چیدمان سالن نشیمن و پذیرایی : آن چه باید پیش از آرایش مبلمان بدانید

چیدمان سالن نشیمن و پذیرایی : آن چه باید پیش از آرایش مبلمان بدانید

چیدمان سالن نشیمن ؛ یکی از مسائلی که همیشه در چیدمان فضاهای منزل وجود دارد، انتخاب بهترین نحوه آرایش مبلمان سالن نشیمن است. سالن نشیمن به عنوان فضایی که مدام مورد استفاده قرار می گیرد، نیاز به چیدمانی دارد که راحت ترین حالت را برای استفاده از امکانات داشته باشد. چیدمان مناسب، چیدمانی است که فضا را اولا عملکردی و سپس زیبا و متناسب جلوه دهد. بسیاری از فضاهای بزرگ و دلباز هستند که به خاطر چیدمان نامناسب ظاهر نامناسبی پیدا می کنند و در مقابل فضاهای کوچک نیز اگر به درستی آرایش پیدا کنند، می توانند بسیار دلبازتر از آن چه در واقعیت هستند، به نظر برسند. بنابراین، می توان گفت که چیدمان یک فضا از مهم ترین عواملی است که بر دکوراسیون تاثیر می گذارد.

برای این که بهترین چیدمان را برای نشیمن خود انتخاب کنید، باید واقعیت را در نظر بگیرید. اندازه فضا از اهمیت زیادی برخوردار است و به طور مستقیم بر نحوه چیدمان تاثیر می گذارد. اندازه یک فضا گزینه های چیدمان را محدود یا گسترده می کند. از دیگر نکاتی که در این رابطه تاثیر گذار است، فرم سالن نشیمن است. فرم هندسی سالن بر نحوه چیدمان اثر دارد. اصول اساسی در انتخاب و تعیین بهترین روش چیدمان در نشیمن شامل موارد زیادی می شوند، اما برخی موارد مهم تر هستند که آن ها را طی این مطلب با شما در میان خواهیم گذاشت.

نقطه کانونی را ملاک قرار دهید

اولین نکته ای که در چیدمان اتاق نشیمن باید مد نظر قرار گیرد، نقطه کانونی است. نقطه کانونی که همان مرکز فضا است، نه تنها در چیدمان نشیمن، بلکه در نحوه آرایش لوازم همه فضاها کاربرد دارد. این نقطه معمولا به عنوان مرکز فضا در نظر گرفته می شود و سپس وسایل و مبلمان حول آن چیده می شوند. تعیین یک نقطه کانونی پیش از چیدن مبلمان به شما کمک زیادی نموده و تکلیف همه چیز را مشخص می کند. نقطه کانونی به شما می گوید که چه چیز را کجا قرار دهید و چگونه یک مجموعه کامل تشکیل دهید. نقطه کانونی اتاق نشیمن، معمولا تلویزیون یا شومینه در نظر گرفته می شوند.

فاصله های استاندارد را رعایت کنید

در معماری و دکوراسیون داخلی اصول و استانداردهای خاصی وجود دارند که برای فضاهای مختلف متفاوتند. این استانداردها به شما کمک می کنند تا فضای ایده آل تری را به وجود آورید. یک فضای متناسب، فضایی است که مقیاس ها و فاصله های به کار رفته در طراحی آن مناسب و منطقی باشند. این یعنی شما باید اندازه اتاق نشیمن خود را مد نظر قرار داده و انتخاب اندازه وسایل و خصوصا فاصله آن ها با یکدیگر را به درستی رعایت کنید. فضایی که مقیاس وسایل و فواصل موجود بین آن ها از کنترل خارج شود، نهایتا ترکیب ناخوشایندی به دکوراسیون شما خواهد داد. سعی کنید فاصله مناسبی بین مبل ها با دیوار و یکدیگر در نظر بگیرید تا این تناسب حفظ شود.

دست خود را برای تغییر باز بگذارید

یکی از نکاتی که اکثر افراد در چیدمان فضای نشیمن خود به فراموشی می سپارند، امکان تغییر دکوراسیون و چیدمان فضا در آینده است. زمانی که به چیدمان اتاق نشیمن خود فکر می کنید، باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید که شاید پس از مدتی از چیدمان فعلی خسته شده و بخواهید تغییری در آن ایجاد کنید. در چنین موقعی است که از انتخاب های نادرست و چیدمان اشتباه خود پشیمان می شوید و راه برگشت ندارید. زمانی که مبل ها را بیش از اندازه بزرگ انتخاب می کنید و یا فاصله بین آن ها را بی نهایت کم در نظر می گیرید، تقریبا هیچ جایی برای ایجاد تغییر باقی نمی گذارید. انعطاف پذیری یک چیدمان از جمله مواری است که باید به ان توجه داشته باشید تا بتوانید در صورت تمایل تغییر دلخواه خود را اعمال کنید.

قسمتی از فضا را آزاد رها کنید

از دیگر اشتباهاتی که افراد در چیدمان اتاق نشیمن خود مرتکب می شوند، این است که احساس می کنند همه فضاهای خالی را باید به نحوی پر کرد. جالب است بدانید که در معماری ، این فضاهای خالی هستند که به فضاهای پر معنا می دهند. زمانی که فضاهای خالی را به کلی از محیط حذف می کنید و همه جا را با وسایل پر می کنید، یک توده مبلمان در هم خواهید داشت که نه تنها چیدمان مناسبی ندارند، بلکه تنها فضا را شلوغ و آشفته جلوه می دهند. سعی کنید همیشه قسمتی از فضا را آزاد بگذارید. اجازه دهید چشم ها برای چند لحظه هم که شده بیاسایند و در یک نقطه متمرکز شوند. شلوغی بیش از حد شما را کلافه و خسته خواهد کرد.

از گوشه های فضا استفاده کنید

یکی از تکنیک های چیدمان در طراحی داخلی این است که پتانسیل های فضای در دسترس را بشناسید و با توجه به شرایط فضا به انتخاب بهترین چیدمان بپردازید. شاید چیدمانی که در یک فضا به خوبی جواب می دهد، در فضای دیگر اصلا مناسب نباشد. بنابراین، الگوبرداری از نحوه چیدمان منازل دیگران را کنار گذاشته و به این فکر کنید که برای نشیمن شما چه نوع چیدمانی مناسب است. گاهی اوقات فضایی که کنج ها به شما می دهند، می تواند محل بسیار مناسبی برای چیدمان مبل ها باشد. گوشه ها معمولا دنج تر و آرام تر هستند و قرار دادن مبل ها در آن ها از پراکندگی مبلمان جلوگیری می کند. اگر گوشه ای از فضا برای چیدن مبلمان شما مناسب است، سعی کنید با انتخاب مبل های مناسب با توجه به فرم و شکل فضا از آن محل استفاده کنید.

فضای تعامل و گفتگو به وجود آورید

نشمین فضایی برای گفتگوهای خانوادگی است. اگر در چیدمان به کاربرد اصلی این فضا توجه نشود، همه معیارهای دیگر بی فایده و بی تاثیر خواهند بود. چیدمانی که برای نشیمن انتخاب می کنید، باید به گونه ای باشد که افراد خانواده را دور هم جمع کند. این چیدمان باید به صورت یکپارچه و خودمانی باشد. برای این که چنین چیدمانی داشته باشید، بهتر است مبل ها را دو به دو رو به روی هم قرار دهید و گرد یک نقط شکل دهید. در این آرایش همان نقطه کانونی که پیش تر گفته شد، به کار می آید؛ به این صورت که یک نقطه به عنوان مرکز انتخاب شده و مبلمان حول آن آرایش پیدا می کنند. این نحوه چیدمان را می توان مرکزگرا دانست، چرا که همه عناصر حول یک مرکز قرار می گیرند.

چیدمان سالن نشیمناندازه فرش را مناسب در نظر بگیرید

یکی دیگر از نکاتی که شاید چندان به چشم نیاید، اندازه فرش است. اندازه فرشی که برای نشیمن انتخاب می کنید، می تواند تا حد زیادی بر ظاهر کلی چیدمان مبلمان تاثیر بگذارد. یک فرش اگر بیش از حد بزرگ باشد، فضا را خفه و تنگ نشان می دهد. برعکس همین موضوع نیز صادق است، یعنی اگر فرشی که در فضا پهن می کنید، بیش از حد کوچک باشد، فضا نامتعادل و چیدمان کمی عجیب به نظر خواهد رسید. بهترین اندازه برای فرش اندازه ای است که مبل ها در هنگام چیده شدن کاملا روی آن قرار گیرند. در غیر این صورت بهتر است حداقل لبه جلویی مبل ها روی فرش قرار گیرد.

روشنایی فضا را فراموش نکنید

اگر می خواهید نشیمن منزل تان دلباز و زیبا به نظر برسد، بهتر است نور را فراموش نکنید. روشنایی نشیمن اگر به صورت طبیعی تامین شود، فضای دلبازتری را ایجاد خواهد کرد. پنجره های بزرگ برای یک نشیمن، امتیاز محسوب می شوند. اگر چنین پنجره هایی دارید، بهتر است پرده های خود را از انواع نازک انتخاب کنید تا نور به داخل راه پیدا کند. استفاده از رنگ های روشن برای دکوراسیون و همچنین انتخاب مبلمانی که رنگ های روشن تری دارند، می تواند به روشن تر به نظر رسیدن فضا و در نتیجه دلبازتر شدن آن کمک کند.

 

 

 

چیدمان سالن نشیمن

تحریریه پویانو