چیدمان لوازم آشپزخانه : بهترین روش های سازماندهی برای استفاده از فضا

چیدمان لوازم آشپزخانه : بهترین روش های سازماندهی برای استفاده از فضا

چیدمان لوازم آشپزخانه ؛ آشپزخانه به عنوان عملکردی ترین فضای منزل شناخته می شود. این فضا و کاربرد قسمت های مختلف آن به قدری اهمیت دارند که طراحی آن بیش از سایر قسمت های منزل زمان می برد و یکی از مهم ترین بخش های کار طراحان داخلی را تشکیل می دهد. برخی نکات مربوط به ساماندهی فضاهای آشپزخانه نیز هستند که به نظر طراح داخلی شما بستگی ندارد و معمولا جزو مسئولیت های طراحی او نیست. این نکات و موارد را شما خودتان باید در هنگام شروع به استفاده از آشپزخانه در نظر بگیرید.

نکاتی که از آن ها صحبت می کنیم، بیشتر به وجه عملکردی آشپزخانه بر می گردند تا طراحی اولیه بخش های آن. مواردی مثل این که چه وسیله ای بهتر است کجا قرار داده شود، چه فضایی باید به چه صورت سازماندهی شود، چطور می شود از یک فضا نهایت استفاده را برد و این که نظم و ترتیب مورد نیاز در فضای آشپزخانه را چگونه باید ایجاد کرد، از جمله این موارد هستند. شاید بسیاری از این نکات پیش از این به ذهن شما هم رسیده باشند، اما بسیاری از آن ها مواردی هستند که شاید تا به حال امتحان نکرده باشید.

برای این که فضای آشپزخانه تان همیشه مرتب باشد و در هنگام استفاده از آن دچار مشکل نشوید، باید به خوبی قسمت های مختلف آن را سازماندهی کنید. طی این مطلب به پیشنهاد مواردی می پردازیم که به شما کمک خواهند کرد از فضای آشپزخانه خود بهترین استفاده ممکن را ببرید.

وسایل مورد نیاز را در دسترس بگذارید

هیچ چیز مثل این آزار دهنده نیست که در مواقع احتیاج به یک وسیله در آشپزخانه، آن را در دسترس نداشته باشید. همیشه تعدادی از لوازم آشپزخانه هستند که بیشتر از دیگر موارد به کار می آیند و معمولا بارها در طول روز مورد استفاده قرار می گیرند. این وسایل را بهتر است در نزدیکی محل کار خود قرار دهید تا هر بار که به آن ها نیاز پیدا می کنید، مجبور نشوید برای جا به جا شدن و برداشتن آن ها کار خود را متوقف کنید. بهتر است برای این که فضای کار شما در آشپزخانه زیاد شلوغ نشود، یک محل مخصوص و مرتب به این وسایل اختصاص دهید و آن ها را در فضای تعیین شده قرار دهید. مزیت دیگر این کار در این است که وسایل مورد نیاز شما گم نمی شوند و همیشه مرتب خواهند بود.

در چیدمان لوازم آشپزخانه همه مواد موجود را دسته بندی کنید

از دیگر دردسرهایی که معمولا در هنگام آشپزی به وجود می آید، پیدا نکردن مواد لازم است. وقتی مواد مورد استفاده را هر بار یک جا قرار دهید، مطمئنا هر دفعه برای پیدا کردن آن ها دچار مشکل خواهید شد. از طرفی نیز موادی که از لحاظ ظاهری مشابه هستند، مثل ادویه ها و موارد دیگر، بیشتر اوقات با هم اشتباه گرفته می شوند و در نتیجه شما را ناچار می سازند برای اطمینان حاصل کردن از ماهیت چیزی که می خواهید استفاده کنید، درب قوطی را باز کنید. برای این که این مشکلات را در هنگام آشپزی تجربه نکنید، بهتر است مواد را دسته بندی کنید و روی همه قوطی ها برچسب بزنید. سعی کنید مواد مشابه را در نزدیکی هم نگه دارید تا دسته بندی کامل تری انجام شود.

در چیدمان لوازم آشپزخانه فضای کابینت ها را طبقه بندی کنید

کابینت های جادار هم اگر فضایشان به خوبی سازماندهی نشود، در هم ریخته و آشفته خواهند بود. اگر می خواهید با هر بار باز کردن درب کابینت های خود با منظره ناخوشایندی از بی نظمی و در هم ریختگی مواجه نشوید، بهتر است فضای آن ها را طبقه بندی کنید. یک کابینت که فضای داخلش به خوبی تقسیم بندی شده و قسمت های مختلف آن از هم جدا شده است، هیچ وقت دچار بی نظمی نخواهد شد. با داشتن کابینت های طبقه بندی شده نگران این نخواهید بود که ظروفتان با شوینده ها، پاکت ها یا سفره ها در همه ریخته شوند. کابینت ها را می توانید با قرار دادن صفحات جدا کننده یا بسیاری از روش های دیگر طبقه بندی کنید و به دلخواه خود هر قسمت را به یک سری از وسایل اختصاص دهید.

چیدمان لوازم آشپزخانه ؛ محیط داخل کشوها را مرتب نگه دارید

کشوها هم مثل کابینت ها نیاز به سازماندهی دارند. حتما شما هم با این مسئله مواجه شده اید که هر بار به دنبال یکی از وسایل خود می گردید، باید بارها داخل کشوها را زیر و رو کنید و نهایتا هم ممکن است وسیله مذکور را پیدا نکنید. این مشکل به خاطر وجود نداشتن نظم و ترتیب به وجود می آید و بسیار هم معمول است. کشویی که وسایل داخل آن بدون توجه به کاربردشان روی هم ریخته شده باشند، همیشه شما را با معضل پیدا کردن وسیله مورد نظرتان مواجه خواهند کرد. برای این که از چنین مسئله ای نجات پیدا کنید، بهتر است از تقسیم کننده های کشو استفاده کنید. این تقسیم کننده ها که دیوایدر نیز نامیده می شوند، دقیقا مخصوص کشوهای آشپزخانه طراحی شده اند و به شما کمک می کنند هر وسیله را در محل مخصوصش قرار دهید تا در هنگام گشتن به دنبال آن سردرگم نشوید.

قفسه های یخچال را سازماندهی کنید

یخچال هم یکی از آن فضاهایی است که مدام مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از اوقات فضای آن به قدری شلوغ و آشفته می شود که نمی توان مواد را به خوبی از هم تفکیک کرد. البته یخچال های امروزی طبقه بندی ها مناسب تری دارند و به شما این امکان را می دهند که با نظم بیشتری به چیدن مواد در فضای داخل آن ها بپردازید، اما باز هم بی نظمی در قالب های دیگر کار خودش را می کند و نهایتا مواد یخچال شما ممکن است آن طور که باید ترتیب مناسبی نداشته باشند. برای رهایی از این مشکل، بهتر است از ظرف های مشخص و مخصوصی که به این منظور تهیه شده اند، استفاده کنید. این ظرف ها در اندازه های مختلفی وجود دارند و می توانند مواد را به خوبی از یکدیگر جدا کنند تا هر بار برای تفکیک آن ها دچار مشکل نشوید.

در چیدمان لوازم آشپزخانه برخی از لوازم مورد استفاده را آویزان کنید

لازم نیست همیشه برای نظم و ترتیب دادن به لوازم آشپزخانه، آن ها را داخل کشو یا کابینت قرار دهید. اگر احساس می کنید فضای قرار دادن برخی از لوازم را ندارید و یا می خواهید راحت تر به آن ها دسترسی داشته باشید، می توانید به جای قرار دادنشان در فضای کابینت ها و کشوها، آن ها را آویزان کنید. این روش به شما اجازه می دهد از فضای خالی زیر سقف آشپزخانه که معمولا کاربردی ندارد، استفاده کرده و در عین حال، لوازم را در محلی قابل دسترس تر قرار دهید. برخی ظروف، ملاقه ها و کف گیر ها به نحوی طراحی شده اند که می توان آن ها را به سادگی آویزان کرد. شما می توانید یک صفحه مخصوص برای آویزان کردن این لوازم تعبیه کرده و در محل مناسبی که به آن دسترسی دارید، قرار دهید.

از فضاهای بلا استفاده بهره ببرید

در آشپزخانه بسیاری از منازل فضاهای کوچک و بلا استفاده ای وجود دارد که عملا پرت محسوب شده و کاربرد خاصی ندارند. این فضاها گاهی اوقات به خاطر غیر قابل دسترس بودن یا کوچکی بیش از حد مورد استفاده قرار نمی گیرند، در حالی که بسیاری از آن ها قابلیت این را دارند که برای قرار دادن یک سری وسایل کوچک و نه چندان مورد نیاز مورد استفاده قرار گیرند. شما می توانید از این فضاها برای قرار دادن لوازمی که به آن ها احتیاج ندارید یا گهگاه به آن ها نیاز دارید، استفاده کنید. با این کار، هم به آن فضای بلا استفاده کاربردی داده اید و هم فضای بیشتری برای قرار دادن وسایل خود در اختیار خواهید داشت. برخی قفسه های ریلی که فضای کمی را اسغال می کنند، می توانند برای ساماندهی این فضاهای کوچک و غیر قابل دسترس مفید باشند.

چیدمان لوازم آشپزخانه

 

 

چیدمان لوازم آشپزخانه

تحریریه پویانو