گیاهان آپارتمانی مقاوم و زیبا در دکوراسیون منزل: سبز زندگی کنید!

گیاهان آپارتمانی مقاوم و زیبا در دکوراسیون منزل: سبز زندگی کنید!

گیاهان آپارتمانی مقاوم : اگر به گل و گیاه و حضور سبز آن ها در فضای منزل تان علاقه دارید، باید هرطور شده انجامش دهید! نبود فضای کافی، کم نور بودن آپارتمان، نداشتن وقت برای نگهداری و بهانه های دیگری که در این رابطه می تراشید در مورد گیاهانی که قرار است به شما معرفی کنم، جواب نخواهد داد. گیاهان زینتی آپارتمانی در بدترین شرایط هم قادر به زندگی هستند و این شرایط، وضع زندگی شما و مشکلاتی که در این رابطه دارید را هم دربرمی گیرد. بنابراین، اگر یک زندگی سبز می خواهید، دست به کار شوید.

گیاهان آپارتمانی با خصوصیاتی که دارند در برابر شرایطی مثل کم نوری، آبیاری های نامنظم و با فاصله زیاد و رطوبت کم برخی اقلیم ها به خوبی مقاومت کرده و با اکثر مشکلاتی که در فضاهای بسته آپارتمانی وجود دارد، کنار می آیند. این گیاهان طوری هستند که انگار دقیقا برای آپارتمان نشین ها آفریده شده اند! با این حساب، شما هم می توانید یکی از آن ها را به فضای منزل تان دعوت کنید. حضور این دوست داشتنی ها می تواند حال و هوای تان را عوض کند و رنگ و روی زیبایی به دکوراسیون منزل تان بدهد.

ما در این مطلب، سه نمونه از گیاهان آپارتمانی زیبا و مقاوم با نام های استنوکارپوس، آماریلیس و نماتانتوس را برای فضای آپارتمان شما پیشنهاد خواهیم کرد. هر یک از این گیاهان، ویژگی های خاص خود را دارند، اما هر سه آن ها مقاوم و جذاب هستند و آن قدر جالبند که احتمالا عاشق شان می شوید. با پویانو همراه باشید تا این گیاهان آپارتمانی مقاوم و زیبا و شرایط نگهداری از آن ها را بیش تر بشناسید.

گیاهان آپارتمانی مقاوم : استنوکارپوس

استنوکارپوس از گیاهان آپارتمانی مقاوم و بسیار زیباست که در برابر شرایط نامساعد محیط، بخصوص تغییرات زیاد دما مقاومت بسیار خوبی دارد. این گیاه که یک گیاه استرالیایی است، در فضای آن جا رشد زیادی می کند و سر به فلک می کشد، اما در محیط آپارتمان ها و با توجه به شرایطی که هست، نباید انتظار رشد بیش از دو متر از آن داشته باشید. استنوکارپوس، برگ های زیبایی دارد که بریدگی های جذابی رو سطح آن ها به چشم می خورد. گلهای این گیاه، قرمز رنگ و خوشه ای هستند و تنها در گیاهانی دیده می شوند که به بلوغ کامل رسیده باشند. این گیاه در زمان رشد خود به قیم نیاز دارد، ولی با رشد ساقه و قوی تر شدن آن می تواند به تنهایی بایستد. لازم است بدانید که استنوکارپوس هم مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی مقاوم دیگر به آبیاری بیش از حد حساس است، پس باید در آب دادن به آن دقت داشته باشید.

بهترین مکان برای قرار دادن این گیاه، کنار پنجره است؛ به طوری که بتواند نور کافی دریافت کند. البته باید توجه داشته باشید که گلدان را در معرض نور مستقیم و شدید قرار ندهید.

دمای مورد نیاز این گیاه، حداقل چهار درجه سانتی گراد در فصول سرد و حداکثر بیست و چهار درجه سانتی گراد در فصول گرم می باشد. میزان اکسیژن هوا نیز باید کافی باشد.

خاکی که استنوکارپوس در آن قرار می گیرد، باید همیشه مرطوب باشد. برای آبیاری این گیاه توجه داشته باشید که سطح خاک خشک شده باشد. در تابستان ها هفته ای دو بار و در زمستان ها یک بار آب دادن به این گیاه کفایت می کند. رطوبت خاک در دمای خیلی پایین می تواند کم تر باشد، اما بهتر است هر هفته دو بار رطوبت گیاه را تمدید کنید.

زمانی که گیاه در حال رشد است، باید هر دو هفته یک بار با کودهای محلول در آب تغذیه شود.

خاک مناسب این گیاه برای رشد مناسب ریشه ها باید لیمون یا کمپوست باشد.

تا زمانی که گیاه تان کوچک و در حال رشد است، باید سالیانه دو بار گلدان آن را عوض کنید. بعد از این که گیاه به رشد کافی رسید و بزرگ شد، تنها کافی است خاک سطح گلدان را عوض کنید.

برای تمیز کردن سطح برگ ها می توانید از غبارپاشی استفاده کنید. همچنین در صورت تمایل، می توان از مواد براق کننده نیز استفاده کرد.

تکثیر این گیاه از طریق ریشه دار کردن قلمه در بهار صورت می گیرد.

آماریلیس

آماریلیس از گیاهان مناطق گرمسیری و بومی آمریکای جنوبی و مرکزی به شمار می رود. این گیاه، سوخ دار است و سوخ آن از نوع فلسی پوشش دار است. گونه های اولیه این گیاه دیگر وجود ندارند، اما دو رگه های متفاوتی از این گیاه پرورش داده می شود. این گیاه، دارای گل های شیپوری شکل است که در انواع درشت، قطر آن ها تا بیست سانتی متر هم می رسد. رنگ گل ها سفید، قرمز روشن و قرمز تیره می باشد. برخی از گل ها خطوط سفید رنگی روی سطح خود دارند. این گیاه به دو دوره خشکی و رطوبت نیازمند است. دوره خشکی آن با زرد شدن برگ ها و به خواب رفتن سوخ شروع می شود و دوره رطوبت آن همان زمان رشد و تولید برگ سوخ می باشد. گیاه در فاصله بین این دو دوره گل می دهد.

آماریلیس به نور متوسط نیاز دارد. شما می توانید آن را جایی در نزدیکی پنجره قرار دهید و پرده را نیز بکشید.

این گیاه از آن جا که گرمسیری است، می تواند در دمای بالا نیز به زندگی ادامه دهد.

نیاز این گیاه به آب نیز در حد متوسط است. در مرحله اول کاشت، سوخ را به خوبی آبیاری کنید و بعد از خشک شدن سطح خاک، آبیاری را تکرار نمایید. به خاطر داشته باشید که در طول دوره خفتگی گیاه، آبیاری نباید انجام شود. یک دوره خشکی دو تا سه ماهه برای گیاه لازم است. این کار باعث می شود گیاه شما گل دهد.

خاک مناسب برای آماریلیس، خاک سبک و کمی اسیدی می باشد. بهترین خاکی که می توانید در اختیار گیاه قرار دهید، مخلوط خاک لوم باغچه، خاکبرگ پوسیده و کود دامی پوسیده می باشد که باید به نسبت مساوی با یکدیگر ترکیب شده باشند. در این خاک باید سوپرفسفات نیز وجود داشته باشد.

تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر، جداسازی سوخک های اطراف سوخ مادر و قطعات فلسی سوخ صورت می گیرد. پس از کاشت بذرها، گیاهانی خواهید داشت که سوخک های کوچک دارند و چند سال زمان می برد تا این سوخک ها رشد کافی کرده و به مرحله گلدهی برسند.

نماتانتوس از گیاهان آپارتمانی مقاوم

نماتانتوس، گیاهای با برگهای گوشتی است که رو به بالا رشد می کند. این گیاه، یکی از گیاهان خانواده بنفشه های آفریقایی است. بنفشه های آفریقایی، عموما جذاب و متنوع هستند و گل های بسیار زیبایی هم می دهند. نگهداری راحت این گیاهان، آن ها را به گزینه های مناسبی برای فضاهای آپارتمانی تبدیل کرده است و دقیقا به همین خاطر است که تا این حد محبوب می باشند. نماتانتوس با نام گل کریسمس هم شناخته می شود، چرا که هر سال در نزدیکی کریسمس به بازار می آید. این گیاه، سی گونه دارد و گل های آن دارای ظاهر عجیبی هستند.

نماتانتوس به دلیل داشتن برگ های گوشتی و تیره رنگ در مقایسه با دیگر اعضای خانواده بنفشه های آفریقایی به نور بیش تری نیازمند است. بهترین حالت برای این گیاه، قرار دادن آن در کنار پنجره جنوبی است؛ به صورتی که نور خورشید را کاملا دریافت کند. نور کافی می تواند به گلدهی این گیاه کمک کند.

این گیاه در مقابل کم آبی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد که به خاطر برگ های براق و چرمی مانندش می باشد. به طور کلی، هر زمان که سطح خاک خشک شد، باید برای آبیاری گیاه اقدام کنید. آبیاری را طوری انجام دهید که کمی از آب زیر گلدان جمع شود. با داشتن این گیاه می توانید خیال خودتان را از بابت مسافرت های کوتاه راحت کنید.

نماتانتوس از گیاهانی است که به دمای کم و سرما عادت دارد و می تواند در هوای سرد به خوبی زندگی کند. اصولا برای این که این گیاه به شما گل دهد، باید آن را را فضای یکنواخت اتاق خارج کنید و در محیط نسبتا سردتری مثل راه پله یا تراس قرار دهید. هوای خنک به گلدهی این گیاه کمک می کند. البته باید توجه داشته باشید که گیاه را در فصل سرما و دمای بسیار کم بیرون نگذارید، چرا که مسلما یخ خواهد زد.

نماتانتوس، گیاهی نیست که به رطوبت خاصی نیاز داشته باشد. این گیاه می تواند در رطوبت کم هم به زندگی ادامه دهد، اما مطمئنا اگر میزان رطوبتی که دریافت می کند کافی باشد، رشد آن خیلی بهتر خواهد شد و برگ های درشت تری خواهد داشت.

خاکی که برای این گیاه استفاده می کنید، باید مثل خاک کاکتوس باشد. خاکی که مخصوص کاکتوس هاست، رطوبت را زیاد نگه نمی دارد و زهکشی خوبی هم دارد. دیگر خاکی که می توان استفاده کرد، خاک بنفشه است که مسلما قیمت بیش تری نسبت به خاک کاکتوس دارد. خاک ماری جوانا هم از هم بهترین مواردی است که می توانید برای این گیاه به کار بگیرید.

برای تغذیه گیاه به پتاسیم و فسفر نیاز خواهد بود. تغذیه را باید از اواخر فصل تابستان شروع کرد. گیاه را هر دو هفته یک بار با کودهای گلدهی تغذیه کنید. زمانی که گیاه گل داد، مقدار کود را کاهش دهید و هر ماه یک بار کوددهی را انجام دهید.

دوستان من، این گیاه گلدار هستش توی فصل خودش و بنابراین نیاز به پتاسیم و فسفر دار اخرای تابستون شروع کنید دو کنی دو هفته یبار کودهای گلدهی یا فسفره بنفشه افریقایی بهش بدید تا موقع گلدهی، وقتی گلش درومد کود دهی رو کمتر کنید تا ماهی یبار با کودهای کامل تغذیه کنید تا اخر تابستون سال بعد به جز اون دو ماه تیر و مرداد که اوج گرماست و این گل یه جورایی تو خوابه !

تکثیر نماتانتوس بسیار راحت می باشد. کافی است یکی از برگ های گیاه را جدا کرده و درون خاک بنفشه آفریقایی فرو کنید. سطح خاک را با پلاستیک بپوشانید تا رطوبت آن حفظ شود. بعد از یک ماه شاهد ریشه دادن و جوانه زدن آن خواهید بود.

این گیاه را بهتر است در فضل تابستان هرس کنید تا در زمان گلدهی، بیش تر نتیجه دهد.

توی تابستون بهتره که شاخ و برگاشو هرس کنید تا اخر تابستون گرد و بشه وگلهای بهتر  بیشتری بهتون بده! اون موقع خواب  هستش.

برای جلوگیری از آفت زدن گیاه از اسپری های مخصوص و بالا بردن رطوبت فضا استفاده کنید.

 

 

 

گیاهان آپارتمانی مقاوم

تحریریه پویانو