نکته های طراحی داخلی که گاهی از آنها غفلت می‌کنیم (و چرا این غفلت می‌تواند مفید باشد)

نکته های طراحی داخلی که گاهی از آنها غفلت می‌کنیم (و چرا این غفلت می‌تواند مفید باشد)

نکته های طراحی داخلی ؛ آیا در مرتب کردن به هم‌ریختگی‌ها، گرفتار یک بودجه مشخص شدن، یا خرید کردن‌های بدون برنامه‌ریزیتان دچار مشکل هستید؟ همه ما در طول سال‌ها نکات ارزشمندی را درباره این که چگونه یک خانه را نوسازی کنیم، دکوراسیونش را اجرا کنیم و یا چگونه از آن محافظت کنیم یاد گرفته‌ایم، اما پوشاندن جامه عمل به همه این نکات در کنار یکدیگر مساله دیگری است. در ادامه برخی نکات طراحی که ممکن است با مساله پیروی از آن‌ها دست و پنجه نرم کرده باشید را نام می‌بریم و خواهیم گفت که چرا در رابطه با آن‌ها نباید به خودتان سخت بگیرید.

وسایل درهم ریخته یک نفر می‌تواند یک مجموعه هنری در زیرپله یک فرد دیگر باشد –تنها به این مجموعه زیبا از اشیاء نگاه کنید. و حالا چه کسی هست که هنوز به استفاده از اندکی «کن‌ماری» در زندگی‌اش تشویق نشده باشد؟ این نوعی متد مرتب‌سازی سازماندهی گرفته شده از سبک زندگی و خانه‌داری ژاپنی است و گورو ماری کوندو، به بسیاری از ما در کنار گذاشتن عادت انباشتن بی‌رویه کمک کرده‌است. چه کسی هست که نخواهد با خطوطی مانند این از کتاب راهنمای «جادوی مرتب‌سازی» وسوسه نشود؟ «هنگامی که شما محیطتان را کاملا مرتب می‌کنید، صحنه اطرافتان را تغییر می‌دهید. تغییر چنان عمیق است که احساس خواهید کرد در جهانی کاملا متفاوت در حال زندگی هستید.»

به خودتان بگویید: اگر برای اجرای این متد تلاش کرده‌اید، تنها به یاد بیاورید که آن قطعه ارزشمند مبلمان از جنس چوب تیره را که زمانی رها کردید، تنها به این علت بوده که خارج از مد بنظر رسیده. و چقدر احساس تناقض می‌کنید وقتی که تصویری از قطعه‌ای مشابه آن در یک خانه مد روز  با دکوراسیونی جدید می‌بینید. وقت آن رسیده که قدردان وسایل درهم ریخته‌تان باشید –کلید موفقیت این است که بیاموزید چگونه به اندازه‌ای که هنرمندانه است آن را به نمایش بگذارید.

2- یکی داخل، یکی بیرون.

آخرین باری که وسایل درهم ریخته‌ کمد، کابینت آشپزخانه و دراورهای حمامتان را مرتب نمودید، احساس مدیریت کردن بار فراوان وسایلی که دیگر به آن‌ها نیازی نداشتید برایتان لذت‌بخش بوده‌است؟ و در مورد فضاهای خالی‌ای که بدست آوردید چطور؟ بی‌نظیر است.

همسرتان، فرزندانتان و حتی حیوانات خانگیتان به یک نمونه درمعرض دید از کمدتان که مرتب و خوش‌ترکیب است عادت کرده‌اند. درحالیکه شما با مرتب کردن این وضعیت گیج‎‌کننده با خودتان عهد بسته‌اید که این مرتب بودن ادامه یابد: دیگر هیچ وسیله جدیدی تهیه نکنید و آن‌ها را در محلی که جایی برای آن‌ها ندارد قرار ندهید. درعوض، تنها زمانی یک وسیله جدید بخرید که ابتدا یک وسیله موجود را کنار بگذارید.

به خودتان بگویید: آن طور که باید نتیجه نداد، درست است؟ و می‌دانید به چه علت؟ هنگامی که شما به طرزی ظالمانه شمار وسایلتان را اصلاح کردید، حذف کردن باقی‌مانده‌ها تا مدت زیادی بسیار سخت خواهد بود. در عوض، سعی در پذیرفتن این موضوع کنید که این قانون را همیشه و هنگام انجام هر خریدی نمی‌توان رعایت نمود، بلکه شاید سالی یکبار بتوان به آن عمل کرد.

3- درنظر گرفتن مالیات را فراموش نکنید. یک پروژه در حال شکل‌گیری در ذهن شماست. ایده‌ها، طرح‌های دستی، تصاویر ذخیره شده و لیست هدف‌ها رو به رشد و بهتر شدن هستند تا زمانی که شما به چیزی نزدیک به کاری برسید که قرار است پیمانکار شما انجام دهد.

شما پروژه‌های بسیاری را قبلا دیده‌اید، چه بزرگ چه کوچک، -شاید یک پروژه دکوراسیون، کارهای چوبی اتاق‌های خواب، یک حمام جدید یا حتی الحاق یک قسمت جدید به خانه. شما به این که چطور سازماندهی شده بودید افتخار می‌کنید: هیچ خرده‌کاری پیش‌بینی نشده و دقیقه نودی در کارنامه‌تان ندارید؛ هرگز پیش‌بینی نمی‌کنید که کاشی‌هایی که نهایتا انتخاب کرده‌اید تا هفته‌ها بعد از زمان پیش‌بینی شده برای اتمام پروژه نرسند. شما در مورد هزینه‌های بالا با متخصصینتان بحث کرده و بودجه‌تان را مطابق با آن تنظیم کرده‌اید. شما در مورد همه‌چیز فکر کرده‌اید بجز ….پرداخت مالیات!

به خودتان بگویید: اگر این بتواند یک دلداری باشد، فراموش کردن این عامل مخرب بودجه خطای تنها تازه‌کارها نیست؛ بلکه تله‌ای برای افراد کهنه‌کار نیز می‌تواند باشد. اگر در حال آغاز یک پروژه هستید، یک یادآوری سریع در مورد موضوع مالیات بنویسید و آن را در ابعاد بزرگ در جایی مهم قرار دهید.

4- دوبار اندازه بگیرید، یک بار برش بزنید.

این ضرب‌المثل قدیمی در خصوص پرده‌هایی که زیادی کوتاه هستند، کاشی‌های که یک ردیف مانده به آخر به اتمام می‌رسند و یا مبلمانی چشمگیر که بخاطر یک اینچ لعنتی بزرگتر بودن، در فضای مورد نظرتان جای نمی‌گیرند به کار می‌آید.

و مشکل اصلی اغلب این نیست که شما دوبار اندازه نگرفته‌اید –در واقع، ممکن است شما دوبار اندازه گرفته باشید و چندبار هم بابت موارد اضافه کارهایتان را چک کرده‌باشید- بلکه مشکل این است که اصلا اندازه‌گیری نکرده‌اید. بله، این وضعیت ناامیدکننده امور اغلب هنگام یک خرید همزمان پیش می‌آید: شما برای خرید چیزی در حراج برنامه‌ذیزی کرده‌اید و به طور اتفاقی به چیزی برمی‌خورید که نمی‌توانید در برابر آن مقاومت کنید و آن را می‌خرید. به نظر می‌رسد که ابعادش مناسب است، به همین دلیل دل را به دریا می‌زنید و انتخابش می‌کنید.

به خودتان بگویید: اگر اتاق زیرشیروانی، اتاق میهمان یا پارکینگتان (یا هرسه) با وسایلی پر شده‌اند که نه قابل استفاده اند و نه قابل بازگشت، خریدهایتان را بخاطر ناامیدی دور نیندازید؛ این بهانه عالی برای خلاقیت را دریابید و چنین اجناسی را تبدیل به چیزی قابل استفاده کنید. پرده‌ها کوتاه اند؟ آن‌هارا تبدیل به روبالشی کنید. کمد اتاق بزرگ است؟ آن را تبدیل به جالباسی‌ای در راهروی ورودی نمایید.

5- بودجه‌تان را مد نظر قرار دهید. خریدن یک قطعه مهم برای خانه‌تان می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. معمولا چیزی است که ماه‌ها برای آن پس‌انداز کرده‌اید و یا خرید آن را تا زمانی که قدرت صرفه‌جویی در هزینه‌ها را داشته باشید به تعویق انداخته‌اید. بنابراین این به معنای آن نیست که به جنبه مالی وسایل جدید به مقدار کافی نیاندیشیده‌اید.

اما هنگامی که وارد فروشگاه مبلمان می‌شوید و طراحی عالی و بسیار جدیدی که هنوز روی وبسایت قرار نگرفته (اگر قرار داشت از نظر شما پنهان نمی‌ماند) را مشاهده می‌کنید، اتفاق دیگری می‌افتد. با اشتیاق فراوان و بدون تفکر، شما قادر به نادیده گرفتن این واقعیت خواهید بود که قیمت آن دو برابر مبلغی است که برای پرداخت پیش‌بینی نموده بودید، صرفا چون خانه شما باید این مبل ویژه را داشته باشد.

به خودتان بگویید: اینجا آنچه اهمیت دارد، شکل دادن قابلیت راضی کردن خودتان است. بعنوان مثال سعی کنید به خودتان بگویید که یک ویژگی قدرت ان را دارد که تمام خانه شما را تغییر دهد و تمام تاثیر خود را بر اتاقی که در آن است بگستراند. اگر شما در حال گشاده‌دستی روی چیزی با قیمتی بیشتر بخاطر کیفیت بیشتر آن بودید، آنگاه سود با شماست. تنها با خود این قاعده را تکرار کنید: «ارزان بخر، دوباره بخر» و از خرج کردنتان لذت ببرید.

6- برای فکر کردن زمان بگذارید. میان پروژه‌ها، اهمیت دارد که دست از کار بکشید تا از فضاهایی که انرژی زیادی صرفشان کرده‌اید تا به حد عالی برسند، لذت ببرید. بنابراین تهیه یک چای گیاهی آرامش‌بخش، لمیدن روی مبل جدید و غرق شدن در یک کتاب یا به سادگی سکوت کردن و پاک ساختن ذهن، کاریست که می‌توان انجام داد.

البته، هنگامی که نتوانید ذهنتان را از نقاشی‌ای پرت کنید که به کمال انجام نشده و یا مبلمانی را فراموش کنید که به محل جدیدش نمی‌آید، کسب این آرامش دشوار می‌شود. این، بلای یک طراح داخلی بودن همراه با وسواس است. فکر زیاد برای کسانی خوب است که قدرت درونی بی‌توجهی به فشار درونی تمایل به ایده‌آلگرایی را داشته باشند.

یه خودتان بگویید: آنچه که خوب است به یاد بسپاریم این است که حتی معلمین سبک زندگی که به نظر می‌رسد (حداقل در رسانه‌های جمعی) از زندگی متفکرانه خود لذت می‌برند، احتمالا همواره به همان سبک زندگی نمی‌کنند. به زودی در خارج از عکس، نیازها، به‌هم‌ریختگی‌ها و آشفتگی‌های زندگی روزمره به سراغ آنان نیز می‌رود. بنابراین هر زمان که نیاز داشتید به تفکر بپردازید، اما همچنین به یاد داشته باشید که اگر زندگی شما در هر لحظه مانند اینستاگرام تمام و کمال نبود، اوضاع روبه راه است. زندگی واقعی به ندرت کاملا مرتب یا ایده‌آل است.

7- از مد تبعیت نکنید.

معنی زیادی در توصیه عدم پیروی از خرید اجناس مد روز وجود دارد، چرا که این اجناس به سرعت از مد خارج شده و ظاهر خانه شما را قدیمی می‌کنند. اما هنگامی که آشپزخانه‌ای با سبکی قدیمی با رنگ آبی رنگ‌آمیزی می‌شود و هرکسی آن را می‌پسندد، در برابر وسوسه عدم پیروی از این قاعده چگونه مقاومت کنیم؟ و قطعا بی‌رحمانه خواهد بود اگر که آن لامپ رشته‌ای آشکار یا آن درب‌های چوبی بدون دسته کابینت‌ها و یا تجهیزات برنجی حمام را نادیده بگیرید. (می‌توانید آن‌ها را مطابق سلیقه‌تان حذف و یا تزیین کنید.)

به خودتان بگویید: این رویه بی‌نظیر موزاییکی پیشخوان درست همین الان مد روز است. آیا به این معناست که نباید آن را بکار برد؟ تنها قاعده این است که واقعا آن را دوست داشته‌باشید. آن را بابت آن که از آن لذت می‌برید، تا زمانی که از مد خارج شد، مغازه‌ها را ترک کرد، کاملا قدیمی شد و مجددا بیست سال دیگر مد روز شد، دوست بدارید.

نکته های طراحی داخلی8- به اصول پایبند باشید. از لوازم فرعی برای نشاط بخشیدن به فضای داخلی استفاده نمایید، چه خواهد شد اگر از این کاغذ دیواری خسته شوید! چه خواهد شد اگر این تنها کمی بیشتر باشد؟

به خودتان بگویید: نگرانی کافی است. اگر اعتماد بنفس مقاومت و ادامه دادن چیزی به عجیبی این اتاق نشیمن پرجلوه را دارید، بایستی ادامه دهید. و حتی اگر مشتاق بودید، اما نه به اندازه چنین تغییراتی، باز هم ادامه دهید. کدام درس‌ها در زندگی هستند که از راهی غیر از اشتباه آموخته شده باشند؟

9-از قلبتان تبعیت کنید.

آن روی سکه، ترس است –ترس از هدردادن پول، این که دوستان چه فکری می‌کنند و یا تاثیری که بر ارزش خانه‌تان خواهد گذاشت- و توجه داشتن به سایر پیشنهادات پایه‌ای طراحی داخلی را سخت می‌سازد: تبعیت از قلبتان، خصوصا وقتی نوبت به ماجراجویی می‌رسد.

به خودتان بگویید: بسیار برجسته یا افراطی بودن برای برخی از ما همان اندازه دشوار است که معمولی بودن برای عده‌ای دیگر. اما اگر فردی هستید که معمولا با دیدن فضاهای داخلی غیرمعمول و خلاقانه دچار غبطه می‌شوید و وقتی به سمفونی رنگ‌های خنثی و مبلمان کلاسیک خانه‌تان برمی‌گردید، احساس کسالت می‌کنید، خود را سرزنش ننمایید. تنها، کاری را انجام دهید که با آن راحت تر هستید، اما آن را به زیبایی انجام دهید. اندکی رنگ به فضا بیفزایید تا حال و هوای آن تغییر کند (به چراغ آویز غیرمعمول و دیوارآویز در این اتاق نشیمن زیبا توجه کنید). سرانجام، درهرحال از محدوده آسایش خودتان لذت ببرید –چه کسی گفته که خانه شما برای فرد دیگری غبظه برانگیز نیست؟

 

 

نکته های طراحی داخلی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: houzz