کاغذ دیواری بته جقه ؛ دکوراسیون با طرح آشنای ایرانی !

کاغذ دیواری بته جقه ؛ دکوراسیون با طرح آشنای ایرانی !

کاغذ دیواری بته جقه ای ؛ طرح بته جقه یک طرح اصیل ایرانی است و این طرح زیبا و چشم نواز بر هر چه نقش ببندد ، نمادی از ظرافت و زیبایی می گردد. کاغذ دیواری طرح بته جقه نیز از این داستان مستثنی نیست. طرح بته جقه از آن دسته از طرح هایی است که ما ایرانی ها سال های سال است که با آن خو گرفته ایم و زندگی کرده ایم. جای جای منازل ایرانی ها آثار و نشانه های طرح های بته جقه ای به چشم می خورد. طرح بته جقه از گذشته تا اکنون زینت بخش پارچه های ترمه و آثار دستی سنتی ایرانی بوده است ، دور از ذهن نیست که علاقمندان به طرح های بته جقه ای همچنان مشتاق به استفاده از طرح آن بر روی دیوار با کاغذ دیواری طرح بته جقه باشند.

تاریخچه و آشنایی با طرح بته جقه

بته جقه سرو سرافکنده ایست که نشانه ایران و ایرانیان  است. در آثار هنری سنتی ایرانی همیشه نقش بته جقه مورد توجه بوده است. نقش بته جقه طرحی محبوب بوده است که در صنایع دستی ایرانی مانند سفالگری ، شال بافی ، نساجی ، پارچه ، گلیم و قالی ، کاشی ، خاتم کاری و زربافی سهم بزرگی را به خود اختصاص داده است.

طرح بته جقه آنچنان حالت تزئینی داشته است که به عنوان زیور دلیران و امیران به شکل پر درنا ، یا مرغ ماهیخوار بر روی کلاه قرار میدادند.

جالب است بدانید که در آمریکا به طرح بته جقه خیار شور ایرانی می گویند و اگر به انگلیسی در گوگل PERSAIN PICKLES را جستجو کنید تصاویر زیادی از طرح بته جقه را مشاهده خواهید کرد.

 

اصل و ریشه طرح ایران بته جقه را به آتش مقدس ، کاج، نخل ، گلابی نسبت می دهند. طرح بته جقه از هنر هخامنشی آغاز شده است. صحبت های زیادی در مورد اینکه طرح بته جقه از سرو ایرانی که یکی از نمادهای زرتشتی است ریشه گرفته است در میان است. سرو برای ایرانیان نشانه آزادگی است که با تواضع و فروتنی سر خم کرده  است.

طرح و رنگ کاغذ دیواری بته جقه ای

می توانید چشم بسته کاغذدیواری طرح بته جقه ای را انتخاب کنید و آن را با دکوراسیون سنتی و یا نیمه مدرن خود ست کنید. چون در هر حال نتیجه کار زیبا است. همانطور که در تصویر بالا می بینید ، استفاده از کاغذ دیواری بته جقه ای قهوه ای سبز با دکوراسیون مدرن  ترکیب جالبی را به وجود آورده  است. توجه کنید که حتی استفاده از پوست گاو به جای فرش نتوانسته است از هماهنگی عناصر و مبلمان فضای مدرن با این کاغذدیواری چیزی کم کند. این بدین معنی است که انعطاف پذیری طرح بته جقه ای با طرح های مدرن بسیار خوب است.

طرح بته جقه از آن طرح هایی است که چون به زائقه ما ایرانی ها خوشایند و زیبا است می تواند یک دکوراسیون داخلی ایرانی شیک ایجاد کند. طرح های بته جقه در ابعاد و اشکال مختلف متفاوت است. می توانند با قوس ها و منحنی های متنوع بزرگ و کوچک شوند. طرح بته جقه می تواند با نقوش دیگر اسلیمی نیز ترکیب شود. امروزه طراحان سعی میکنند ، نقش های سنتی را با فرم های جدید حال و هوای مدرن به آن ها ببخشند. کاغذ دیواری طرح بته جقه نیز با طرح های متنوع در بازار عرضه می شوند. فرقی نمی کند که کاغذ دیواری بته جقی شما چه رنگی باشد، رنگ های شاد و ملایم و رنگ های تیره نیز با طرح بته جقه خوب می شوند.

کاغذ دیواری بته جقه ای در اتاق خواب

کاغذ دیواری بته جقه ای در دکوراسیون اتاق خواب
کاغذدیواری طرح بته جقه ای در دکوراسیون اتاق خواب

در این اتاق خواب آبی رنگ ، کاغذدیواری بته جقه ای صورتی آبی به خوبی با هم ست شده اند. کوسن هایی که با طرح های دیگر نیز آراسته شده اند به خوبی با طرح بته جقه ای دیوار هماهنگ هستند.

کاغذ دیواری بته جقه ای در اتاق پذیرایی

کاغذ دیواری پوستری در اتاق پذیرایی
کاغذ دیواری پوستری در اتاق پذیرایی

کاغذدیواری پوستری طرح بته جقه ای با دکوراسیون مدرن این اتاق پذیرایی هماهنگ شده است. جالب است که می بینید دیوار آجری دیگر چه خوب با این ترکیب ست شده است که شاید هر فردی جرئت به کار بردن این دو طرح را کنار هم نداشته باشد.

کاغذ دیواری بته جقی در سرویس بهداشتی

کاغذدیواری بته جقه ای با رنگ ملایم استخوانی با طرح و نقوش سنگ این سرویس بهداشتی جالب شده است.

کاغذ دیواری بته جقه ای در اتاق غذا خوری