کابینت زیر سینک ، با این چند پیشنهاد از فضای زیر سینک بیشترین بهره را ببرید

کابینت زیر سینک ، با این چند پیشنهاد از فضای زیر سینک بیشترین بهره را ببرید

کابینت زیر سینک آشپزخانه یکی از نقاط مهمی است که هنگامی که می‌خواهیم فضای نگهداری وسایل آشپزخانه را افزایش دهیم، به دادمان می‌رسد. هرگونه مانع در آن می‌تواند شما را با فضایی سخت از لحاظ دسترسی مواجه کند. در ادامه چندین نکته و توصیه برای تبدیل این مکان چالش‌برانگیز به محلی بی‌نظیر برای نگهداری وسایلتان آورده شده‌است.

 

برخی افراد حین بازسازی خانه، فضای زیر سینک ظرف شویی کابینت آشپزخانه شان را بطور خاص مجهز می‌کنند، اما اگر شما هنوز در حال دست‌وپنجه نرم‌کردن با این قسمت هستید و همچنان بطور عمده بلااستفاده مانده‌است، ناامید نشوید. بسیاری از ایده‌هایی که در ادامه توضیح خواهیم داد برای طیف وسیعی از فضاها مناسب خواهدبود.

چند نکته کاربردی

برخی از راه‌حل‌های سروسامان دادن به کابینت‌ها در تصاویر فوق‌العاده بنظر می‌رسند، اما آنچه که شما باید به آن توجه فراوانی داشته‌باشید، کارایی آن‌ها در بخش‌های مرطوب است. بیشتر مواد و وسایلی که زیر سینک نگهداری می‌شوند، مرطوب و بعضا خورنده هستند.

اسفنج، حوله، دستمال‌کاغذی، مواد شوینده و… در میزان دوام آنچه که در آن‌ها در تماس است بسیار تعیین‌کننده هستند. علاوه بر این، شما بایستی در نظر داشته‌باشید که این وسایل تا چه اندازه راحت و سریع از زیر سینک تخلیه می‌شوند، تا هنگام اقدامات سریع و اورژانسی برای لوله‌کشی سینک یا نشت آب با مشکل مواجه نشوید.

 

قفسه های چوبی

هرچیزی که بطور عمده متشکل از چوب-ملامین باشد، همچون قفسه‌ها و کشوها، بایستی خشک باقی بماند. قفسه‌های چوبی-ملامینی که در زیر سینک بکار می‌روند، در نهایت بعلت متورم شدن غشر ملامین تعویض می‌شوند.

 

اگر محصولات چوبی تنها انتخاب شما هستند، سعی کنید لبه‌های ان را تا حد امکان درزگیری نمایید و یا تنها لوازم و مواد خشک را در آن‌ها نگهداری نمایید. کشوهای چوبی معمولا گرانقیمت هستند و بایستی تا حد امکان از آسیب و تعویض آن‌ها پیشگیری کرد.

 

نکته: محصولات مخصوصی در بازار هستند که با وجود ظاهری شبیه به ملامین، از مواد ترکیبی و کاملا ضدآب ساخته‌ شده‌اند. برای داشتن یک قفسه ضدآب و بادوام با یک کابینت ساز مشورت نمایید.

پوشاندن قفسه زیر سینک با رویه پلاستیکی، ترجیحا رویه‌ای که اندکی لبه در گوشه‌ها داشته باشد، راهی ساده برای حفاظت در برابر رطوبت است. قفسه‌های پلاستیکی نیز راه‌حل‌های آسان و موثری هستند.

نکته: اگر قفسه شما قابل تغییر است، از کابینت‌ساز بخواهید لبه‌های بدون پوشش را به گونه‌ای که آب به گوشه‌ها نفوذ نکند تیز نماید تا عمر قفسه‌ها افزایش یاید.

پلاستیک و مواد ضدآب

محصولات پلاستیکی راه‌حلی ساده و به‌صرفه برای فضای زیر سینک هستند. دسته‌بندی مواد و لوازم تر در کنار یکدیگر از تر شدن گوشه‌های کابینت و متورم شدن تخته‌های آن جلوگیری می‌کند.

قفسه های مفتولی و فولادی کابینت زیر سینک

این محصولات در طیف وسیعی از شکل و ابعاد موجود اند و برای بیشترین بهره‌وری از فضای دور لوله‌کشی سینک بسیار مناسب هستند، خصوصا که دسترسی به آن‌ها و دیدن آن‌ها راحتتر خواهد بود. معمولا سه نوع مصالح در ساخت این محصولات بکار می‌رود: فولاد ضدزنگ، آلومینیوم و فولاد معمولی که با کروم یا پلاستیک پوشانده شده‌است.

محصولات از جنس فولاد ضدزنگ و آلومینیوم بسیار بادوام هستند. این خاصیت خصوصا زمانی اهمیت می‌یابد که قصد نگهداری مواد شوینده خورنده را در این قفسه‌ها داشته‌باشید.

فولاد معمولی با پوشش کروم یا پلاستیک طول عمر کمتری دارد زیرا احتمال زنگ‌زدگی در آن وجود دارد.

 

نکته: همواره در مورد گارانتی محصول پرسش نمایید، زیرا حاکی از آن خواهد بود که آیا برای محیط‌های تر مناسب است یا خیر.

کشوهای مخصوص

یک کشوی U شکل می‌تواند منطبق بر سینک شما ساخته‌شود تا در گوشه‌ها یا هر وجه دیگری از سینک که امکان اتلاف فضا وجود دارد به خوبی از فضا استفاده نمایید.

نکته: اگر کشو چوبی است، اطمینان حاصل کنید که لبه‌ها تا حد امکان خشک (یا درزکاری شده) بمانند تا رطوبت آسیبی به آن‌ها نزند.

این کشوهای میله‌ای U شکل، جریان هوای بیشتر و در نتیجه رطوبت‌زدایی بهتری را برای اسفنج‌ها ودیگر لوازم مرطوب فراهم می‌سازند. انعطاف‌پذیری این نوع از کشو اندکی کمتر بوده و نیاز به ترکیب و تطبیق قطعات برای جاسازی حول سینک دارد.

نکته: همانطور که پیش‌تر گفته‌شد، فولاد با پوشش کروم یا پلاستیک (برخلاف فولاد ضدزنگ یا آلومینیوم) خطر زنگ‌زدگی را به همراه دارد.

مقطع باریک سینک معمولا نادیده گرفته‌ می‌شود. با تبدیل آن به کشویی با درب شیبدار فضایی عالی برای نگهداری وسایل پراستفاده مهیا خواهدشد.

نکته: برای اطمینان از بی‌ضرر بودن رطوبت برای این محصول،چک کردن ماده تشکیل دهنده لوازم و گارانتی آن‌ها مهم است. این نوع از قفسه نسبتا پرهزینه است بنابراین بهتر است در ازای سرمایه‌ای که صرف ان می‌نمایید دوام طولانی داشته‌باشد.

کابینت زیر سینکقفسه های لغزنده کابینت زیر سینک

اغلب فضاهای زیر سینک مملو از لوله هستند. اضافه نمودن قفسه کشویی به پایینی‌ترین قسمت کابینت راهی عالی برای تامین دسترسی به نواحی دسترسی‌ناپذیر است. این خصوصا در زمانی مفید خواهد بود که یک قفسه در وسط فضا داشته‌باشید. سطل‌های کشویی در عمق‌های گوناگونی موجود اند.

 

نکته: مسائل کاربردی را هنگام تصمیم‌گیری در مورد محل و اندازه سطل زباله در نظر بگیرید. اگر تعداد اعضای خانواده زیاد باشد و یا آشپزخانه شلوغی داشته باشید، زیر سینک ممکن است محل مطلوبی برای قرارگیری سطل زباله نباشد.

 

یک کشوی ساده در پایین کابینت برای لوازمی که کاربرد زیادی ندارند انتخاب مناسبی است. این کابینت در محلی قرار می‌گیرد که اغلب اوقات یک نفر به صورت ایستاده مقابل آن قرار دارد، بنابراین در مورد کاربردی بودن این فضا در آشپزخانه‌تان اطمینان حاصل کنید.

به میله فولادی که در طول کابینت کشیده شده دقت نمایید. این راهی ساده و پربازده برای نگهداری حوله‌ها است.

قفسه های روی درب کابینت زیر سینک

قفسه‌ها یا میله‌های نگهداری حوله در داخل درب کابینت راهی آسان و ارزانقیمت است. این محل همچنین برای نگهداری اسفنج‌ها و پارچه‌های مرطوب مناسب است زیرا در این قسمت زودتر خشک می‌شوند.

نکته: اگر درب کابینت شما تزیینی یا باریک است، ضخامت درب و طول پیچ نصب را مقایسه نمایید تا درب کابینت آسیب نبیند.

 

 

کابینت زیر سینک

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: houzz