چوب کم رنگ در طراحی داخلی و فواید استفاده رنگ روشن چوب در منزل

چوب کم رنگ در طراحی داخلی و فواید استفاده رنگ روشن چوب در منزل

چوب کم رنگ در طراحی داخلی ؛ در این مقاله می‌بینید که چطور تن های کم رنگ تر چوب ها، انتخاب‌های طراحی آزادانه‌ای پیش روی شما قرار می‌دهند. به مدت چند دهه به نظر می‌رسید که رنگ مورد علاقه برای ظاهر چوب‌ها در بسیاری از طراحی خانه‌های معاصر رنگ های تیره تقریبا سیاه و اسپرسویی باشد. چه در آپارتمان‌های مدرن و خانه های سنتی، یک کفپوش یا مبلمان فوق العاده تیره جذابیت و حس پیچیدگی و ظرافت خاصی به فضا می‌دهد. با این حال تن‌های چوبی روشن تر نیز قدرت و تاثیر خودشان را دارند. در این جا نشان می‌دهیم که چگونه آن ها در طراحی شما به کار می‌آیند.

1-کمک به پرنور و روشن شدن فضا

این شاید کاملا بدیهی به نظر برسد، اما استفاده از چوب های کمرنگ مخصوصا برای کفپوش کل اتاق را دلبازتر می‌کند. در این جا مقایسه کنید که این کفپوش چوبی کمرنگ در برابر کابینت تیره و حتی میز کناری اش چقدر دلباز و پرروح است.

تن‌های چوبی کمرنگ تر نور زیادی جذب نمی‌کنند و در مقایسه با کفپوش های تیره نسبت به محیط اطراف خود زیادی در تقابل نیستند.

وزن کمتر کفپوش از چرخش نگاه ها به سمت پایین جلوگیری می‌کند و این خود به طور معمول باعث بزرگتر و دلبازتر شدن فضا می‌گردد.

2-انتخاب رنگ های کمرنگ چوبی برای مبلمان نیز فضا را دلباز می‌کند

چوب های کمرنگ اگر به جای کفپوش در مبلمان‌ها هم استفاده شوند می‌توانند فضا را دلباز و پرروح کنند. این صندلی ها اندازه نسبتا بزرگی دارند اما از آن جایی که رنگ چوبی ملایمی دارند نسبت به ابعاد شان تاثیر کمی روی محیط می‌گذارند.

اگر چوب این صندلی ها به رنگ تیره یا لاک الکی می‌بود، پشت باز چوبی آن ها برجسته تر از این به نظر می‌رسید و احتمالا با میز و دیوارها به طور قابل توجهی در تقابل می‌بود.

در این رنگ آن ها لطیف و حتی اندکی گرم و صمیمی به نظر می رسند.

3- به ارمغان آوردن حس آرامش و سکوت

این که چوب های کمرنگ با محیط اطراف خود در تقابل باشند یا نه بستگی به این دارد که چه چیزهایی در اطراف آن است. با این حال به طور معمول در بیشتر خانه ها در فضای اطراف خانه از رنگ های تن متوسط استفاده می‌شود و به ندرت خانه هایی را می‌توان یافت که دیوارهای شان به رنگ های تیره رنگ آمیزی شده باشد.

این کنتراست و تقابل کمتر باعث می‌شود فضا آرامش بخش تر و ساکت تر به نظر برسد چرا که عناصر مختلف در کنار هم هارمونی بصری بیشتری می‌سازند و شیوه ترکیب شدن خطوط با هم نیز می‌تواند یک فضا را بزرگتر از آن چه که هست نشان بدهد.

چوب کم رنگ در طراحی داخلی
چوب کم رنگ در طراحی داخلی

4-پنهان کردن ویژگی های ناخواسته

در ادامه صحبت از ترکیب عناصر باید بگوییم که کفپوش ها و سطوح کمرنگ حتی می‌توانند ویژگی های ناخواسته نظیر گرد و خاک، موی حیوانات و حتی خط و خش های عمیق را پنهان کنند. این که پنهان کردن گرد و خاک ها چیز خوبی است یا نه بستگی به اولویت و سلیقه شما دارد اما حداقل روز بعد از گردگیری کامل سطوح چوبی تان می‌بینید که هیچ گرد و خاک جدیدی روی آن ننشسته است ولی در سطوح چوبی تیره این طور نیست.

چوب های رنگ تیره چنین گرد و خاک ها را بیشتر نشان می‌دهند و اگر خط و خش بیفتند نمایان تر است مخصوصا که رنگ چوب لایه زیرین آن ها تن های روشن تری دارد.

برای افراد صاحب بچه یا حیوانات خانگی یا کسانی که حادثه خیز هستند این یکی از ملاحظه های بسیار مهم است که باید در نظر بگیرند.

چوب کم رنگ در طراحی داخلی

5-به نمایش گذاشتن نقش و نگارهای طبیعی چوب

چوب های تیره و مشکی رنگ معمولا رگه ها و گره‌های طبیعی شان مشخص نیست. در عوض چوب های کمرنگ تر رگه‌های بیشتری را به نمایش می‌گذارند و نیز درزهای بین واحدهای کفپوش را بیشتر نمایان می‌کند که این ویژگی آن ها را برای الگوهای چینش جالب برای کفپوش نظیر پیکانی، استخوان ماهی و حصیری بسیار مناسب می‌کند.

چوب کم رنگ در طراحی داخلی

6-ارتباط قوی با طبیعت

در ادامه صبحت در مورد رگه های طبیعی چوب باید بگوییم که چوب های کمرنگ تر معمولا خام تر و ارگانیگ تر به نظر می‌رسند چرا که آن ها به طور کلی ساتین یا رنگ چوب کمتری دارند بنابراین بیشتر دست نخورده و طبیعی به نظر می رسند.

این باعث می‌شود که آن ها جلوه ای قوی از طبیعت را با خود به ارمغان بیاورند که می‌تواند پیوندی قوی بین فضای بیرون و داخل منزل برقرار کند مخصوصا زمانی که در کنار چند گیاه یا یک منظره سرسبز قرار بگیرد.

چوب های تیره اغلب آراسته تر هستند درحالی که چوب های کمرنگ تر جنگلی تر یا روستیک تر به نظر می‌رسند که آن ها را برای ایجاد جذابیت های طبیعی به گزینه ای بسیار خوب تبدیل می‌کند.

7- گرما بخشیدن به فضا

امروزه یک گرایش قوی به سمت رنگ های گرم تر احساس می‌شود که این می تواند وجود رنگ های صورتی گلگلون، ارغوانی آتشین، بنفش پرطراوت، هلویی یا صرفا رنگ های سفید در تن های گرم باشد. تن های چوبی کمرنگ ظاهر و رنگ گرم تری نسبت به چوب های تیره دارند و انتخاب خوبی برای ترکیب کردن با رنگ های داغ و یا صرفا گرم کردن ملایم پالت‌های رنگی سرد هستند.

چوب کم رنگ در طراحی داخلی

8- جذابیت بخشیدن به فضاهای تماما سفید

یک آشپزخانه سفید جلوه فوق العاده تحسین برانگیزی دارد و یک کفپوش چوبی کمرنگ می‌تواند مکمل خوبی برای کابینت های سفید آن باشد. این ترکیب بدون این که ظاهر خیره‌کننده ای داشته باشد فضا را پرروح تر و دلبازتر می‌کند که برای چنین آشپزخانه شلوغی بهترین گزینه است.

این آشپزخانه تقریبا هیچ رنگی درون خود ندارد اما هنوز پرانرژی و نشاط بخش به نظر می‌رسد و این به خاطر کنتراست و تقابل زیبای بین رنگ سفید خالص و تن چوبی کفپوش است.

9- متعادل کردن تاکیدی ها و لوازم تیره

از سویی دیگر، چوب های کمرنگ به زیبایی در کنار تاکیدی‌ها و تزئینات چوبی تیره کار می‌کنند. در این اتاق ناهارخوری از چوب کمرنگی برای بزرگترین سطح یعنی کفپوش و از چوبی تیره برای میز و صندلی ها استفاده شده است. نتیجه جلوه ای بسیار غنی از چوب تیره است، اگرچه بیشتر آن فضا کمرنگ و درخشان است. اندکی چوب تیره می‌تواند تاثیر زیادی روی محیط بگذارد بنابراین گاهی اوقات بهتر است رویکرد هر چه کمتر بهتر را به کار ببندید و از ایجاد سردرگمی در طراحی تان جلوگیری کنید.

شایان ذکر است که گاهی اوقات چوب های کمرنگ خودشان به تنهایی می‌توانند ویژگی تاکیدی و برجسته فضا باشند. در این مورد، کفپوش چوبی و میز تیره باعث می‌شوند که نمای صندلی های چوبی کمرنگ به زیبایی به چشم بیاید و نمای خیره کننده ای داشته باشد و در همین زمان صندلی ها باعث روشن تر شدن فضا و شکست تاریکی ها نیز می‌شوند.

اگر لوازم چوبی زیادی در فضای خود دارید و احساس می‌کنید که تاثیر آن ها در طراحی زیادی است، بهترین راه حل می‌تواند اندکی چوب بیشتر باشد اما در رنگ هایی که فضای شما را روشن کند و کانون توجه شما را تغییر دهد.

چوب کم رنگ در طراحی داخلی
چوب کم رنگ در طراحی داخلی

10- هماهنگی با رنگ ها

برای کسانی که عاشق رنگ های شاد و پرهیاهو در فضاهای خود هستند، چوب های کمرنگ می‌تواند بهترین دوست باشد. زمانی که رنگ های روشن با تن های تیره ترکیب شوند می توانند اثری قوی و خیره کننده داشته باشند که باعث می شود رنگ هایی که به تنهایی یا در مغازه زیبا به نظر می‌رسیدند زننده و خسته کننده شوند. در عوض رنگ سفید خالص یا طیف های متمایل به سفید می‌توانند به طور بصری رنگ ها را جذب کنند بنابراین تن های چوبی کمرنگ می‌توانند مکمل های رنگی خود را ملایم کنند تا زیادی خیره کننده به نظر نرسد.

در این عکس ببینید که رنگ آبی کابینت، سبزی برگ ها و صورتی شکوفه ها چقدر روشن و درخشان است. این رنگ ها همگی کاملا قوی هستند اما تن چوبی کمرنگ و دیوارهای سفید باعث شده اند تا رنگ های درخشان این قطعات زیادی خیره کننده و خارج از کنترل به نظر نرسند و جلوه لطیفی داشته باشند.

11- هماهنگی با رنگ خاکستری مدرن

آیا به دنبال یک رویکرد معماری سرد برای پالت رنگی خود هستید؟ چوب های کمرنگ این بار هم به کمک شما می‌آیند و به این دلیل این ویژگی را دارند که یکی از اجزاء اصلی سبک مدرن اواسط قرن بیستم هستند. ترکیب کردن ظریف چوب‌های تن گرم با خاکستری تعادل مدرن و پیچیده ای بین رنگ های گرم و سرد ایجاد می‌کند.

چوب کم رنگ در طراحی داخلی
چوب کم رنگ در طراحی داخلی

13- ترکیب کردن با دیگر تن های چوبی کمرنگ

در نهایت، بهترین چیز در مورد استفاده از چوب های تن کمرنگ این است که به راحتی می‌توانند با یکدیگر ترکیب شوند. شما می‌توانید از چندین نوع چوب نظیر چوب‌های درختان بلوط، افرا، زبان گنجشک یا گردو در رنگ‌های متفاوت استفاده کنید و آن ها را به آسانی و بدون فکر زیاد با هم هماهنگ کنید.

نکته: صرفا یک جزء چوبی را به رنگ تیره انتخاب کنید تا ویژگی تاکیدی و برجسته فضای تان باشد (همانند این درب ورودی چوبی) و سپس بقیه چوب ها را با ظاهری بی پیرایه و ساده انتخاب کنید. این روش ساده ای برای حفظ ترکیب چوب‌ها از آشفتگی و بی نظمی است.

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz & pooyano