پردیس سینما ملت

سایت پویانو-سینما ملت

پردیس سینما ملت

معرفی: پردیس سینما- گالری ملت واقع در زمینی به مساحت 6 هزار مترمربع در منتهی الیه جنوب غربی بوستان ملت تهران واقع شده و از این مزیت برخوردار است که از زمین پارک به عنوان محوطه خود استفاده نماید. از آن جا که پارک ملت به عنوان بوستانی با عملکرد شهری و حوزه نفوذ بسیار وسیع و فرامنطقه ای شناخته می شود، لذا لزوم ساخت مجموعه ای فرهنگی در این پارک که مخاطبان بسیاری را به خود جذب نماید، منجر به ساخت پروژه ای عظیم و منحصر به فرد شد.

سایت پویانو-سینما ملت
سایت پویانو-سینما ملت

پردیس ملت از سمت شمال و شرق محدود به محوطه پارک ملت بوده و از جنوب به بزرگراه نیایش و از غرب به محوطه مجموعه ورزشی انقلاب منتهی می شود. طرح پردیس سینمایی پارک ملت برنده جایزه معماری سال 87 در گروه ساختمان های عمومی و هم چنین جایزه بتون در همان سال گردید. در آبان ماه سال 88 نیز این بنا در نمایشگاه معماری اسپانیا به عنوان یکی از 10 طرح برگزیده مراکز بین المللی دنیا معرفی شد.

سایت پویانو-سینما ملت
سایت پویانو-سینما ملت

مهم ترین مسئله در ساخت این بنا حفاظت از فضای سبز پارک عنوان شده است، به گونه ای که حتی پستی و بلندی های داخل پارک نیز در طرح معماری بنا لحاظ شده است. مورد دیگر در طراحی پردیس سینمایی ملت این است که این بنا از نظر ارتفاع با بلندترین درخت موجود در پارک در یک سطح قرار گرفته و از آن مرتفع تر نمی باشد و بدین ترتیب خط آسمان پارک مغشوش نگردیده است. بدنه و نمای شیشه این مجموعه نیز صرفا به این دلیل اجرا گردیده است که نمای پارک را منعکس نماید تا محدودیت بصری برای پارک ایجاد نشود.

سایت پویانو-سینما ملت
سایت پویانو-سینما ملت

پردیس سینما – گالری ملت دارای 4 سالن نمایش با گنجایش 200 نفر و یک سینمای ویژه با ظرفیت 30 نفر است و هم چنین فضاهای نمایشگاهی، رستوران، کافی شاپ و فروشگاه نیز برای آن در نظر گرفته شده است. این بنا با توجه به دیدگاه طراح آن درباره ماهیت معماری، یکی از آثار شاخص و قابل اعتنای معماری معاصر ایران بوده و از نظر نحوه برخورد معمار با مقوله طراحی معماری، الگویی کارآمد و راهگشا برای تعریف جدیدی از معماری و ارائه هویتی نوین برای ساختار آن می باشد.

سایت پویانو-سینما ملت
سایت پویانو-سینما ملت

رضا دانشمیر، دانش آموخته دانشگاه علم و صنعت و طراح این پردیس ، دیدگاه خویش را در زمینه طراحی معماری در این پروژه به نمایش گذاشته و ایده ای نوین از تعریف فضا را هماهنگ با برنامه و سازه بنا مطرح کرده است. او در این راستا و برای دستیابی به هدف خود، سازمان دهی فضایی پروژه را با استفاده از اتصال شیب دو سالن نمایش در امتداد یکدیگر و خلق یک ایوان سرپوشیده بزرگ زیر آن ها به اتمام رسانده است.

سایت پویانو-سینما ملت
سایت پویانو-سینما ملت

ایوان ایجاد شده در طرح پروژه، به مکانی برای گفتگو و تبادل نظر و نیز اجرای مراسم ها و رویدادهای گوناگون فرهنگی و اجتماعی تبدیل گشته است. در نهایت با اتخاذ این رویکرد در طراحی و سازمان دهی فضایی، ساختمانی شکل گرفت که ضمن برقراری ارتباط ساختاری با محیط اطراف و ایجاد فضاهای متنوع، چشم انداز نوینی را پیش روی مخاطبان خود قرار می دهد و تصویر ذهنی آن ها را از سینما به چالش می کشد.

نقشه ها و تصاویر بیشتر:

 

مطالب پیشنهادی:

سینما های جدید ، مجتمع های تجاری فرهنگی در تهران

مجموعه تجاری – فرهنگی سینما آزادی

پروژه معماری دفتر سینمایی دیار

 

گردآوری در تحریریه پویانو|محمدیان