آشنایی با کاربردهای مختلف شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی منزل

آشنایی با کاربردهای مختلف شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی منزل

کاربردهای مختلف شیشه ؛ شیشه یکی از متریال های پرکاربرد در طراحی داخلی منزل به شمار می آید. این متریال با شفافیتی که با خود به همراه می آورد، می تواند صلبیت و سنگینی دکوراسیون را کاهش داده و فضای به مراتب روشن تر و در عین حال بزرگتری را به نمایش بگذارد. شاید کاربردهای شیشه در طراحی داخلی برای شما تا حدی مبهم و محدود به نظر برسد؛ با این حال این متریال نیز به نوبه خود می تواند در طراحی و اجرای بسیاری از بخش های منزل نقش داشته باشد. ظرافتی که در طراحی فضا به کمک شیشه دیده می شود، این متریال را به یکی از گزینه های مناسب در انتخاب جنس قسمت های تشکیل دهنده دکوراسیون تبدیل می کند.

شیشه نماد شفافیت، روشنی و ظرافت است. خانه هایی که در طراحی آن ها از شیشه استفاده می شود، بسیار دلبازتر و روشن تر از آن چه هستند به نظر می رسند. به همین دلیل استفاده از شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای کوچک پیشنهاد می شود.

برای آشنایی با کاربردهای مختلف شیشه در طراحی داخلی منزل با پویانو همراه باشید.

جدا کننده فضا

یکی از پرکاربردترین حالت های استفاده از شیشه، قرار دادن آن به عنوان جدا کننده در میان دو فضاست. استفاده از شیشه در این مواقع معمولا در جهت حفظ ارتباط بصری بین دو فضای مورد نظر صورت می گیرد. پارتیشن های شیشه ای در عین این که فضاهای مد نظر را به خوبی تفکیک و جدا می سازند، به نور اجازه می دهند از فضایی به فضای دیگر راه پیدا کند و به همین جهت فضای روشن تری را به ارمغان می آورند. همچنین با استفاده از این انواع پارتیشن می توان فضا را بزرگتر نشان داد؛ چرا که در عین جدا سازی دو فضا ارتباط آن ها تا حدود زیادی حفظ شده و عملا خرد شدن فضا به آن صورت که طی قرار دادن پارتیشن های حجیم و صلب صورت می گیرد، اتفاق نخواهد افتاد. اگر فضای منزلتان کوچک است، بهتر است از پارتیشن های شیشه ای برای جداسازی بخش های مختلف آن استفاده کنید.

بلوک های شیشه ای

استفاده از شیشه به عنوان جدا کننده فضا در طراحی دکوراسیون داخلی می تواند به جای اجرا شدن در قالب پارتیشن های یک تکه و شفاف، به شکل بلوک های شیشه ای در حد فاصل دو فضا قرار گیرد. بلوک های شیشه ای معمولا در مواقعی به کار می آیند که در امر جداسازی دو فضا، حفظ حریم خصوصی اهمیت داشته باشد. بلوک های شیشه ای نور را از خود عبور داده و از این رو می توانند به عنوان پنجره های مشبک نیز مورد استفاده قرار گیرند. این بلوک ها به سبب شکل و فرمی که دارند، ارتباط بصری را تا حدود زیادی قطع نموده و از این رو مناسب اجرا در فضاهایی هستند که نمی خواهید به یکدیگر دید داشته باشند. بلوک های شیشه ای معمولا در طراحی دکوراسیون زیبا نیز به نظر می رسند.

درب های کشویی

از دیگر کاربردهای شیشه در طراحی داخلی می توان به استفاده از آن در ایجاد درهای کشویی اشاره کرد. درهای کشویی می توانند از جنس شیشه طراحی و اجرا شوند. این درها نیز به مانند پارتیشن ها از قابلیت ایجاد ارتباط بین دو فضا در عین تفکیک آن ها برخوردار هستند و معمولا برای سرویس های بهداشتی و حمام هایی که در اتاق مستر در نظر گرفته می شوند، کاربرد زیادی دارند. درب اتاق غذا خوری ، تراس و اتاق کار نیز می تواند به همین شکل طراحی شود. تاثیری که درهای کشویی شیشه ای در طراحی داخلی دارند، بسیار شبیه به کاری است که پارتیشن های مشابه انجام می دهند.

استفاده در کف و سقف

کف و سقف شیشه ای مسلما از جذابیت زیادی برخوردار هستند. استفاده از شیشه در طراحی کف و سقف فضا می تواند به ایجاد شفافیت در محیط مورد نظر کمک زیادی نموده و یک فضا را خاص و زیبا جلوه دهد. کف های شیشه ای عموما در مواقعی استفاده می شوند که فضای زیر آن ها قابلیت مناسبی برای نمایش داده شدن داشته باشد. سقف ها نیز عموما در مواقعی به صورت شیشه ای کار گذاشته می شوند که نورگیری از بالا مد نظر قرار گرفته باشد. این ایده خصوصا در طراحی خانه هایی کاربرد دارد که از اطراف نور زیادی نمی گیرند. در چنین شرایطی تنها راه ایجاد روشنایی در برخی فضاهای محروم از پنجره های جانبی، تعبیه یک قسمت شیشه ای در سطح سقف است.

دیواره باکس پله

باکس راه پله هایی که معمولا به دلایل مختلف در فضای میانی منزل قرار می گیرند و از همه جهات قابل دیدن هستند، نسبت به انواعی که در گوشه فضا قرار می گیرند، طراحی زیباتری احتیاج خواهند داشت. چندان زیبا نخواهد بود اگر یک باکس پله در فضای میانی را از متریال های صلب و خشن بسازید. چنین عملی باعث می شود امتداد دید در فضا به وسیله حجم در نظر گرفته شده قطع شده و باکس پله به صورت یک بخش زائد در فضا به نظر برسد. در چنین مواقعی بهتر است در صورت امکان باکس پله را به کلی حذف کنید و یا در صورت تمایل از شیشه در طراحی دیواره های آن استفاده کنید تا شفافیت حجم پلکان مانع از ایجاد فرم مزاحم در فضا شود.

سطوح پلکان

علاوه بر کاربردی که شیشه در طراحی بدنه باکس پله دارد، می توان آن را به عنوان تشکیل دهنده ساختار خود پله ها نیز در نظر گرفت. پلکان می توانند به جای تشکیل دادن یک حجم صلب و سنگین که قسمت بزرگی از فضا را اشغال کرده و ظاهر چندان جالبی هم ندارد، به صورت صفحات سبک و باریک شیشه ای طراحی شوند. چنین راه پله ای می تواند بسیار ظریف، زیبا و متفاوت باشد و به فردی که روی سطح آن قدم می گذارد احساس سبکی و معلق بودن را القا کند. این نوع طراحی راه پله بسیار زیباتر از بسیاری انواع دیگر به نظر می رسد و در نوع خود خاص و خیره کننده است.

کاربردهای مختلف شیشه در طراحی دکوراسیون
کاربردهای مختلف شیشه در طراحی دکوراسیون

آبنمای عمودی

آبنما های امروزی به قدری مدرن و متفاوت شده اند که حضور آن ها در فضای هر خانه ای یک امتیاز به خصوص به حساب می آید. یک آب نما را می توان به وسیله یک صفحه شیشه ای در حالت عمودی ایجاد کرد و در قسمتی از فضا که به عنوان بخش تاثیر گذار و جذاب منزل در نظر گرفته شده است، به اجرا درآورد. در چنین حالتی شیشه از حالت عملکردی خارج شده و فرم تماما دکوراتیو به خود می گیرد. آب و شیشه، به عنوان دو نماد شفافیت و روشنی در کنار هم قادر خواهند بود فضای دلبازی در منزل شما به وجود بیاورند.

کاربردهای مختلف شیشه در طراحی دکوراسیون
کاربردهای مختلف شیشه در طراحی دکوراسیون

مبلمان و لوازم منزل

آخرین کاربردی که شیشه می تواند در طراحی دکوراسیون منزل شما داشته باشد، تشکیل دادن مجموعه مبلمان و لوازم است. مبلمان منزل شما می توانند برای ایجاد تمایز در فضا، از جنس شیشه در نظر گرفته شوند. می توانید میز و یا صندلی های خود را شیشه ای در نظر بگیرید. مبلمان شیشه ای می توانند در بزرگ و روشن به نظر رسیدن فضا موثر واقع شوند و شفافیت محیط را بیشتر کنند. حتی استفاده از لوازم دکوراتیو کوچک نیز می تواند در مقیاس کوچکتری همین تاثیر را در فضا به وجود بیاورد.

کاربردهای مختلف شیشه در طراحی دکوراسیون
کاربردهای مختلف شیشه در طراحی دکوراسیون

اگر تا امروز به ویژگی های جذاب و تاثیر گذار شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی فکر نکرده بودید، بهتر است در دید خود نسبت به متریال ها تغییری ایجاد کنید و شیشه را به عنوان یک انتخاب موثر در به وجود آوردن فضای ایده آل خود به خاطر داشته باشید. کاربردهای بسیار زیادی هستند که شیشه می تواند در طراحی داخلی داشته باشد، بسیار مختلف و متنوع هستند. با ایجاد تغییر در دکوراسیون خود و جایگزین کردن این متریال به جای دیگر انواع، می توانید شاهد یک تحول بزرگ در محیط زندگی خود باشید.

کاربردهای مختلف شیشه در طراحی دکوراسیون
کاربردهای مختلف شیشه در طراحی دکوراسیون

 

 

 

تحریریه پویانو