کابینت ممبران آشپزخانه ؛ معرفی کابینت لوکس و پر جلوه ، مزایا و معایب

کابینت آشپزخانه ممبران

کابینت ممبران آشپزخانه ؛ معرفی کابینت لوکس و پر جلوه ، مزایا و معایب

مطمئنا این لفظ را زیاد در بازار کابینت و از زبان کابینت کاران و طراحان آشپزخانه شنیده اید. شاید خیلی از افراد تصوری که از کابینت ممبران دارند این است که با یک متریال جدید از کابینت روبرو هستند. اما واقعیت چیز دیگری است . درواقع مساله ای که در رابطه با کابینت ممبران آن را جذاب کرده است نوع طراحی کابینت ممبران است و نحوه تولید آن که از دیگر متریال ها تا حدی متفاوت است. به هر حال اگر قصد سفارش کابینت آشپزخانه دارید، لازم است که در مورد کابینت ممبران هم اطلاعاتی داشته باشید ممکن است که نظرتان تغییر کند و این کابینت ها مهمان آشپزخانه تان بشود. با پویانو همراه باشید تا در مورد کابینت ممبران آشپزخانه هر چه که لازم است را بدانید:

کابینت ممبران آشپزخانه

کابینت ممبران چیست ؟

کابینت ممبران از روشی در تولید ام دی اف به روش ممبران صورت می گیرد. ممبران  در انگلیسی  از واژه Membrane  می آید که به معنی غشا و لایه نازک است.اصطلاح ممبران اشاره به این روکش با لایه ای نازک است.  در واقع مغز کابینت ممبران همان متریال mdf  سفید می باشد. ام دی اف در متریال ممبران به روشی متفاوت از سایر متریال های مشابه روکش می شود. این روکش هم صرفا در سطحی  از ورق ام دی اف که در معرض نمایش است انجام می گیرد. ( این سطوح می تواند شامل تاج ، قسمت هایی از بدنه و .. باشد)

 

همان طور که گقتیم تفاوت ساخت کابینت ممبران در روش ساخت آن است : ام دی اف خام زیر دستگاه سی ان سی CNC  دارای طرح ها ، نقوش و فرم هایی که دارای برجستگی و فرورفتگی های خاص است می گردد. در واقع می توان گفت طرح ها بر روی ام دی اف خام حکاکی می گردند. سپس ورق های mdf  حکاکی شده را درون دستگاه وکیوم می برند. لایه ای نازک از pvc  ( که در واقع همان ممبران  membrane ) تحت خلا و مکش بر روی ام دی اف خام چسبیده می شود.

لایه پی وی سی می تواند شامل رنگ های مختلف و نقوش مختلف مانند نقوش چوب باشد.  در نهایت ما یک ورق ام دی اف خام ساده را با نقوش حکاکی شده ظریف و روکش پی وی سی که دارای طرح های متنوع و طبیعی (مانند چوب ) است تبدیل کرده ایم.

علاوه بر حکاکی های ریزی که روی ورق ام دی اف خام انجام می گیرد ، طرح های برجسته و فرورفته نیز می توان اجرا کرد. بدین معنی که می توان نقش های آماده دیگر از ام دی اف که دارای قطعات بزرگتری هم هستند را بر روی صفحه ام دی اف اصلی چسباند و سپس آن را زیر دستگاه وکیوم قرار داد.

فرایند تولید کابینت ممبران به شما اجازه انواع طرح های کلاسیک و پر نقش و نگار را می بخشد. گفتنی است که نتیجه کار به این صورت است که در یک طرف ورق لایه ممبران است و در طرف دیگر یک لایه به رنگ سفید که از اول پشت ورق ام دی اف کارخانه ای چسبانده شده است. از نام های دیگر کابینت ممبران ، کابینت وکیوم و کابینت روکش پی وی سی نیز می توان نام برد.

به طور خلاصه از اصلی ترین نکاتی که هنگام انتخاب کابینت ممبران باید به آن توجه کنید:

  • نقش کابینت ساز حرفه ای در اجرای کابینت با متریال ممبران اهمیت بالایی دارد.
  • هنگام طراحی کابینت باید از طرح هایی که هنگام اجرای دستگاه سی ان سی و یا روکش پی وی سی دچار مشکل می شود اجتناب کرد.
  • چسب ، ورق پی وی سی و دستگاه هایی که در اجرای کابینت ممبران مورد استفاده قرار می گیرند باید از جنس خوبی باشند.

 

مزایای کابینت ممبران

این کابینت های زیبا و جذاب که جلوه هر آشپزخانه ای را متحول می کنند ، اما دارای ویژگی های خصی هم هستند.که در ادامه توصیح خواهیم داد. البته که ویژگی های ظاهری کابینت ممبران خیلی وسوسه انگیز هستند ، با این حال خوب است که درباره واقعیت های انتخاب این کابینت آگاهانه تصمیم بگیرید. ابتدا با مزایای کابینت ممبران شروع می کنیم:

  • تنوع طرح و رنگ کابینت ممبران

از آنجایی که کابینت ممبران دارای روکش پی وی سی است. روکش پی وی سی در رنگ های مختلف و طرح های مختلف تولید می شوند شما بازه گستردی ای برای انتخاب رنگ و طرح رویه پی وی سی دارید که می توانید به خوبی با دکوراسیون داخلی آشپزخانه و منزل ست کنید.

 

  • اجرای طرح های کلاسیک

طرح های کلاسیک دارای نق و نگارهای برجسته و فرورفته هستند. اجرای طرح های کلاسیک به جز کابینت چوبی که زمان بر و هزینه زیادی را به کارفرما تحمیل می کند، امکان آن تنها با اجرای کابینت ممبران میسر شده است.

  • اجرای انواع طرح های تری دی

از آنجایی که سروکار متریال ممبران با دستگاه های اتوماتیک و پیشرفته است. شما می توانید انواع طرح های دلخواه را با نرم افزارهای تری دی به طرح روی ام دی اف تبدیل کنید.

  • مقاومت خوب در برابر رطوبت

Pvc  یک لایه محافظ ضد آب است. روکش پی وی سی کابینت ممبران باعث می شود که اگر به خوبی اجرا شده باشد مقاومت خوبی در مقابل رطوبت داشته باشد.

معایب انتخاب کابینت ممبران :

معایب کابینت ممبران بسیار بستگی به انتخاب طراح و اجرای کابینت دارد. بنابراین مواردی ککه در پایین به آن اشاره می شود در مثابل شیک بودن و زیبایی بی نظیر کابینت ممبران برای بسیاری از افراد قابل چشم پوشی است.

  • عدم انعطاف پذیری در طرح های ظریف

تا اینجا گفتیم که طرح های کابینت ممبران با دستگاه سی ان سی و روکش پی وی سی آن توسط دستگاه تخت فضا و خلا چسبانده می شود. با اینکه این روش اتوماتیک است اما باید بدانید که طرح هایی که دارای ظرافت بیش از حد و با خطوط نزدیک به هم هستند در اجرا با دستگاه سی ان سی خوب از آب در نمی آیند. تازه در مرحله بعد که قرار است روکش پی وی سی بشوند کار از این هم سخت تر می شود و به درستی روکش نمی چسبد و احتمال اینکه بعد ها از ام دی اف بلند شود وجود دارد.

 

  • کیفیت کار متغیر

اشکال دیگری که کابینت ممبران دارد این است که نتیجه کار بستگی به چند مرحله دارد. یعنی باید تمام مراحل به درستی اجرا شود تا یک کابینت بادوام و خوش ساخت داشته باشید. از مرحله طراحی کابینت ممبران، تا دستگاه سی ان سی ، مرحله برش لایه پی وی سی و روکش کردن با دستگاه وکیوم باید توسط کارشناس حرفه ای و دستگاه های دقیق و با کیفیت انجام گیرد. بنابراین کیفیت کابینت ممبران خیلی متغیر است و باید از به یک کابینت کار معتبر و با تجربه کار را سپرد.

  • حساس بودن به نور و حرارت

پوشش های پی وی سی مثل همیشه مقاومت خوبی در مقابل حرارت و نور ندارند. کابینت های ممبران که در مقابل نور آفتاب مداوم قرار دارند. ممکن است به مرود زمان تغیر رنگ بدهند و یا اینکه چسب زیرلایه پی وی سی از کیفیت لازم برخوردار نباشد. در چنین شرایطی روکش ممکن است باد کند و یا جدا شود. کیفیت چسب در تولید کابینت ممبران بسیار با اهمیت است.

هر منبعی که تولید گرما کند مانند شعله اجاق گاز و یا بخار آب در طول زمان می تواند بر کیفیت کابینت شما تاثیر گذار باشند.

  • عدم مقاومت در برابر اجسام برنده

کابینت مببران توانایی مقاومت در برابر اجسام برنده و نوک تیز را ندارد و در مقابل صدمه خراش های عمیق آسیب پذیر است.

  • عدم امکان تعمیر کابینت

یکی از مشکلاتی که کابینت های روکش pvc ممکن است برای خریداران آن به وجود آورد این است که باید حتما همان روکش کابینت با همان طرح و کد رنگ وجود داشته باشد. متاسفانه تولید روکش ها به صورت دوره ای در بازار عرضه می شوند. به همین دلیل اگر به دلایلی قصد تعمیر و یا تغییر بخشی از کابینت را داشته باشید. این امکان به سختی مقدور است و به احتمال زیاد از همان کد رنگ و طرح در بازار موجود نیست. بنابراین یا باید به کلی کابینت ها را عوض کنید و یا اینکه از خیر تعمیر آن را بگذرید. در هر حال از این بابت شما ضرر می کنید.