چطور کیفیت کار یک پیمانکار بازسازی و تعمیرات ساختمان را ارزیابی کنیم

چطور کیفیت کار یک پیمانکار بازسازی و تعمیرات ساختمان را ارزیابی کنیم

پیمانکار بازسازی و تعمیرات ساختمان ؛ قبل از این که با یک پیمان کار یا نوساز ساختمان قرارداد ببندید ابتدا باید مطمئن شوید که می‌تواند وعده ها و قول های خود را عملی کند یا نه.

تجربه من این بوده که بسیاری از افراد زمانی که به دنبال پیمان کاران هستند صرفا به ارزیابی سطحی و ساده کار آن ها بسنده می‌کنند. با آن ها شخصا ملاقات کرده نمونه کارهای آنلاین و لیست کارها آن ها را بررسی می‌کنند و پرس و جو می‌کنند که ببینند آیا کسی در مورد این پیمانکار چیزی شنیده یا با او کار کرده. برای بسیاری از افراد این روند خوبی است. با این حال موقعی که صحبت از هزاران یا صدها هزار دلار و چیز شخصی به اندازه محل زندگی خانواده به میان بیایید تلاش بیشتر در مرحله مصاحبه قبل از بستن قرارداد می‌تواند حائز ارزش باشد.

پیشنهاد شماره 1 من: هنگام انتخاب کارفرما از او دیدن نمونه کاری که قبلا به سرانجام رسانده است را درخواست کنید. صرفا به تصاویر نمونه کارها اکتفا نکنید. رفتن به پروژه مذکور و ارزیابی آن با چشم و لمس دستان خودتان باعث می‌شود از کیفیت کار پیمانکار خود اطمینان پیدا کنید. در این جا چند چیز را مطرح می‌کنیم که هنگام بررسی کار پیمان کار باید آن ها را بررسی کنید.

پیمان کار بازسازی و تعمیرات ساختمان
پیمانکار بازسازی و تعمیرات ساختمان

کاشی کاری

نصب درست کاشی ها باید به گونه ای باشد که همگی آن‌ها مربع باشند؛ بدین معنا که همگی لب به لب در کنار یکدیگر و با زاویه 90 درجه قرار گرفته باشند. هم تراز باشند و طوری نصب شده باشند که هیچ فرورفتگی یا بیرون زدگی در آن ها مشاهده نشود.

خط های دوغاب بین کاشی ها نیز باید تراز باشند، همگی در یک اندازه بوده و تا جای ممکن نازک و باریک باشند. من می دانم که استثناهایی نیز در این امر وجود دارد چرا که برخی از طراحان کاشی هایی با اشکال عجیب انتخاب می‌کنند یا آن ها را به روش های غیرمتعارف در کنار هم نصب می‌کنند. اما به عنوان یک قانون سرانگشتی باید بدانید که کاشی ها باید ظاهری صاف و هم تراز داشته باشند و دوغاب ما بین آن‌ها نیز تا جای ممکن باریک باشد.

ارزیابی پیمانکار بازسازی و تعمیرات ساختمان

رنگ دیوار ها

همانطور که در مقالات قبلی نیز ذکر کردیم، هنگام ارزیابی کیفیت کار رنگ کاری، به محل مورد نظر بروید و با چشمان بسته سطح دیوارهای آن را لمس کنید. آیا بخش های خشن، قطره رنگ و ناهماهنگی کلی را احساس می‌کنید؟ اگر جواب بله است پس این یک رنگ کاری با کیفیت نیست. نشانه های دیگر برای رنگ آمیزی خوب شامل رنگ آمیزی یکنواخت مرز بین دیوارها و سقف و ظاهر یکدست برای کل سطح می‌باشد. برای مثال اگر دیوارها فرضا باید مات باشند در تمام جای آن باید ظاهر مات داشته باشد.

ارزیابی پیمانکار بازسازی و تعمیرات ساختمان

گچبری حاشیه دیوارها

نصب با کیفیت گچ بری‌ها بسیار شبیه کیفیت نصب کاشی‌ها می باشد از این نظر که بسیار هندسی و یکدست باشند. به انحنای گچ بری ها نگاه بیندازید آیا محل اتصال گچ بری گوشه ها لب به لب روی هم قرار گرفته؟ به حاشیه گچی درها و پنجره ها نگاهی بیندازید، آیا همگی همتراز هستند و گوشه های دقیق و مرتبی دارند؟

پاسخ به هر دوی این سوال باید مثبت باشد. علاوه بر این شما نباید هیچ نشانه ای از سوراخ یا درزر روی گچ بری ها مشاهده کنید. این ها بدان معناست که پیمان کار سوراخ ها را با بتونه پر کرده و به عبارت دیگر کار دقیق و تمیزی ارائه نکرده است.

پیمانکار بازسازی و تعمیرات ساختمان
ارزیابی پیمانکار بازسازی و تعمیر ساختمان

درب ها و کابینت ها

وقتی به خانه شخصی دیگر حضور پیدا کرده باشید چک کردن کیفیت درب ها و کابینت های خانه بدون وارد شدن به حریم شخصی و خیره شدن به لوازم صاحبخانه دشوار است. (هی اجازه دارم هر درب و کشوی کابینت حمام شما را باز کنم؟ اگر طرف مقابل تان را به خوبی نمی‌شناسید این سوال مطمئنا برای او عجیب به نظر می رسد).

با این حال یک آزمایش سریع و خوب برای درب ها و کابینت ها این است که چند تا از آن ها را باز و بسته کنید تا مطمئن شوید که به نرمی باز و بسته شده و گیر ندارند. با این حال اگر بنای یک خانه حرکت کرده باشد و یا یک دوره باران بیش از حد یا خشکسالی را تجربه کرده باشد این احتمال وجود دارد که به خاطر شرایط نامساعد درب ها گیر داشته باشند و این به کیفیت کار پیمان کار مربوط نمی‌شود.

کانترتاپ یا پیشخوان آشپزخانه

کانترتاپ هایی که دارای درزهای نامعمول می‌باشند و یا شکاف های بزرگی دارند که با بتونه پر شده است نشانه این است که طرح اولیه سطح روی آن به خوبی انجام نشده است. قانون معروف«دوبار اندازه بگیر، یک بار برش بده» را یادتان هست؟ اگر روی کانترتاپ درزهای غیرمعمول دیدید یا فاصله آن با دیورها بیش از حد زیاد بود نشان می‌دهد که پیمان کار آشپزخانه شما از قانون مذکور پیروی نمی‌کند.

ارزیابی پیمانکار بازسازی و تعمیرات ساختمان

روشنایی

ببینید که آیا چراغ های توکار در یک خط هستند و فاصله های شان از هم به یک اندازه است. اطمینان یابید که هیچ چراغ چشمک زن(نیم سوخته) وجود نداشته باشد. با این حال این ویژگی شاید به خاطر عمر حباب یک لامپ بوده باشد و یا این که اشتباهی در سیم کشی لوازم برقی رخ داده باشد.

دوباره چک کنید تا مطمئن شوید که تارکننده ها درست کار میکنند. یک اشتباه رایجی که من با آن برخورده کرده ام و به ویژه هنگام استفاده از چراغ های LED پیش می آید این است که چراغ LED و تار کننده هماهنگ با هم کار نمی‌کنند و چراغ هایی که باید تار و کم نور شوند تغییر نکرده یا این که به حالت نیمه خاموش می‌مانند یا چشمک می زنند.

پیمانکار بازسازی و تعمیرات ساختمان
ارزیابی پیمانکار بازسازی و تعمیرات ساختمان

درحالی که موارد بالا ویژگی های بررسی کیفیت بسیاری را برای پروژه مورد نظر شما دربر می‌گیرد اما چند سوال هم از پیمان کار درباره پروژه نوسازی قبلی او سوال کنید. در مورد محدوده کار و درخواست ها یا انتظارات مشتریان قبلی جویا شوید. آیا هیچ چالش غیرمنتظره یا قابل پیش بینی وجود داشت؟ اگر داشت چه بودند و چطور رفع شدند؟ چه مدت آن پروژه بازسازی طول کشید؟ آیا مشکلی در تعهد ضمانت ها وجود داشت؟ جواب دادن به سوال هایی نظیر این ها به اندازه بررسی کیفیت کار پیمان کار اهمیت دارد.

با همه این حرف ها، نیازی نیست که قبل از انتخاب یک پیمانکار الزاما یک پروژه کامل شده را مشاهده کنید. شما ممکن است این گونه تصمیم بگیرید که چون دوست یا پدرو مادرم یا شخصی که به او اعتماد دارم با پیمانکار خاصی کار کرده تجربه خوبی داشته پس همین نمونه بررسی من است.

با این حال صرف نظر از موقعیتی که در آن هستید هیچ چیز بدی نیست که از پیمانکار خود چند نمونه کار درخواست کنید. اگر پیمانکاری از نشان دادن نمونه کارهایش امتناع ورزید به دنبال گزینه ای دیگر باشید چرا که همانطور که پیش تر نیز گفتم خانه و پول شما ارزشمند است و نباید آن را دست شخصی که به کارهای خود کاملا مطمئن نیست بسپارید.

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

برگرفته از: houzz