کاشی دیوار و کف آشپزخانه : راهنمای انتخاب و اجرا

کاشی دیوار و کف آشپزخانه : راهنمای انتخاب و اجرا

کاشی دیوار و کف آشپزخانه : انتخاب رنگ کاشی آشپزخانه می تواند خیلی چالش برانگیز باشد. زمانی که می خواهید به خرید کاشی بروید، احتمالا به این فکر می کنید که چطور همه خصوصیات لازم را در انتخاب در نظر بگیرم؟ برای این که بتوانید همه آن ها را مد نظر داشته باشید، باید اول بدانید که دقیقا چه مواردی را شامل می شوند. بعد از آن، نوبت به اولویت بندی معیارها و خصوصیات می رسد و نهایتا این که با توجه به این موارد، کدام گزینه بهترین گزینه خواهد بود.

انتخاب کاشی دیوار و کف  آشپزخانه در مرحله اول به این بستگی دارد که کاشی در کدام قسمت قرار می گیرد. اصول انتخاب کاشی های بین کابینتی با کاشی مورد استفاده به عنوان پوشش کف با یکدیگر متفاوت است. البته، یک تم کلی در آشپزخانه شما وجود دارد که می تواند روی انتخاب هر دو مورد تاثیر بگذارد، اما اگر بخواهیم تخصصی تر به این انتخاب نگاه کنیم، نکات دیگری هم هستند که برای هر کدام از موارد مذکور به گونه ای مجزا مد نظر قرار می گیرند.

این که چه سبکی برای دکوراسیون آشپزخانه تان در نظر گرفته اید؛ رنگ کابینت و دیگر اجزا را چه رنگی در نظر گرفته اید؛ میزان روشنایی فضا چقدر است؛ تا چه حد برای پاکیزگی محیط وقت می گذارید؛ چه میزان بودجه ای برای این کار کنار گذاشته اید؛ قرار است کار نصب و اجرا را به چه کسی بسپارید و برای چه مدت زمانی روی کاشی ها حساب باز می کنید، از مواردی هستند که باید در هنگام انتخاب کاشی مد نظر قرار دهید. ممکن است برخی از این موارد برای شما اولویت کم تر یا بیش تری داشته باشند که در این صورت، باید خودتان با توجه به اولویت بندی آن ها تصمیم نهایی را بگیرید. اگر برخی موارد در انتخاب شما تاثیری ندارند، می توانید آن ها را حذف کنید و معیارهای دیگری که شاید در ذهن خودتان وجود داشته باشد را جایگزین نمایید.

برای این که بتوانید بهترین گزینه را برای کاشی دیوار و کف آشپزخانه خود تشخیص دهید، این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

انتخاب کاشی دیوار آشپزخانه

برای انتخاب کاشی دیوار یا همان کاشی های بین کابینتی نکات زیر را در نظر داشته باشید:

رنگ کابینت

رنگ کابینت های شما در این رابطه تعیین کننده است. اگر کابینت های تیره ای دارید، بهتر است رنگ کاشی ها را روشن انتخاب کنید تا کنتراست خوبی بین آن ها برقرار شود. در صورتی که کابینت ها روشن هستند، بهتر است کاشی ها کمی تیره باشند. البته این یک قانون نیست، ولی به زیبایی فضای آشپزخانه تان کمک می کند. در این مورد، بهتر است رنگ درب و کانتر را با هم در نظر بگیرید. برای مثال، در صورتی که رنگ کانتر با کاشی متفاوت باشد، شما می توانید رنگ درب ها را با آن ها یکی در نظر بگیرید.

سبک دکوراسیون

سبکی که برای دکوراسیون آشپزخانه تان انتخاب کرده اید باید در انتخاب کاشی ها نیز مد نظر قرار بگیرد. در واقع، کاشی ها هم قسمتی از دکوراسیون آشپزخانه هستند و به همین خاطر، باید سبک مشابهی داشته باشند. اگر به دنبال اجرای سبک مدرن یا مینیمال هستید، باید به سراغ کاشی هایی بروید که ساده هستند و طرح و نقش ندارند. برای دکوراسیون آشپزخانه هایی که به شکل سنتی و کلاسیک چیدمان شده اند، کاشی های نقش دار مناسب تر خواهند بود.

بودجه شما

مطمئنا یکی از مهم ترین فاکتورها در رابطه با انتخاب کاشی، بودجه ای است که شما برای این مورد در نظر گرفته اید. کاشی های آشپزخانه با توجه به جنس و کیفیت شان می توانند قیمت های مختلفی داشته باشند. پیش از آن که دست به کار شوید و به دنبال خرید کاشی بروید، بودجه تان را مشخص کنید و مقدار کاشی مورد نیاز برای پوشش دادن فضای بین کابینت ها را نیز در نظر بگیرید. در بسیاری از موارد، لازم نیست شما کل سطح دیوار را پوشش دهید و تنها کافی است قسمتی را که بین کابینت ها قرار می گیرد با کاشی بپوشانید که در این حالت، هزینه ها بسیار کم تر خواهد شد.

بندکشی کاشی

بندکشی کاشی ها نیز اهمیت زیادی دارد، اما معمولا آن طور که باید مورد توجه قرار نمی گیرد. برای این که ظاهر آشپزخانه تان شیک و تمیز به نظر برسد، باید در اجرا و نصب کاشی ها دقت کنید. کاشی های بین کابینتی به خاطر این که دقیقا مقابل چشم شما قرار می گیرند، خیلی بیش تر به اجرای این نکته نیازمندند. بهتر است کار نصب را به کسی بسپارید که در این رابطه متخصص است. به خاطر داشته باشید که حتی زیباترین کاشی ها و گران قیمت ترین مورد آن ها هم در صورت اجرای نامناسب، ظاهر جالبی پیدا نمی کند.

انتخاب کاشی کف آشپزخانه

انتخاب کاشی آشپزخانه نیز اصول خاصی دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

رنگ اجزا

در مورد انتخاب کاشی های کف آشپزخانه باید رنگ سایر قسمت ها را در نظر داشت. خیلی خوب است که بتوانید یک کنتراست مناسب بین رنگ کابینت ها، میز، یخچال و کاشی های کف آشپزخانه تان به وجود بیاورید. اگر رنگ کاشی ها و سایر بخش ها تیره باشد، فضا خفه و دلگیر خواهد شد و در مقابل، در صورتی که رنگ همه آن ها را روشن در نظر بگیرید، فضا بیش از اندازه بی روح به نظر خواهد رسید. بنابراین، باید سعی کنید رنگ های انتخابی شما برای اجزا و وسایل به کار رفته در آشپزخانه و کاشی ها تفاوت داشته باشند تا در مجموع، یک پالت رنگ جذاب در فضای آشپزخانه تان داشته باشید.

نور آشپزخانه

به این توجه داشته باشید که نور آشپزخانه تان چقدر است. کاشی های کف، معمولا مساحت بیش تری را نسبت به کاشی های بین کابینتی دربر می گیرند و به همین خاطر هم تاثیر بیش تری روی فضای آشپزخانه و روشنایی آن می گذارند. اگر آشپزخانه تان پرنور است، می توانید کاشی ها را تیره یا روشن انتخاب کنید، اما در صورتی که فضای آشپزخانه تان نور کافی را ندارد، باید رنگ های تیره را کنار بگذارید. کاشی های روشن تر باعث ایجاد روشنایی بیش تر می شوند و فضای کم نور آشپزخانه تان را دلباز می کنند. همچنین در صورتی که از انواع براق استفاده کنید، تاثیرشان بیش تر خواهد بود، چرا که نور را منعکس کرده و فضا را بیش تر روشن می کنند.

مقاومت کاشی دیوار و کف آشپزخانه

از آن جا که آشپزخانه ها فضاهای پرکاربردی هستند و مدام مورد استفاده قرار می گیرند، جنس کاشی مورد استفاده برای پوشش کف آن ها باید با دقت انتخاب شود. شما به طور مداوم در فضای آشپزخانه تان رفت و آمد دارید و به همین خاطر، باید جنس کاشی را طوری انتخاب کنید که در طول زمان دچار مشکل و آسیب نشود. تکان دادن صندلی ها، جا به جا کردن کیسه های خرید و موارد مشابه باعث ضربه دیدن کاشی ها می شوند، پس سعی کنید تا جایی که می توانید به سراغ مواردی بروید که مقاومت بیش تری دارند.

پاکیزگی فضا

پاکیزگی فضا هم خیلی مهم است و باید مد نظرتان قرار بگیرد. اگر می خواهید به صورت مداوم درگیر تمیز کردن کف آشپزخانه نباشید و وقت رسیدگی به پاکیزگی آن را ندارید، بهتر است دور کاشی های روشن را خط بکشید. کاشی های روشن خیلی سریع آلوده می شوند و لکه ها را خیلی بیش تر نشان می دهند. در صورتی که به پاکیزگی ظاهر کاشی ها اهمیت می دهید و وقت تمیز کردن آن ها را هم ندارید، پیشنهاد می کنم از کاشی های تیره رنگ استفاده کنید که آلودگی را نشان نمی دهند. به این نکته هم توجه داشته باشید که کاشی های دارای نقوش برجسته یا شیار، خیلی سخت تر تمیز می شوند و کار شما را دشوار می کنند.

 

 

 

 

کاشی دیوار و کف آشپزخانه

تحریریه پویانو