8 نکته‌ی ضروری در مورد گیاهان خانگی سالم و شاداب برای زیبایی سبز دکوراسیون منزل و محیط کار

8 نکته‌ی ضروری در مورد گیاهان خانگی سالم و شاداب برای زیبایی سبز دکوراسیون منزل و محیط کار

گیاهان خانگی سالم و شاداب ؛ هیچ چیز به اندازه‌ی تازه و شاداب نگهداشتن، تعویض و تغییر مکان گلدان‌های خانگی برایم لذت‌بخش نیست. همه‌ی ما اغلب هم گیاهان خانگی را دوست می‌داریم و هم از آن ها غفلت می‌کنیم تا این که خشک می‌شوند. اما با برخی راه‌های ساده، کمی عشق و تلاش گیاهان خانگی شما هم امسال می ‌توانند زنده بمانند و رشد کنند. در این جا 8 نکته در مورد سلامتی گیاهان خانگی آورده شده‌است که باید به خاطر بسپارید.

1-liveable-plant1- آن‌ها را در جای درست قرار دهید: همانطور که مکانی که شما در آن زندگی می‌کنید سلامتی تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای یک گیاه هم چیزی جز این نیست. موقعی که گلدان ها را در منزل تان قرار می‌دهید مطمئن شوید که مکان آن‌ها تهویه و نور طبیعی خوبی دارد. به علاوه آن‌ها را دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید. این کار برای گیاه تان یک محیط زندگی را فراهم می ‌کند که استرس روی گیاه و از دست دادن آب آن را کاهش می دهد.

گیاهان خانگی سالم و شاداب برای زیبایی سبز دکوراسیون منزل
گیاهان خانگی سالم و شاداب برای زیبایی سبز دکوراسیون منزل

2- به اندازه آبیاری کنید: اگر قرار باشد چیزی از سر مهربانی زیاد بمیرد آن چیز احتمالا یک گیاه خانگی است. دانستن این که چقدر و چطور گیاه‌ تان را آب‌یاری کنید یک نکته‌ی مهم نه تنها برای زنده نگه داشتن گیاه تان است بلکه به رشد آن کمک می‌کند.

یک نشانه‌ی مهم برای این‌که گیاه شما به آبیاری نیاز دارد موقعی است که برگ‌های آن شروع به ریختن می‌کند. عجیب این است که این همچنین نشانه‌ای است برای موقعی که گیاه شما بیش از حد آبیاری شده است. زمانی که ریشه‌ی گیاه شما به خاطر آبیاری زیاد فاسد شود خیلی سخت می‌توانید آن را بهبود ببخشید. برای اکثر گیاهان، خاک باید مرطوب نگه داشته شود اما نه غوطه ور در آب. از انگشت خود می‌توانید برای این کار کمک بگیرید. بدین گونه که انگشت خود را داخل خاک فرو ببرید اگر خشک بود زمان آبیاری فرا رسیده است.

این که گیاه شما کجا و در چه شرایطی در حیات وحش رشد می‌کند شاخصه ی مهمی است برای این که بدانید چقدر به آب نیاز دارد. برای مثال همانطور که گلدان‌های نشان داده شده در زیر را می بینید گیاهان خشک که متعلق به آب و هوای گرم هستند در سمت چپ کنار همدیگر قرار داده شده‌اند و آب کمتری نسبت به درختچه های سرخس جنگل های بارانی که در سمت راست قرار داده شده اند نیاز دارند.

دکوراسیون سبز و شاداب
دکوراسیون سبز و شاداب

3-از گلدان‌های کوچک چشم پوشی نکنید: زمانی که یکی از گلدان‌های شما نمای برجسته  و بزرگی در فضای خانه ی تان داشت گلدان‌های کوچک را حذف نکنید. زیرا که گلدان‌های کوچک به سادگی جابه جا می‌شوند و می توانید آن ها را به بیرون و یا اطراف خانه انتقال دهید.

کلکسیونی از ساکولنت‌ ها مانند آن چه در این‌جا می بینید به مراقبت کمی نیاز دارند اما تاثیر چشمگیری در ظاهر کلی خانه می‌گذارند.

4-liveable-plant

4-فضای کافی برای رشد گیاهان فراهم کنید: اگر شما فضا برای گیاهان بزرگ جثه مثل این درخت نخل دم اسبی زیبا دارید آنگاه به مراقبت منظم از گیاه تان نیاز دارید.

گیاهان بزرگ همچون سرمایه می‌مانند و نیاز به مراقبت خوبی دارند. مطمئن شوید که گلدانی که انتخاب کردید فضای کافی برای رشد گیاه در طول سالیان سال فراهم می‌کند. این نخل دم اسبی گونه ای است که رشد آهسته دارد و به آب کمی نیاز دارد .

5-liveable-plant

5-گیاه تان را تمیز نگه دارید: گیاهان از روی عمل فتوسنتزی که روی برگ هایشان انجام می‌شود می توانند غذای شان را فراهم کنند. سطح برگ‌های آن ها از منفذهای بسیار کوچکی پوشیده شده است که در طول روز باز و بسته می شوند و ممکن است با گرد و غبار مسدود شوند. در فضای بیرون از خانه، برگ‌های گیاهان توسط آب باران شسته و تمیز می‌شوند. در فضای خانه هم می‌توانید از یک پارچه تمیز و مرطوب یک بار در ماه برای براق و سالم نگه داشتن برگ ها استفاده کنید.

برای گیاهانی که برگ‌های انبوه دارند مانند همین نخلی که می بینید، آن ها را بیرون ببرید و با شلنگ روی برگ هایشان آب بگیرید تا ظاهرشان تر و تازه شود و بهتر آن که زمانی که باران می بارد آن ها را بیرون ببرید تا از مزایای آب باران نیز بهره مند شوند.

6-liveable-plant
7-liveable-plant

6- آن ها را تغذیه کنید: اندکی کود اضافی برای همه ی گیاهان سودمند است اما برای گیاهان گلدانی این ماده اهمیت بیشتری دارد. همیشه بهترین ترکیب کودی را که می توانید پیدا کنید انتخاب کنید، مخلوطی که شامل یک کود آهسته رهش و کریستال‌های آب باشد.

اگر نوع خاصی از گیاه را در منزل تان نگهداری می‌کنید مانند ارکیده، کاکتوس و یا مرکبات، ترکیبی را انتخاب کنید که مشخصا برای آن نوع گیاه و شرایط آن طراحی شده باشد. با این حال حتی اگر بهترین ترکیبات کود را بخرید باز هم باید هر یک یا دو سال گلدان گیاه خود را عوض کنید.

بسیاری از کودهای آهسته رهش شش تا نه ماه دوام می‌آورند بنابراین اگر ترکیبی که انتخاب کرده اید شامل یک ماده می شود فراموش نکنید زمانی که کهنه و بیات شد آن را بیرون بیاورید. شما همچنین می‌توانید یک کود مایع را هنگام آبیاری به گیاه تان ماهی یک یا دوبار اضافه کنید.

8-liveable-plant

7-به گیاه خود کمی استراحت بدهید: گیاهان خانگی باید از مزایایی که در فضای بیرون بهره مند هستند برخوردار باشند. برای گلدان های کوچک و متوسط ایده ی خوبی است که یک سیستم چرخش داشته باشند. با رها کردن گیاهان در گلدان های پلاستیکی سیاه رنگ(همان گلدان هایی که ابتدا در آن کاشته شده اند) می توانید آن ها را درون گلدان های تزئینی و زیباتر انتقال دهید و آن ها را به گونه ای که می خواهید تغییر دهید.

مطمئن شوید که موقعیت گیاه در فضای بیرون شبیه فضای داخل خانه است. اگر گیاه تان به نور مستقیم آفتاب نیاز نداشته باشد پس برگ های آن در نور مستقیم می سوزد و در برخی موارد منجر به خشک شدن گیاه شما می شود.

9-liveable-plant

8-انتخاب صحیح گلدان: البته که هر گیاه بدون گلدان هیچ چیز نیست بنابراین مهم است که گلدان درستی برای آن انتخاب کنید. برخی گلدان ها حتی قبل از این که آن‌ها را با گیاه و خاک پر کنید سنگین هستند. با قرار دادن گیاهان در گلدان های پلاستیکی و سپس انتقال آن ها به درون گلدان های زیباترمی توانید خطر آبیاری یبش از حد را کاهش دهید و شرایط نگهداری مانند تعویض گلدان را آسان تر کنید. داشتن یک گلدان درون گلدان دیگر باعث می شود که شما بشقابی در ته آن داشته باشید تا آب اضافی را قبل از این که روی فرش چکه کند و ریشه ی گیاه تان را در آب غوطه ور نماید جمع آوری کند.

گلدان های خود آبیار هم گزینه های عالی هستند چرا که همواره نیاز گیاه به آب را تامین می کنند.

گیاهان خانگی سالم و شاداب برای زیبایی سبز دکوراسیون منزل
گیاهان خانگی سالم و شاداب برای زیبایی سبز دکوراسیون منزل

اگر آب دادن برای شما زحمت دارد می توانید گیاهانی مانند ساکولنت Crassula ovata را انتخاب کنید. این گیاه برای همه افراد گیاه خانگی مناسبی است. با اندکی تحقیق و کار روتین روزانه می توانید گیاهان خانگی سالمی داشته باشید.

تحریریه پویانو : سجادی