کتابخانه دایره ای شکل ، ایده‌ای خلاقانه در طراحی داخلی فضاهای کوچک

کتابخانه دایره ای شکل ، ایده‌ای خلاقانه در طراحی داخلی فضاهای کوچک

کتابخانه دایره ای شکل ؛ این کتابخانه دایره‌ای شکل زیبا، در بالای اتاق کار یک نویسنده ساخته شده است. طراحی منحصر به فرد این کتابخانه، امکان دسترسی به حجم زیادی از کتاب در یک فضای کوچک را ممکن ساخته است.

صاحب این کتابخانه متفاوت، آقای وِید دِیویس، نویسنده، ناشر، و محقق است. وی معتقد است دفتر کار باید فضایی باشد که در عین کاربردی بودن اشتیاق به کار کردن را افزایش دهد. به همین دلیل، شرکت معماری “تراویس پرایس” که طراح و سازنده این کتابخانه دایره‌ شکل است، طراحی نوآورانه در کنار حفظ زیبایی و کاربرد را مهم‌ترین اصل برای طراحی این کتابخانه در نظر گرفت.

کتابخانه دایره ای شکل
کتابخانه دایره ای شکل

ایده طراحی این کتابخانه از غارهای طبیعی الهام گرفته شده است. با این تفکرکه درون خانه چیزی را طراحی کند که دسترسی به آن ساده باشد و فضای بیشتری را ایجاد کند. این ایده با معماری کلاسیک ساخت گنبدها ترکیب شده است و نتیجه آن چنین کتابخانه منحصر به فردی شده است. طراح این کتابخانه می‌گوید ایده طراحی چنین کتابخانه‌ای با دیدن معماری معبد اوراکل شهر باستانی دلفی به ذهنش رسیده است. صاحبخانه نیز معتقد است قرار گرفتن کتابخانه در بالای سرش، احساس ارزشمند و محترم بودن علم و مطالعه را در او دوچندان کرده است.

دسترسی به کتابخانه از طریق نردبان متحرکی است که برای این کار تعبیه شده است. معماری دیوار و میز کار نیز از فرم کتابخانه پیروی می‌‌کند تا در هنگام جا به جا کردن نردبان برای دسترسی به بخش‌های مختلف کتابخانه، مشکلی برای سایر قسمت‌ها پیش نیاید.

 

 

 

تحریریه پویانو: خانی

برگرفته از: idesignarch