کمی رنگ به دکوراسیون خانه خود اضافه کنید!

کمی رنگ به دکوراسیون خانه خود اضافه کنید!

رنگ در دکوراسیون :

“سفید، کرم، قهوه‌ای، توسی، استخوانی، بژ”

وقتی نوبت انتخاب رنگ برای دیوارهای منزل می‌شود، رنگ‌های بالا و مشابه آن دایره انتخاب بیشتر افراد را تشکیل می‌دهد. تنالیته‌ی رنگ‌ های خنثی نه تنها در انتخاب رنگ دیوارها، که در انتخاب رنگ مبلمان و وسایل منزل در اولویت گزینه‌های ما هستند.

01
اگر خانه شما هم از قاعده بی‌رنگی مستثنی نیست موارد زیر به شما کمک خواهد کرد که با ایجاد تغییراتی جزئی فضای زندگی خود را دلنشین‌تر کنید.

تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی
تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی

الگوی رنگی بی‌رنگ

یکی از الگوهای رنگی که در طراحی داخلی از آن استفاده می‌شود الگوی رنگی آکروماتیک است. آکروماتیک در لغت به معنای بدون رنگ است و الگوی رنگی آکروماتیک شامل رنگ‌های سیاه، سفید و تنالیه‌ی خاکستری‌های سرد (ترکیب سفید و سیاه) و کرم، قهوه‌ای و تنالیه‌ی خاکستری‌های گرم است. تمامی رنگ‌های این الگوی رنگی، خنثی هستند و به همین دلیل با هر رنگی هم‌خوانی دارند. هرچند اگر این رنگ‌ها به درستی در کنار هم قرار نگیرند همین خنثی بودن می‌تواند فضا را خشن و سرد، و یا یکنواخت و خسته‌کننده کند.

رنگ در دکوراسیون
رنگ در دکوراسیون

از الگوی ۶۰-۳۰-۱۰ استفاده کنید

موقع انتخاب رنگ‌ برای فضای خود رنگ‌ها را به سه دسته تقسیم کنید.

۶۰ درصد رنگ اصلی

۳۰ درصد رنگ ثانویه

۱۰ درصد رنگ آکسان

به عبارت دیگر، ۶۰ درصد فضا را دیوارها و کف تشکیل داده و رنگ اصلی را به خود اختصاص می‌دهند. مبلمان و اثاث منزل شامل ۳۰ درصد فضا و با رنگ ثانویه خواهند بود، و ۱۰ درصد باقی مانده در اختیار رنگ آکسان است.

آکسان در لغت به معنای تاکید کردن روی چیزی‌ست، و در طراحی داخلی به عنصری می‌گویند که برای جلب توجه و تاکید بر قسمت خاصی از فضا انتخاب می‌شود.

در واقع رنگ آکسان در الگوی رنگی آکروماتیک یک گلدان گل، یک تابلوی نقاشی، یکی دو تا کوسن یا در حالت جسورانه‌تر، یک مبل یا فرش با یک رنگ زنده است. چیزی که طراوت را به مجموعه رنگ‌های بی‌رنگ فضای ما اضافه می‌کند و مانع دل‌زدگی و خسته‌کنندگی آن می‌شود.

رنگ‌های گرم یا سرد؟ مساله این است

سیاه، سفید و تنالیته‌ی خاکستری‌های سرد از رنگ‌های شاخص فضاهای مدرن است. انتخاب این رنگ‌ها، فضا را کمی جدی می‌کند. در نقطه مقابل، کرم، قهوه‌ای، بژ و مجموعه رنگ‌های خاکستری گرم، فضا را خودمانی‌تر از رنگ‌های سرد نشان می‌دهد.

در انتخاب رنگ آکسان دست باز است. اینکه یک تابلوی قرمز و نارنجی را در یک اتاق نشیمن سیاه و سفید قرار بدهید یا کوسن‌هایی به رنگ آبی را روی مبل‌های قهوه‌ای خود بگذارید بستگی به نظر شخصی شما دارد. شاید یک فرش سرخابی هم ایده‌ی هیجان انگیزی باشد.

دقت کنید که رنگ‌های بیشتری را تنها به علت شباهت در فضای خود نیاورید. اگر رنگ اصلی را کرم، رنگ ثانویه را قهوه‌ای روشن و رنگ آکسان را زرد انتخاب کرده‌اید، دیگر هیچ یک از تنالیته‌های قهوه‌ای، کرم و زرد را به مجموعه رنگ‌های خود اضافه نکنید. این کار باعث آشفتگی بصری و شلوغی رنگی فضا می‌شود.

با انتخاب درست رنگ‌ها در الگوی آکروماتیک می‌توانید فضای دل‌پذیر و جالبی را از دل بی‌رنگی بیرون بکشید. کافی‌ست کمی وقت بگذارید، و با رنگ‌ها بازی کنید تا به ترکیب رنگی و چیدمان دلخواه خود برسید.

04

تحریریه پویانو / خانی