چگونه کابینت سفید آشپزخانه را سفید و تمیز نگهداریم

کابینت سفید

چگونه کابینت سفید آشپزخانه را سفید و تمیز نگهداریم

کابینت سفید آشپزخانه ؛ مطمئنا، کابینت آشپزخانه‌ سفید زمانی زیبا هست که تمیز و درخشان باشد. این جا روش‌هایی برای این کار آورده شده است. اخیرا یکی از مقالات سایت در مورد آشپزخانه های سفید نوشته شده بود و تعداد کثیری از خوانندگان در قسمت نظرات در مورد تمیز نگه داشتن این نوع کابینت ها سوال داشتند. یکی از خوانندگان نگهداری از این متریال‌ها را چنان کار مشقت باری می‌دانست که می‌گفت آشپزهای واقعی سلامت عقل کسانی که چنین متریال هایی را انتخاب می‌کنند زیر سوال می‌برند.

واقعیت این است که داشتن آشپزخانه ای با کابینت‌های سفید هیچ اشکالی ندارد فقط اندکی به سخت کوشی و به کار بستن روش‌های زیر دارد.

کابینت سفید آشپزخانه
کابینت سفید آشپزخانه

این آشپزخانه آنقدر سفید و تمیز به نظر می‌رسد که انگار تا به حال در آن پخت و پز نشده است و البته این بهترین راه برای تمیز و درخشان نگهداشتن آشپزخانه های سفید است.

با این حال، اگر در استفاده از آشپزخانه خود مصر هستید، احتمالا با کابینت های زرد شده، تجمع چربی ها و لکه ها و ظاهر نازیبای سینک و کانتر آشپزخانه مواجه می‌شوید. چه جالب.

کابینت ممبران سفید آشپزخانه
کابینت ممبران سفید آشپزخانه

چرا این کابینت‌های سفید درخشان شروع به زرد شدن می‌کنند؟ اولین علت آن قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید است که به تدریج چوب های رنگ شده و سطوح لمینیتی را زرد یا کمرنگ می‌کند. باید برای مقابله با آن از پرده ها و پوشش ها برای پنجره تان استفاده کنید تا آن را از تابش مستقیم نور خورشید مصون بدارد.

کابینت سفید آشپزخانه
کابینت سفید آشپزخانه

دلیل دوم در واقعا استفاده از اجاق گاز می‌باشد. زمانی که شروع به پخت و پز می‌کنید، بخار و بوی غذا به شکل ذرات میکروسکوپی یا چربی بالا می‌رود و بالاخره باید در جایی باید فرود آیند و چه جایی بهتر از کابینت های سفید شما؟ نتیجه؟ کابینت‌ها شروع به زرد شدن می‌کنند.

برای جلوگیری از آن، می‌توانید اجازه ندهید که چربی ها روی کابینت های تان انباشته شوند. به محض این که غذایی را روی اجاق گاز می جوشاندید یا سرخ می کردید فن یا هود آشپزخانه را روشن کنید تا حداقل برخی از آن ذرات کوچک را قبل از این که روی سطوح اطراف گاز بنشینند فیلتر کند.

نویسنده Lorna Hordos حذف رنگ های زرد اندک روی کابینت را به روش های زیر پیشنهاد می‌کند.

روی کابینت های خود را با مخلوطی از یک فنجان سرکه، 2 فنجان آب گرم و یک قاشق جوش شیرین بشویید. برای سفید نگهداشتن کابینت‌های خود، آن ها را ماهی یک بار با محلولی از آب گرم و مایع ظرف شویی متلاشی کننده چربی ها شتسشو دهید.

کابینت سفید آشپزخانه
کابینت سفید آشپزخانه

دلیل بعدی کثیفی ظاهر آشپزخانه ها انباشته شدن ناگریز لایه های چربی و دوده های ناشی از پاشیده شدن روغن و چربی ها و تکه های غذا می‌باشد.

گروه کابینت سازی Kemper Distinctive یادآوری می‌کند که نباید از پاک کننده‌های ساینده یا پدهای تمیزکاری روی کابینت های رنگ شده استفاده کنید چرا که می‌توانند آن را خراش بیندازند یا روکش آن را کمرنگ کنند. پارچه کتانی نرم مرطوب شده با آب گرم معمولا برای تمیز و سفید نگهداشتن کابینت‌های تان کافی است.

اگر تمیزکاری بیشتری نیاز بود، از محلول مایع ظرفشویی ملایم با آب گرم استفاده کنید. بعد از پاکسازی چربی ها، کف‌های روی تمام سطوح را با پارچه ای مرطوب جمع کنید سپس فورا با استفاده از پارچه نرم و تمیز دیگری آن را خشک کنید.

به یاد داشته باشید که نباید بگذارید آن لکه ها برای مدت زمان زیادی روی سطوح باقی بمانند. قرار گرفتن در طولانی مدت می‌تواند موجب نشت دائمی به داخل پوشش کابینت یا آسیب زدن به روکش آن‌ها شود.

کابینت سفید آشپزخانه
کابینت سفید آشپزخانه

ظاهر این سینک زمانی که از آن استفاده نکرده بودم ظاهرزیبایی داشت. اما سینک سفید خانه من در عرض پنج دقیقه ظاهر نازیبایی پیدا می‌کند. شما می‌توانید آن ها را با سفیدکننده‌های خانگی متداول درخشان کرده و لکه های آن را حذف کنید.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که ته سینک را با لایه ای از دستمال کاغذی های حوله ای بپوشانید و آن ها را با سفید کننده مرطوب کنید. این کار از سریع تخلیه شدن و به چاه ریختن سفید کننده جلوگیری می‌کند. دستمال های حوله ای را برای نیم ساعت به همان حال بگذارید تا باعث پاک شدن چربی‌ها شوند، سپس آن ها را برداشته و سینک را به طور کامل با آب گرم بشویید.

اگر به دنبال راه حل های طبیعی می‌گردید، می‌توانید سینک را با نوشابه و آب لیمو پر کنید. سپس اجازه دهید این مخلوط لکه ها را سست کند. بعد از این که سینک را خالی کردید، آب لیمو را مستقیما روی لکه های سرسخت بکشید. ممکن است مجبور شوید این فرآیند را برای چندین بار تکرار کنید.

اگر به نظرتان این کار پرمشقت است می‌توانید از مواد شوینده محبوب ما یعنی Bar Keepers Friend استفاده کنید. اگر از این محلول برای سینک خود هر روز استفاده کنید نیاز به روش نگهداری دیگری ندارید(من از این شوینده برای تمیزکردن چیزهایی غیر از سینک مانند گلدان ها ماهی تابه ها استفاده می‌کنم تا ظاهر شان مثل روز اول نو و درخشان شود).

کابینت ممبران سفید آشپزخانه
کابینت ممبران سفید آشپزخانه

کاشی‌های سفید با درزهای(دوغاب) سفید؟

هر چه کاشی‌های شما سفیدتر باشند درزها و دوغاب مابین کاشی ها بیشتر نمایان می‌شود، بنابراین این قسمت باید بخش مهمی از فرآیند تمیزکردن آشپزخانه سفیدتان باشد.

نویسنده Tami Mason این راهکار را ارائه می‌کند: جوش شیرین و سرکه را با آب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. کمی سرکه را درون بطری اسپری بریزید. خمیری که درست کردید را روی درزهای بین کاشی ها بکشید و سپس روی آن اندکی سرکه اسپری کنید. آنگاه با یک پد تمیزکاری یا مسواک مالش دهید و به طور کامل با آب شستشو دهید.

من دوغاب بین کاشی های آشپزخانه ام را بدون هیچ زحمتی به طور کامل درزبندی کرده ام چرا که زندگی کردن با درزهای کثیف کاشی ها را حتی نمی توانم تصور کنم.

کابینت سفید آشپزخانه
کابینت سفید آشپزخانه

لمینیت‌های پلاستیکی دیگر همانند قبل، متریال های سطح پایینی برای استفاده در آشپزخانه ها نیستند و به موادی عالی و انتخابی مقرون به صرفه تبدیل شده اند. شما حتی می‌توانید آن را با لبه های گرد بپوشانید، همانند مثال نشان داده شده در این جا از Formica). اما هنوز هم لکه به خود می‌گیرند مخصوصا اگر سفید باشند. Hordos این روش ها را برای تمیز کردن لکه های لمینیت توصیه می‌کند.

1-ماده شوینده ملایم خانگی را با جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیر سفتی به دست آید. برای این که به سفتی و قوام مناسب دست یابید می‌توانید در ازای یک واحد ماده شوینده 3 واحد جوش شیرین اضافه کنید.

2-این خمیر را مستقیما روی لکه ها بکشید و با یک قلم موی زبر یا برس پلاستیکی آن را مالش دهید. بعد از تقریبا 20 بار کشیدن دست نگهدارید چرا که برس کشیدن زیاد ممکن است روکش لمینیت را ضعیف کند(صرف نظر از خستگی شانه های تان در طول این فرآیند سرعتی).

3-سپس سطوح مذکور را با پارچه ای مرطوب تمیز کنید. لمینیت ها به ویژه به رطوبت حساس هستند بنابراین نباید پارچه خیس روی آن ها بکشید. با پارچه مرطوبی باقی مانده های لکه ها و جوش شیرین را جمع کنید و سپس سطوح را کاملا خشک کنید.

کابینت سفید آشپزخانه
کابینت سفید آشپزخانه

لکه ها به سادگی روی کانترهای گرانیتی یا سنگ های مرمر سفید دیده می‌شوند. پیشگیری بهتر از درمان است، قبل از این که آلودگی ها و چربی ها در سطوح نفوذ کرده یا روی آن خشک شوند سریعا آن ها را از بین ببرید.

اگر این راهکار ساده ای نبود، می‌توانید از محو کننده لکه با محلولی از پراکسید هیدروژن و چند قطره آمونیاک استفاده کنید. سنگ های طبیعی زمانی که با مواد ساینده یا اسیدها شسته شوند کدر و سیاه می‌شوند. اما مواد شیمیایی طبیعی موجود در پراکسید و آمونیاک بدون هیچ آسیبی لکه ها را پاک می‌کند.

یا این که می‌توانید از پاک کننده گرانیت Weiman استفاده کنید که نیاز به کار کمتری دارد. زمانی که سنگ بالای کانتر آشپزخانه ما از جنس گرانیت بود، آخرین کار من قبل از خواب این بود که روی آن ها را اسپری پاک کننده بزنم تا درخشان بمانند.

9

در این جا باید بگویم که راز کوچک کثیفی در مورد آشپزخانه وجود دارد چه آشپزخانه هایی با رنگ تیره یا سفید؛ هنگامی که بحث تمیزی آشپزخانه ها به میان می آید همگی آن ها معضل مشابهی دارند و آشپزخانه های سفید صرفا کمی تلاش بیشتر می طلبد.

یادم می آید که موقع دکوراسیون چیدن، مشتریانم از من می‌خواستند که تمام پارچه های شان به رنگ تیره باشد تا کثیفی ها را نشان ندهد. این همیشه موجب تعجب و ناراحتی من می‌شد. من می توانستم تصور کنم که میلیون ها گرد و خاک درون منافذ پارچه ها جمع می شدند به گونه ای که جنس نرم آن ها همانند مقوایی سفت می شد.

بنابراین اگر ظاهر آشپزخانه های سفید باب میل تان است، اما فکر مشقت بار بودن تمیزنگهداشتن آن ها مانع از این می شود که آن ها را انتخاب کنید این گونه نگاه کنید؛ تمیز کردن یک آشپزخانه همیشه مشقت بار است چه رنگ سفید یا تیره. بنابراین آستین خود را بالا بزنید و طرح آشپزخانه ای که واقعا دوست دارید انتخاب کنید.

منبع:houzz

تحریریه پویانو| سجادی