چیدمان اتاق قناس و بدشکل با ایده های کارساز و اجرایی

چیدمان اتاق قناس و بدشکل با ایده های کارساز و اجرایی

چیدمان اتاق قناس و بدشکل : وجود یک دیوار یا سقف قناس در هر منزلی می تواند مشکل ساز باشد. چنین فضاهایی را نمی توان به خوبی سازمان دهی کرد و در نتیجه در بسیاری از اوقات بلااستفاده باقی می مانند. مشکل دیگر این است که یک فضای قناس بی استفاده، بیش تر جلب توجه خواهد کرد و فرم بد آن به مراتب بیش تر در چشم خواهد بود.

اگر عناصر قناس در فضای داخلی سازه ای باشند، نمی توان هیچ کاری برای تغییر شکل یا حالت آن ها انجام داد و اگر توجه داشته باشید، اکثر آن ها نیز سازه ای هستند، چرا که معمولا در حیم محاسبات سازه ای چنین مشکلاتی در فرم دیوار و سقف ایجاد می شود که گاهی اجتناب ناپذیر است. در این شرایط، تنها کاری که از شما بر می آید، این است که قناس بودن آن قسمت را از نظر پوشانده یا به روش هوشمندانه ای مورد استفاده قرار دهید. روش های مختلفی وجود دارند که شما می توانید به کم آن ها این قناسی ها را از دید محو کنید. برخی ایده ها نیز هستند که کمک می کنند از فضای بدشکل موجود، حداکثر استفاده را ببرید. همه این راه ها برای رفع کردن مشکلاتی که با این قناسی ها دارید، به کار خواهند آمد. برای آشنایی با چند مورد از بهترین ایده ها در این رابطه با پویانو همراه باشید.

از طرح و نقش در چیدمان اتاق قناس و بدشکل استفاده کنید

دیوار یا سقفی که دارای قناسی می باشد را می توانید با اضاقه کردن یک طرح و نقش شاخص به یک عنصر دکوراتیو تبدیل کنید. اگر احساس می کنید یکی از دیوارها یا حتی قسمت کوچکی از آن ها شکل مناسبی ندارد، باید به دنبال راهی باشید که به جای بدشکل به نظر رسیدن، جذاب و متفاوت جلوه کند. شما می توانید به این شکل، نکته ضعف دیوار را به یک نکته قوت تبدیل کنید. برای این کار می توانید از کاغذ دیواری یا برچسب های دیواری استفاده کنید. سعی کنید طرح مورد نظر را فقط روی بخش داری قناسی انجام دهید.

یک پنجره در نظر بگیرید

اگر در مرحله ی پیش از ساخت یا در حین آن قرار دارید، دست شما برای انجام یک سری از پیشنهادات باز است. برای مثال، اگر شما پیش از ساخت می دانید که یکی از دیوارها یا سقف ها به دلیلی قناس خواهد بود، می توانید از قبل برای این که با آن چه کار کنید، تصمیم بگیرید. یکی از راه هایی که می توان برای استفاده ی مفید از سقف های شیب دار در محوطه ی زیر شیروانی استفاده کرد، این است که در آن پنجره در نظر بگیرید. یک پنجره با چشم انداز زیبا می تواند عیب یا شیب زیاد سقف را از نظر پنهان کرده و بسیار زیبا جلوه اش دهد.

یک تاب کوچک آویزان کنید

برای این که قناسی یک قسمت را مورد استفاده قرار داده و از فضاهایی که به علت بدشکل بودن، چندان قابل استفاده نیستند، به خوبی استفاده کنید، می توانید از یک ایده ی کوچک استفاده کنید. یکی از این ایده ها آویزان کردن تاب در قسمت قناس سقف است. کنج هایی که دارای سقف قناس یا شیب دار هستند، معمولا ارتفاع کمی داشته و به طور کلی به کار نمی آیند. شما می توانید با آویزان کردن یک تاب کوچک در آن قسمت، فضا را زیبا کرده و مورد استفاده قرار دهید.

تخت خواب تان را قرار دهید

همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، سقف های شیب دار، در برخی از قسمت های فضا ارتفاع بسیار کمی را در اختیار می گذارند. چیزی که شما باید در این رابطه بدانید این است که یک فضا با ارتفاع کم، دقیقا به چه کار خواهد آمد. در قسمت هایی که سقف پایین آمده و عملا امکان اجرای بسیاری از ایده ها یا قرار دادن بسیاری از وسایل نیست، می توان تخت خواب را قرار داد. بدن شما در زمانی که خواب هستید، به حالت افقی قرار می گیرد و بنابراین ارتفاع کم سقف برای تان مشکلی به وجود نخواهد آورد.

کمی خلاقیت در چیدمان اتاق قناس و بدشکل به خرج دهید

می توان برای بهره گرفتن از قناسی یک قسمت خاص، کلیشه ها را کنار گذاشت و به دنبال یک راه متفاوت بود. اگر فقط قسمت خاص و کوچکی ار فضای مد نظر شما بدشکل است یا زاویه ای دارد که کار را برای چیدمان وسایل دشوار کرده است، به دنبال اجرای یک ایده ی انحصاری و جالب باشید. شما می توانیددر آن جا چوب لباسی یا آویز رخت قرار داده و یک آینه ی کوچک هم نصب کنید. هم چنین اگر فضا اجازه دهد، می توانید از یک صندلی کوچک نیز بهره مند شوید.

سطوح را هم رنگ کنید

این مورد از روش هایی است که کمک می کند قناسی یا بدشکل بودن برخی از قسمت ها کم تر به چشم بیاید. مطمئنا پس از پایان کار ساخت یک ساختمان، شما نمی توانید یک عنصر سازه ای قناس را حذف کرده یا تغییر شکل دهید، اما می توانید با استفاده از ترفندهای خاص، آن را به شکلی درآورید که کم تر به چشم آمده و عادی تر به نظر برسد. یکی از این ترفندها استفاده از رنگ یکسان در قسمت های مختلف آن فضاست. این یعنی رنگ قسمتی که قناس است را با قسمت های مجاور آن یکسان در نظر بگیرید تا این مشکل فرم از لحاظ بصری کم تر توجه را جلب کند.

شلف های دیواری اجرا کنید

یک فضای بدشکل و قناس شاید برای اجرای بسیاری از ایده ها به درد نخورد، اما مسلما برخی از ایده ها در آن اجرایی خواهند بود. اگر سقف قناس و شیب دار اتاق شما به قدری فضا را تنگ و بدشکل کرده که نمی توانید از آن برای هیچ کاری استفاده کنید، احتمالا خواهید توانست یک سری شلف در آن بسازید. در واقع، یکی از بهترین کارها برای استفاده از چنین فضاهایی این است که تا می توانید، فضای بلااستفاده شان را برای تعبیه ی شلف و قفسه مورد استفاده قرار دهید و به این شکل، وسایل خود را ساماندهی کنید.

روشویی خود را کار بگذارید

اگر قناسی دیوار یا سقف، مربوط به فضای سرویس بهداشتی یا حمام است، می توانید یک ایده ی کارساز را به اجرا درآورید. فضایی که از لحاظ ارتفاع، کمی سرگیر است، می تواند به عنوان مکان مناسبی برای قرار دادن روشویی شما استفاده شود. شما می توانید در صورت قناس بودن بیش از حد فضا، روشویی و آینه ی آن را به صورت مخصوص سفارش داده تا در فضا فیکس شده و به خوبی جای بگیرند. باید توجه داشته باشید که آینه در جایی قرار بگیرد که برای استفاده از آن با مشکل سرگیری مواجه نشوید.

یک محیط دنج به وجود بیاورید

یکی دیگر از چندین پیشنهادی که برای استفاده از یک قضای بدشکل وجود دارد، این است که آن جا را به یک محیط دنج تبدیل کنید. فضاهای داری قناسی به خاطر ماهیتی که دارند، اصولا برای ایجاد یک محیط دنج، عالی خواهند بود. شما می توانید در قسمتی از فضا که به خاطر فرم بد یا شیب دار بودن سقف، تقریبا بی کاربرد مانده، یک نشیمن کوچک روی سطح زمین ایجاد کنید. فضا را با فرش و کوسن شکل داده و یک قفسه ی کتاب نیز در نظر بگیرید تا از محیط دنج آن بهره مند شوید.

فضای کارتان را داشته باشید

اتاق هایی که به هر دلیل، دارای فضای بدشکلی می باشند و برای همه جور منظوری قابل استفاده نیستند، می توانند فضاهای خوبی بع عنوان محل کار خانگی شما ایجاد کنند. اگر یک اتاق به نظر شما با سقف شیب دار یا دیوارهای قناسش برای کار دیگری مناسب نیست، آن را به دفتر کار خانگی تان تبدیل کنید. شما می توانید با در نظر گرفتن پنجره در سقف شیب دار، از نور فضا برای کار خود بهره بگیرید. از قسمت هایی که ارتفاع شان کم باشد نیز می توانید برای قرار دادن میز کار خود استفاده کنید.

در چیدمان اتاق قناس و بدشکل قفسه های تان را قرار دهید

یکی از کاربردهای بی چون و چرای فضاهای بدشکل و قناس، مورد استفاده قرار گرفتن به عنوان فضای مناسبی برای قفسه هاست. قفسه های کوچک و بزرگ شما به هر حال به جایی نیاز خواهند داشت و چه بهتر از این که وقتی قسمتی از فضا قناس است، این قفسه ها را در قسمتی قرار دهید که به کار دیگری نمی آید. شما تنها برای برداشتن وسایل مورد نیاز خود به این قفسه ها نیاز پیدا خواهید کرد و بنابراین، در مواجهه با بخش قناس فضا دچار مشکل چندانی نخواهید شد.

فضا را به کابینت اختصاص دهید

یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای استفاده ی هر چه بیش تر از قسمت های قناس انجام دهید، این است که فضا را به کابینت اختصاص دهید. اگر قناسی در فضای آشپزخانه قرار گرفته باشد، می توان از فضای زیر و مجاور آن برای قرار دادن کابینت استفاده کرد. کابینت ها را به شکلی در نظر بگیرید که در زمان کار یا استفاده از آن ها، سرگیر بودن سقف برای تان مشکلی ایجاد نکند. حتی در صورتی که یکی از قسمت های اتاق تان شکل مشابهی دارد، می توانید یک آشپزخانه یا بار کوچک در آن برپا کنید.

یک کتابخانه گسترده در چیدمان اتاق قناس و بدشکل

برای کسانی که به کتاب علاقه دارند و نمی دانند با کتاب های زیادشان چه کار کنند، فضاهای قناس می توانند مکان خوبی برای ایجاد یک کتابخانه بزرگ و درست و حسابی باشند. اگر احساس می کنید فضای جلوی یکی از دیوارها به خاطر شیب زیاد سقف به کار دیگری نمی آید، می توانید مجموعه ی گسترده ای از شلف ها داشته باشید که به کتاب های تان اختصاص دارند. حتی در صورتی که فضای مورد نظر کوچک باشد هم می توانید یک کتابخانه ی کوچک داشته باشید.

محل مطالعه درست کنید

اگر یکی از کنج های اتاق شما به قدری بدشکل و قناس است که نمی توانید هیچ کار خاصی در آن جا انجام دهید، یک محل مطالعه ی کوچک به وجود آورید. فضا را با نصب یا قرار دادن یک شلف برای کتاب ها شکل داده و برای تکمیل کردن این ایده از یک صندلی مطالعه کوچک استفاده کنید. تا زمانی که شما روی سطح صندلی نشسته اید، سرگیر بودن فضا مشکل ساز نخواهد بود. گذشته از این، هیچ جایی به اندازه ی یک فضای دنج و کوچک در کنج اتاق تان برای مطالعه خوب نخواهد بود.

چیدمان اتاق قناس و بدشکلمیز تحریرتان در چیدمان اتاق قناس و بدشکل

میز تحریر هم از آن دسته وسایلی است که معمولای جای زیادی در اتاق می گیرد. حال این که شما در حین استفاده از این میز، به صورت نشسته خواهید بود و در نتیجه، ارتفاع کم سقف در قسمت های قناس برای تان موردی ایجاد نخواهد کرد. فضای قناس گوشه اتاق تان را که برای استفاده به عناوین دیگر مناسب نیست، به میز تحریر یا کار خود اختصاص دهید تا از بی استفاده بودن خارجش کرده و از فضای آن برای قرار دادن میز بهره ببرید.

نورگیر سقفی اجرا کنید

خانه هایی که سقف برخی از اتاق های شان شیب دار است، می توانند از نعمت داشتن نورگیرهای سقفی مایل بهره مند باشند. این نورگیرها دقیقا در بدنه ی سقف شیب دار قرار گرفته و اتاق شما را بسیار روشن و دلباز خواهند کرد. اگر چنین نورگیرهایی در فضا داشته باشید، می توانید مبل راحتی یا تخت خواب خود را در زیر آن ها قرار داده و فضای بسیار روشنی برای خود داشته باشید. همچنین، داشتن یک نورگیر سقفی در بالای تخت خواب می تواند بسیار جذاب باشد، چرا که می توانید در طول شب، ستاره ها را تماشا کنید.

 

 

 

چیدمان اتاق قناس و بدشکل

تحریریه پویانو