کفپوش پلی اورتان و کاربرد آن در معماری و دکوراسیون

کفپوش پلی اورتان و کاربرد آن در معماری و دکوراسیون

کفپوش پلی اورتان : پلی اورتان نوعی از کفپوش است که از واکنش موادی به نام دی ایزوسیانات تولید می شود. این کفپوش در انواع ضخامت ها تولید و اجرا می شود. لازم به ذکر است که انواع سنتی این کفپوش، به دلیل اجرای نادرست و استفاده از مواد معدنی با ترکیب نامتقارن در فرایندهای صنعتی مشکل ایجاد می کردند.

کفپوش پلی اورتان برای محیط هایی که به طور مداوم در معرض نور آفتاب قرار می گیرند، خیلی مناسب هستند، زیرا انعطاف زیادی دارند و مقاومت تنشی مناسبی نیز از خود نشان می دهند. همچنین در محیط هایی که در معرض خوردگی کف توسط مواد اسیدی یا بازی قرار دارند، استفاده از نوع تقویت شده این کفپوش باعث جلوگیری از خوردگی سطح در برابر موارد مذکور می شود. این نوع کفپوش ها به خاطر اجرای راحت و سریع نسبت به کاشی های ضد اسید، گزینه های بهتری به شمار می آیند.

اگر می خواهید با خصوصیات این کفپوش ها، انواع آن ها و کاربردهای مختلفی که دارند بیش تر آشنا شوید، همراه پویانو باشید.

اجرای کفپوش پلی اورتان

اجرای این کفپوش ها به این شکل است که ابتدا سطوح فرسایش یافته بتنی را تخریب نموده و محل مورد نظر را از آلودگی های شیمیایی و محیطی، رطوبت و خاک پاکسازی می نمایند. بعد از این کار، اسکراچ انجام می شود؛ بدین معنی که سطح مورد نظر برای ایجاد زبری خراش داده می شود. بعد از انجام این مراحل، سطح برای اجرای پوشش پلی اورتان آماده خواهد بود. هنوز هم در بسیاری از موارد، تمایل زیادی جهت نصب کاشی، سرامیک و کفپوش های مشابه وجود دارد دارند، اما کفپوش های پلی اورتان با مزایای فوق العاده و زیبایی خود در مقایسه با بسیاری از گزینه ها بهتر به نظر می رسند.

مقاومت کفپوش پلی اورتان

کفپوش پلی اورتان مقاومت زیادی دارد. رزین های پلی اورتان در برابر سایش و فشار در فضاهای گوناگون صنعتی، بیمارستانی، کارگاهی و غیره مقاومت قابل توجهی از خود نشان می دهند و از این رو نسبت به بسیاری از کفپوش های دیگر که برای پوشش سطح چنین مکان هایی به کار برده می شوند، گزینه مناسب تری می باشند.

رزین پلی یورتان

چسبی که برای پلی اورتان به کار گرفته می شود، باید حلال باشد تا پوشش حاصل زیباتر به نظر برسد و عملکردی بهتری نیز داشته باشد. نوع چسب مورد استفاده در نصب کفپوش بر میزان انعطاف پذیری آن تاثیر دارد و این ویژگی را افزایش می دهد. یکی از انواع پوشاننده های رزین پلی اورتان، آلیفاتیک می باشد که به عنوان روکش و محافظ کف پلیمری خیلی مناسب است و باعث می شود سطح مورد نظر در برابر سایش مقاوم تر شود ، و در برابر خوردگی حاصل از مواد شیمیایی نیز مقاومت نشان دهد. فرآیند خشک شدن کفپوش پلی اورتان زمان بر است و کمی طول می کشد، بنابراین باید در هنگام اجرا و اعمال این کفپوش حوصله به خرج دهید تا نتیجه مورد نظر را کسب کنید.

رنگ پلی یورتان

رنگ پلی اورتان نیز از خصوصیات جالبی برخوردار می باشد. این امکان وجود دارد که سیستم کفپوش پلی اورتان معطر درون رنگ ها یا رزین ها اعمال شود که با استفاده از ماله دندانه دار و سپس هواگیری توسط غلتک، سطح صاف می شود. اگر آغازگر با استفاده از پرایمر صحیح استفاده شود از به وجود آمدن حباب جلوگیری کرده و در نتیجه، دیگر به فرآیند هواگیری احتیاجی نخواهد بود.

تمیز کردن سطحی کفپوش پلی یورتان

برای تمیز کردن سطح کفپوش های پلی اورتان باید کمی تینر معدنی بر روی یک پارچه ی تمیز و جاذب به اندازه یک سکه بریزید و موم را با آن مالش دهید تا به صورت کامل از بین برود. با یک دستگاه خراش شیمیایی همراه با یک پاک کننده، موم را از روی سطح کفپوش خراش دهید. ماده پاک کننده ای که انتخاب می کنید، باید مناسب این کفپوش ها باشد. ماده پاک کننده را با آب رقیق کنید؛ سپس آن را روی کفپوش بریزید؛ چند دقیقه منتظر بمانید تا موم داخل آن حل شود و بعد از آن این کار را مجددا انجام دهید. به خاطر داشته باشید که سطح کفپوش باید سریعا خشک شود، چرا که باقی ماندن هر نوع مایعی روی سطح این کفپوش ها می تواند به آن ها صدمه بزند.

کاربرد کفپوش پلی اورتان

کفپوش پلی اورتان برای ساخت فوم های سخت و نرم، رزین، رنگ، پوشش ها و موارد اینچنینی مورد استفاده قرار می گیرد. این کفپوش به عنوان پوشش برای جلوگیری از خوردگی لوله های زیر خاک نیز کاربرد دارد. کفپوش پلی اورتان در بیمارستان ها و فضاهای صنعتی کاربرد زیادی دارد. این کفپوش ها معمولا به صورت یکپارچه و بدون هیچ درزی نصب و اجرا می شوند. تغییر شرایط شیمیایی واکنش های تولید و ساخت این کفپوش ها موجب ایجاد خواص گوناگون در آن ها می شود که استفاده شان را برای عملکردهای مختلف ممکن می سازد.

در ادامه، انواع این کفپوش ها و کاربرد آن ها را در فضاهای مختلف بررسی خواهیم کرد:

کفپوش پلی یورتان صنعتی

کفپوش پلی یورتان صنعتی در برابر خوردگی توسط مواد شیمیایی و همچنین سایش مقاومت بالایی دارد. قابلیت چسبندگی این نوع کفپوش روی سطوح مختلف مناسب است. کفپوش پلی اورتان صنعتی نسبت به کفپوش اپوکسی صنعتی، از کیفیت بالاتری برخوردار است و طول عمر بیش تری هم دارد. به همین خاطر است که قیمت این کفپوش ها بالاتر است.

کفپوش پلی یورتان ورزشی

کفپوش پلی اورتان ورزشی در رنگ ها و انواع مختلف وجود دارد. این کفپوش ها به صورت یکپارچه اجرا می شوند و سطح یکدست و پیوسته ای ایجاد می کنند. کفپوش های پلی اورتان به خاطر ضد نور بودن شان برای استفاده در فضا های ورزشی روباز نیز مناسب هستند.

کفپوش پلی یورتان بیمارستانی

کفپوش پلی اورتان بیمارستانی با خاصیت ضد لغزندگی خود برای استفاده در این فضاها خیلی مناسب است. به غیر از بیمارستان ها، سالن های ورزشی و پیست ها نیز جهت جلوگیری از لغزندگی و سرخوردن روی سطح کف سالن از این کفپوش ها بهره می گیرند.

کفپوش پلی یورتان معمولی

کفپوش پلی اورتان معمولی از خاصیت انعطاف پذیری و مقاومت در برابر اشعه UV برخوردار می باشد. این کفپوش ها از نظر صرفه اقتصادی برای استفاده در فضا خیلی مناسب هستند.

کفپوش پلی اورتان اپوکسی

کفپوش های اپوکسی در برابر انواع مواد شیمیایی و اشعه UVمقاوم هستند. کفپوش های محافظتی این شرکت بر پایه رزین های اپوکسی و پلی اورتان شرکت ALTANNA آلمان ارائه می گردد.

جنس کفپوش پلی اورتان اپوکسی

کفپوش اپوکسی بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمین بوده و کاملا جامد می باشد. این کفپوش ها دارای چسبندگی بسیار بالا هستند و به راحتی به سطوح بتنی و فلزی می چسبند. کفپوش های مذکور، مقاومت شیمیایی بسیار بالا در مقابل آب، مواد شیمیایی، روغن ها، اسیدها، بازها و موارد مشابه هستند. همچنین سازگاری آن ها با شرایط گوناگون جوی، حساسیت پایین آن ها به شرایط محیطی و قابلیت اجرای آسان شان باعث کاربرد وسیع این پوشش در فضاهای مختلف شده است.

مزایای کفپوش پلی اورتان اپوکسی

  • مقاومت در برابر خوردگی توسط مواد شیمیایی و اسید و بازهای غلیظ
  • مقاومت مکانیکی زیاد
  • مقاومت در برابر سایش و لغزش
  • مقاومت حرارتی بسیار زیاد
  • غیر قابل حل در حلال های صنعتی
  • عدم احتیاج به پرایمر در اجرا
  • اجرای راحت و سریع
  • تشکیل سطح پیوسته و غیر قابل نفوذ
  • امکان تعمیر سریع و آسان
  • تنوع رنگ و قابلیت خط کشی

آیا کفپوش های پلی اورتان برای نصب در منزل هم مناسب هستند؟

این کفپوش ها به خاطر ظاهر براق و چشمگیری که دارند برای نصب به عنوان پوشش کف منزل جالب به نظر می رسند و مقاومت زیادی که دارند نیز باعث می شود با خیال راحت برای مدت طولانی از آن ها استفاده کنید، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این کفپوش ها نقطه ضعف هایی نیز دارند. برای مثال، نصب و اجرای این کفپوش ها فرایندی زمان بر بوده و تعمیر آن ها نیز کمی دشوار است.

 

 

 

تحریریه پویانو