به دکوراسیون داخلی خانه بیاورند با قاب کردن مناظری خاص از جنگل در داخل برای ایجاد یک پلان باز که اجازه می دهد بخش های مختلف خانه در یک محور پیوسته در دو سطح ادغام شوند که اینکار با از بین بردن موانع مختلف در خانه و به حداقل رساندن آن ها صورت می گیرد. چون در اینگونه اقلیم ها فضاها باید تا حد ممکن باز باشند و کوران هوا در آن ها صورت بگیرد.

معمار پروژه می گوید ما می خواستیم ترکیبی از کیفیت ، عمکرد ، خلوص و زیبایی آرام را ایجاد کنیم که انگیزه ی آن از ارزش های Sabi ژاپنی ایجاد شد. ما از متریال های طبیعی و رنگ های طبیعت برای ایجاد جذابیت استفاده کردیم تا زیبایی براق و تزئین شده. دکوراسیون داخلی هم به سبک اسکاندیناوی صورت گرفته است. سادگی اسکاندیناوی مبلمان و لطف شاعرانه ی مناظر شمال اروپا ، خانه را به سمت تجربه ی فضایی مبتنی بر لذات می کشاند.

نمای خانه از بیرون که انگار از روی شیب زمین بیرون میاید با دیوار های سفید و قاب پنجره های باریک سیاه که به صورت منظم تکرار شده اند از کاخ ویتگنشتاین الهام گرفته شده است و همچون نقطه ای روشن در جنگل می درخشد.

سایت پویانو- معماری خانه ویلایی
سایت پویانو- معماری خانه ویلایی
سایت پویانو- معماری خانه ویلایی
سایت پویانو- معماری خانه ویلایی

سایت پویانو- معماری خانه ویلایی سایت پویانو- معماری خانه ویلایی سایت پویانو- معماری خانه ویلایی سایت پویانو- معماری خانه ویلایی

 

خانه ی بعدی در کشور استرالیا قرار دارد و دارای 850 مترمربع زیربنا است و توسط معماران Those Architects طراحی شده است.

معمار خانه می گوید این خانه در واقع متعلق به مادربزرگ کارفرمای ما بود و در سیدنی آرام و در حومه ی ساحلی از ماروبرا واقع شده است. جای خوبی قرار داشت و خوب هم ساخته شده بود اما هفتاد سال پیش طراحی شده بود و به همین دلیل برای یک خانواده ی جوان امروزی نامناسب به نظر می رسید. نمونه ای از خانه های پس از جنگ ساخته شده ی انبوه سازی نیمه جدا در منطقه که در یک بلوک کوچک قرار داشت ، اتاق های کوچکی داشت ،‌ دارای تنها یک حمام بود ،‌ فضاهای آشپزخانه نشیمن و غذاخوری از هم جدا بودند ، در یک بلوک شیبدار و بدون هیچ ارتباطی با بیرون. راه حل طراحی معمول در منطقه ساخت خانه از عقب و در دو طبقه بود که مشکل آن این است که ارتباط  بین خانه و حیاط پشتی را قطع می کرد. از ظهر به بعد آفتاب از پشت می تابد که باعث می شود حیاط تاریک،‌ مرطوب، ناخوشایند و عملا غیر قابل استفاده شود.

در وحله ی اول ما می خواستیم که ارتباط مجدد با بیرون را به دست بیاوریم. بنابراین ما فضاهای زندگی را از سطح خانه های موجود پایین آوردیم و هم سطح زمین قرار دادیم تا فضاهای جدید و فضاهای خارجی در یک طبقه قرار بگیرند.

در مرحله ی بعدی می خواستیم که از نور آفتاب بهره ی بیشتری ببریم. به ویژه در فصل زمستان. بنابراین یک حیاط خلوت بین فضاهای تازه اضافه شده و خانه ی موجود ایجاد کردیم و فضاهای جدید را بیشتر به سمت حیاط خلوت گسترش دادیم. با اینکار ما برخی از فضاهای باز در پشت را قربانی کردیم. نتیجه این شد که حیاط همچنان نور آفتاب را تا 3 بعد از ظهر می گیرد  حتی در وسط زمستان.

منبع:  archdaily

گردآوری و ترجمه در تحریریه پویانو | پرستو نبی لو

 

در رابطه با این مطلب بیشتر بخوانید:

طراحی فضای تابستان نشین و زمستان نشین در معماری مدرن

مجموعه‌ معماری فوق العاده از طراحی فضاهای بیرونی و طراحی داخلی شیک

خانه های مدرن با معماری خیره کننده

 

پویانو را در اینستاگرام دنبال کنید

به کانال تلگرام پویا نو بپیوندید