پنجره های سقفی زاویه دار و دیوارهای تاشو در بازسازی خانه در لیسبون

پنجره های سقفی زاویه دار و دیوارهای تاشو در بازسازی خانه در لیسبون

پنجره های سقفی زاویه دار و دیوارهای تاشو : یک راهروی بلند و پرنور که دارای سه پنجره سقفی چوبی بوده و توسط دفتر معماری محلی Aurora Arquitectos بازسازی شده، دو بخش این آپارتمان را به هم مرتبط می‌سازد.

این آپارتمان سه خوابه نوسازی شده به مساحت 156 مترمربع، در طبقه آخر یک ساختمان متعلق به دهه 1970 واقع بوده و در خیابان لوسیانو کوردیرو در لیسبون واقع است.

 

مالکین این خانه تصمیم داشتند راهروی مرکزی بلند و تاریک این خانه را تغییر دهند و علاوه بر این یک دفتر خانگی و یک کتابخانه برای مجموعه انبوه کتاب‌هایشان بسازند.

 

گروه معماری Aurora Arquitectos که در سال 2010 توسط دو معمار ، سوفیا کوتو و سرگیو آنتونز تاسیس شد، برای راهروی این خانه و در طول آن سه پنجره سقفی تعبیه نمودند تا نور روز از طریق آن وارد فضا شود.

هر یک از پنجره‌های سقفی با شیبی به سمت بالا از انتهای دیوارهای سفید گچی، توسط پنل‌های چوبی در زوایای مختلف احاطه شده‌اند.

در فضای دفتر و کتابخانه که در ورودی آپارتمان واقع شده‌اند، قسمت قرار گرفته زیر پنجره سقفی نقش تفکیک مسیرها را بر عهده دارد.

در اینجا، پنجره سقفی قیفی‌شکل چهارم نور را به نیمکتی که در پایینش قرار دارد می‌تاباند. این نیمکت در نقش قفسه، میز و کمدی که فضا را از راهرو جدا می‌کند نیز ایفای نقش می‌کند.

پنجره های سقفی زاویه دار و دیوارهای تاشودیواری با درب‌های تاشو این امکان را می‌دهد که دفتر کار به طور کامل و یا بخشی از آن بسته شود.

در کف، سنگ مرمر و کفپوش زیگزاگی از چوب کاج به تعریف و تفکیک بیشتر فضای کار و فضای نشیمن کمک می‌کند.

 

گذشته از دفتر و کتابخانه که در آن‌ها پارکت چوب کاج استفاده شده، در ابتدای راهرو کفپوش به سنگ مرمر تغییر می‌کند. راهرو ما را به اتاق‌های خواب، سرویس‌ها، آشپزخانه و اتاق نشیمن هدایت می‌کند.

صفحات چوبی زاویه‌دار پنجره سقفی در انتهای راهرو در دیوار اتاق نشیمن تکرار شده‌اند. در اینجا، صفحات چوبی کمک می‌کنند تعریف مرز راهرو با رسیدن به درب اتاق نشیمن تمام شود.

 

معماران پروژه طراحی این فضا را اینگونه شرح دادند: «این تقسیم‌بندی‌ای بود که ما در نظر داشتیم و نتیجه ایجاد فضاهای تقسیمی بود که با پنجره‌های سقفی و استفاده از مصالح متفاوت در کف بدست آمدند. راهرو می‌تواند فضایی برای سه‌چرخه سواری نوه خانواده و در عین حال کوتاه‌ترین مسیر تا کار باشد.»

 

از دیگر پروژه‌های دیگر نوسازی در لیسبون می‌توان به مجموعه‌ای از سه آپارتمان کوچک اشاره نمود که توسط تیم Waataa اجرا  و در آن از مبلمان تاشو استفاده شده‌است. یک پروژه دیگر نیز یک خانه متعلق به قرن 19 با اتاق نشیمنی کشیده است که با دیواری با انحنایی ملایم محصور شده‌است.

 

 

 

پنجره های سقفی زاویه دار و دیوارهای تاشو

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen