کلر زنی استخر خانگی : کدوم روش بهتره؟

کلر زنی استخر خانگی : کدوم روش بهتره؟

کلر زنی استخر خانگی : زیبایی استخر خانگی شما تا حد زیادی به تمیز بودن آب آن برمی گردد. این که چقدر به استخرتان رسیدگی می کنید روی ظاهر آن تاثیر قابل توجهی می گذارد. گذشته از این، خیلی مهم است که آب استخر شما ضدعفونی شده باشد. برای این منظور، می توانید از کلر کمک بگیرید. کلرزنی یکی از روش های شناخته شده جهت گندزدایی آب می باشد. این ماده ضدعفونی کننده  به خاطر ماندگاری بالا در آب برای از بین بردن آلودگی ها استفاده می شود. البته نمی توان انکار کرد که کلر هم مانند بسیاری از مواد گندزدای دیگر معایبی دارد. با این حال، تاثیر قابل توجهی که این ماده در ضدعفونی کردن آب دارد باعث کاربرد گسترده آن شده است.

اگر شما هم می خواهید استخر خانگی تان را از آلودگی ها پاک کنید و ظاهر تمیز و زلالی به آن بدهید، حتما کلرزنی را مد نظر قرار دهید. در این مطلب، آن چه باید در مورد کلر زنی استخر خانگی بدانید را با شما در میان خواهیم گذاشت. همراه پویانو باشید.

کلر

کلر، یک عنصر شیمیایی مهم است که در نقش گندزدای آب به کار می رود. این ماده برای از بین برد باکتری و سایر میکروبهای موجود در آب کاربرد دارد. كلر و مشتقات آن در میان مواد گندزداي شيميائي بيشترين كاربرد را در تصفیه آب استخر دارند. البته باید این را در نظر داشت که كلرزني نمي‏تواند جايگزين واحدهاي زلال‏سازي شود و تنها برای تصفیه نهایی آب به کار می رود. كلر، مطلوب ترين ماده ای است که برای ضدعفونی کردن آب استخر به کار می رود. کیفیت این گندزدا ايده آل است. كلر، باكتري هاي موجود در آب استخر را نابود مي كند و همچنین باقي مانده معلق لازم برای مقابله با آلودگي هاي حاصل از شنای افراد را نیز تأمین می نماید.

كلر به عنوان يك ماده ضدعفوني كننده مورد پذیرش قرار گرفته و کاربرد وسیعی دارد. امروزه برای جلوگیری از کمبود یا وجود بیش از حد کلر در آب از روش هایی استفاده می شود که به صورت اتوماتیک و در زمان مناسب، عمل کلرزنی را انجام می دهند.

هر چه ميزان باكتري ها و مواد ارگانيك ورودي به آب، بيشتر باشد به میزان بیش تری از کلر برای ضدعفونی نیاز خواهد بود. بنابراین، در صورتی که افراد زیادی از استخر استفاده کنند، خوب است که مقدار کلر بیش تر در نظر گرفته شود. البته برخی از سیستم های کلرزنی می توانند به صورت اتوماتیک میزان کلر مورد نیاز را ارزیابی کرده و عمل کلرزنی را انجام دهند.

تجربه نشان داده که اگر استخر در فضای باز قرار گرفته باشد، تابش نور خورشيد باعث هدر رفتن سريع كلر باقي مانده می شود. در این حالت باید از دستگاه های كلرزني با ظرفیت بالاتر استفاده شود تا میزان کلر موجود در آب تنظیم شود.

روش های گوناگونی برای کلرزنی به کار گرفته می شود که هر یک دارای خصوصیات منحصر به فردی می باشند. بهتر است پیش از این که برای کلرزنی آب استخر خود اقدام کنید، این روش ها را شناخته و با هم مقایسه کنید تا به بهترین نتیجه برسید.

روش های کلرزنی استخر خانگی

روش اول، استفاده از کلرزن های خطی و قرصی یا دوزینگ پمپ است. این روش برای تزریق کلر به مقدار ثابت به کار می رود. طی این روش، همواره میزان ثابتی از کلر به آب وارد شده و در آن حل می شود. در واقع، بین مقدار کلر وارد شده با میزان آلودگی هیچ تناسبی دیده نمی شود.

روش دوم کلر زنی استخر خانگی ، استفاده از کلرزن های گازی است. این روش، دیگر کاربرد خود را از دست داده و خیلی کم تر مورد استفاده قرار می گیرد. کلر گازی دارای خلوص زیادی است و به همین خاطر زمانی به آب اضافه می شود که کسی از استخر استفاده نمی کند. به خاطر خلوص زیاد این کلر، ممکن است ناراحتی هایی مثل سوزش چشم بعد از شنا ایجاد شود.

روش سوم، به کارگیری سیستم های اتوماتیک تزریق، اندازه گیری و کنترل کلر و اسید می باشد. در این روش از سنسورهای مخصوصی استفاده می شود که پارامترهای کیفی آب را مورد سنجش قرار می دهند و با توجه به همین پارامترها دستور ورود کلر به آب را می دهند. در واقع می توان گفت که این پمپ ها خودشان تعیین می کنند که چه زمان برای تزریق کلر مناسب است.

 

 

 

 

کلر زنی استخر خانگی

تحریریه پویانو