چطور از گیاهان هوازی برای دکوراسیونی زیبا در منزل نگهداری کنیم؟

گیاهان هوازی برای دکوراسیونی زیبا | چطور از گیاهان هوازی برای دکوراسیونی زیبا در منزل نگهداری کنیم

چطور از گیاهان هوازی برای دکوراسیونی زیبا در منزل نگهداری کنیم؟

گیاهان هوازی برای دکوراسیونی زیبا ؛ گیاهان هوازی امروزه در بین گیاه‌های خانگی بسیار محبوبیت پیدا کرده اند؛ چرا که آن ها نیاز به مراقبت کمی دارند. از آن‌جایی که آن ها نیاز خود را از هوا، آب و نور به جای خاک می‌گیرند بنابراین نیاز نیست که آن‌ها را بکارید.

این که نیاز به وجود خاک نیست یعنی روش‌های زیادی برای به نمایش گذاشتن این گیاهان وجود دارد! گلدان‌های کاسه‌ای، غلافی و تراریوم‌ها محبوب ترین وسایل برای قرار دادن گیاهان هوازی به شمار می‌روند.

با این حال آن‌ها هم نیاز به مراقبت دارند و همانطور که از نام شان مشخص است برای زنده ماندن بیشتر به هوا نیاز دارند.

بیایید نگاهی بیندازیم به این که چطور باید از گیاهان هوازی مراقبت و نگهداری کنیم.

چطور از گیاهان هوازی برای دکوراسیونی زیبا در منزل نگهداری کنیم
چطور از گیاهان هوازی برای دکوراسیونی زیبا در منزل نگهداری کنیم

آبیاری گیاهان زینتی هوازی

برای این که گیاهان هوازی به درستی رشد کنند نیاز به رعایت چند اصول اولیه دارید: نور آفتاب غیر مستقیم و آبیاری منظم

اگر برگ های گیاه شما شروع به فر و حلقه ای شدن کردند، این یعنی نیاز به آبیاری دارند.

بیایید ابتدا با آبدهی به این گیاهان شروع کنیم.

این که گیاهان هوازی را در ظرفی از آب حداقل یک بار در هفته خیس کنید مهم است. آیا هوای منطقه شما خشک است؟ شما ممکن است نیاز به 2-3 بار خیس کردن گیاه خود در هفته داشته باشید. اگر هوای منطقه شما مرطوب است تعداد دفعات آن کمتر است.

چطور از گیاهان هوازی برای دکوراسیونی زیبا در منزل نگهداری کنیم
چطور از گیاهان هوازی برای دکوراسیونی زیبا در منزل نگهداری کنیم

درحالی که برخی از گیاهان هوازی را می‌توان با زیر آب گرفتن طولانی زیر شیر سیرآب کرد اما سعی کنید گیاهان هوازی خود را هر هفته 15-20 دقیقه در آب خیس کنید.

توصیه‌های مدت خیس کردن این گیاهان متفاوت است، برخی پیشنهاد می‌کنند که به مقدار کم و 10 دقیقه در آب خیس کنید و برخی نیز می‌گویند تا حداکثر یک ساعت آن‌ها را خیس بدهید.

اما چطور بفهمیم که به کدام توصیه عمل کنیم؟

اجازه دهید گیاه تان راهنمای شما باشد. شما ممکن است توجه کرده باشید که برخی از گیاهان هوازی شما نسبت به بقیه به آبدهی حساس تر هستند. برای مثال، ممکن است یک هفته فراموش کنید که آن‌ها را در آب خیس بدهید و متوجه می‌شوید که چندتا از آن ها بسیار مقاوم و سرسخت بوده اند، درحالی که برخی دیگر به خوبی تاب نیاورده اند. یا ممکن است دریابید که برگ‌های برخی از گیاهان هوازی تان حتی زمانی که یک بار در هفته هم آبیاری شوند باز فر و حلقه ای می‌شوند.

مرکز باغداری و گلخانه Fairview اشاره می‌کند که گیاهان هوازی که گل کامل دارند باید به جای در آب خیس شدن شسته شوند و این باید به گونه ای انجام شود که گل‌ها مستقیما زیر آب روان قرار نگیرند.

خلاصه این که گیاهان تان را به مقدار مورد نیازشان آب بدهید. اگر چندین گیاه هوازی دارید که به نظر می‌رسند میزان آبیاری متفاوتی داشته باشند، می‌توانید آن ها را به دو یا چند گروه تبدیل کنید که برای مثال یک گروه را هفته ای یک بار و گروه دیگر را هفته ای دوبار در آب بخیسانید. گیاهان تان به شما می‌گویند که چه مقدار آب نیاز دارند، تمام چیزی که باید انجام دهید این است که به آن‌ها توجه کنید.

برخی از کارشناسان گیاهان هوازی حتی پیشنهاد می‌کنند که به جای آبیاری مداوم و منظم گیاهان تان را هر 2-3 هفته یکبار به میزان دو ساعت در آب خیس بدهید.

صرف نظر از زمان و دفعات خیساندن، زمانی که گیاهان خوب خیس خوردند، آن ها را از ظرف آب بردارید و به آرامی تکان دهید تا آب‌های اضافه بریزند. همچنین می‌توانید آن ها را قبل از قرار دادن شان در گلدان چند ساعتی بگذارید تا کاملا خشک شوند.

کاملا خشک کردن، از تجمع آب در بخش های پیازی گیاه جلوگیری می‌کند که این باعث می‌شود ریشه ها پوسیده نشوند.

لازم به ذکر نیست که نباید گیاهان هوازی را برای نمایش دادن روی سطح آب رها کنید.

توجه کنید که قرار دادن و پخش کردن گیاهان هوازی روی حوله بعد از عمل خیساندن نیز می‌تواند مفید باشد.

اگر گیاهان شما نیاز به آب بیشتری دارند، می‌توانید آن ها را بین دفعات خیساندن با اسپری آب مه پاشی کنید. مه پاشی مخصوصا برای گیاهانی که چندساعتی از روز را در زیر نور مستقیم خورشید می‌گذارند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به علاوه توجه کنید که اگرچه شما برای رشد دادن گیاه هوازی نیاز به کوددهی ندارید اما اگر تمایل دارید می‌توانید این کار را انجام دهید. برخی کود Bromeliad را برای این کار پیشنهاد می‌کنند درحالی که دیگران استفاده از کود مخصوص گیاهان هوازی را توصیه می‌کنند.

با یک کارشناس در مورد این که چطور و چند دفعه به گیاه خود به عنوان تغذیه بیشتر کود بدهید مشورت کنید.

نور و دما

اکنون شما یاد گرفتید که چطور گیاه هوازی خود را آبیاری کنید، حال اجازه دهید در مورد نوردهی آن نیز صحبت کنیم. گیاهان هوازی تمایلی به نور خورشید مستقیم ندارند بنابراین آن ها را دور از پنجره هایی که تابش شدید خورشید را دریافت می‌کنند بگذارید. نور روشن و غیر مستقیم بهترین گزینه است.

ضمنا گیاهان هوازی از روشنایی فلورسنت موجود در خانه ها نیز می‌توانند استفاده کنند، بنابراین اگر خانه شما مملو از نور طبیعی نیست نگران نباشید.

چطور از گیاهان هوازی برای دکوراسیونی زیبا در منزل نگهداری کنیم
چطور از گیاهان هوازی برای دکوراسیونی زیبا در منزل نگهداری کنیم

آیا می‌توانید آن ها را در فضای بیرون خانه نیز نگهداری کنید؟ بله، مخصوصا اگر آن ها به دور از نورمستقیم خورشید قرار داده شوند. گیاهان هوازی دمای بین 25 تا 32 درجه سلسیون را ترجیح می‌دهند بنابراین آن ها را در اوقات خیلی گرم یا خیلی سرد سال به جاهای دیگر انتقال دهید.

آراستن گیاهان هوازی

ظاهر گیاهان هوازی تان در طول زمان ممکن است عوض شود. برای مثال ممکن است نوک برگ های آن قهوه ای شود یا برگ های آن خشک شوند. در قطع کردن نوک های قهوه ای یا به آرامی کشیدن برگ هایی که خشک شده اند درنگ نکنید.

لازم به ذکر نیست که گیاهان هوازی نیز ممکن است جوانه بزنند. آیا می‌توانید جوانه‌ها را بردارید تا یک گیاه دیگر داشته باشید؟ بله اما صبر کنید تا زمانی که جوانه به اندازه یک سوم جثه گیاه مادر شود.

موقعی که زمان آن فرارسید، به آرامی جوانه را تاب بدهید و بکشید درحین این که هم جوانه و هم گیاه مادر را با دست دیگر خود محکم نگهداشته اید. بعد از کندن جوانه شما دو گیاه دارید.

چطور از گیاهان هوازی برای دکوراسیونی زیبا در منزل نگهداری کنیم
چطور از گیاهان هوازی برای دکوراسیونی زیبا در منزل نگهداری کنیم

نمایش دادن گیاهان هوازی

یکی از دلایلی که ما گیاهان هوازی را دوست داریم همین است که می‌توانیم آن ها را در هر نوع گلدانی به نمایش بگذاریم! به علاوه آویزان کردن گلدان‌های گیاهان هوازی امروزه به یکی از گزینه های به طور فزاینده محبوب تبدیل شده است.

لازم به ذکر نیست که بسیاری از گیاهان هوازی از قسمت پایه شان روی اشیائی مانند کریستال های کوارتز به کمک چسب نصب می‌شوند.

آیا شما آماده هستید تا یک یا چند گیاه هوازی را به داخل منزل خود بیاورید؟ با کمی مراقبت، این گیاهان سبک ها و مدل های مختلفی برای به نمایش گذاشتن در اختیارتان قرار می‌دهند.

چطور از گیاهان هوازی برای دکوراسیونی زیبا در منزل نگهداری کنیم
چطور از گیاهان هوازی برای دکوراسیونی زیبا در منزل نگهداری کنیم

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: decoist