چطور از لباس ها در منزل نگهداری کنیم تا عمر بیشتری داشته باشند

چطور از لباس ها در منزل نگهداری کنیم تا عمر بیشتری داشته باشند

چطور از لباس ها در منزل نگهداری کنیم ؛ نحوه شستن، جمع کردن و خشک کردن لباس‌های شما روی عمر و ماندگاری آن ها تاثیر می‌گذارند. در این مقاله 9 روش برای افزایش عمر لباس‌ها آورده ایم.

صادقانه باید بگوییم که خداحافظی کردن با لباس یا تیشرت مورد علاقه تان که خاطرات خوبی با آن داشته اید آزاردهنده است. اگرچه این روز ناگریز برای بسیاری از هر لباسی فرا می‌رسد اما خبر خوب این است که می‌توانید با مراقبت کردن زمان آن را به تاخیر بیندازید.

با بیشتر کردن عمر لباس ها در هزینه شما صرفه جویی شده، برای سلامت سیاره کره زمین و برای حفظ کیفیت لباسی که دوستش دارید مفید است. در این جا ترفندهای تست شده و صحیحی را برای طولانی کردن عمر لباس ها آورده ام. در ادامه با پویانو همراه باشید.

چطور از لباس ها در منزل نگهداری کنیم
چطور از لباس ها در منزل نگهداری کنیم

1-شست و شوی کمتر

لباس های پوشیده خود را آویزان کنید تا حداقل یک بار دیگر آن‌ها را قبل از انداختن به لباسشویی بپوشید مگر در مواردی که شربت قرمز روی لباس آبی کمرنگ شما ریخته باشد یا به شدت در یک تیشرت سفید عرق کرده باشید.

من ترجیح می‌دهم لباس ها را در فضای بیرون کمد آویزان کنم تا بیشتر هوا بخورند. شست و شوی کمتر با لباسشویی اغلب باعث حفظ رنگ و کمتر پاره شدن لباس‌ها می‌شود که در نتیجه به عمر بیشتر آن ها کمک می کند.

اگرچه پرتاب کردن کل لباس های پوشیده شده در پایان روز در دهه های اخیر به یک عادت روزمره تبدیل شده است اما واقعا الزامی ندارد. زمانی از لباسشویی استفاده کنید که واقعا لازم دارید. پاک کردن نقطه به نقطه روی لباس در حین شست و شو تاثیر شگفتی در ماندگاری بیشتر آن دارد. این در اوایل قرن بیستم یک کار معمول در بین آمریکایی ها بود. لیندا  Przybyszewski، نویسنده مجله Lost Art of Dress می‌گوید:«در یک کتابچه اقتصادی مربوط به سال 1935 به دختران دبیرستانی در مورد نحوه پاک کردن لکه های لباس و شستن یقه ها و حلقه های آستین راهنمایی شده و سپس در ادامه گفته بود اگر لباس شما خیلی کثیف باشد آن گاه شست و شوی کامل آن بهترین راه حل است تا با به کارگیری این روش ها کسی نباشد که لباس های اندک کثیف را با ماشین لباسشویی بشوید».

البته، این که چقدر بتوانید از راهنمایی مذکور پیروی کنید به چند عامل بستگی دارد که از میان آن ها می‌توان به ساختار شیمیایی بدن شما(در میزان عرق کردن) و نوع الیاف لباس تان اشاره کرد.

2-استفاده از مواد شوینده ملایم و مقادیر کمتر مواد شوینده

اکثر ما بیش از اندازه‌ای که لازم است از پودر ماشین لباسشویی استفاده می‌کنیم. ما می‌توانیم میزان مصرفه مان را به میزان نصف یا کمتر برسانیم و همچنان لباس های تمیزی تحویل بگیریم. اگرچه برخلاف انتظار، استفاده از مواد شوینده بیشتر در حقیقت باعث کثیف تر شدن لباس های شما می‌شود. دلیل آن این است که کف های اضافی مواد شوینده، نه شسته می‌شوند و نه در از بین بردن باکتری ها و کثیفی ها نقشی دارند. در نتیجه ما لباس های کثیفی که میزان کف آن ها به خوبی شسته نشده را می‌پوشیم یا این که دوباره آن ها را درون لباس شویی می‌اندازیم. بدتر از آن این است که هنگام شستن این لباس ها دوباره پودر اضافه می‌کنیم.

از زمانی که من این مورد را یاد گرفتم، دیگر جای شوینده لباسشویی را بیشتر از وسط خط نرمال پر نمی‌کنم. برای لباس های سفید و آن هایی که نیاز به شست و شوی قوی تر دارند نیز مقداری سفید کننده که محوکننده رنگ نباشد استفاده می‌کنم. حتی با هر دو این مایع‌های اضافه شده، حجم آن ها بالاتر از خط نرمال ظرف مایع لباسشویی نمی‌رود.

دوم، مطمئن شوید که از ماده شوینده ملایم استفاده می‌کنید تا سایش کمتری در الیاف لباس های تان ایجاد کند. برندهای زیادی هستند که فرمولاسیون آن ها برای لباس های نوزادان مناسب است که معمولا کمترین درجه سختی را دارند.

چطور از لباس ها در منزل نگهداری کنیم
چطور از لباس ها در منزل نگهداری کنیم

3-استفاده از آب سرد

برچسب های نگهداری روی لباس ها به شما در مورد داغ ترین دمای آبی که می‌توانید استفاده کنید اطلاعات می‌دهد اما این بدان معنا نیست که الزما باید از همان دما استفاده کنید. استفاده از چرخه آب سرد تقریبا همه لباس ها را به طور موثر تمیز می‌کند و مثل آب داغ نیز باعث آب رفتن و کمرنگ شدن لباس ها نمی‌شود. در صورت لزوم برای شست و شوی تمیز تر مقداری مانده شوینده تقویت کننده حاوی سدیم پرکربنات اضافه کنید.

آب سرد قدرت تمیزکنندگی بیشتر لباس ها را دارد اما می‌توانید برای حوله های کثیف استثنا قائل شده و آن ها را با آب داغ بشویید مخصوصا اگر از آن ها برای تمیز کردن حیوان خانگی خود استفاده کرده اید.

4-تفکیک لباس ها بر حسب نوع بافت

بسیاری از مردم لباس های نشسته خود را به رنگ روشن و تیره تفکیک می‌کنند. اگرچه من هم این کار را انجام می‌دهم اما برای من جدا کردن لباس های لطیف و خشن مهم تر است. من یک سبد برای لباس های رنگ روشن، یکی برای رنگ های تیره و دیگری برای لباس هایی با پارچه خشن و ضمخت مانند شلوارهای جین قرار می‌دهم. تفکیک کردن لباس ها بدین شکل باعث می‌شود تا لباس‌های ضمخت و خشن به لباس هایی با پارچه‌های لطیف و نرم گیر نکرده و آن ها را پاره و سوراخ نکنند. به علاوه از چرخه ملایم برای بسیاری از لباس ها استفاده کنید تا به لباس های ظریف آسیب وارد نشود. این مخصوصا برای لباس های کشبافت مانند تیشرت و لباس های زیر مناسب است.

نکته: زیپ ها و دکمه های لباس ها را ببندید تا موقع چرخیدن در لباس شویی به لباس های دیگر گیر نکنند.

چطور از لباس ها در منزل نگهداری کنیم
چطور از لباس ها در منزل نگهداری کنیم

5-پهن کردن در هوای آزاد

من دوست دارم لباس هایم را در فضای بیرون پهن کنم. علاوه بر این که این کار را به خاطر آفتاب و صدای پرنده ها دوست دارم، با آن احساس رضایت بیشتری از خودم دارم چرا که برای خشک کردن لباس هایم از انرژی کم تری استفاده می کنم در عین حال که عمر و ماندگاری آن ها را نیز افزایش می دهم. یک چوب رختی چتری شکل مانند عکس زیر روش خوبی برای آویزان کردن لباس های زیاد است و به راحتی می توانید بعد از استفاده آن را جمع کنید و در گوشه ای قرار دهید.

چطور از لباس ها در منزل نگهداری کنیم
چطور از لباس ها در منزل نگهداری کنیم

6-استفاده از رخت آویز برای خشک کردن در فضای خانه

در روزهای بارانی یا زمستانی، از یک رخت آویز قابل حمل برای خشک کردن لباس ها استفاده کنید. طرح ها و مدل های زیادی برای این گونه خشک کن های لباس در بازار موجود می باشد. به علاوه چوب لباسی هایی برای خشک کردن لباس هایی که بافت کشی ندارند نیز موجود است.

چطور از لباس ها در منزل نگهداری کنیم
چطور از لباس ها در منزل نگهداری کنیم

7-خشک کردن لباس های بافتنی روی سطوح تخت

لباس هایی که از الیاف بافت و کشی تشکیل شده‌اند مانند تی شرت ها و پلیورهای بافت هنگام آویزان کردن کش می‌آیند و به اصطلاح راحت تر می‌شوند. اما این مزیت می تواند به یک عیب نیز تبدیل شود زمانی که کش آمدن بافت آن به حدی باشد که بدشکل بایستد.

برای حفظ شکل لباس های بافتنی، از آویزان کردن آن ها خودداری کرده و درعوض آن ها را به صورت تا کرده خشک کنید. اما اگر این کار باعث چین و چروک شدن آن‌ها می شود ابتدا لباس ها را برعکس کرده و سپس از یک چوب لباسی با رویه پاچه‌ای اسنفجی استفاده کنید. این کار افتادگی شانه های لباس را کاهش می‌دهد.

ضمنا موقعی که روی برچسب مراقبت لباس نوشته شده که به صورت تخت خشک شود از این توصیه پیروی کنید.

8- تعمیر و اصلاح کردن به جای دورانداختن لباس ها

زمانی که لباسی سوراخ شود چرا آن را رفو نکنیم؟ این گونه اصلاحات روی لباس قابل مشاهده نیستند مگر این که با دقت و موشکافانه آن  را وارسی کنید. شما حتی می توانید عیب و ایراد لباس تان را با طراحی های خلاقانه و روش های جالب بپوشانید. من به تازگی سوراخ ایجاد شده روی یکی از لباس هایم را با وصله یک پروانه پوشاندم.

در ژاپن هنر وصله کردن لباس ها به شکل یک فرم هنری ارتقا پیدا کرده است.  

چطور از لباس ها در منزل نگهداری کنیم
چطور از لباس ها در منزل نگهداری کنیم

9-پیدا کردن خشک شویی های محل

اگر پس از خواندن این راهنما، متوجه شدید که این میزان دقت و وسواس خارج از حوصله شماست، آنگاه می توانید این کار را به خشک شویی محل تان بسپارید. خشک شویی ها الیاف های مختلف لباس ها را می‌شناسند و می دانند هر کدام چگونه به بهترین شکل شسته می شود. شما حتی می توانید هنگام خرید لباس ها برچسب های نگهداری آن را مطالعه کنید تا روش شست و شوی شان را پیش بینی کنید. بدین طریق شما دیگر روی لباس هایی که به نگهداری و مراقبت زیاد نیاز دارند هزینه نمی کنید.

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz