کاغذ دیواری متناسب با مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی

کاغذ دیواری متناسب با مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی

کاغذ دیواری متناسب با مبلمان : امروزه طرح و رنگ‌های کاغذدیواری‌های موجود، بی‌نهایت زیاد و متنوع است و طبیعتا انتخاب از بین این دنیای رنگارنگ و متنوع، کار را مشکل‌تر می‌کند و بسیاری از کسانی که قصد خرید کاغذدیواری دارند را سردرگم کرده.  برای انتخاب هرچه بهتر و مناسب‌تر کاغذ دیواری، بهترین راه، تعیین اولویت‌های شخصی خودتان است. اینکه خانه و وسایل شما چه سبکی هستند؟ و یا اگر در ابتدای طراحی خانه هستید، چه سبکی مدنظر شماست؟ یا ابعاد و اندازه‌ی فضا چقدر است و … . رعایت همه‌ی این نکات کمک می‌کند که در نهایت خانه‌ای چشمگیرتر و جذاب‌تر داشته باشید.

وقتی از تعیین اولویت صحبت می‌کنیم منظور چیست؟ به عنوان مثال شما قصد طراحی یا تغییر دکوراسیون منزل خود را دارید و از قبل رنگ یا طرح خاصی از مبلمان یا فرش یا پرده را در نظر گرفته‌اید که وجود آن برایتان بسیار مهم است، یا اینکه مبلمانی با روکش خاص دارید و خواهان استفاده از آن در قسمتی از خانه هستید. در این صورت اولویت شما با وسیله‌هایتان است و طبیعتا انتخاب کاغذ دیواری بر مبنای آن‌ها قرار می‌گیرد.

برعکس این قضیه نیز وجود دارد که طرح و رنگ کاغذ دیواری برای شما از همه چیز مهم‌تر است و بقیه‌ی مبلمان را با آن هماهنگ میکنید. در هر دو صورت باید به مواردی در رابطه با هماهنگ کردن طرح و رنگ دیوار و مبلمان خانه دقت شود که به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

 

هماهنگی کاغذدیواری با مبلمان

اگر مبلمان شما دارای روکشی با طرح خاص مثل گل‌های در هم یا اشکال هندسی است، انتخاب یک کاغذ دیواری با طرح گلدار یا هندسی در اکثر مواقع کار اشتباهی است. حتی اگر طرح کاغذ دیواری عینا مشابه طرح مبلمان باشد، چراکه هر دوی آنها کنار هم، جلوه‌ی خود را از دست داده و به خوبی دیده نمیشود. در این مورد یکی از تکنیک‌ها ، هماهنگ کردن رنگ کاغذ دیواری با رنگ طرح‌های روی مبل است و یا برعکس. در هر صورت اگر یکی از مولفه‌های شما طرحدار و خاص است، دیگری را ساده‌تر و یکنواخت تر انتخاب کنید تا جلوه‌ی بیشتری داشته باشد.

به ترکیب‌بندی این عکس دقت کنید. کاغذدیواری با زمینه‌ی تیره و طرح‌های روشن کنار صندلی کرم‌رنگ و روتختی ساده و بدون طرح و رنگی تقریبا نزدیک به رنگ طرح‌های روی کاغذ دیواری ترکیبی چشم‌نواز و متناسب  بوجود آورده. تصور کنید اگر صندلی و یا روتختی هم دارای پارچه‌ی طرحدار بود، آیا همین جلوه را داشت؟

 

کاغذ‌دیواری طرحدار، مبلمانی با رنگ خنثی و چند کوسن ساده و تکرنگ که در طیف رنگی دیوار است.

 

 

هماهنگی کاغذدیواری با فرش یا قالیچه

فرش یکی از اصلی‌ترین اجزا دکوراسیون اکثر خانه‌های ایرانی است. که هم جنبه‌ی کاربردی و هم تزیینی دارد. اکثر فرش‌ها دارای نقوش و رنگ‌های در هم و شلوغ هستند و انتخاب یک کاغذدیواری متناسب با آن نیازمند نکته‌بینی بالایی ست. باز هم به این نکته توجه داشته باشید که اگر فرش دارای طرح و نقش زیادی هست بهتر است کاغذ دیواری و مبلمان را  با طرحی ساده‌تر و ترجیحا یکرنگ استفاده شود.

 

امروزه با ورود تجملات به خانه‌ها، مبلمان استیل که معمولا روکش‌های گلدار و سلطنتی دارند، به وفور دیده می‌شوند که قرار دادن این مبلمان با کاغذدیواری‌های طرحدار ( طرح های واضح و بزرگ) نه تنها باعث هماهنگی نمیشود بلکه کمی آشفتگی بصری نیز ایجاد می‌کند. اگر شما هم به این نوع مبلمان علاقمند هستید بهتر است کاغذدیواری شما رنگی ملایم با طرح‌هایی محو و نامشخص داشته باشد. و یا برعکس، ترکیب یک کاغذدیواری طرحدار و مشخص کنار رو مبلی‎های روشن و ساده بسیار زیباتر خواهد شد.

 در این تصویر اگر از رنگ های متضاد استفاده میشد یا در انتخاب طرح روی دیوار و مبل دقت بیشتری میشد، ترکیب بهتر و چشمگیرتری به‌وجود می‌آمد.

سعی کنید از رنگ‌های مکمل و خنثی و یا در یک طیف رنگی استفاده کنید.

به یاد داشته باشید کاغذدیواری‌هایی با طرح های ریز، فضا را بزرگ‌تر و طرح‌های درشت‌  فضا را کوچک‌تر نشان میدهد.

گاهی ممکن است هنگام خرید کاغذدیواری و با دیدن آلبوم‌ها و نمونه‌های متنوع، طرح خاصی نظر شما را جلب کند اما حتما به این نکته توجه داشته باشید که نمونه‌ای که  مقابل شماست در ابعاد کوچک است، در حالی که هنگام اجرا، این طرح در ابعاد بزرگتر و به صورت تکرار شونده کل فضا را می‌پوشاند، در اینجا به کمی تجسم ذهنی نیاز دارید که متوجه شوید پوشاندن کل دیوارهایتان با آن طرح کار درستی است یا خیر. یا اینکه کافیست فقط در قسمت خاصی از دیوارها استفاده شود.

 

 

 

 

کاغذ دیواری متناسب با مبلمان

نگارش: نادری