کاربرد انواع رنگ در نقاشی ساختمان ؛ برای تغییر ساده اما اساسی دکوراسیون داخلی آماده شوید

کاربرد انواع رنگ در نقاشی دکوراسیون منزل

کاربرد انواع رنگ در نقاشی ساختمان ؛ برای تغییر ساده اما اساسی دکوراسیون داخلی آماده شوید

کاربرد انواع رنگ در نقاشی ساختمان : وقتی یک فضای داخلی مورد استفاده قرار میگیرد ، اولین سطوحی که بعد از کف بیشتر از همه در معرض آسیب و استفاده است دیوار ها هستند. از آنجایی که معمولا کفپوش ها از جنس مقاوم تری ساخته می شوند، طبیعی است که دیوارهای گچی هر چند سال نیاز به دست و رویی بر سرش کشیدن دارد. برای بازسازی و تغییر ساختمان یکی از تاثیرگذارترین روش ها برای یک نتیجه رضایت بخش رنگ کردن دیوار ها است. با پویانو همراه باشید تا این بار با کاربرد انواع رنگ در نقاشی ساختمان که می توانند جز اولین اقدامات شما قبل از اجرای دکوراسیون داخلی خانه باشد و شناخت آنها برای شما مفید است آشنا شوید. در واقع رنگ ساختمان یک نوع دیوارپوش ساده برای نونوار کردن دیوارهای خانه شما عمل خواهد کرد و به نسبت روش مقرون به صرفه ای برای تغییر ظاهر خانه شما می باشد.

کاربرد انواع رنگ در نقاشی ساختمان و دکوراسیون داخلی منزل

• رنگ روغنی
رنگ های روغنی جز رنگ های پایه حلال هستند و بر پایه رزین ها آلکیدی ساخته و تولید می شوند. رنگ های روغنی در سه دسته عرضه می شوند؛ براق ، نیمه براق ، مات. به طور کلی رنگ های روغنی جز رنگ های قدیمی و سنتی در نقاشی به شمار می آید، با آنکه اثرات زیست محیطی خوبی ندارد و به دلیل دیرخشک شدن باعث ایجاد بوی نامطبوع در محیط به مدت یکی دو هفته بعد از پایان کار می شود ، باز هم یکی از محبوب ترین نوع رنگ ها در نقاشی داخلی و خارجی ساختمان محسوب می شود. چرا که هم در مقابل خوردگی زیر کار دوام خوبی دارد و هم اینکه قابلیت شستشوی بالایی دارد. همچنین پوشش دهی بالایی نیز دارد.
– رنگ روغنی براق
همانطور که از نامش پیداست این رنگ براق است و سطحی ایجاد می کند که کاملا نور را انعکاس می دهد . بنابراین در جاهایی که سطوح وسیع قرار است رنگ بشوند ممکن است موج دیوار را بیش از پیش نشان دهد نمی تواند گزینه مناسبی باشد. رنگ روغنی براق قابلیت شستشوی 100 درصد دارد و بنابراین دیوارهایی که با رنگ روغنی براق رنگ می شوند به سادگی شستشو و تمیز می شوند. بالاترین پوشش دهی میان رنگ های روغنی را دارد.
کاربرد رنگ روغنی براق رنگ روغنی براق برای رنگ کردن درب ها و پنجره های چوبی و فلزی بسیار پرکاربرد است چرا که یک لایه محافظ خوب در مقابل هوا و رطوبت است.
– رنگ روغنی نیمه براق
پرکاربردترین نوع رنگ روغنی این رنگ نیمه براق است. رنگ روغنی نیمه براق از ترکیب رنگ روغنی مات و رنگ روغنی براق به نسبت 1 به 2 حاصل می شود. میزان براق بودن این رنگ را می توان به دلخواه بر اساس تغییر در نسبت تغییر داد. یکی از مشکلات کار با رنگ روغنی نیمه براق این است که از آنجایی که این رنگ ترکیبی است مداوم باید ترکیب آن را به هم زد. رنگ مات سنگین تر است و در این ترکیب ته نشین می شود.
– رنگ روغنی مات
رنگ روغنی مات به خاطر مات بودنش به خوبی موج ها و نواقص کار سطوحی مانند دیوار را می پوشانند. این رنگ از قیمت پایین تری برخوردار است. اما کار با آن زمان بیشتری می طلبد و پوشش دهی آن نیز کمتر است. حین کار با رنگ مات باید ترکیب آن را به هم زد. چرا که تینر حلال روغنی آن از رنگ مات جدا می شود. قابلیت شستشوی پایین آن از معایب آن است.
نکات خرید رنگ روغنی در بازار
رنگ روغنی در حجم های مختلف در بازار به فروش می رسد. قوطی های 1 کوارتی که به اندازه یک لیتر است. گالن که حدود 4 لیتر است ، همچنین سطلی و ربعی که به اندازه یک چهارم لیتر ظرفیت دارد. موقع خرید حتما تاریخ تولید و اتقضا آن چک شود. استاندارد بودن آن و مات یا براق بودن آن نیز دو مورد دیگر برای بررسی قبل از خرید رنگ باید در نظر گرفته شود.

کاربرد انواع رنگ در نقاشی ساختمان

• رنگ پلاستیک

رزین امولسیونی پلی وینیل استات (Polyvinyl acetate) که نوعی از لاتکس می باشند، پایه رنگ های پلاستیکی به شمار می روند. رنگ پلاستیک از جمله رنگ های پایه آب water-based می باشند.

حلال رنگ پلاستیک آب است و در دو نوع رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک تولید می شود. آنچه که طبق تجربه کارشناسان رنگ بدست آمده است این است که علی رغم گفته تولیدکنندگان آن ، رنگ تمام پلاستیک قابلیت شستشوی 100 درصد ندارد.

کاربرد رنگ پلاستیک در پوشش دیوار داخلی و سقف ساختمان ها می باشد. از آنجایی که این رنگ مانند رنگ روغنی براق نیست که نواقص و موج سطح را نمایش دهد و در عین حال پوشش دهی بالایی دارد مناسب سقف می باشد. چرا که سقف دیرتر هم کثیف می شود. این رنگ قابلیت شستشوی کمی دارد.

ویژگی رنگ پلاستیک : رنگ پلاستیک به دلیل استفاده از حلال آب در آن دارای بوی کمی می باشد. همچنین به سرعت خشک می شود و برای رنگ آمیزی سریع و وقت محدود مناسب است. پوشش دهی بالایی دارد و با پرکردن خلل و فرج های دیوار ، سطح صافی را تحویل می دهد. اما از آنجایی که قابلیت شستشوی 100 درصد نباشد برای محیط هایی که مداوم در حال استفاده و تماس دست است و خیلی زود کثیف می شود.
بهتر است در محیط هایی که در معرض آب قرار نمگیرد استفاده شود مانند داخل کمد دیواری ها ، چرا که آب گریز نمی باشد. دوام بالایی در مقابل تابش آفتاب ندارد و به مرور زمان ممکن است تغییر رنگ بدهد. نمی توان آن را بر روی فلزات مانند نرده آهنی و یا درب و پنجره به کار برد. . از نکات مثبت رنگ پلاسیتک ، عدم داشتن بو سرعت اجرا و پوشش زیبای آن می باشد . همچنین رنگ پلاستیک بعد از خشک شدن روشن تر از رنگ ساخته شده می شوند.

اگر جز افرادی هستید که مرتب مایل به رنگ آمیزی خانه هستید ، این رنگ بهترین انتخاب است. برای رنگ کردن دیوار با رنگ پلاسیتک همانند رنگ روغنی می توانید از اسپری و یا غلطک استفاده کنید. البته می توان رنگ پلاستیک را با قلم نیز انجام دارد اما اثر آن بر روی دیوار باقی می ماندو مورد پسند همه افراد نیست.

رنگ نیم پلاستیک
از رنگ نیم پلاستیک بیشتر استفاده می شود و قیمت پایین تری نیز دارد. در بازار انواع مختلفی از رنگ نیم پلاستیک با کیفیت درجه مختلف وجود دارد . اصطلاحا رنگ پلاسیتک مورد استفاده در بازار همین رنگ نیم پلاستیک است.

رنگ تمام پلاستیک
این نوع از رنگ پلاستیک دارای قیمت بالاتری است و میزان شستشوی به نسبت بهتری دارد. در هر حال رنگ پلاستیک قابلیت شستشو با ماده شوینده و آب به صورت مستقیم ندارد و صرفا می توان با دستمال مرطوب آن را تمیز کرد. به این رنگ رنگ پلاستسک قابل شستشو نیز می گویند.

کاربرد انواع رنگ در نقاشی ساختمان

– رنگ مولتی کالر
رنگ مولتی کالر متشکل از چند رنگ مجزا می باشد. یک رنگ زمینه بر روی سطح اجرا می شود و سپس رگه هایی از رنگ های مختلف بر روی کار اضافه می شود. رنگی است که به صورت حرفه ای توسط دستگاه انجام می گیرد و مانند رنگ پلاستیک و رنگ روغن با غلطک قابل اجرا نمی باشد. درست است که قابلیت شستشوی 100 درصد برای این رنگ وجود ندارد اما مقاومت خوبی در مقابل آب دارد.
کاربرد رنگ مولتی کالر به صورت دکوراتیو بوده و به عنوان یک لایه نازک در طراحی داخلی فضاهای مختلف می تواند به کار رود.

از آنجایی که چسبندگی خوبی بر سطوح دارد می تواند در فضاهای پرتردد مانند فضاهای اداری و تجاری و آموزشی به کار رود. همچنین محدودیت خاصی برای اجرا روی سطوح ندارد و می تواند بر روی گچ ، سیمان ، شیشه ، کاشی ، چوب ، کنیتکس ، پلاستیک ، آهن ، آلمینیوم و خود رنگ اجرا شود.
رنگ مولتی کالر با ویژگی مقاوم بودن در مقابل ذرات معلق در هوا ، آنتی استاتیک است و به همین دلیل از جهت تمیزکردن و نگهداری رتبه بالایی را به خود اختصاص داده است. سازگار با محیط زیست است و به دلیل نازک بودن لایه رنگ امکان تنفس لایه زیرین را می دهد و بنابراین فضایی جهت رشد قارچ و باکتری نمی دهد . در واقع رنگی بهداشتی می باشد.


نیاز به حلال ندارد و در کمترین زمان قابل اجرا است و به دلیل عدم استفاده از حلال روغنی ، بوی نامطبوع ایجاد نمی کند و می تواند حین استفاده کابر از فضا درون آن ( مانند فضاهای عمومی که امکان تخلیه کامل وجود ندارد) اجرا شود.
مقاومت خوبی در مقابل آسب دیدگی داردو در صورت وقوع به راحتی قابل ترمیم در همان نقطه است. به دلیل نازک بودن لایه رنگی می تواند به خوبی به عنوان لایه تزئینی بر روی گچ بری ها و کارهای هنری سطوح مختلف انجام شود.به دلیل اجرای آن با دستگاه مخصوص دارای سرعت انجام بالایی می باشد و هیچ محدودیتی برای قسمت هایی که امکان دسترسی سخت به آن وجود دارد نیست (فضاهایی مانند پشت لوله ها و رادیاتور ها ).

از معایب آن لزوم استفاده از دستگاه مخصوص می باشد و اینکه به دلیل ایجاد ناهمواری بعد از اجرای رنگ مولتی کالر ، نیاز به زیرکاری و هزینه اضافه برای رنگ کردن های آتی این سطوح می باشد. نیاز به زیرسازی روغنی و یا پلاستیک می باشد و در عین حال از لحاظ بصری فضا را کوچکتر از دیوار با رنگ ساده نشان می دهد.
خرید رنگ مولتی کالر از روی کاتالوگ انجام می گیرد و هر رنگ کد مربوط به خودش را دارد. این رنگ بدون بو بوده و بدون مواد مصر می تواند در عرض یک ساعت به سطح خشک تبدیل شده و بعد از 24 ساعت کاملا قابل استفاده شود.

کاربرد انواع رنگ در نقاشی ساختمان

– رنگ اکریلیک
رنگ اکریلیک یک رنگ دیگر بر پایه آب می باشد. پایه آن رزین های اکریلیکی می باشند. این رنگ این روزها به رنگ محبوب برای رنگ آمیزی بسیاری از سطوح و وسایل تبدیل گشته است چرا که هیچ حلال آلی ای در آن به کار نرفته است و یک رنگ سازگار با محیط زیست است. با آن که به عنوان رنگ قابل شستشو شناخته می شود اما باید دانست که قابلیت شستشو ی 100 درصد ندارد.
کاربرد رنگ آکریلیک روی سطوحی مانند گچ ، سیمان ، بتن وآجر است و همچنین برای نمای خارج و داخل ساختمان نیز مورد استفاده می تواند قرار بگیرد. رنگ اکریلیک در سه نوع تولید می شود ؛ مات ، نیمه براق و براق. این رنگ برای رنگ آمیزی مجدد بسیاری از مبلمان در دکوراسیون داخلی منازل نیز استفاده می شود.


از امتیازات رنگ اکریلیک به خشک شده سریع آن اشاره کرد. پوشش دهی مناسب و انعطاف پذیری بالا در اجرا روی سطوح مختلف نیز باعث شده است این رنگ مورد استقبال قرار گیرد. حلال بودن آن در آب دلیل دیگری برای انتخاب این رنگ است چرا که بوی نامطبوع ایجاد نمیکند. مقاومت خوبی در مقابل رطوبت دارد و قابلیت شستشو نیز دارد. زود چرک نمی شود و اجرای آسانی دارد. نحوه اجرای آن می تواند با قلمو ، اسپری و یا غلطک باشد.

 

 

 

کاربرد انواع رنگ در نقاشی ساختمان

تحریریه پویانو