نگهداری گیاهان آپارتمانی در منزل و نکات مهم درمورد آنها

نگهداری گیاهان آپارتمانی در منزل و نکات مهم درمورد آنها

نگهداری گیاهان آپارتمانی برای افرادی که می خواهند در فضای بسته منازل خود از نعمت داشتن یک فضای سبز کوچک بهره مند باشند، اهمیت زیادی دارد. گیاهان تنها در صورتی زیبا و شاداب خواهند بود که به خوبی به آن ها رسیدگی شود. نکات بسیار زیادی در نحوه مراقبت از گیاهان وجود دارد که در رابطه با انواع آپارتمانی آن ها کمی متفاوت است. از آن جا که محل رشد و زندگی این گیاهان با دیگر انواع که در محیط های باز یا غیره رشد می کنند، متفاوت است، شرایط و نحوه نگهداری از آنان نیز نیازمند توجه به نکات خاصی می باشد.

نگهداری از گیاهان یکی از دغدغه هایی است که همیشه افراد را درگیر خود می کند. با وجود این که مراقبت از گیاهان ساده است، گاهی با توجه نکردن به بعضی نکات و نادیده گرفتن برخی عوامل، مشکلاتی به وجود می آید که طراوت و شادابی گیاهان را با خطر مواجه می کند. طی این مطلب، ما نکات بسیار ساده ای برای حفظ سرزندگی گیاهان آپارتمانی ارائه خواهیم داد که می تواند برای داشتن گیاهان زیبا و شاداب به شما کمک کند. برای آشنایی با این نکات، همراه پویانو باشید.

شرایط منزلتان را در نظر بگیرید

اولین نکته ای که باید در نگهداری گیاهان آپارتمانی و داشتن گیاهان آپارتمانی زیبا و شاداب مورد توجه قرار دهید، توجه به شرایط فضایی است که می خواهید گیاهان را در ان جا نگهداری کنید. درجه حرارت، میزان رطوبت و تابش نور خورشید از مهم ترین عواملی هستند که بر شادابی گیاهان تاثیر می گذارند، پس ابتدا شرایط فضای مورد نظر خود را مشخص کرده و سعی کنید بهترین مکان ممکن را از میان قسمت های مختلف خانه به محل قرار گرفتن گلدان ها اختصاص دهید. از آن جا که فضای آپارتمان ها ممکن است برای رشد هر گیاهی مناسب نباشد، بسیار مهم است که پیش از خرید گیاهان مورد نظرتان، ابتدا ببینید فضای منزل چه شرایطی برای نگهداری آنان دارد و با توجه به آن، گیاهانی را انتخاب کنید که مناسب شرایط مذکور باشند.

از گلدان های سفالی استفاده کنید

گلدان های سفالی از بهترین انواع گلدان های موجود برای نگهداری گیاهان به شمار می آیند. این گلدان ها از خاک رس درست شده و به خاطر ماهیت خود از قابلیت تنظیم دمای خاک دارا هستند. با داشتن چنین گلدان هایی می توانید در تمامی فصول سال از متعادل بودن دمای خاک گیاهان خود اطمینان داشته باشید. گلدان های سفالی این امکان را ایجاد می کنند که گیاه آب اضافی را به بدنه پس داده و در نتیجه اگر آبیاری را به مقدار بیش از حد انجام دهید، از جمع شدن آب در خاک جلوگیری به عمل می آورند.

اندازه گلدان را تغییر دهید

با رشد ریشه های گیاه و بزرگ تر شدن روز به روز آن، فضای گلدانی که اولین بار گیاه خود را در ان کاشته اید ممکن است دیگر برای نگهداری ان کافی نباشد. زمانی که گیاه به مرحله ای از شد رسید که احساس کردید فضای گلدان برایش تنگ شده، وقت آن است که یک گلدان با اندازه بزرگ تر را جایگزین قبلی نمایید. تعویض گلدان با از بین بردن امکان رشد انگل ها به پایدار ماندن خاک نیز کمک می کند. سرعت تعویض گلدان برای گیاهان مختلف متفاوت است و به سرعت رشد آن ها بستگی دارد. به هر حال بسیار ضروری است که هر چند وقت یک بار گلدان فعلی را از لحاظ فضای قابل دسترس گیاه بررسی کنید تا در صورت لزوم تعویض گلدان انجام شود.

خاک گلدان را عوض کنید

در نگهداری گیاهان آپارتمانی جدا از ضرورتی که تعویض گلدان دارد، تعویض به موقع خاک گلدان نیز از مواردی است که می تواند بر سلامت گیاه شما تاثیر مستقیم بگذارد. به طور کلی اگر آبیاری گلدان ها به کمک آبی صورت بگیرد که دارای املاح فراوان است، به مرور زمان مواد معدنی خاک از بین رفته و خاک وضعیت اولیه خود را از دست می دهد. بهتر است برای جلوگیری از ایجاد چنین وضعیتی در گلدان ها، هر چند وقت یک بار خاک گلدان را عوض کنید. این کار را می توانید هر سال یک بار انجام دهید و به این وسیله اطمینان حاصل کنید که خاک گیاهانتان غنی و مناسب است.

به اندازه کافی آبیاری کنید

یکی از نکات بسیار مهم در مراقبت از گیاهان، نحوه آبیاری کردن آن هاست. آبیاری به موقع و با اندازه متناسب از نکاتی است که نادیده گرفتن آن می تواند منجر به از دست رفتن گیاهان شما شود. به طور کلی گیاهان آپارتمانی به آبیاری کمی نیاز دارند و حدود دو لیوان در طول هفته برای حفظ شادابی آن ها کفایت می کند. آب دادن به گلدان ها بیش از اندازه مورد نیاز نه تنها آن ها را شاداب تر نمی کند، بلکه با ایجاد پوسیدگی در ربشه می تواند به پژمرده شدن آن ها منجر شود. سعی کنید گلدان را طوری انتخاب کنید که آب اضافی خاک بتواند از آن خارج شود. در این حالت مشکل مذکور به وجود نخواهد آمد. همچنین باید به خاطر داشته باشید که آب زیر گلدانی را پس از هر بار آبیاری تخلیه کنید، چرا که باقی ماندن آب از تنفس ریشه گیاه جلوگیری نموده و سبب مرگ آن می شود.

به آن ها نور کافی برسانید

وجود نور کافی از عواملی است که به طور مستقیم بر شادابی و طراوت گیاه تاثیر می گذارد. در نظر گرفتن محل مناسب برای قرار دادن گلدان ها از نکات مهمی است که می تواند در این رابطه حیاتی باشد. گیاهان آپارتمانی به نور غیر مستقیم نیاز دارند. فضای پشت پنجره، بالکن و گلخانه ها از بهترین محل هایی هستند که می توان گلدان ها را قرار داد. مسلما نور خورشید بهترین گزینه برای محیط زندگی گیاهان به شمار می رود، اما در صورتی که امکان استفاده از نور خورشید در آپارتمان شما فراهم نیست و یا نور به شدت ضعیف است، می توانید از نور مصنوعی نیز به این منظور استفاده کنید. برای استفاده از چراغ مطالعه یکی از گزینه هاست.

برگ ها را شاداب نگه دارید

یکی از عواملی که شادابی و زیبایی گیاهان را از بین می برد، گرد و غبار موجود در هواست که بر روی برگ های گیاه نشسته و در عین کدر نمودن ظاهر گیاه، روزنه ها را نیز مسدود می کند. وجود گرد و غبار همچنین به عنوان یک مانع در برابر دریافت نور خورشید عمل نموده و از این رو شادابی و طراوت گیاه را از بین می برد. همین دلایل باعث می شوند که نیاز به تمیز نگه داشتن برگ ها ضروری به نظر برسد. سعی کنید هر چند وقت یک بار برگ ها را به کمک اسپری مرطوب نموده و گرد و غبار نشسته بر روی سطح آن ها را به کمک دستمال و به آرامی پاک نمایید. این کار به برگ ها اجازه تنفس داده و آن ها را براق و درخشان می کند.

درجه حرارت محیط را تنظیم کنید

از دیگر عوامل تاثیر گذار در نگهداری گیاهان آپارتمانی ، درجه حرارت محیط زندگی آنان است. گیاهان نیز مثل ما به دمای متعادلی برای زندگی کردن نیاز دارند و در صورت مناسب نبودن هوا طراوت خود را از دست می دهند. به طور کلی هوای خیلی سرد یا گرم برای گیاهان مضر است و باید تا حد امکان دمای محیطی را که گیاهان در آن نگه داری می شوند را به صورت معتدل حفظ کرد. دمای محل زیست گیاهان نباید از بیست درجه سانتی گراد کمتر شود. در صورتی که دما از این حد پایین تر بیاید، گیاه در صورت مقاومت هم شادابی و سرزندگی خود را از دست خواهد داد. همچنین باید از گرم شدن هوای محل زندگی گیاهان نیز جلوگیری شود. دماهای بسیار زیاد برای نگهداری گیاهان مناسب نیستند.

نگهداری گیاهان آپارتمانی

 

 

 

تحریریه پویانو