11 ویژگی و ملزومات آشپزخانه رویایی طراحان

11 ویژگی و ملزومات آشپزخانه رویایی طراحان

ویژگی و ملزومات آشپزخانه رویایی ؛ کابینت‌ آشپزخانه ، دیوارهای بین کابینتی و ماشین ظرفشویی ها، داشتن نوع سفارشی و خاص از کدام از این ها در لیست خواسته های شما قرار دارد؟

در طراحی داخلی مهم است که بزرگ فکر کنید. گذشته از آن، در برخی از پروژه ها شما نمی‌توانید به هر چیزی که می‌خواهید دست یابید اما باید آن را در سطح معقولی حفظ کنید تا به نتایج مطلوب برسید.

اما در آشپزخانه رویایی خودتان، می‌توانید همگی آن ها و حتی فراتر از آن‌ها  را داشته باشید. در این جا من 11 ویژگی طراحی بسیار مطلوب برای یک آشپزخانه رویایی را گردآوری کرده ام.

برخی از آن ها کمی عجیب و غریب و برخی نیز کاملا عملی هستند. همگی این ها به عنوان جلوه های پسندیده ای که می توانید در بازسازی آشپزخانه خود در آینده اعمال کنید بسیار ارزشمند هستند حتی اگر فعلا این ها صرفا برای شما در حد یک رویا باشند.

1- کانترتاپ یا پیشخوان آشپزخانه کوارتز

کوارتز یکی از متریال هایی است که هر طراح به دلایل بسیاری رویای کارکردن با آن را دارد. کوارتز با استفاده از سنگ طبیعی ساخته شده بنابراین می‌تواند جذابیت‌های طبیعی متریال هایی چون گرانیت یا مرمر را تداعی کند. گذشته از آن کوارتز به گونه ای پردازش و تولید شده که محکم، بدون منفذ و دارای رنگ بندی یکنواخت است؛ طوری که ظاهرهای متفاوت با پیش بینی رنگ خوبی برای آن ارائه می شود و این برخلاف سنگ های طبیعی است که نسبت به نمونه اولیه خود ممکن است دارای اشکال و نقش های غیرقابل پیش بینی باشند.

این زیبایی و دوام مطمئنا با هزینه کم به دست نمی‌آید. کوارتز به طور کلی نسبت به سنگ طبیعی یا مصنوعی قیمت گران تری دارد اگرچه قیمت آن با توجه به ترکیبات به کار رفته و تولیدکننده آن می‌تواند متفاوت باشد.

درحالی که کانترتاپ‌های گرانیتی سال هاست که در بازار عرضه می‌شود اما کوارتز یکی از خصوصیات جدید خانه های رویایی ما محسوب می‌گردد.

2- کابینت های سفارشی

صد البته که کانترتاپ‌ های کوارتزی زیبا نیاز به چیزی برای تکیه کردن دارند، بنابراین من استفاده از کابینت های سفارشی با خطوط صاف و براق را توصیه می‌کنم. استفاده از کابینت های سفارشی نسبت به کابینت های معمولی موجود در بازار که می‌توان به شیوه های مختلف آن ها را ترکیب کرد دو مزیت دارد. اول این که کابینت های سفارشی به طور کامل و بدون هیچ عیبی درون آشپزخانه شما جای گرفته، فضا را به طور دقیق پر می‌کنند و با کمک آن‌ها از گوشه ها، فضای بین پنجره ها و حتی ارتفاع یا طول آشپزخانه به نحو احسن می‌توان استفاده کرد.

ویژگی و ملزومات آشپزخانه رویایی

دوم، ظاهر کابینت های معمولی به پای کابینت های سفارشی نمی‌رسد به ویژه زمانی که با دیگر بخش های آشپزخانه نظیر نیمکت زیر پنجره یا جزیره آشپزخانه یکپارچه باشد. این مخصوصا زمانی مهم است که شما به دنبال یک سبک انتقالی مطلوب هستید که در آن کابینت ها بهتر است بدون درز باشد با این حال فوق مینیمال نباشند.

ضمنا اگرچه رنگ سفید معمولا بیشترین تقاضا در بین رنگ ها را دارد اما کابینت های سفارشی خانه رویایی من می‌توانند به هر رنگی که من انتخاب می‌کنم باشند.

3- یخچال های هم عمق با کانترتاپ

اگر برای دست یابی به کابینتی زیبا و شکیل زحمت کشیده اید، این که خطوط صاف و یکدست آن را با یک یخچال بزرگ خراب کنید خوشایند نیست(علاوه بر آن یخچال های بزرگ در نهایت به هم ریختگی مواد غذایی در یخچال نیز منتهی می شوند).در یخچال های هم عمق با کانتر آشپزخانه از استاندارد معمول 24 اینچ تبعیت می‌شود تا جلوه یکدستی برای کابینت ها به دست آید. اما مراقب باشید برخی از مدل های یخچال هستند که به عنوان«هم عمق با کانتر» فروخته می‌شوند اما زمانی که نصب شوند اندکی جلوتر از کانتر به بیرون می‌آیند. بنابراین ابعاد دقیق مدلی که قصد دارید بخرید را بررسی کنید و نوشته های آن را با نصاب خود مقایسه کنید تا مطمئن شوید یخچال و کانتر کاملا لب به لب قرار می‌گیرند.

ویژگی و ملزومات آشپزخانه رویایی

4- سینک های عمیق

درحالی که بیش از حد بزرگ بودن یک یخچال می‌تواند معضل باشد اما من مطمئن نیستم که این در مورد سینک‌ها هم صدق می‌کند یا نه. سینک های معمولی اغلب 8 اینچ عمق دارند اما سینکی که عمق 10 اینچ یا بیشتر داشته باشد برای استفاده راحت تر است و ظاهر بهتری نیز دارد.

این که بتوانید به آسانی یک قابله بزرگ را به طور کامل درون سینک قرار دهید تا آن را پر از آب کرده یا تمیز کنید هنگام کار کردن در آشپزخانه بسیار کاربردی است. به علاوه، اگر چند ظرف را درون سینک بیندازید تا بعدا آن ها را بشویید از آن جایی که سینک شما عمیق است ظرف ها از دور قابل مشاهده نیستند و در نتیجه موجب به هم ریخته نشان دادن آشپزخانه شما نمی شود.

ویژگی و ملزومات آشپزخانه رویایی

عمق کمی بیشتر حتی برای سینک های کوچک نظیر آن هایی که روی یک میز بار، کانتر آماده سازی غذا یا بوفه آشپزخانه تعبیه شده اند نیز بسیار مفید است چرا که هنگام شست و شوی سبزیجات یا ریختن مایع، قطرات آن به بیرون و اطراف پاشیده نمی‌شود.

5- شیرآلات لمسی

همراه با یک سینک عمیق و دقیق نصب شده با اضافه کردن یک شیر آب لمسی استفاده از آن را برای خود راحت تر کنید. این لوازم هوشمند صرفا مختص خانه های سبک مینیمالیستی نیستند. آن ها در مدل های مختلفی عرضه می‌شوند تا حتی با نمای آشپزخانه های سنتی یا انتقالی نیز متناسب شوند.

در داخل این شیرآب های شیک، سنسوری قرار گرفته که شیرآب را صرفا با یک ضربه کوچک باز می‌کند بنابراین حتی زمانی که دست تان بند است می‌توانید شیر آب را باز کنید. دفعه بعد که در حال خمیر درست کردن یا غذا درست کردن بودید و نیاز به شست و شو پیدا کردید از این که می‌توانید صرفا با ضربه کوچک آرنج خود آب را باز کنید بسیار خرسند خواهید شد.

ویژگی و ملزومات آشپزخانه رویایی

6- ماشین ظرفشویی های چند طبقه

یک ماشین ظرفشویی دوطبقه علاوه بر داشتن ظاهری شیک، عملکردهای هوشمندانه جدیدی در اختیار شما قرار می دهد. روشن کردن یک ماشین ظرفشویی زمانی که هنوز نصف آن پر نشده موجب هدر رفت انرژی و آب می‌شود اما مدلی که در عکس می بینید دارای دو طبقه می‌باشد که هر طبقه را می‌توان به طور مجزا استفاده کرد. بنابراین انعطاف پذیری زیادی برای تمیز کردن ظروف برای شما فراهم می کند.

به علاوه، شما می‌توانید یک طبقه را روشن کنید درحالی که دیگری را همچنان دارید پر می‌کنید، بنابراین می‌توانید ظروف مورد استفاده روزانه خود را اکنون بشویید درحالی که دیگر ظروف با اندکی تاخیر شسته شوند. با این کار دیگر نیاز نیست تا یک روز دیگر را برای شست و شوی سایر ظروف اختصاص دهید.

7- هود های مخفی

من زمانی دوست داشتم که در آشپزخانه رویایی خود یک هود متمایز با ظاهری جذاب داشتم باشم اما اکنون هودی را که بتوان آن را درون کابینت های سفارشی مخفی کرد(همانند تصویر) را نیز می‌پسندم. در نهایت، من متوجه شده ام که هیچ حد وسطی وجود ندارد. بهترین هودها یا آن هایی هستند که با ظاهر برجسته و متمایز خود به کانون توجه آشپزخانه تبدیل شده اند یا آن هایی که از دید  کاملا مخفی هستند و باعث شده اند تا دیگر ویژگی های آشپزخانه بتوانند خودنمایی کنند.

8- فرهای استیم-کانوکشن

آیا قصد خرید لوازم آشپزی نو دارید؟ فرهای کانوکشن بازدهی یک فر معمولی را با چرخش هوای گرم درونی افزایش می‌دهد تا پخت یکنواخت تری ارائه دهند و این باعث شده که فرهای کانوکشن از ضروریات یک آشپزخانه مدرن باشد. اما فن آوری جدیدتر فرهای ترکیبی استیم-کانوکشن یک گام جلوتر برداشته که برخی می‌گویند نتیجه بهتری در طعم و بافت غذاها می‌دهد.

غذاهای طبخ شده با بخار معمولا رطوبت و ویتامین بیشتری نسبت به غذاهایی دارند که به روش معمول پخته یا جوشیده شده اند. این موارد باعث شده تا یک فر استیم-کانوکشن نه تنها به جزئی از آشپزخانه ی رویایی من تبدیل شود بلکه گامی در جهت تغذیه سالم تر باشد.

ویژگی و ملزومات آشپزخانه رویایی
ویژگی و ملزومات آشپزخانه رویایی

9- اجاق گازهای شیک

فرهای استیم-کانونکشن تکنولوژی بالایی دارند اما زمانی که صحبت از گازهای روکار به میان می‌آید، هیچ چیز به پای ظاهر و قدرت اجاق های سبک کلاسیک آشپزباشی نمی‌رسد. دستگیره‌های قرمز کلاسیک این اجاق گازها به آشپزخانه رنگ اضافه کرده و پایه شعله های قابل مشاهده انگار دارند می‌گویند که آماده طبخ کردن هستند.

ویژگی و ملزومات آشپزخانه رویایی

10- دراورهای عمیق

با این که دراورهای عمیق چیز جدیدی نیستند اما این بدان معنا نمی‌باشد که جزئی از آشپزخانه رویایی من نخواهد بود. تعویض کابینت‌های پایینی معمولی با دراورهای عمیق تر به شما دسترسی آسان تری به هر چیزی اعم از قابلمه های بزرگ، سرویس های غذاخوری و لیوان ها را  می دهد.

برای بهبود بهتر سازماندهی آشپزخانه تان، تقسیم کننده های کشو فضای هر کشو را به قسمت هایی با اندازه مشخص تقسیم بندی می‌کند بنابراین هر چیز برای خودش جای خاصی دارد. به علاوه، می توانید موقعیت آن ها را در آینده بسته به نیازتان تغییر دهید.

اضافه کردن  عمیق مقرون به صرفه هم هست چرا که بسیاری از شرکت ها کابینت های کشو عمیق را در با مدل های معمولی سه کشویی در یک قیمت عرضه می کنند.

ویژگی و ملزومات آشپزخانه رویایی
ویژگی و ملزومات آشپزخانه رویایی

11- دیوارهای بین کابینتی

من فکر می‌کردم که با انتخاب دراورهای عمیق برای آشپزخانه رویایی ام همه چیزهای مورد نیاز را دارم اما بعدا متوجه شدم که فضای پشت کابینت ها نیاز به یک دیوار سنگی زیبا دارد. به یاد داشته باشید که اگر دیوار بین کابینتی خود را با همان متریال کانتر خود بپوشانید جلوه دراماتیک و زیبایی پیدا نمی‌کند. با این حال اگر کانترتاپ کوارتزی خود را بش از حد دوست دارید می توانید متریال آن را به صورت عمودی روی دیوار بین کابینتی نصب کنید تا زیبایی کوارتز خود را در تمام زوایا به نمایش بگذارید.

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz