نگهداری فضای سبز حیاط خانه : از بهشت کوچک تان مراقبت کنید!

نگهداری فضای سبز حیاط خانه : از بهشت کوچک تان مراقبت کنید!

نگهداری فضای سبز حیاط منزل : احتمالا همه شما دوست دارید اوقات فراغت خود را در فضای باغچه منزل تان بگذرانید و با یک فنجان چای یا قهوه در محیطی زیبا و هوای آزاد به استراحت بپردازید، اما داشتن یک حیاط زیبا فقط به این محدود نمی شود که چقدر برای خرید گل ها و گیاهان محبوب تان هزینه کرده اید. مسلما اگر هزینه بسیار زیادی برای طراحی فضای سبز منزل خود متحمل شده باشید، اما به مراقبت از آن و نحوه صحیح رسیدگی به باغچه ها و گیاهان مختلف اهمیتی ندهید، به زودی با نتیجه ای نامطلوب رو به رو خواهید شد که شاید اصلا انتظارش را نداشته اید، اما بدون توجه کافی رخ می دهد!

برای این که فضای زیبای حیاط خانه تان را به همین شکل نگه دارید، باید با اصول باغبانی و نگهداری از فضای سبز آشنایی داشته باشید. البته پیش از این که به سراغ اصول بروید، باید تکلیف تان را با خودتان مشخص کنید. اگر فرصت زیادی برای رسیدگی به فضای سبز دارید، دست تان باز است، اما در صورتی که مشغله تان اجازه نمی دهد بیش از حد مشخصی برای رسیدگی به باغچه ها وقت بگذارید، باید به دنبال راه های جایگزین باشید و معقولانه عمل کنید. اصولا بهتر است قبل از این که به طراحی فضای سبز بپردازید، این نکته را در نظر بگیرید تا فضای سبز را با توجه به محدوده ای که می توانید نگهداری کنید، طراحی و اجرا نمایید.

بقیه موارد، بیش تر شامل ترفندها و نکته های باغبانی می شوند و معمولا اگر به دقت اجرا شوند، نتیجه مورد نظر را در پی خواهند داشت. شما می توانید کار را به کاردان بسپارید و از متخصصین کمک بگیرید یا خودتان وارد عمل شوید. به هر حال، کمی وقت گذاشتن برای رسیدگی به وضع بهشت کوچکی که خودتان صاحبش هستید، کار سختی نیست. همراه ما باشید تا اصول این کار را با شما در میان بگذاریم.

ابزارهای دستی تهیه کنید

اگر حیاط منزل شما کوچک است، به جای خرید ابزارهای برقی و سنگین به سراغ ابزارهای دستی بروید. ابزارهای برقی جدا از این که گران قیمت هستند، معمولا مصرف برق و سوخت زیادی هم دارند و به طور کلی برای یک حیاط کوچک مقرون به صرفه نخواهند بود؛ بنابراین هیچ لزومی ندارد که برای خرید ابزارهای برقی هزینه های زیاد پرداخت کنید، آن هم وقتی که می توانید کارها را با ابزار دستی پیش ببرید. سعی کنید ابزار باکیفیت و مناسب کار خود را انتخاب کنید.

از مواد شیمیایی استفاده نکنید

تا زمانی که می توانید از مواد طبیعی بهره بگیرید، به سراغ مواد شیمیایی نروید. این مواد هم برای شما و هم برای محیط زیست خطرناک هستند و آسیب های زیادی وارد می سازند. حشره کش ها، علف کش ها و یک سری از کودهای شیمیایی از این قبیل موارد هستند. بهتر است مواد شیمیایی را کنار گذاشته و به دنبال گزینه های طبیعی باشید تا سلامت خود و محیط زیست را تامین کنید.

دور گیاهان حساس را خط بکشید

اگر خیلی نگران وضع باغچه ها و حیاط منزل تان هستید، پیشنهاد می کنم گیاهان حساس را از دایره انتخاب های خود حذف کنید. این گیاهان به مراقبت های تمام وقت و خاصی نیاز دارند و به محض بروز تغییرات آب و هوایی یا تغییر مکان دچار مشکل می شوند. مسلما حضور چنین گیاهانی در حیاط منزل تان علاوه بر این که کار نگهداری را برای شما سخت می کند، برای خود آن ها نیز خوشایند نخواهد بود. با این حساب، اگر وقت رسیدگی به حساس ها را ندارید، دورشان را خط بکشید و خودتان را راحت کنید.

رشد گیاهان را در نظر بگیرید

مسلما این طور نیست که گیاهان به همان شکلی که آن ها را خریده اید، باقی بمانند. گیاهان هم مثل ما رشد می کنند. بعضی از آن ها از عرض، بعضی دیگر از طول و یک سری از هر دو سو بزرگ می شوند. شاید روند رشد برخی از گیاهان کند باشد، اما به هر حال هیچ گیاهی نیست که به شکل اولیه اش باقی بماند. سعی کنید این نکته را در نظر داشته باشید که گیاهان شما بعد از مدتی رشد کردن به فضای بیش تری نیاز خواهند داشت. آن ها را به حال خود نگذارید و رشدشان را زیر نظر داشته باشید.

برخی از قسمت ها را رها کنید

هرس کردن درختان و درختچه ها به زیباتر شدن فضای سبز حیاط منزل شما کمک می کند و آن را آراسته و مرتب نگه می دارد، اما در برخی موارد لازم نیست به هرس کردن بپردازید. برخی از گیاهان در حالت و شکل طبیعی خود زیباترند. در رابطه با چنین گیاهانی هرس کردن ایده جالبی نخواهد بود. اگر قسمتی از فضای سبز شما به صورت شلوغ و در فرم طبیعی خود زیباتر است، هیچ لازم نیست خودتان را درگیر هرس کردن آن کنید.

سیستم آبیاری تان را تجهیز کنید

یک سیستم آبیاری قوی و مناسب می تواند نقش قابل توجهی در نگهداری مناسب فضلی سبز حیاط داشته باشد.؛ خصوصا اگر حیاط بزرگی داشته باشید. اگر از آن دسته افراد هستید که فرصت آبیاری گیاهان باغچه و حیاط منزل خود را ندارند، احتمالا به یکی از این سیستم های آبیاری نیاز پیدا خواهید کرد. به جای این که وقت خود را صرف آب دادن به قسمت های مختلف فضای سبز کنید، کار را به تجهیزات جدید آبیاری بسپارید و از طراوت باغچه ها لذت ببرید.

فضای سبز را محدود کنید

اگر فکر می کنید حیاط منزل تان خیلی بزرگ تر از آن است که بتوانید به همه قسمت های آن رسیدگی کنید، بهتر است فضای سبز را محدود کنید. چون فضای حیاط تان بزرگ است، دلیل نمی شود که همه جا را با گیاهان پر کنید. مسلما فضای سبز می تواند در زیبایی حیاط نقش مهمی ایفا کند، اما این فضای سبز زیبا به نگهداری نیاز دارد و زمانی که شما از پس مراقبت برنیایید، دیگر زیبا نخواهد بود. سعی کنید تنها قسمت هایی که بیش تر در معرض دید هستند را به فضای سبز اختصاص دهید تا کار نگهداری راحت تر شود.

کود گیاهی را افزایش دهید

اگر می خواهید فضای سبز حیاط منزل تان را تقویت کنید، کود گیاهی را فراموش نکنید. کود می تواند خاک باغچه های شما را زنده کند و رشد گیاهان را تقویت نماید. البته فراموش نکنید که کودهای شیمیایی به هیچ وجه توصیه نمی شوند، اما کودهای طبیعی می توانند گزینه های مناسبی باشند. خاک را در فواصل مناسب کوددهی کنید و همیشه مراقب وضعیت آن باشید. یک خاک غنی، فضای سبزی زیبا به شما هدیه خواهد داد.

گلدان ها را ساماندهی کنید

هیچ چیز بدتر از بی نظمی و آشفتگی در فضای حیاط نیست. برای این که فضای حیاط تان همیشه آراسته باشد، خوب است به وضع گلدان ها رسیدگی کنید. گلدان ها را مرتب کرده و در یک خط قرار دهید. سعی کنید از گلدان های هم شکل و اندازه استفاده کنید و چیدمان آن ها را با دقت و سلیقه انجام دهید. مسلما هر چقدر که به زیبایی گلدان ها و چیدمان صحیح آن ها اهمیت بیش تری دهید، فضای زیباتری را در حیاط منزل تان خواهید داشت.

 

 

 

تحریریه پویانو