۸ گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل

گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل

۸ گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل

شما ناخواسته می‌توانید این گیاهان را خراب کنید اما فقط زمانی این اتفاق می‌افتد که خراب شدن آن‌ها برایتان اهمیتی نداشته باشد. بنابراین اگر جزو افرادی هستید که می‌‍گویند:«من نمی‌توانم گیاهان خانگی را به خوبی رشد بدهم؛ من همیشه آن ها را خراب و پژمرده می‌کنم» نگاهی به این هشت گیاه جان سخت بیندازید نفس عمیق بکشید و برای کاشت آن‌ها دست‌به‌کار شوید.

گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل
گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل

1.سرخس

من عاشق این خانواده از گیاهان با برگ های پرپشت گرمسیری شان هستم. هنگامی که می شنوم که افراد می گویند آن ها سرخس هایشان را خراب کرده اند من به آن ها می گویم که باید ابتدا ببینید گیاه شما متعلق به کدام شرایط جوی و آب و هوایی است و همان شرایط را در منزل خود شبیه سازی کنید. اگرچه ما نمی توانیم یک جنگل پرباران استوایی در فضای منزل خود ایجاد کنیم در عوض می توانیم آن ها را به طور منظم و هفته ای یک بار آب دهیم، در زیر نور غیر مستقیم آفتاب قرار دهیم و هفته ای یک بار با اسپری آب فضای آن ها را مرطوب کنیم تا شرایط مرطوب و شرجی که دوست دارند را شبیه سازی کرده باشیم.

برای کاشت سرخس ها انواع زیر برای نگهداری در آپارتمان گزینه های مناسبی هستند:

سرخس بوستون (نام علمی: Nephrolepis exaltata)
سرخس دکمه ای (نام عملمی: Nephrolepis cordifolia)
سرخس مارچوبه (نام علمی: Asparagus densiflorus) اگرچه از نظر فنی سرخس به حساب نمی آید
سرخس دم روباهی (نام علمی: Asparagus densiflorus ‘Meyersii’)
اگر زمانی سرخس خود را پژمرده و خراب کردید می توانید به سادگی برگ های خراب آن را حذف کنید و از نو آبیاری و نگهداری آن را شروع کنید می بینید که به سرعت برگ های ریخته شده جای شان پر می شود.

گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون داخلی
گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون داخلی

 

گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل
گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل

 2.تیلاندزیا

 

هر گیاهی که نام هوازی به آن اطلاق شود برای نگهداری آسان است، مگر نه؟ گیاه تیلاندزیا برای رشد کردن نیاز به خاک ندارد، ساده تر از این گیاه چه چیزی می تواند باشد؟ به عنوان عضوی از گیاهان تیره ی بروملاید(bromeliad) تغذیه ی آن ها از محیط اطراف شان تامین می شود(هوا، رطوبت و غیره).

این گیاه مقاوم می تواند برگ های سفت، نرم، صاف یا مجعد داشته باشد و در طیف گسترده ای از رنگ ها از سبز گرفته تا خاکستری متمایل به سبز بیاید. بعضی از آن ها شکوفه های زیبایی دارند که تا هفته ها می توانند دوام بیاورند. همچنین گیاه تیلاندزیا انتخاب عالی برای کسانی است که می خواهند جلوه ی گیاهان خانگی خود را کمی غیر معمول بسازند.

آن ها را برای نمایش دادن می توانید مانند یک تابلو روی دیوار قرار دهید، از روی سیم یا مفتولی آویزان کنید، روی طبقات شلف ها قرار دهید یا درون کاسه یا تکه چوبی قرار دهید. آن ها را جایی قرار دهید که نور کافی به آن ها برسد و تهویه هوای مناسبی داشته باشد(آن ها را در فضای بسته ی تراریوم ها قرار ندهید) و هفته ای یک بار آن را با اسپری، آب پاشی کنید.

نکته: همچنین برای آبیاری این گیاه می توانید هفته ای یک بار آن را در آب غوطه ور کنید و سپس بیرون بیاورید و روی یک حوله قرار دهید تا آب آن گرفته شود سپس به سرجای اصلی اش برگردانید.

گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل
گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل

۳. گیاه پتوس

خیلی از مردم این گیاه را برای چندین سال نگه داشته اند(بعضی از گیاهان حتی تا چند دهه جان سالم به در برده اند)؛ شما می توانید فراموش کنید که آن ها را در منزل تان دارید و آن ها به هر نحوی که شده سعی می کنند به رشد و حیات خود ادامه دهند.

این گیاه پیچکی در طبیعت می تواند تا حدود ۴۰ فوت رشد کند اما در فضای داخل خانه انتظار می رود که چند فوت رشد کند. با پیرایش ساقه های ضخیم و بلند آن، فراهم کردن نور کافی غیر مستقیم و آبیاری عمیق دو بار در ماه برگ های آن را شاداب و پرپشت نگه دارید.

نکته: فراموش نکنید که اگر آن ها را به اندازه ی کافی آب ندهید، به سادگی پژمرده خواهند شد. اگر این اتفاق افتاد آن ها را به طور کامل آب دهید و هر گونه برگ خشک یا مرده ی آن را حذف کنید می بینید که به سرعت برگ های جدیدی رشد می کند و گیاه تان شاداب و سرحال می شود.

4. گیاه یشم (نام علمی: Crassula ovata)

گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل
گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل

این گیاه که به عنوان«درخت دوستی» یا «درخت پول» شناخته شده است سال هاست که به طور گسترده ای به عنوان گیاه خانگی در آپارتمان ها استفاده می شود. این گیاه برگ های گوشتی براق و ساقه ی ضخیمی دارد و اگر در شرایط آب و هوایی مناسبی قرار گیرد می تواند تا ارتفاع ۴ فوت رشد کند.

گیاه یشم را در جایی قرار دهید که نور به اندازه ی کافی به آن برسد و به آن کم آب بدهید(تقریبا ماهی یک یا دوبار). مطمئن شوید که خاک شما به خوبی زهکشی شده است و هرگز نگذارید گیاه شما در آب به مدت طولانی بماند.

نکته: اگر آن را غرق در آب کنید برگ هایشان بیش از حد پر آب شده و خراب می شوند. اگر متوجه شدید که به گیاه تان بیش از حد آب داده اید، بگذارید خاک آن کاملا خشک شود و بعد از آن آبیاری بعدی را انجام دهید.

گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل
گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل

۵. کاکتوس (نام علمی: Cactaceae spp)

این خانواده از گیاهان تحمل زیادی در برابر خشکی و کم آبی دارند و آبیاری یک بار در ماه برای آن ها معمولا کافی است.

همه ی کاکتوس ها زیرمجموعه ی ساکولنت ها قرار می گیرند و در واقع ساکولنت های خاردار محسوب می شوند. گونه های مختلفی از کاکتوس ها برای انتخاب وجود دارند؛ گونه های بلند قد مانند پاخی سرئوس(نام علمی: Pachycereus marginatus)، گونه های گرد و گوی شکل مانند اچینو گروزنی(نام علمی: Echinocactus grusonii) یا گونه های کوچک تر کروی به نام Corypantha vivipara.

بیش تر آن ها نور غیر مستقیم را ترجیح می دهند و برخی نیز نیاز دارند تا در کنار یک پنجره ی آفتاب گیر قرار بگیرند. اجازه دهید خاک گیاه بین دو آبیاری کاملا خشک شود و از کود کاکتوس ماهی یک بار استفاده کنید تا رشد مداوم آن را تسریع بخشید.

نکته: برای کاشت و انتقال گیاهان خارداری مانند کاکتوس ها دور آن ها چند لایه روزنامه بپیچید و آن را با یک کش یا بند محکم کنید و به آرامی کاکتوس را بلند کنید. این کار باعث می شود دست های شما از برخورد خشن با خارهای گیاه در هنگام انتقال و کاشت آن ها محافظت شود.

گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل
گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل

6. گیاه سانسوریا (نام علمی: Sansevieria spp)

این گیاه همچنین به نام «گیاه مار» یا «زبان مادر شوهر» شهرت دارد. آیا در فضای داخلی منزل تان نور کمی دارید؟ تقریبا هیچ زمانی برای آبیاری کردن ندارید؟ گل های پر هرج و مرج را دوست ندارید؟ پس گیاه سانسوریا گیاه مناسب شماست.

برگ های آن سفت، راست قامت و نیزه مانند است و به طور معمول لبه های سفید یا زرد یا راه راه های سبز تیره دارند. با این مشخصات شاید بگویید:«بله یادم آمد مادر من هم از این گیاه ها در منزل خود داشت». نیاز نیست همان گیاهی که مادرتان داشت را بخرید به جای آن به دنبال گونه های جدیدتر و متفاوت تر باشید.

در تصویر زیر یک گیاه سانسوریا را مشاهده می کنید که نام آن«مرجان سیاه» است (در کنار گیاه آئونیوم و سدوم قرار گرفته است)؛ این گیاه شاخ و برگ گردتری دارد و به خوبی با فضاهای داخلی مدرن متناسب می شود.

آن ها را یک یا دوبار در ماه آب بدهید و مطمئن شوید که خاک آن ها به خوبی زهکشی شده است، هرگز اجازه ندهید که غرق در آب شوند.

نکته: اگر بیش از حد به این گیاه آب بدهید ریشه های آن خراب می شود.

گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل
گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل

7. درختان نخل ( پالم )

اگر می خواهید به طور خیره کننده ای یک منظره ی عمودی با جلوه ی گرمسیری داشته باشید به دنبال درختان نخل باشید. همه ی گونه های نخل برای فضای داخلی مناسب نیستند بنابراین ابتدا باید ببینید کدامشان مناسب فضای شما هستند.

بهترین نخل هایی که به خوبی در فضای داخلی رشد می کند نخل های زیر هستند:

نخل کنتیا (نام علمی: Howea forsteriana )
نخل سنتری (نام علمی: Howea belmoreana )
نخل راپیس (نام علمی: Rhapis excelsa )
نخل کف سالنی به نام شامادورا(نام علمی: Chamaedorea elegans )
این نخل ها را نخرید که برای فضای داخل مناسب نیستند:

نخل اعلیحضرت یا راونیا ریو لاریس (نام علمی: Ravenea rivularis ) حتی اگر به طور گسترده ای به عنوان گیاه خانگی فروخته شوند.
نخل ملکه (نام علمی: Syagrus romanzoffiana )
نخل پروانه (نام علمی: Dypsis lutescens )
بیشتر نخل هایی که مناسب فضای داخل هستند از به یک منبع ثابت آب، کود ملایم در یک ماه و قرار گرفتن در نور غیر مستقیم نیاز دارند.

نکته: هر وقت برگ های قهوه ای و قدیمی روی آن ظاهر شد آن ها را حذف کنید که معمولا این اتفاق سالی یک یا دوبار رخ می دهد. شاخ و برگ های قدیمی درخت نخل لازم است که به طور مرتب هرس شوند و این به این معنا نیست که گیاه شما دچار مشکل شده است.

گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل
گیاه خانگی جان سخت در دکوراسیون منزل

8. درختان فیکوس (نام علمی: Ficus benjamina )

شاید این گیاهان را در ورودی خوابگاه دانشگاه یا کتابخانه یا سایر مراکز عمومی دیده باشید. این گیاه یک انتخاب عالی برای ورودی فضای داخلی بسیاری از مکان هاست و دلیل آن این است که با حضور خود یک جلوه ی دراماتیک بزرگ ایجاد می کند و همچنین اگر نیازهای این گیاه را بشناسید رشد دادن آن بسیار ساده است.

بسیاری از مردم درختان فیکوس را برای چندین سال نگهداری می کنند. آن ها به نور غیر مستقیم(هرگز زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید)، آبیاری منظم(هفته ای یک بار) و خاک خوب زهکشی شده نیاز دارند.

نکته: اگر بخواهید آن ها را از گلدان شان به گلدان دیگری جا به جا کنید به شدت مقاوت می کنند و برگ های زیادی از آن می ریزد. اگر این اتفاق افتاد نگران نباشید، بعد از گذشت زمانی برگ های جدید جای آن ها را پر می کنند.

منبع: houzz

گردآوری در تحریریه پویانو | سجادی