چطور رنگ های مختلف را در منزل ترکیب کنیم؟

چطور رنگ های مختلف را در منزل ترکیب کنیم؟

چطور رنگ های مختلف را در منزل ترکیب کنیم؟ آیا مطممئن نیستید که چه رنگ‌هایی را در یک اتاق کنار هم بیاورید؟ در این جا ترکیب رنگ‌های پیشنهادی برای ایجاد آثار و حالات مختلف ارائه می‌کنیم. انتخاب یک رنگ مورد علاقه آسان است. انتخاب یک طرح دو رنگ برای منزل تان چطور؟ بله این به همان آسانی نیست. ممکن است به سادگی دچار اشتباه شوید و سرخوردگی ها و شکست ناشی از این اشتباهات شاید باعث شود که در نهایت همان رنگ ساده سفید را برای اتاق تان انتخاب کنید.

اما دست نگهدارید ما در این جا پیشنهاداتی برای تطبیق کردن درست رنگ شاخص با هر یک از 6 رنگ اصلی و فرعی و …را آورده ایم.

قبل از این که ما شروع کنیم نگاهی به چرخه رنگ‌ها بیندازید:

رنگ‌های اصلی: زرد، قرمز، آبی

رنگ‌های فرعی: سبز، نارنجی و بنفش

رنگ های مشابه هم: رنگ هایی که روی چرخه رنگ در کنار هم هستند مثل رنگ های سبز، زرد یا قرمز و بنفش

رنگ های مکمل: رنگ‌هایی که روی چرخه رنگ روبروی هم قرار گرفته اند مثل رنگ سبز و قرمز یا زرد و بنفش

در زیر به توضیح هر کدام از این ها می پردازیم.

رنگ های اصلی

دیوارهای زرد با رنگ‌های تاکیدی آبی

زرد از نظر علمی روشن ترین و سبک ترین رنگ است و طبیعتی گرم دارد. کلاسیک ترین جفت برای زرد، رنگ شاخص آبی سرد است. آبی در این جا کم تهاجم ترین انتخاب رنگی ممکن است.

 چه شما طیف‌های پاستلی و کمرنگ را انتخاب کنید یا زرد لیمویی اشباع را در کنار آبی تیره بیاورید، ترکیب رنگ زرد گرم با رنگی سردتر و تیره تر تعادلی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود فضا از نظر بصری زیادی گرم یا زیادی شلوغ و نامتناسب نشود.

دیوارهای زرد با رنگ شاخص بنفش

به عنوان جذابیتی به روزتر، یک طرح رنگ مکمل(استفاده از رنگ های روبروی هم در چرخه رنگ) جلوه ای بسیار شیک و چشم نواز ایجاد می‌کند.

 

فقط ببینید چطور رنگ بنفش در برابر دیوارهای زرد کمرنگ در این عکس خودنمایی می کند.ما پیشنهاد می‌کنیم رنگ زرد مات را انتخاب کنید یا از هر دو رنگ به میزان کم استفاده کنید و جلوه کلی را با مقادیر زیادی از رنگ‌های خنثی تفکیک کنید تا نمای کلی دکوراسیون تان نامتعادل نشود. نتیجه این کار رایجه‌ای از بهار خواهد بود.

دیوارهای آبی با رنگ‌های ضمیمه ای زرد

از آن جایی که زرد به عنوان یک رنگ اصلی به خوبی با آبی به عنوان یک رنگ ضمیمه ای جفت می‌شود پس طبیعی است که اگر جای آن دو را عوض کنید باز نمای زیبایی خواهد داشت و در حقیقت این یکی راحت تر نیز هست.

هنگام جفت کردن دیوارهای آبی(یا در این عکس کابینت های آبی آشپزخانه) با تزئینات زرد رنگ، شما می‌توانید با خیال راحت یک رنگ آبی تیره و خیره کننده را در کنار زرد اشباع بیاورید بدون این که ظاهری فضای تان از اعتدال بیرون بیاید.

اشاراتی کوچکی از رنگ زرد به سادگی با پس زمینه ادغام می‌شود و از آن طرف آبی رنگ چشم آشنایی است، پس بدون واهمه از شدید شدن این رنگ به کارتان ادامه دهید.

دیوارهای آبی با رنگ‌های ضمیمه ای آبی

کیفیت آبگونه و پررمز و راز رنگ آبی آن را به انتخابی عالی برای طرح های تک رنگ تبدیل می‌کند که در آن ترکیبی از تن های مختلف از آن برای تکمیل یکدیگر استفاده می‌شود. اگر برای انتخاب رنگی گرم زیادی مصر نیستید می‌توانید به سادگی رنگ های آبی را با آبی یا رنگ‌های نیلی و فیروزه ای جفت کنید و اجازه دهید طیف های اقیانوسی همگی در کنار هم حضور پیدا کنند.

دیوارهای قرمز با رنگ ضمیمه سفید

قرمز تقریبا معنا و مفهومی جدای از چرخه رنگ خود دارد. این رنگ بسیار شدیدی است و مرتبط با معانی نمادینی چون عشق، داستان عاشقانه، آتش و آرزو است که شاید بتوان گفت به عنوان رنگی اصلی برای جفت کردن با رنگی دیگر سخت ترین رنگ است.

بنابراین، یکی از متداول ترین انتخاب ها برای جفت کردن با قرمز، رنگ سفید خالص است تا هیچ گونه تصادمی بین آن ها ایجاد نشود. حتی زمانی که رنگ قرمز روی یک دیوار شاخص استفاده شود همانند یک رنگ قوی در فضا به نظر می‌رسد بنابراین اگر مطمئن نیستید بهتر است رنگ سفید را به عنوان رنگ غالب و نه به عنوان رنگ ضمیمه ای انتخاب کنید.

دیوارهای قرمز با رنگ ضمیمه ای آبی

رنگ آبی تیره دوباره می‌آید تا دیوارهای قرمز رنگ را متعادل کند. اگرچه گرمای رنگ قرمز و سرمای رنگ آبی ممکن است باعث این تصور شود که آن ها روی چرخه رنگ روبروی هم قرار گرفته اند اما مکمل اصلی رنگ قرمز سبز است. بنابراین رنگ آبی در برابر رنگ قرمز نمای زیبا و متعادلی دارد بدون این که زیاد خیره کننده باشد.

به علاوه، این ترکیب حسی از سبک کلاسیک آمریکایی دارد که مخصوصا در جشن کریسمس با آن بیشتر مواجه می‌شوید، بنابراین از نظر دیداری جلوه تعجب آوری ندارد.

دیوارهای آبی با رنگ‌های ضمیمه ای قرمز و زرد

یک نکته قابل توجه در مورد رنگ های اصلی: ترکیب سه رنگ با هم یک سنت اصیل و همیشگی است که در هر چیزی از آثار هنری باستانی گرفته تا مدرن ترین آپارتمان ها به کار رفته است.

 با دیوارهای آبی شروع کنید سپس اشاراتی از رنگ قرمز متوسط(در یک یا دو تا از مبلمان) را به همراه لوازم دکوری زرد رنگ و درخشان اضافه کنید تا یک طرح سه رنگ واضح و زیبا داشته باشید.

رنگ های فرعی

دیوارهای نارنجی با رنگ ضمیمه سبز

نارنجی، به عنوان ترکیبی از زرد و قرمز یکی از بحث برانگیزترین رنگ هاست. در این رنگ گرمای قرمز با روشنی زرد برای ایجاد جلوه‌ای که نمی توان از آن چشم برداشت ترکیب شده است.

آبی مکمل مستقیم و اصلی نارنجی است. اگر ترجیح می‌دهید که تن رنگ نارنجی را اندکی کاهش دهید، از رنگ سبز برگی استفاده کنید. با این کار بدون تقابل با ظاهر خیره کننده و جذاب آن جلوه‌ای از خنکا را به آن اضافه می کنید. یک رنگ سبز-زرد را برای داشتن جلوه ای تقریبا یکدست انتخاب کنید که در نهایت زیادی جدال برانگیز و خیره کننده احساس نمی‌شود.

دیوارهای بنفش در کنار رنگ ضمیمه‌ای بنفش

بنفش نیز همچون رنگ آبی رنگ دیگری است که به خوبی با طیف های خودش جفت می‌شود. زمانی که این رنگ به عنوان رنگ اصلی انتخاب شود، معمولا هم یک طیف تاریک و مهتابی برای ایجاد اثری شاهوار است و از سویی دیگر هم تن مات و متمایل به خاکستری است که جلوی زیادی کودکانه شدن فضا را می‌گیرد. در این هنگام چند رنگ بنفش متمایل به قرمز و نیلی را نیز در ترکیب تان وارد کنید تا جلوه کلی زیادی خیره کننده یا زیادی یکنواخت به نظر نرسد.

دیوارهای بنفش در کنار رنگ شاخص زرد

با تن ملایمی از رنگ بنفش، یک رنگ زرد طلایی-خاکی حسی از انرژی و تلون مزاج را با خود می آورد بدون این که باعث کارتونی شدن فضا شود. فقط اگر می‌خواهید از ایجاد یک تم برای اتاق خود جلوگیری کنید باید مطمئن شوید که چند رنگ ضمیمه ای دیگر نیز در فضای اتاق تان وارد کرده اید.

دیوارهای سبز با رنگ های تاکیدی زرد، قرمز و نارنجی

درحالی که دو رنگ فرعی دیگر طبیعت گرم تری دارند اما سبز احتمالا آسان ترین رنگ غالبی است که می توان با آن کار کرد جای کار زیادی برای خلاقیت باقی می‌گذارد.

سعی کنید به سراغ یک طرح رنگی متشکل از رنگ‌های مشابه بروید اما یک گام جلوتر بردارید و رنگ‌های متفاوت و کنار هم نصف چرخه رنگی را انتخاب کنید. برای مثال در این اتاق رنگ‌ها روی چرخه رنگ از محدوده  زرد و سبز تا محدوده قرمز و نارنجی کشیده شده اند.

دیوارهای سبز با تاکیدی های آبی، نبفش و یاسی

این اتاق شامل رنگ های مشابه از سبز و آبی گرفته تا بنفش و یاسی می‌باشد. در هر مورد یک رنگ تیره و خیره کنده به ماهیت منعطف پذیر رنگ سبز متکی شده است(همانند گلی که به ساقه خود متکی است). بنابراین کل فضا رنگارنگ به نظر می‌رسد و با این حال غرق در تقابل رنگ ها نیست.

این که انتخاب های تان را به یک نیمه از چرخه رنگی محدود کنید باعث ایجاد جلوه های زیبا می‌شود و در عین حال رنگ ها و انرژی های مختلف آن ها را با یکدیگر مرتبط می‌کند.

دیوارهای صورتی با رنگ تاکیدی سبز

درحالی که صورتی در واقع طیف ملایمی از رنگ قرمز است ماهیتی جدای از اصل خود دارد که همین باعث شده نامی جداگانه و مختص به خود بگیرد. جفت کردن صورتی با سبز یک سنت پیش افتاده قدیمی است که باعث ایجاد حس گرم و نشاط بخش به همراه حال و هوای پیچیده و دل انگیز می‌شود. بنابراین با این که این دو رنگ کاملا روبروی هم هستند نباید یک به عنوان یک طرح رنگی مکمل خوانده شوند.

رنگ های مکمل

همانند صورتی و سبز، راز بدون شکست برای ایجاد یک طرح مکمل که میهمانان تان به تمجید و تعریف آن بپردازید با انتخاب رنگ اصلی با شدت رنگ کم به عنوان رنگ غالب میسر می‌شود، درحالی که درخشش رنگ های روشن تر مخصوصا در دوزها و الگوهای کوچکتر به تقویت رنگ شاخص کمک می‌کند. با این کار می‌توانید مطمئن شوید که جلوه کلی شما زنده و پرجنب و جوش و در عین حال عجیب و غریب نیست و این به خاطر انتخاب میزان درست استفاده از هر کدام از رنگ هاست.

دیوارهای سفید با هر رنگ

هنگام انتخاب یک رنگ شاخص برای رنگ اصلی سفید، با انتخاب هر رنگی که مورد علاقه تان است مرتکب هیچ اشتباهی نمی‌شوید و دست تان کاملا باز است. با این حال برای حفظ زیبایی و درخشش رنگ‌های انتخابی تان بهترین راه ترکیب انواع مختلف رنگ هاست مبادا که یکی از آن ها غالب شود و روی پالت رنگی کل فضای شما تاثیر بگذارد.

از نقش و نگارهای پارچه یا طرح های زیبای یک تابلو نقاشی الگو برداری کنید و رنگ های کمرنگ موجود در آن ها را وارد فضا کنید تا طرح پارچه ها و آثار هنری خود را در سرتاسر فضای تان گسترش دهید.

دیوارهای خاکستری با رنگ تاکیدی طلایی

اگر هیچ رنگ ضمیمه ای به نظر شما کاملا مناسب نیست، پس به جای آن، به اضافه کردن عناصر طبیعی مثل لوازم طلایی یا گل و گیاه طبیعی فکر کنید. هر دو به طرح‌های بر پایه رنگ خاکستری و رنگ های متمایل به سفید، بدون از بین بردن انسجام کلی فضای تان به آن عمق می بخشد.

چطور رنگ های مختلف را در منزل ترکیب کنیم؟

 

 

 

چطور رنگ های مختلف را در منزل ترکیب کنیم؟

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz