کندن کاغذ دیواری از دیوار ، گام به گام آموزش جدا کردن کاغذ دیواری

کندن کاغذ دیواری از دیوار ، گام به گام آموزش جدا کردن کاغذ دیواری

کندن کاغذ دیواری از دیوار ؛ شیک ترین و زیباترین کاغذ دیواری ها هم ممکن است بعد از سال ها چشم ها را خسته کند و تکراری شود. طبیعی است که دلتان بخواهد آن ها را با کاغذ دیواری جدید جایگزین کنید و یا اینکه ممکن است تصمیم گرفته باشید این بار دیوار را نقاشی کنید. البته ما کاملا شما را درک می کنیم که گاهی صاحبخانه ها انتظار دارند که دیواری که خودتان کاغذدیواری کرده اید را از دیوار جدا کنید و به حالت اول برگردانید. در هر دو حالت چه اینکه خودتان قرار است دست به کار شوید و نصب کاغذدیواری را بعد از جداکردن کاغذدیواری انجام دهید  چه اینکه صرفا می خواهید از طرح و رنگ کاغذ دیواری ای که حالا کهنه و یا ناهمگون با دکوراسیون داخلی جدید خانه تان است بخواهید رها شوید ، درست آمده اید. در این مطلب شما با آسان ترین و کامل ترین راه و سم و روش جدا کردن کاغذ دیواری از روی دیوار آشنا می شوید و در پایان مطالعه این مطلب احتمالا بدون معطلی شروع به انجام این کار می کنید.

روش های جدا سازی کاغذدیواری

به طور کلی روش های کندن کاغذ دیواری از دیوار به سه روش تقسیم می شود:

نوعی از کاغذ دیواری ها که به نام کاغذدیواری قابل جداشدن مانند کاغذدیواری های پشت چسب دار هستند که بدون نیاز به هیچ ماده شیمیایی و یا آب می توانند از روی سطح دیوار و یا سطح وسایل کنده شوند. این نوع از کاغذدیورای ها به کاغذدیواری های STRIPABLE معروف هستند.

1- با استفاده از آب

از روش های بسیار آسان برای جدا کردن کاغذ دیواری استفاده از آب است. آب از منفذ های لایه کاغذ دیواری به چسب پشت آن نفوذ می کند و باعث از بین رفتن آن می شود. تعداد زیادی از کاغذ دیواری های مدرن به راحتی از این طریق قابل کندن هستند. چسب پشت کاغذ دیواری که با آب حل شود قدرت خود را از دست داده و کاغذ به راحتی از دیوار جدا می شود. باید مطمئن شوید که کاغذدیواری ای که به این روش می خواهید از دیوار جدا کنید کاغذدیواری قابل کندن یا Peelable است ،  در این نوع از کاغذ دیواری ها لایه وینیل کاغذ دیواری به صورت یکجا از روی کاغذدیواری جدا می شود و لایه نازکی از کاغذ بروی دیوار باقی می ماند که می توان آن را با آب جدا کرد. در صورتی که قصد دارید بعد از کندن کاغذ دیواری قدیمی تان دوباره به دیوار کاغذ دیواری نصب کنید می توان این لایه کاغذ را می توان جدا نکرد.

2- با استفاده از مواد شیمیایی

از فروشگاه های بزرگ مانند فروشگاه های ابزار یراق و یا رنگ ، مواد شیمیایی موجود هستند که مخصوص کندن کاغذ دیواری تولید شده است. این مواد که به حالت پودر هستند و با آب گرم و سرکه ترکیب می شوند. با استفاده از اسپری این محلول را بر روی کاغذدیواری ها بپاشید. بعد از مدتی چسب کاغذ دیواری با این محلول حل می شود. از لبه های کاغذ دیواری با چاقو یا کاردک می توان کاغذ دیواری را از دیوار جدا کرد.

3- با استفاده از بخار آب

بله بخار آب ! راه ساده برای کندن کاغذدیواری با بخار آب ، استفاده از بخارشوی و یا دستگاه های بخارکننده برقی است. این دستگاه ها با اضافه کردن مفدار آب به مخزن آن ، بخار آب تولید می کنند. با دسته بخار شوی بخار را روی سطح کاغذ دیواری پاشید. بخار آب به دلیل حرارت زیاد و پاشش ذرات آن به کاغذ ، خیلی سریع با چسب پشت کاغذدیواری حل می شوند. پس از آن فقط کافی است که کاغذ دیواری را از سطح دیوار بکشید تا جدا شود. هنگام استفاده از بخار شوی باید نکات ایمنی برای جلوگیری از سوختن دستتان را رعایت کنید و در عین حال باید مراقب باشید که پوشش خشک دیوار زیر خاکستری بدون آسیب باقی بماند.

گام به گام مراحل جداکردن کاغذدیواری

  • قبل از همه وسایل تزئینی ، تابلو ها و .. از روی دیوار بردارید. اگر امکان این نیست که وسایل را کاملا از اتاق خراج کنید، کافی است وسایل را تا وسط اتاق بکشید و جمع کنید. به این ترتیب دور تادور اتاق با فاصله از دیوار فضای کافی برای کندن کاغذدیواری وجود دارد و دست شما برای کار باز است. از نایلون و ها و یا صفحه های پلاستیکی برای پشواندن کف ، موکت، فرش و یا مبلمان استفاده کنید.
  • موارد مورد نیاز برای کندن کاغذدیواری شامل : اسفنج یا غلطک رنگ ، یک یا دوکارد پهن یا کاردک ( بهتر است ) ، نردبام و یا چهارپایه پلند ، ابزاراندازه گیری و یک آبپاش (می تواند آبپاش کشاورزی باشد و یا ظرف شوینده شیشه که قوطی آن خالی شده است) ، اگر قصد استفاده از محلول شیمیایی دارید که پیشنهاد ما به شما هم همین است ، چرا که کار شما سریع و ساده انجام می شود. ماده شیمیایی به نام DIF یا دی آی اف خوب است.
  • برخی ا­ز کاغذ دیواری ها به صورت خشک شده نیز می توانند از روی دیوار جدا شوند و شاید نیازی به آب و یا بخار آب حتی نباشد. می توانید خودتان قبل از اقدام به هر کار دیگری ان را امتحان کنید. با کاردک از گوشه دیوار که لبه کاغذ دیواری مشخص است با زاویه 45 درجه شروع کنید.کاردک را به زیر کاغذ بکشید. اگر کاغذ دیواری به صورت ورقه ای جدانشد و تکه تکه شد، یعنی لازم است که از مواد شمیمیای مخصوص کندن کاغذ دیواری استفاده کنید.
  • به نظر می رسد که کاغذ دیواری شما به سادگی کنده نشده و نیازمند اقدامات بیشتری است.پس ما همراه باشید چه قصد داشته باشید با آب و یا چه با مواد شیمیایی این کار را بکنید ، ممکن است نیاز داشته باشید بر روی سطح کاغذ دیواری بدون اینکه بر روی دیوار پشت کاغذدیواری آسیب برسانید ، برش های سطحی با کاردک یا ابزاری که مانع ایجاد خراش عمیق می شود ، روی کاغذ دیواری را خراش دهید.
  • سپس اسفنج و یا غلطک مخصوص نقاشی را می توانید درمحلول ماده شیمیایی و آب گرم و یا فقط آب گرم فرو ببرید و به قسمت کوچکی از کاغذدیواری در حدود ابعاد 50 سانتیمتر در 50 سانتیمتر بکشید. اجازه بدهید رطوبت آب به داخل درزها و شکاف های ایجاد شده نفوذ کند. آب گرم چسب را شل و حل می کند و کارتان را برای جدا کردن راحت تر می کند.
  • برای جدا کردن کاغذ دیواری ، تا زمانی که چسب زیر کاغذ دیواری شل شود ممکن است نیاز باشد چند بار آب گرم و یا محلول آب گرم را به سطح روی کاغذدیواری بپاشید. هر بار که متوجه شدید کندن کاغذ دیواری مشکل است لازم است دوباره مرطوب کردن کاغذ دیواری را تکرار کنید. تکه های کوچک باقی مانده بر روی دیوار را با سمباده می توان جدا کرد.کندن کاغذ دیواری از دیوار
  • وقتی کار کندن کاغذ دیواری ها تمام شد و تمام تکه های کوچک نیز از سطح دیوار پاک شدند. اجازه بدهید که دیوار کاملا خشک شود. احتمالا به سطح دیوار کمی چسب و ناهمواری باقی ماند است. برای حل کردن این مشکل از محلول آب و TSP استفاده کنید و دیوار آن با آن شستشو دهید تا جایی که دیوار کاملا صاف و مسطح شود. خوب بعد ازاین دیوارتان برای یک کاغذدیواری جدید آماده است. اگر قصد دارید این بار دیوار را نقاشی کنید ، لازم است دیوار را ابتدا سمباده بزنید.