پروژه نوسازی بانک مرکزی آلبانی

پروژه نوسازی بانک مرکزی آلبانی

پروژه نوسازی بانک مرکزی آلبانی

پروژه نوسازی بانک مرکزی آلبانی

پروژه نوسازی بانک مرکزی آلبانی

معمار: Petreschi Achitects

محل: تیرانا، آلبانی

مساحت: 14240 متر مربع

سال: 2014

پروژه نوسازی بانک مرکزی آلبانی
پروژه نوسازی بانک مرکزی آلبانی

این پروژه که حاصل یک مسابقه ی بین المللی است از یک سو شامل مرمت و نوسازی بافت تاریخی ساختمان حاضر بانک مرکزی آلبانی –به طراحی معمار ایتالیایی، ویتوریو بالیو مورپورگو در سال 1936-1934 – و از سوی دیگر شامل ساخت یک ساختمان جدید می باشد. ساختمان جدید شامل موزه سکه شناسی، یک سالن کنفرانس با ظرفیت 150 نفر، واحد های اداری، اتاق های ملاقات، یک گالری داخلی، یک بام سبز و چهار طبقه پارکینگ در زیرزمین می باشد. این پروژه با یکی از موضوعات مرتبط و بشدت مورد بحث در معماری معاصر دست و پنجه نرم می کند: طراحی یک بنای الحاقی به یک ساختمان تاریخی موجود تا با این الحاق نه تنها به احیاء و ارتقاء بنای قدیمی کمک شود بلکه بقاء اقتصادی آن را نیز بهبود ببخشد. بنای قدیمی، یک شاهد تاریخی بر یک دوره ی خاص از فرهنگ بین المللی و ایتالیایی دهه ی 30 است. دوره ای که در میان تاریخ دانان و کارشناسان با نام راسیونالیسم معرفی می شود.

پروژه نوسازی بانک مرکزی آلبانی
پروژه نوسازی بانک مرکزی آلبانی

مطالعات اصولی زبان شناسی و تحلیل مدارک معماری و فنی ساختمان در آرشیو آثار مورپورگو، معماران جدید را قادر ساخت تا ساختمان را در راستای رسیدن به شکوه و جلال ذاتی خودش مرمت نمایند. از سویی دیگر، حجم جدید از طریق پاسخگویی به عملکرد ها و نیاز های بانک و یک پیوستگی عمومی با بنای قدیمی، طرح پیشنهادی اصلی مورپورگو برای یک بلوک شهری را تکمیل می کند.

پروژه نوسازی بانک مرکزی آلبانیدیالوگ برقرار شده میان ساختمان جدید و ساختمان قدیمی، هم از طریق استفاده از مصالح به کار رفته در ساختمان قدیمی – شامل آجر و سنگ ترانی – و هم از طریق خلق یک گالری داخلی – که دو ساختمان را از طریق یک سقف از جنس استیل و شیشه به هم وصل می کند – هم در درون و هم در بیرون بنا برقرار است. با الهام گرفتن از شهر های تاریخی آلبانی که خیابان های باریک سرپوشیده و محافظت شده ای داشتند، این فضا نیز به نوعی میدان شهری محافظت شده تبدیل می شود.

پروژه نوسازی بانک مرکزی آلبانی

از آن جا که بانک مرکزی در تمام کشور ها دارای ساختمانی منحصربفرد بوده و می بایست به صورت نمادین معرف یک کشور دموکراتیک باشد، ساختمان جدید الهام گرفته از میراث مشترک تمام شهروندان است: منظری آلبانیایی. ورودی جدید، واقع در محور عرضی اصلی ساختمان قدیمی، از طریق خلق معبری باریک با یک آبنمای ممتد یادآور کوه ها، نهر ها و آبشار های این سرزمین است. این معبر باریک با وارد شدن به ساختمان، مراجع را وارد سالن مرکزی اصلی می کند. به این صورت افراد با وارد شدن به سرسرای اصلی، به سمت گالری ای سرشار از نور هدایت می شوند، گالری ای که در آن گذشته و حال دیالوگ برقرار کرده اند. یک راه پله از جنس شیشه و استیل و یک دیوار سنگی عرضی بر روی این محور تاکید می کنند. دید هایی که از ورودی به نورگیر داخلی وجود دارد به مراجعین کمک می کند مکان خود را جهت یابی کنند.

6

استفاده از دیوار های خارجی آجری به پیوستگی بصری میان ساختمان قدیمی و جدید کمک می کند. این در حالیست که استفاده از سنگ ترانی در داخل – هم از نوع صاف و هم از نوع شیاردار – به خلق یک بازی میان نور و سایه می انجامد که به صورتی نمادین یادآور منظر کوهستانی کشور آلبانی است.

7

ساختمان جدید بانک آلبانی یک ساختمان چهار طبقه به همراه چهار طبقه در زیر زمین با کاربری پارکینگ و در مجموع دارای 14240 متر مربع زیر بنا می باشد. ساختمان قدیمی از تمام جنبه های سازه ای، مکانیکی و تکنیکی مرمت و بروز شد. معماران جدید طراحی داخلی و طراحی مبلمان مجموعه را نیز انجام دادند.علاوه بر این، مبلمان عتیقه ی موجود در بانک که طراحی خود مورپورگو بودند نیز مرمت شدند.

8

منبع: archdaily

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو|فاطمه زنگی

 

در رابطه با این مطلب بیشتر بخوانید:

معرفی پروژه های خارجی: معماری تالار شهر VIBROG و BILBAO

ساختمان جدید موزه ی گالری هنر ونکوور

معماری موزه ی ون گوگ در هلند

 

پویانو را در اینستاگرام دنبال کنید

به کانال تلگرام پویا نو بپیوندید